Με τη δημοπράτηση τον ερχόμενο Μάρτιο και της τελευταίας εργολαβίας για τον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος και την έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου από το ερχόμενο καλοκαίρι γίνεται το σημαντικότερο πλέον βήμα για να συνδεθεί στην καρδιά της Πελοποννήσου η Ολυμπία Οδός με τον Μορέα και να κλείσει το «χρυσό δακτυλίδι» των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.

Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι, που δυστυχώς λόγω κακής προετοιμασίας τους ακριβοπληρώσαμε, αποτελούν το σημαντικότερο έργο υποδομής για την ανάπτυξη της χώρας. Τις μεγάλες αλλαγές που φέρνουν τις αποδεικνύει η λειτουργία της Εγνατίας Οδού, που μέσα σε ελάχιστα χρόνια έφερε τα πάνω-κάτω στον οικονομικό χάρτη της βόρειας Ελλάδας και δημιούργησε νέες προοπτικές στο εθνικό εξαγωγικό εμπόριο.

Του Νίκου Γρυλλάκη

Ο οδικός άξονας που μπαίνει σε φάση κατασκευής, δηλαδή το τμήμα Πάτρα-Πύργος έχει μήκος 74,8 χλμ. και αποτελεί τη φυσική συνέχεια της Ολυμπίας Οδού, που σήμερα τερματίζει στο δυτικό άκρο της Περιμετρικής Πάτρας. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα για το οποίο έχει δεσμευτεί το υπουργείο Υποδομών απέναντι στις Βρυξέλλες που μετέχουν στη χρηματοδότηση, το έργο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2023. Ο προϋπολογισμός του έργου φτάνει στα 355.689.156 ευρώ. Με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου η Αθήνα θα συνδέεται με τον Πύργο σε 2 ώρες και 40 λεπτά.

Το σημαντικότερο, όμως, είναι η συνέχεια νέου του άξονα μέχρι την Τσακώνα όπου θα συναντήσει τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τριπόλεως-Σπάρτης-Καλαμάτας. Η σύνδεση αυτή αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες για την ανάπτυξη της χώρας. Και αυτό γιατί αναβαθμίζει τα λιμάνια του Γυθείου, της Νεάπολης και της Κισάμου στην Κρήτη, αφού πλέον η μεταφορά προϊόντων από τη Μεγαλόνησο στις αγορές της Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης θα μπορεί να γίνεται και από το Καστέλι Χανίων και μάλιστα σε συντομότερο χρόνο από τη σημερινή διαδρομή Σούδα ή Ηράκλειο-Πειραιάς -Πάτρα -Ηγουμενίτσα. Αν αναβαθμιστεί και το δίκτυο μέχρι τα λιμάνια της Νότιας Πελοποννήσου από το Καστέλι μέχρι την Πάτρα, η σύνδεση θα ολοκληρώνεται σε 7 ώρες, από τις 11 της σημερινής διαδρομής. Επίσης, από τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας θα μπορεί να διοχετεύεται ροή τουριστών ευκολότερα προς την Πελοπόννησο και την Κρήτη. Αναβαθμίζεται επίσης ολόκληρη η δυτική χώρα, καθώς πολλαπλασιάζονται οι αναπτυξιακές της δυνατότητες.

Ο αρχικός, πάντως, σχεδιασμός το 2005 προέβλεπε την επέκταση της Ολυμπίας Οδού μέχρι την Τσακώνα. Το μήκος του δρόμου από την Ελευσίνα μέχρι την Πάτρα και μετά μέχρι την Τσακώνα ήταν 365,4χλμ., κατά 80% μεγαλύτερη από τους υπόλοιπους 4 άξονες. Μάλιστα, είχε προβληθεί ως το μεγαλύτερο σε οικονομικό και κατασκευαστικό αντικείμενο που προωθήθηκε ποτέ στην Ελλάδα.

Η οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2009 «έσπασε» την κατασκευή σε 3 διακριτά τμήματα. Το τμήμα Ελευσίνα-Πάτρα μήκους 215χλμ. (μέχρι το τέλος της Περιμετρικής Πάτρας), το Πάτρα-Πύργος μήκους 75χλμ. και το Πύργος-Τσακώνα. Το πρώτο υλοποιήθηκε, το δεύτερο μπαίνει σε φάση κατασκευής, αλλά το τρίτο εξακολουθεί να βρίσκεται στον «αέρα» - το οποίο έκτοτε μπαινοβγαίνει στην επικαιρότητα.

Τα εμπόδια είναι πολλά. Το πρώτο και βασικότερο είναι οι χαμηλές ροές οχημάτων που υπάρχουν, με τα υφιστάμενα ωστόσο δεδομένα μεταξύ Πύργου και Τσακώνας. Είναι βασικό γιατί συνδέεται άμεσα με την επίτευξη χρηματοδότησης που θα ανοίξει τον δρόμο της κατασκευής.

Δεύτερο, εξίσου σημαντικό, εμπόδιο είναι το μπλοκάρισμα στο ΣτΕ του τμήματος διέλευσης του Καϊάφα που απαιτεί επανασχεδιασμό της χάραξης, καθώς η περιοχή είναι χαρακτηρισμένη ως βιότοπος.

Τρίτο σημαντικό στοιχείο είναι πως σε αυτό το τμήμα δεν υπάρχουν τώρα μεγάλα αστικά, τουριστικά ή έστω βιομηχανικά κέντρα. Και εδώ χρειάζεται να αποδείξει το υπουργείο και οι άλλοι συναρμόδιοι φορείς τις ανατροπές στην οικονομική ανάπτυξη που μπορεί φέρει αυτή η επέκταση, σε συνδυασμό, όπως προαναφέρθηκε, και με παρεμβάσεις και στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο. Η σύνδεση επίσης με τον Μορέα θα αναβαθμίσει και τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου –Πατρών, στον οποίο σήμερα η κίνηση, ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο, είναι περιορισμένη. Κι αυτό γιατί πλέον Μορέας και Ολυμπία Οδός θα λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία.