Για την διεξαγωγή ενός αγώνα ποδοσφαίρου, δεν χρειάζονται πολλά πράγματα. Αρκούν μία μπάλα, μία οριοθέτηση χώρου για γήπεδο, δύο εστίες (έστω αυτοσχέδιες) και φυσικά διαφορετικές εμφανίσεις, προκειμένου να ξεχωρίζουν οι παίκτες των δύο ομάδων.

Οι φανέλες, πέρα από την προφανή χρησιμότητά τους, αντιπροσωπεύουν στο πέρασμα των χρόνων μέρος της ταυτότητας, και της ιστορίας κάθε ομάδας. Και από τη δεκαετία του ‘80 του περασμένου αιώνα, χρησιμεύουν για το ... «κρέμασμα» της κάθε μάρκας, μία συνήθεια που ήρθε για να μείνει, αποκτώντας στις μέρες μας κυρίαρχη σημασία, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η ισπανική εφημερίδα  Marca, σε σχετική της ανάλυση για τις χορηγίες. Μία συνήθεια ενταγμένη στην βιομηχανία του ποδοσφαίρου, που γιγαντώνεται εξαντλώντας κάθε όριο.

Στο πρόσφατο Μουντιάλ της Ρωσίας, η μεγάλη νικήτρια της διοργάνωσης, είχε γίνει γνωστή αρκετά πριν από την ολοκλήρωση του τελικού ανάμεσα στη Γαλλία και την Κροατία, μιας και η Nike, ήταν η χορηγός εμφανίσεων και των δύο φιναλίστ.  Για πρώτη φορά στην Ιστορία, ο αμερικανικός κολοσσός είχε δύο «δικές του» ομάδες στον τελικό, έστω κι αν στο ξεκίνημα της διοργάνωσης είχε δύο λιγότερους εκπροσώπους από την Adidas (12 έναντι 10).

Η επιτυχία της Nike είχε συνέχεια και μετά το Μουντιάλ 2018, μίας και η αμερικανική εταιρεία κυριαρχεί στα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα της  Ευρώπη. Είκοσι αθλητικές εταιρείες, «ντύνουν» τις 98 ομάδες των top-5 πρωταθλημάτων, αλλά καμία τους δεν έχει περισσότερες από τη Nike, η οποία είναι παρούσα σε Αγγλία,  Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία και την Γαλλία με 17 συλλόγους.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι η Nike εκπλήσσει με την παρουσία της στη Bundesliga.  Adidas και Puma, δύο γερμανικές εταιρείες, δεν μπόρεσαν να την προσπεράσουν στη χώρα έδρας τους, αφού η μεν η Puma έχει τρεις ομάδες  (Στουτγκάρδη, Ντόρτμουντ, Γκλάντμπαχ) και η Adidas την Μπάγερν, την στιγμή, που η αμερικανική εταιρεία, κυριαρχεί με πέντε ομάδες (Αιντραχτ Φρανκφούρτης, Χέρτα Βερολίνου, Λειψία, Άουσμπουργκ και Βόλφσμπουργκ).

Η Puma, με 14 ομάδες στα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα, υπερέχει στην Γαλλία, όπου χορηγεί πέντε συλλόγους. Επιπλέον, η επιρροή της στην Αγγλία αυξάνεται μετά την απόκτηση της χορηγίας, μεταξύ άλλων, της Άρσεναλ, ενώ στην Ιταλία εξασφάλισε έναν από τους ιστορικούς γίγαντες της Serie A και της Ευρώπης, την Μίλαν.

Μετά από τη Nike και την Puma, το βάθρο των εμπορικών σημάτων, ολοκληρώνει με 13 ομάδες στα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα, η Adidas. Η εταιρεία των τριών λωρίδων έχει την κύρια παρουσία της στην Premier League, όπου έχει έξι ομάδες, ανάμεσά τους τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ.

Η LaLiga κυριαρχείται από την ισπανική εταιρεία Kelme, όπου έχει τέσσερις ομάδες (Εσπανιόλ, Ουλεσκα, Ράγιο Βαγιεκάνο, Αλαβές). Βέβαια εκεί, η Nike παρουσιάζει ναυαρχίδες Μπαρτσελόνα και Ατλέτικο Μαδρίτης, στις οποίες προστέθηκε η Σεβίλλη, ενώ την Ρεάλ Μαδρίτης ντύνει η Adidas, όπως κάνει επίσης με Θέλτα και Βαλένθια (από την επόμενη σεζόν στην Puma). Να σημειωθεί ότι η Kelme έχει μια ισχυρή παρουσία στην κινεζική αγορά, με χορηγίες  σε περισσότερες από 100 ομάδες ποδοσφαίρου και ολόκληρη τη δεύτερη κατηγορία της ασιατικής χώρας.

Μετά τις κορυφαίες εταιρείες, ακολουθούν οι Umbro, Macron, Joma και Kappa, όλες τους με κύρια αγορά στη χώρα προέλευσης. Έτσι, η αγγλική Umbro επικεντρώνεται κυρίως στην Premier League, με τέσσερις ομάδες  βρίσκεται μόνο πίσω από την Adidas, η ισπανική Joma στη LaLiga Santander, όπου έχει τις ίδιες ομάδες (από τρεις) όπως η Nike και η Adidas  και οι ιταλικές Macron και το Kappa στη Serie A, πρωτάθλημα που κυριαρχεί η πρώτη με πέντε συλλόγους (Μπολόνια, Ουντινέζε, ΣΠΑΛ, Λάτσιο, Κάλιαρι) και την Γιουβέντους να αποτελεί τη μόνη επιλογή της Adidas.

Επιπλέον, οι δύο ιταλικές εταιρείες επέκτειναν εφέτος την επιρροή τους στην Ισπανία: η Macron συνεργάζεται με την Ρεάλ Σοσιεδάδ (και ήδη είχε την Λεβάντε) και η Kappa επιστρέφει ξανά στην Μπέτις, με την οποία ήταν ήδη μαζί μεταξύ 1995 και 2009.

Οι εταιρείες μελετούν τις αξίες που μεταδίδονται από τον σύλλογο και φυσικά την επιρροή τους, αφού το ποδόσφαιρο είναι μία επιχείρηση αλλά είναι και άνθρωποι. Τα πρωταθλήματα στην Ευρώπη έχουν προχωρήσει, Champions και Europa League θα φτάσουν έως 1 Ιουνίου 2019 η πρώτη και 29 Μαίου 2019 η έτερη διοργάνωση, αλλά αυτό που  συμβαίνει πέρα από τα γήπεδα, ανάμεσα σε υφάσματα, σχέδια και συμβόλαια, δεν σταματά ποτέ. Οι εταιρείες, οι μάρκες, βρίσκονται σε συνεχή προσπάθεια προκειμένου να ντύσουν τους καλύτερους συλλόγους, να βρουν τα καλύτερα ρούχα και να δώσουν την καλύτερη δυνατή εικόνα.  Κάνοντας το ποδόσφαιρο περισσότερο όμορφο και ελκυστικό απ΄ότι είναι.

Οι 20 εταιρείες που ντύσουν 98 ομάδες στα 5 κορυφαία πρωταθλήματα της Ευρώπης

Nike -17: ομάδες: 4 Premier League, 5 Bundesliga, 2 Serie A,3 Ligue1, 2 Laliga

Puma -14: 4 Premier League, 3 Bundesliga, 1 Serie A,5 Ligue1, 1 Laliga

Adidas -13: 6 Premier League, 1 Bundesliga, 1 Serie A, 2 Ligue1, 3 Laliga

Umbro -9: 4 Premier League,3 Bundesliga, 1 Ligue1, 1 Laliga

Macron -8: 5 Serie A,1 Ligue1, 2 Laliga

Joma -6: 2 Serie A, 1 Ligue1, 3 Laliga

Kappa -6: 4 Serie A,1 Ligue1, 1 Laliga

Kelme -4: Laliga

Lotto -4: 2 Bundesliga, 1 Serie A,1 Ligue1

New Balance -4: 1 Premier League, 2 Ligue1, 1 Laliga

Hummel -2: 1 Bundesliga, 1 Laliga

Jako -2: Bundesliga

Le coq Sportif-2: 1 Serie A,1 Ligue1

Errea -1: Serie A

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ