Τετραμερής συνάντηση σήμερα στη Λευκωσία για το έργο του αγωγού φυσικού αερίου EastMed, που συμβάλλει στη μετεξέλιξη της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο, δημιουργώντας άλλη μια «γέφυρα» για την έλευση αερίου στην ΕΕ.

Πιο κοντά προς την υλοποίηση έρχεται το έργο του αγωγού φυσικού αερίου EastMed, καθώς στο πλαίσιο της σημερινής, δεύτερης τετραμερούς, διακυβερνητικής συνάντησης των συμμετεχόντων κρατών, Ελλάδας-Κύπρου-Ιταλίας-Ισραήλ στη Λευκωσία, θα υπογραφεί Μνημόνιο Συναντίληψης.
Την ελληνική πλευρά θα εκπροσωπήσει ο υπουργός ΠΕΝ, Γ. Σταθάκης, ο οποίος και θα συνυπογράψει το MoU για την περαιτέρω προώθηση του έργου.

Ο ίδιος σε συνέντευξή του χαρακτήρισε τη σημερινή συνάντηση ως σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση ωρίμανσης του έργου, επισημαίνοντας ότι με την υπογραφή του MoU τα τέσσερα κράτη αναγνωρίζουν ότι υπάρχει εν δυνάμει project και ταυτόχρονα δεσμεύονται να συνεργαστούν για την προώθηση και υλοποίησή του. Ιδιαίτερης σημασίας είναι ότι ο συγκεκριμένος αγωγός απολαμβάνει της υποστήριξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ έχει χαρακτηριστεί και ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) στο πλαίσιο της σχετικής λίστας σημαντικών ενεργειακών projects της ΕΕ. Την ξεκάθαρη «ψήφο εμπιστοσύνης» της Κομισιόν έχει άλλωστε μεταφέρει ο Ευρωπαίος Επίτροπος για το Κλίμα και την Ενέργεια, Μ. Α. Κανιέτε, κατά την προηγούμενη σχετική συνάντηση στο Τελ Αβίβ, σημειώνοντας ότι θα έχει υψηλή αξία σε ό,τι αφορά την ασφάλεια της παροχής και τον στόχο της διαφοροποίησης των πηγών και οδεύσεων του αερίου.

Ο αγωγός έχει σημαντική αξία για την Ευρώπη, καθώς προβλέπεται αύξηση της ζήτησης σε αέριο έως το 2040 που εκτιμάται σε 275 δισ. κ.μ. Την ίδια στιγμή, το Ισραήλ προτίθεται να εξάγει περίπου 350 δισ. κ.μ. και η Κύπρος περίπου 17-20 δισ. κ.μ. το 2022 και 25-30 δισ. κ.μ. το 2025. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Γ. Σταθάκη, το αέριο που μεταφέρεται μέσω αγωγών μακροπρόθεσμα είναι φθηνότερα έναντι άλλων μορφών διακίνησης.

Επιπλέον, σε σχέση με τις άλλες επιλογές προώθησης του αερίου της περιοχής στις αγορές, που εξετάζονται, ο υπουργός σημείωσε ότι δεν θεωρεί ανταγωνιστικές και αλληλοαποκλειόμενες τις υποδομές επεξεργασίας αερίου της Αιγύπτου (για υγροποιημένο φυσικό αέριο -LNG) και τον αγωγό East Med. Σημειώνεται ότι θα ακολουθήσουν αντίστοιχες συναντήσεις σε Ελλάδα και Ιταλία.

Ο αγωγός

Ο EastMed είναι υποθαλάσσιος/χερσαίος αγωγός, μήκους περίπου 1.900 χιλιομέτρων και συνδέει απευθείας τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου με την Ελλάδα, μέσω της Κύπρου και της Κρήτης. Στη συνέχεια μέσω Κρήτης θα φτάνει στην Πελοπόννησο και από εκεί στη δυτική Ελλάδα με κατάληξη στην Ιταλία, προκειμένου να διοχετευθεί το αέριο στην Ευρωπαϊκή αγορά.

Σχεδιάζεται να μεταφέρει αρχικά 10 -με δυνατότητα έως 16- δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, ετησίως, από τα υποθαλάσσια κοιτάσματα της λεκάνης της Λεβαντίνης (Κύπρος-Ισραήλ), καθώς και από πιθανά κοιτάσματα αερίου στην Ελλάδα. Το κόστος του εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 6-6,4 δισ. ευρώ και μπορεί να έχει ολοκληρωθεί έως το 2025. Μέχρι σήμερα οι μελέτες υποδεικνύουν ότι το έργο είναι τεχνικά εφικτό, διαθέτει την πλέον προηγμένη διαθέσιμη τεχνολογία και αποτελεί μια οικονομικά βιώσιμη επιλογή για την εξαγωγή φυσικού αερίου.

Σε αυτή τη φάση βρίσκονται σε εξέλιξη βαθυμετρικές μελέτες που θα δείξουν τη βέλτιστη και ασφαλή διαδρομή του αγωγού. Ο μεσογειακός διάδρομος αποτελεί έργο που κινείται από την ιδιωτική εταιρεία «Ποσειδών» (Poseidon), το ελληνοϊταλικό κοινοπρακτικό σχήμα των ΔΕΠΑ και Edison.