Ληξιπρόθεσμες οφειλές, «μεταβίβαση» πελατών, πώληση μονάδων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, διεκδικήσεις για ΥΚΩ, απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, νέες επενδύσεις είναι μερικές από τις ανοιχτές υποθέσεις της ΔΕΗ στη μάχη που δίνει για να διατηρήσει τον κυρίαρχο ρόλο της στην εγχώρια αγορά ενέργειας.

Η ΔΕΗ σήμερα κατέχει το 87,5% της αγοράς παροχής ηλεκτρικού ρεύματος. Άγνωστο παραμένει με ποιον τρόπο θα μετακινηθούν οι καταναλωτές-πελάτες της στις ιδιωτικές εταιρείες. Πρόταση που είχε εμφανιστεί στο παρελθόν ήθελε τη ΔΕΗ να δημιουργεί θυγατρικές, στις οποίες θα μετακινούνταν 500.000 καταναλωτές και αυτές οι θυγατρικές θα έβγαιναν στο «σφυρί». Η πρόταση δεν είχε συνέχεια. 

Του Νίκου Γρυλλάκη

Τα «φέσια» ιδιωτών και δημοσίου φτάνουν τα 2,4 δισ. ευρώ. Οι οφειλέτες υπερβαίνουν τους 1.660.000. Ανάμεσά τους 340.000 ενταγμένοι στο Κοινωνικό Τιμολόγιο που έχουν «προστατευτική ασπίδα», δηλαδή δεν τους κόβεται το ρεύμα τον χειμώνα και το καλοκαίρι. Σε αυτούς έχουν παρεισφρήσει και εκατοντάδες μεγαλοϊδιοκτήτες. Η ΔΕΗ προσφεύγει στις υπηρεσίες εξειδικευμένων ιδιωτικών εταιρειών για συμβουλές διαχείρισης αυτής της τεράστιας οφειλής. Η μάχη για το ποιες τελικά μονάδες θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες βρίσκεται στην πιο κρίσιμη φάση. Οι δανειστές επιμένουν σε παραχωρήσεις και «φιλέτων», όπως η Μεγαλόπολη, και απειλούν και για τις υδροηλεκτρικές μονάδες. Μέχρι το 2020 οι καταναλωτές της ΔΕΗ δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 50% του συνόλου των καταναλωτών ρεύματος.

Οι απαιτήσεις της επιχείρησης για απλήρωτα ΥΚΩ προηγούμενων χρόνων «κουρεύτηκαν» από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Από 750 σε 350 εκατ. ευρώ. Ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης δηλώνει ότι «ο κρατικός προϋπολογισμός θα καλύψει τις απαιτήσεις της ΔΕΗ για τις υπηρεσίες κοινής ωφελείας της περιόδου 2012 -2105 και έτσι οι καταναλωτές δεν θα επιβαρυνθούν ούτε με ένα ευρώ. «Τα ΥΚΩ, σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, που στοιχίζουν 700 εκατ. ευρώ στους καταναλωτές κάθε χρόνο, θα εξαλειφθούν με την υποβρύχια διασύνδεση της Κρήτης και των Κυκλάδων. Το υποβρύχιο καλώδιο θα ηλεκτροδοτεί από το τέλος του 2017 νησιά των Κυκλάδων, Άνδρο, Τήνο, Σύρο, Πάρο, Μύκονο.

Τα ρυπογόνα εργοστάσια με τις ντιζελομηχανές περνούν σε ψυχρή εφεδρεία, καθώς θα λειτουργούν μόνον αν υπάρχει ανάγκη. Τα μπλακ άουτ στην καρδιά της τουριστικής περιόδου θα αποτελέσουν παρελθόν. Με τις πρώτες διασυνδέσεις των Κυκλάδων, ο λογαριασμός των ΥΚΩ θα ελαφρύνει κατά 200 εκατομμύρια. Θα ακολουθήσουν η μικρή διασύνδεση της Κρήτης (με Πελοπόννησο) έως το 2020 και η μεγάλη (με Λαύριο) έως το 2024. Τα σημερινά εργοστάσια της ΔΕΗ θα παραμείνουν σε ψυχρή εφεδρεία.