Ρήτρα καθυστέρησης στην υλοποίηση ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών εισηγείται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), με απόφαση του περασμένου Μαρτίου με την οποία ενέκρινε -τροποποιημένο ως προς το χρονοδιάγραμμα των διασυνδέσεων- το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2018 - 2027.

Πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι εν τω μεταξύ ο ΑΔΜΗΕ έχει υποβάλει προς έγκριση νέο δεκαετές για την περίοδο 2019 - 2028, ενώ από την υποβολή του προηγούμενου δεκαετούς μεσολάβησε και η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του Διαχειριστή με την είσοδο της Κινεζικής State Grid ως στρατηγικού επενδυτή.

Η ρήτρα που εισηγείται η ΡΑΕ σχετίζεται με το κόστος των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που θα αποφεύγονταν αν είχε υλοποιηθεί η διασύνδεση, και επιβάλλεται με απόφαση του υπουργείου εφόσον διαπιστώνεται καθυστέρηση σε σχέση με το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα. Επί της ουσίας για τα επιμέρους έργα η εικόνα έχει ως εξής:

  • Για την «μικρή» διασύνδεση της Κρήτης, μέσω Πελοποννήσου, η ΡΑΕ αναφέρει ότι «Σε κάθε περίπτωση ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου ορίζεται δεσμευτικά για το Α΄ Εξάμηνο του 2020». Το ίδιο χρονοδιάγραμμα προβλέπει ο ΑΔΜΗΕ στο νέο δεκαετές 2019-2028.
  • Για τη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης μέσω Αττικής, η Αρχή ζητά «σύντμηση του χρόνου ολοκλήρωσης της διασύνδεσης το αργότερο μέχρι το τέλος του 2021». Τονίζει επίσης ότι «κρίνεται μη αποδεκτή η περαιτέρω παράλληλη προώθηση δύο παρόμοιων αλλά διακριτών έργων διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής από τους ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και Euroasia Interconnector Ltd (φορέας του έργου διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας), με ανεξάρτητες και όχι από κοινού συντονισμένες ενέργειες και μελέτες». Για το εν λόγω έργο το χρονοδιάγραμμα του νέου δεκαετούς προβλέπει ολοκλήρωση το 2023, επιπλέον ωστόσο υπάρχει έγγραφη δέσμευση του ΑΔΜΗΕ για ολοκλήρωση του 2022. Ο Διαχειριστής ζητά όμως τον απεγκλωβισμό του έργου από το αδιέξοδο που έχει προκύψει στις διαπραγματεύσεις με την Euroasia Interconnector.
  • Τέλος για τις Κυκλάδες η ΡΑΕ ζητά τεκμηρίωση για το πλήθος των τοπικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στις Κυκλάδες που θα παραμείνουν σε εφεδρεία μετά την ολοκλήρωση κάθε φάσης διασύνδεσης «λαμβάνοντας υπόψη ότι οι υφιστάμενες μονάδες στα εν λόγω νησιά εμπίπτουν στις κοινοτικές Οδηγίες 2010/75 και 2015/2193 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον περιορισμό των εκπομπών ορισμένων ρύπων από μεσαίου και μεγάλου μεγέθους μονάδες καύσης».