Οι επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο προβαίνουν σε θεμελιώδεις αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους αφού αρκετές διαπίστωσαν ότι τα πλάνα έκτακτης ανάγκης τους δεν αποδείχτηκαν επαρκή για να αντιμετωπίσουν την πανδημία του COVID-19.

Η φετινή μελέτη του τομέα Επιχειρηματικής Τραπεζικής της HSBC “HSBC Navigator” με τίτλο “Building Back Better”, βασίζεται σε έρευνα στην οποία συμμετείχαν περισσότερες από 2.600 εταιρείες από 14 χώρες και γεωγραφικές περιφέρειες. Η έρευνα δείχνει ότι πολλές επιχειρήσεις παραμέλησαν τον προγραμματισμό έκτακτης ανάγκης σε βασικούς τομείς όπως η τεχνολογία, τα χρηματοοικονομικά και η βιωσιμότητα πριν την κρίση. Μάλιστα, σχεδόν οι μισές (47%) υποστηρίζουν ότι θα μπορούσαν να έχουν κάνει περισσότερα για να προετοιμαστούν για τις προκλήσεις που προέκυψαν τους τελευταίους μήνες.

Για ορισμένους από τους συμμετέχοντες στην έρευνα, η μετάβαση στην εξ αποστάσεως εργασία ανέδειξε αδυναμίες στην προετοιμασία που είχαν κάνει ώστε να εξασφαλίσουν την επιχειρηματική τους συνέχεια. Λιγότεροι από τρεις στους πέντε ερωτώμενους (57%) δήλωσαν ότι τα τελευταία δύο χρόνια είχαν δώσει προτεραιότητα στις επενδύσεις στην τεχνολογία, προκειμένου να βελτιώσουν την επιχειρησιακή τους ανθεκτικότητα. Η διατήρηση των ταμειακών ροών αποτέλεσε επίσης μια πρόκληση, καθώς μόνο 44% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι είχαν δώσει προτεραιότητα σε κινήσεις για την ενίσχυση της οικονομικής τους κατάστασης.

Η κρίση ανάγκασε πολλές επιχειρήσεις να προσαρμοστούν και σχεδόν τα δύο τρίτα (63%) έχουν ήδη τροποποιήσει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν. Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (44%) θα τροποποιήσουν περαιτέρω τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, είτε διαφοροποιώντας (33%), είτε περιορίζοντας τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους (17%) ώστε να γίνουν πιο εξειδικευμένες.

Σε πιο μακροπρόθεσμο επίπεδο, τα επιχειρηματικά σχέδια απαιτούν πιο ευέλικτη διευθέτηση του προσωπικού και των γραφείων με μεγαλύτερη εστίαση στην τεχνολογία και τη βιωσιμότητα.

Τα βασικά ευρήματα συμπεριλαμβάνουν:

  • Μείωση της χρήσης ακινήτων: 38% των συμμετεχόντων στην έρευνα επανεξετάζουν το αποτύπωμά τους ως προς τη χρήση γραφείων και των χώρων παραγωγής. Το 29% εκτιμούν ότι θα μειώσουν τους χώρους των γραφείων τους.
  • Πιο ευέλικτες συνθήκες εργασίας: Περισσότεροι από τα δύο τρίτα (69%) των ερωτώμενων πιστεύουν ότι η ευέλικτη εργασία θα γίνει συνήθης πρακτική και ένα τρίτο εξ αυτών (34%) εκτιμούν ότι θα περιορίσουν τα αεροπορικά ταξίδια.
  • Η κρισιμότητα της τεχνολογίας: έξι στους δέκα (61%) πιστεύουν ότι η εξ αποστάσεως συνεργασία θα καταστεί τυπική πρακτική τα επόμενα δύο χρόνια, με το 57% να δηλώνει ότι οι εικονικές συναντήσεις –εσωτερικές και εξωτερικές– ήρθαν για να μείνουν ακόμα και μετά την άρση των περιορισμών.
  • Η βιωσιμότητα θα ενισχύσει την ανάκαμψη: περισσότεροι από εννέα στους δέκα (91%) στοχεύουν σε μια καλύτερη ανοικοδόμηση επανασχεδιάζοντας τις επιχειρήσεις τους, ώστε να είναι πιο βιώσιμες, ενώ σχεδόν το ένα τρίτο (27%) σκοπεύουν να κάνουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους περισσότερο περιβαλλοντικά βιώσιμες τα επόμενα δύο χρόνια.

Ο Peter Yeates, CEO της HSBC Ελλάδας σχολίασε: «Η μακροχρόνια χρηματοοικονομική κρίση στην Ελλάδα ‘δίδαξε’ τις επιχειρήσεις στη χώρα τον τρόπο για να αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρες καταστάσεις. Έτσι, η πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων κατάφεραν να προσαρμοστούν πολύ γρήγορα στο νέο περιβάλλον, μετά το ξέσπασμα του COVID-19. Η πρόσφατη πανδημία απέδειξε πόσο ευπροσάρμοστοι μπορούμε να γίνουμε όταν απαιτείται άμεση αντίδραση. Τα αποτελέσματα της φετινής έρευνας HSBC Navigator ανέδειξαν ότι πολλές επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο θέτουν πλέον ως προτεραιότητα την ανθεκτικότητά τους. Η ιστορία δείχνει ότι οι επιχειρήσεις είναι πιο πιθανό να αποτύχουν όταν εξέρχονται από την κρίση παρά κατά τη διάρκειά της. Συνεπώς, είναι κρίσιμο οι ηγέτες να συνεχίσουν να προωθούν τις προσπάθειες, ώστε να καταστούν οι επιχειρήσεις τους πιο ανθεκτικές».

Η έρευνα της HSBC επισημαίνει ότι πολλές επιχειρήσεις οφείλουν την επιβίωσή τους στη μεταξύ τους συνεργασία κατά τη διάρκεια της κρίσης:

  • Κατά το τελευταίο εξάμηνο, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων (93%) έχουν στηρίξει τους συνεργάτες τους με τις μεγαλύτερες εταιρείες να υποστηρίζουν συχνότερα μικρότερους παίκτες.
  • Σχεδόν έξι στους δέκα (58%) έχουν μοιραστεί πληροφορίες (25%), τεχνογνωσία (24%) ή τις εγκαταστάσεις τους (13%) και περίπου το ένα τέταρτο (26%) έχουν δώσει συμβουλές.
  • 40% έχουν συνεργαστεί με άλλες επιχειρήσεις προκειμένου να καταφέρουν να φτάσουν τα προϊόντα και οι υπηρεσίες τους στους πελάτες τους.

Πάντως, παρά το γεγονός ότι η συνεργασία βοήθησε να συνεχιστεί το εμπόριο κατά τη διάρκεια της κρίσης, οι επιχειρήσεις βλέπουν πολλές προκλήσεις στο μέλλον καθώς επιδιώκουν να καταστούν πιο ανθεκτικές κατά τους επόμενους έξι μήνες. Οι αδυναμίες στις δομές που αφορούν στα χρηματοοικονομικά και το ανθρώπινο δυναμικό αναφέρθηκαν ως τα βασικά εμπόδια για την αλλαγή από τα από τα δύο τρίτα των επιχειρήσεων (62%), με το ένα τρίτο (31%) να αγωνίζεται να διατηρήσει επαρκείς ταμειακές ροές. Επιπλέον, το ένα τρίτο των επιχειρήσεων (33%) βλέπει το χαμηλό ηθικό των εργαζομένων ως εμπόδιο στην οικοδόμηση ανθεκτικότητας στο άμεσο μέλλον.

Η έρευνα εντοπίζει μια σειρά αλλαγών στις εφοδιαστικές αλυσίδες στις οποίες εκτιμούν ότι θα προβούν οι επιχειρήσεις κατά την επόμενη διετία ούτως ώστε να ενισχύσουν τη διαφάνεια και την ασφάλειά τους:

  • Τρεις στους δέκα (29%) θέλουν να διαφοροποιήσουν την εφοδιαστική τους αλυσίδα και να εργαστούν με περισσότερους συνεργάτες, με το ένα τέταρτο (26%) να επιθυμεί να δουλέψει με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε πιο σταθερές αγορές.
  • Αντίθετα, το ένα τρίτο σχεδιάζουν να περιορίσουν την εφοδιαστική αλυσίδα τους προκειμένου να μειώσουν το ρίσκο.
  • Πάνω από τα δύο τρίτα (67%) σχεδιάζουν να ενισχύσουν την ασφάλεια της εφοδιαστικής τους αλυσίδας εντοπίζοντας και διασφαλίζοντας τους κρίσιμους προμηθευτές τους. Τρεις στους στα δέκα (31%) σχεδιάζουν να επανεξετάσουν την ικανότητα των προμηθευτών τους να αντεπεξέλθουν σε πιθανές μελλοντικές έκτακτες ανάγκες.