Η ατζέντα είναι γεμάτη, η χρηματοδότηση είναι αβέβαιη. Τα νέα μεγάλα έργα υπερβαίνουν σε κόστος τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ εξασφαλίζουν δουλειά στις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες για περισσότερα από 10 χρόνια. 

Πόσα, πότε και ποια από τα νέα μεγάλα έργα θα υλοποιηθούν; Η εποχή που ήταν ανοικτά όλα τα ταμεία των Βρυξελλών, απρόσκοπτη η υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και φυσικά οι κρουνοί των ελληνικών και ξένων τραπεζών έχει παρέλθει. Χρειάζεται πλέον πλήρης ωριμότητα, πλήρης χρηματοοικονομική ανάλυση και κυρίως πολλαπλώς πειστική επιχειρηματολογία για την αναγκαιότητα, την απόδοση και τη σημασία της κάθε κατασκευής.

Του Νίκου Γρυλλάκη

Η κούρσα για να εξασφαλιστούν πόροι και να μπουν στην αφετηρία οι νέες κατασκευές αναμένεται να κορυφωθεί μέσα στο 2018 και να επεκταθεί σε όλα τα μέτωπα. Η αναζωογόνηση του κατασκευαστικού κλάδου είναι θέμα κορυφαίας σημασίας για την εθνική οικονομία, όπως και η ενίσχυση των υποδομών της χώρας. Σε αυτόν τον πυλώνα προσδοκούσε και προσδοκά να ακουμπήσει η Ελλάδα για να ανανεώσει την αισιοδοξία της για το μέλλον.

Οι δυσκολίες πολλές που για να ξεπεραστούν χρειάζεται να επιστρατευτούν δυνάμεις από πολλούς χώρους, ωστόσο φαίνεται ότι με τον έναν ή τον άλλον τρόπο θα μπουν κάποια στιγμή μέσα στη διετία 2018-2019 σημαντικά έργα όπως:

-Νέα Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας: 1,8 δισ. ευρώ. Η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε αλλά θα ολοκληρωθεί σε περίπου 1,5 χρόνο. Στο έργο θα απασχοληθούν περισσότερα από 5.000 άτομα .

-Κεντρική Οδός Ε65, Νότιο και Βόρειο Τμήμα: 700 εκατ. ευρώ. Δύο πολύ μεγάλα έργα που θα ολοκληρώσουν τον Ε65. Ετοιμάζεται η ανάθεση για το νότιο τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα, ενώ το υπουργείο δεσμεύεται για την εξασφάλιση χρημάτων από την ΕΤΕπ για το βόρειο τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία. Πάνω από 3.000 εργαζόμενοι θα απασχοληθούν.

-Νέο Αεροδρόμιο Καστέλι, Κρήτη: 480 εκατ. ευρώ. Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στο 2018, και θα διαρκέσουν 5 χρόνια .Θα δώσουν εργασία σε πάνω από 2.000 άτομα.

-Πάτρα-Πύργος: 475 εκατ. ευρώ. Η συνέχεια της Ολυμπίας Οδού που μελλοντικώς σχεδιάζεται να φτάσει μέχρι την Τσακώνα και να συνδεθεί με τον αυτοκινητόδρομο Μορέα. Αναμένονται πάνω από 500 θέσεις εργασίας και αν κάτι δεν «στραβώσει», όπως συνέβη στο παρελθόν, τα πρώτα εργοτάξια θα στηθούν έως την άνοιξη. 

-Βόρειος Οδικός Άξονας Κρητης: 1,1 δισ. ευρώ . Ο διαγωνισμός βρίσκεται επί θύραις, είναι όμως άγνωστο τι και πώς θα προχωρήσει.

Στην ατζέντα βρίσκονται ακόμα:

-Αναβάθμιση 14 περιφερειακών αεροδρομίων: 340 εκατ. ευρώ.
-Σιδηροδρομική υποδομή τμήματος Ψαθόπυργος-Ρίο: 215 εκατ. ευρώ.
-Ολοκλήρωση σιδηροδρομικής αναβάθμισης-ηλεκτροκίνησης διαδρόμου Αθήνα-Πάτρα: 200 εκατ. ευρώ.
-Ολοκλήρωση Αμβρακίας Οδού: 165 εκατ. ευρώ.
-Σιδηροδρομικά έργα Αθήνας: 164 εκατ. ευρώ.
-Ανάπλαση φαληρικού όρμου: 150 εκατ. ευρώ.
-Νέος προβλήτας κρουαζιέρας Πειραιά: 120 εκατ. ευρώ.

Ο κατάλογος έχει και συνέχεια: Η ζεύξη Περάματος-Σαλαμίνας είναι πλέον «ώριμο» έργο και η χρηματοδότησή της είναι ζήτημα χρόνου. Η σιδηροδρομική Εγνατία, που θα συνδέσει τη βόρεια Ελλάδα με τη Μαύρη Θάλασσα, μπορεί να εξασφαλίσει την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ,αλλά και μεγάλων τραπεζών.