Σε λίγες ώρες στο Στάδιο Λουζνικί της Μόσχας θα δοθεί το εναρκτήριο λάκτισμα του 21ου Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου, κάτι που σημαίνει πως για τον επόμενο μήνα το βλέμμα και το ενδιαφέρον εκατοντάδων εκατομμύριων ανθρώπων σε όλη τη γη θα επικεντρωθεί στην «στρογγυλή θεά» και στις προσπάθειες των κορυφαίων «γητευτών» της.

Στο μεγάλο τουρνουά μετέχουν 32 εθνικές ομάδες, ωστόσο από τις εξέδρες και κυρίως από την τηλεόραση θα το παρακολουθήσουν άνθρωποι από κάθε χώρα του πλανήτη. Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς πως μία τέτοια διοργάνωση παρουσιάζει τεράστιο εμπορικό ενδιαφέρον, με πολλές εταιρείες να τη χρησιμοποιούν ως μέσο για να προβληθούν σε ένα τόσο ευρύ κοινό. Για να το πετύχουν αυτό, όμως, καλούνται να ικανοποιήσουν τις υψηλές οικονομικές απαιτήσεις της ΦΙΦΑ. Εξάλλου το Μουντιάλ είναι το τουρνουά που αποτελεί την κυριότερη πηγή εσόδων για το κυβερνών σώμα του αθλήματος.

Οι μεγάλες εμπορικές προκλήσεις

Οι εμπορικές προετοιμασίες για το Παγκόσμιο Κύπελλο της Ρωσίας, το πρώτο που φιλοξενεί η συγκεκριμένη χώρα, αποδείχθηκαν πολύ δυσκολότερες από το αναμενόμενο. Οι παραδοσιακά «περίεργες» σχέσεις της Ρωσίας με τη Δύση, που από το 2010 που η χώρα ανέλαβε τη διοργάνωση θα μπορούσαμε να πούμε πως χειροτέρεψαν (βλέπε Κριμαία, κυρώσεις, κλπ), το τεράστιο σκάνδαλο με το κρατικά υποκινούμενο ντόπινγκ που έπληξε τον ρωσικό αθλητισμό, οι ανησυχίες σχετικά με την αξιοπιστία της Ρωσίας ως οικοδέσποινα, οι καταγγελίες πως ίσως να μην έλαβε δίκαια το χρίσμα, τα φαινόμενα βίας και ρατσισμού από τους οπαδούς στη χώρα, είναι μερικά από τα στοιχεία που δυσκόλεψαν τη ζωή της τοπικής οργανωτικής επιτροπής, στην προσπάθειά της να κλείσει χορηγικά deal.

Ακόμα και έτσι, όμως, το Μουντιάλ είναι τόσο εμπορικό που και πάλι οι θέσεις στο χορηγικό χαρτοφυλάκιο θα έπρεπε να πουλιούνται μόνες τους. Το μεγαλύτερο πρόβλημα προήλθε όχι από τη Ρωσία, αλλά από την ίδια τη ΦΙΦΑ. Το πρωτόγνωρο σκάνδαλο διαφθοράς που αποκαλύφθηκε το 2015 διέλυσε κάθε αξιοπιστία της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας. Πολλές εταιρείες χορηγοί αρνήθηκαν να ανανεώσουν τις συμφωνίες τους, ενώ και τα νέα deal ήταν λιγοστά. Οι μεγάλες εταιρείες έδειξαν να φοβούνται πως αν γίνουν χορηγοί του Μουντιάλ το κοινό θα τις συνδέσει με τη ΦΙΦΑ, έναν οργανισμό συνώνυμο της διαφθοράς.

Η νέα διοίκηση της ΦΙΦΑ, με επικεφαλής τον Τζιάνι Ινφαντίνο, προσπάθησαν να αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη και την αξιοπιστία, αλλά για να γίνει αυτό σε μέγιστο βαθμό θα πρέπει να περάσουν χρόνια.

«Από μηχανής θεός» οι Κινέζοι

Μέχρι και πριν από περίπου ένα χρόνο όλα έδειχναν πως από πλευράς εμπορικών εσόδων το Μουντιάλ θα στεφόταν από παταγώδη αποτυχία. Τη λύση, τελικά, έδωσε η Κίνα. Η απόφαση της πολυπληθέστερης, ραγδαίως αναπτυσσόμενης και πάμπλουτης χώρας να γίνει ποδοσφαιρική υπερδύναμη, οδήγησε τις κινεζικές εταιρείες στην αγκαλιά της ΦΙΦΑ.

Από εκεί που ποτέ στο παρελθόν δεν υπήρχε χορηγός του Μουντιάλ από την Κίνα, εφέτος είναι τέσσερις. Για πολλούς, η εξυπηρέτηση αυτή των Κινέζων προς τη ΦΙΦΑ θα ξεπληρωθεί σε λίγα χρόνια με την ανάθεση του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2030.

Εμπορικά και τηλεοπτικά έσοδα

Οι Κινέζοι έκαναν την προσπάθεια να σώσουν την κατάσταση, ωστόσο φαίνεται πως δεν τα κατάφεραν 100% Σύμφωνα με έκθεση της γνωστής εταιρείας ερευνών και αξιολόγησης Nielsen, η φετινή διοργάνωση θα φέρει στα ταμεία της ΦΙΦΑ 1,45 δισ. δολάρια, σε χορηγικό τζίρο, όταν το Μουντιάλ της Βραζιλίας, πριν τέσσερα χρόνια, έφερε 1,629 δισ. Αυτά τα 179 εκατ. δολ. μπορεί να μην είναι σοκαριστικά λιγότερα, ωστόσο προκαλούν προβληματισμό από τη στιγμή που διακόπτεται η συνεχώς ανοδική τάση που παρουσιαζόταν μέχρι τώρα.

Όσον αφορά τα έσοδα από τις συμφωνίες για την τηλεοπτική μετάδοση των αγώνων, οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 1,85 δισ. δολάρια. Σε κάθε περίπτωση τα ακριβή νούμερα θα γνωστοποιηθούν τα επόμενα χρόνια, όταν δημοσιοποιηθούν οι ισολογισμοί της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας.

Παρουσίαση των χορηγών

Ποιες είναι όμως, οι εταιρείες κολοσσοί που θα συνδέσουν άμεσα το όνομά τους με την κορυφαία γιορτή του «βασιλιά» των σπορ. Το BigBusiness σας παρουσιάζει τις 16 εταιρείες.

Πρέπει να τονίσουμε πως το τωρινό μοντέλο χορηγίας της ΦΙΦΑ διαχωρίζει τις εταιρείες σε τρείς κατηγορίες: Τους Συνεργάτες, τους Χορηγούς του Μουντιάλ και τους τοπικούς Υποστηρικτές. Οι Συνεργάτες της ΦΙΦΑ είναι οι εταιρείες που δουλεύουν μαζί με την Παγκόσμια Ομοσπονδία σε διαρκή βάση, σε όλα τα ζητήματα από την ανάπτυξη του εμπορικού ονόματος της ΦΙΦΑ μέχρι την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Οι Χορηγοί έχουν το αποκλειστικό δικαίωμα να προβάλουν τα προϊόντα τους στο παγκόσμιο στερέωμα μέσω των Μουντιάλ. Τέλος οι τοπικοί Υποστηρικτές είναι εταιρείες που εδρεύουν στη χώρα που φιλοξενεί τη διοργάνωση και μπορούν να διαφημίζονται σε τοπικό επίπεδο.

Συνεργάτες της ΦΙΦΑ:

Adidas: Από τους διασημότερους αθλητές του πλανήτη μέχρι τα παιδιά στα σχολεία, η γερμανική αθλητική εταιρεία «ντύνει» κάθε μορφή αθλητικής προσπάθειας. Η εταιρεία πουλάει αθλητικά αγαθά ένδυσης, υπόδησης και εξοπλισμού σε περισσότερες από 170 χώρες. Είναι η #2 εταιρεία κατασκευής αθλητικού υλικού στον κόσμο (πίσω από τη Nike) αλλά παραμένει στην κορυφή όσον αφορά το χώρο του ποδοσφαίρου. Όντας συνεργάτης της ΦΙΦΑ έχει το δικαίωμα να παρουσιάζει την επίσημη μπάλα του Μουντιάλ, ενώ είναι ο αποκλειστικός πάροχος ένδυσης και υπόδησης των διαιτητών και των εθελοντών, κάτι που σημαίνει πως το σήμα της δε θα λείπει από κανένα ματς.

Coca-Cola: Από τη στιγμή που πρόκειται για το κορυφαίο σε πωλήσεις μη αλκοολούχο ποτό και ένα από τα πιο αναγνωσμένα brand σε όλο τον κόσμο, θα μπορούσε κάποιος να πει πως δεν έχει την ανάγκη της διαφήμισης. Οι ιθύνοντες της εταιρείας, πάντως, δε συμφωνούν με την Coca-Cola να είναι ίσως η πιο ευρέως διαφημιζόμενη εταιρεία στον πλανήτη. Δεν υπάρχει μεγάλο αθλητικό γεγονός στο οποίο να μην είναι επίσημος χορηγός. Ιδιαίτερα στα Μουντιάλ έχει μεγάλη αγάπη, διαφημιζόμενη στις πινακίδες των αγωνιστικών χώρων από το μακρινό 1950.

Hyundai-Kia Motors: Η κορυφαία κορεάτικη αυτοκινητοβιομηχανία, με τις δύο διαφορετικές μάρκες, κατασκευάζει από φθηνά αυτοκίνητα μέχρι οχήματα πολυτελείας, φορτηγά και λεωφορεία. Είναι θερμή υποστηρικτής της προβολής μέσω του ποδοσφαίρου, όπως φαίνεται από το γεγονός πως είναι χορηγός τόσο των Μουντιάλ όσο και των EURO. Παραδοσιακά προμηθεύει τους διοργανωτές με τα απαραίτητα για το τουρνουά οχήματα, όπως για παράδειγμα τα 32 πούλμαν που μεταφέρουν τις ομάδες.

Wanda Group: Η Κινεζική κοινοπραξία Wanda Group έγραψε ιστορία το 2016, όταν έγινε η πρώτη εταιρεία από την Κίνα που έγινε χορηγός της ΦΙΦΑ και κατ’ επέκταση του Μουντιάλ. Υπογράφοντας, μάλιστα, συμβόλαιο που λήγει το 2030, έδειξε πως θέλει να είναι από τους βασικούς συμπαραστάτες της νέας διοίκησης της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας. Η εταιρεία ανήκει κατά βάση στον δισεκατομμυριούχο Γουάνγκ Γιανλίν και ασχολείται με πολλούς τομείς της επιχειρηματικότητας (κατασκευές, εμπόριο, ψυχαγωγία, κλπ. ). Τα τελευταία χρόνια ένας από αυτούς είναι και το ποδόσφαιρο.

Gazprom: Η ρωσική κρατική εταιρεία κολοσσός του χώρου της ενέργειας είναι από τις μεγαλύτερες δυνάμεις στην εξόρυξη, παραγωγή, μεταφορά, εμπορία και εκμετάλλευση φυσικού αερίου και πετρελαίου. Από τη στιγμή που η Ρωσία ανέλαβε το Μουντιάλ η Gazprom δε θα μπορούσε να είναι εκτός διοργάνωσης, για αυτό από το 2015 έγινε από τους μεγάλους χορηγούς της ΦΙΦΑ.

Qatar Airways: Είναι μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του πλανήτη, με πτήσεις σε περισσότερα από 150, ανά τον κόσμο, αεροδρόμια και αποτελεί το νεότερο μέλος της συγκεκριμένης κατηγορίας χορηγών (2017). Εκμεταλλεύτηκε το γεγονός πως η ανταγωνίστριά της, Emirates, αποχώρησε ύστερα από την αποκάλυψη των σκανδάλων της ΦΙΦΑ και έσπευσε να πάρει τη θέση της. Φυσικά το συμβόλαιό της δεν περιλαμβάνει μόνο το φετινό Μουντιάλ αλλά και αυτό του 2022, που θα διεξαχθεί στην πατρίδα της, το Κατάρ.

VISA: Η Visa λειτουργεί το μεγαλύτερο καταναλωτικό σύστημα πληρωμών σε όλο τον κόσμο. Μέσω των περίπου 2 δισ. πιστωτικών και χρεωστικών καρτών που έχει εκδώσει είναι υπεύθυνη για περισσότερες από 62 δισ. οικονομικές συναλλαγές με όγκο χρημάτων που φτάνει τα 5 τρισ. δολάρια. Στην ομάδα των υποστηρικτών της ΦΙΦΑ βρίσκεται από το 2007, έχοντας τον ρόλο της επίσημης μεθόδου πληρωμών.

 

Χορηγοί του Μουντιάλ:

Budweiser: Η μπύρα μπορεί αν μην είναι ιδανική παρέα για τους ποδοσφαιριστές αλλά είναι εξαιρετική για τους οπαδούς. Για αυτό και δεν υπάρχει μεγάλο ποδοσφαιρικό τουρνουά που να μην έχει χορηγό μία μπύρα. Για τα Μουντιάλ το ρόλο αυτό έχει από το 1986 η Budweiser. Πρόκειται για μια από τις μπύρες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Κατασκευάζεται από τη ζυθοποιία Anheuser-Busch (A-B) που με όχημα τη διάσημη μπύρα έχει τζίρο δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Hisense: Πρόκειται για κινεζική εταιρεία κρατικών συμφερόντων που κατασκευάζει και εμπορεύεται ηλεκτρονικά είδη και λευκές συσκευές σε 130 χώρες. Οι τηλεοράσεις Hisense θα φέρουν τον τίτλο της «Επίσημης Τηλεόρασης» της διοργάνωσης. Έγινε η πρώτη επιχείρηση από την Κίνα ονομάστηκε χορηγός μεγάλης ποδοσφαιρικής διοργάνωσης και συγκεκριμένα του EURO 2016.

McDonalds: Ο βασικός στόχος της εταιρείας είναι τα εστιατόρια της να γίνουν το αγαπημένο σημείο για φαγητό και ποτό. Η αλυσίδα της είναι η μεγαλύτερη στον τομέα του γρήγορου φαγητού με περίπου 35.000 καταστήματα σε 119 χώρες. Θεωρείται ένα από τα πιο αναγνωρισμένα εμπορικά ονόματα στον κόσμο.

Mengniu: Η κινεζική Mengniu Dairy Co ανακοινώθηκε από τη ΦΙΦΑ ως διεθνής χορηγός του επερχόμενου Μουντιάλ, σε ένα deal που δίνει συνέχεια στην όλο και στενότερη σχέση ανάμεσα στην Παγκόσμια Ομοσπονδία και την πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου. Η Mengniu, δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία γαλακτοκομικών της Κίνας, θα είναι ο επίσημος πάροχος πόσιμου γιαουρτιού και συσκευασμένων παγωτών του Μουντιάλ σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ όσον αφορά την αγορά της Κίνας θα παρέχει το επίσημο γάλα της διοργάνωσης.

Vivo: Ακόμα μία εκπρόσωπος της Κίνας στους εμπορικούς εταίρους του Μουντιάλ. Η εταιρεία κινητών τηλεφώνων και λοιπών ηλεκτρονικών συσκευών φημολογείται πως κατέλαβε 400 εκατ. ευρώ για να είναι χορηγός των Παγκοσμίων Κυπέλλων του 2018 και 2022.

 

Τοπικοί Υποστηρικτές:

Alrosa: Ρωσική (κρατική) εταιρεία «γίγαντας» στον τομέα της εξόρυξης διαμαντιών

Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι: Πρόκειται για την κρατική επιχείρηση που ελέγχει τις σιδηροδρομικές μεταφορές, ανθρώπων και εμπορευμάτων, στη Ρωσία, ενώ είναι από τις τρείς μεγαλύτερες εταιρείες μεταφορών στον κόσμο.

Alfa-Bank: Από τις μεγαλύτερες εμπορικές τράπεζες της Ρωσίας. Σε αντίθεση με τις άλλες εταιρείες αυτής της χορηγικής κατηγορίας, ανήκει σε ιδιώτες.

Rostelecom: Εταιρεία με ηγετικό ρόλο στις τηλεπικοινωνίες της Ρωσίας. Με απλά λόγια είναι η εταιρεία που ενώνει τις τοπικούς παρόχους και έχει αναλάβει την παροχή υπηρεσιών από και προς το εξωτερικό.

 

 Επιμέλεια: Αλέξανδρος Δαέλης