Πρόοδο σχετικά με τη διασφάλιση της διαφάνειας στις πολιτικές διαφημίσεις που δημοσιεύουν οι μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες (Facebook, Google και Twitter), στο πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας για την καταπολέμηση των fake news, καταγράφει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις σχετικές εκθέσεις για το Μάρτιο.

Ωστόσο, η Επιτροπή σημειώνει πως πρέπει να καταβληθούν περισσότερες προσπάθειες προκειμένου να διασφαλιστεί η καλή διεξαγωγή των ευρωεκλογών.

Ο Κώδικας Δεοντολογίας για τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες αποτελεί μέρος του σχεδίου δράσης κατά της παραπληροφόρησης που ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Ένωση τον περασμένο Δεκέμβριο για την αντιμετώπιση των απειλών που προκύπτουν από την παραπληροφόρηση ενόψει των Ευρωεκλογών. Οι εν λόγω εταιρίες δεσμεύτηκαν τον περασμένο Οκτώβριο σε εθελοντική βάση να διασφαλίσουν πλήρη διαφάνεια για τις πολιτικές διαφημίσεις, να καταργήσουν ψεύτικους λογαριασμούς και να επικεντρωθούν σε πιο αξιόπιστες πηγές ειδήσεων. Τον Ιανουάριο του 2019 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τις πρώτες εκθέσεις που υπέβαλαν οι υπογράφοντες του Κώδικα Δεοντολογίας κατά της παραπληροφόρησης και θα συνεχίσει να δημοσιεύει αντίστοιχες εκθέσεις μέχρι τις ευρωεκλογές.

"Εκτιμάμε τις προσπάθειες που κατέβαλαν το Facebook, η Google και το Twitter για να αυξήσουν τη διαφάνεια πριν από τις ευρωεκλογές. Χαιρετίζουμε το γεγονός ότι οι τρεις πλατφόρμες έχουν αναλάβει περαιτέρω δράση για να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις τους βάσει του Κώδικα. Όλες οι εταιρίες έχουν αρχίσει να κατονομάζουν τις πολιτικές διαφημίσεις στις πλατφόρμες τους", υπογραμμίζουν σε κοινή δήλωσή τους ο αντιπρόεδρος για την ενιαία ψηφιακή αγορά 'Αντρους 'Ανσιπ, η επίτροπος για θέματα δικαιοσύνης, καταναλωτών και ισότητας των φύλων Βέρα Γιούροβα, ο επίτροπος για την Ένωσης Ασφαλείας Τζούλιαν Κινγκ και η επίτροπος για την Ψηφιακή Οικονομία, Μαρίγια Γκάμπριελ. "Οι εθελοντικές ενέργειες των πλατφορμών αποτελούν ένα βήμα προς την κατεύθυνση της υποστήριξης των διαφανών και χωρίς αποκλεισμούς εκλογών και της καλύτερης προστασίας των δημοκρατικών μας διαδικασιών από τη χειραγώγηση, αλλά πολλά ακόμη πρέπει να γίνουν", καταλήγουν οι αρμόδιοι Επίτροποι.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, η Google πήρε συγκεκριμένα μέτρα τον Μάρτιο για τον καλύτερο έλεγχο των πολιτικών διαφημίσεων στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της κατανομής ανά κράτος μέλος. Επιπλέον παρείχε ενημέρωση για τη νέα πολιτική της απέναντι στις πολιτικές διαφημίσεις την οποία άρχισε να εφαρμόζει στις 21 Μαρτίου 2019 και ανακοίνωσε τη δημοσίευση έκθεσης σχετικά με τη διαφάνεια των διαφημίσεων για τις εκλογές στην ΕΕ και τη δημιουργία βιβλιοθήκης διαφημίσεων με δυνατότητα αναζήτησης που θα είναι διαθέσιμη τον Απρίλιο. Η Google, ωστόσο, δεν έχει αναφέρει περαιτέρω πρόοδο όσον αφορά τον ορισμό της διαφήμισης ανά θέμα.

Το Facebook παρείχε επίσης πληροφορίες σχετικά με τις ενέργειες που έγιναν κατά των διαφημίσεων που παραβίαζαν τις πολιτικές του σχετικά με την ύπαρξη χαμηλής ποιότητας, ενοχλητικού, παραπλανητικού ή ψευδούς περιεχομένου. Επίσης παρείχε ενημέρωση σχετικά με την πολιτική του για τις πολιτικές διαφημίσεις, η οποία θα ισχύει και για το Instagram. Η εταιρεία ανέφερε ακόμα τη δημιουργία μιας νέας, διαθέσιμης στο κοινό παγκοσμίως βιβλιοθήκης διαφημίσεων, στις 28 Μαρτίου 2019, που καλύπτει το Facebook και το Instagram.

Τέλος, το Twitter παρείχε ενημέρωση σχετικά με την πολιτική του για τις διαφημιστικές εκστρατείες και παρείχε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη δημοσιοποίηση πολιτικών διαφημίσεων στο Κέντρο Διαφάνειας Διαφημίσεων του Twitter.