Με δύο διαφορετικά ζητήματα ασχολήθηκε σήμερα ο ΣΕΒ, αφού από την μία πλευρά παρουσίασε τις προτάσεις του για την Συνταγματική Αναθεώρηση και από την άλλη δημοσιοποίησε τα όσα συζητήθηκαν στις προ μηνών επαφές της κυβέρνησης με την Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO) για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις στην Ελλάδα.

Έξι προτάσεις του ΣΕΒ για τη συνταγματική αναθεώρηση

'Αρση της απαγόρευσης ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, κατοχύρωση της προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού και κατάργηση των παρατάσεων παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων περιλαμβάνονται στις προτάσεις του ΣΕΒ για τη Συνταγματική αναθεώρηση, όπως τις παρουσίασε σήμερα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Θεόδωρος Φέσσας σε εκδήλωση του ΤΕΕ με με θέμα: «Συνταγματική Αναθεώρηση και Βιώσιμη Ανάπτυξη».

Ειδικότερα οι προτάσεις περιλαμβάνουν:

  1. 'Αρση της απαγόρευσης ίδρυσης ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων για την παροχή ανώτατης εκπαίδευσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η προσφορά πληθώρας άρτιων και αξιόλογων υπηρεσιών εκπαίδευσης. Μεγαλύτερη προσφορά σημαίνει περισσότερες ευκαιρίες για όλους (άρθρο 16).
  2. Ρητή κατοχύρωση της προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού ως δομικού στοιχείου διαφύλαξης του δικαιώματος ανάπτυξης της οικονομικής ελευθερίας και βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας (άρθρο 106).
  3. Ρητή κατάργηση της δυνατότητας διαδοχικών παρατάσεων του χρόνου παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου, στα πλαίσια της συνταγματικά κατοχυρωμένης απαγόρευσης της αναδρομικής φορολόγησης, ως ελάχιστο κανόνα και προϋπόθεση ασφάλειας δικαίου για την ανάπτυξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, την ενεργό προσέλκυση επενδύσεων και τη δημιουργία ενός κύκλου πραγματικής αξιοποίησης, επανεπένδυσης και πολλαπλασιασμού των δημόσιων και ιδιωτικών πόρων (άρθρο 78).
  4. Υποχρεωτική κωδικοποίηση της νομοθεσίας και ψήφιση των νόμων στην κωδικοποιημένη τους μορφή, προς άρση της ανασφάλειας δικαίου που προκαλείται σε πολίτες, επιχειρήσεις αλλά και στους ίδιους τους εφαρμόζοντες τον νόμο (εισαγωγή νέου άρθρου).
  5. Αντικατάσταση της έννοιας της «αειφορίας» από την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης», προκειμένου η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος να ασκείται ταυτόχρονα με την υποχρέωση προστασίας του δικαιώματος στην ιδιοκτησία, την οικονομική ελευθερία και την προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων (άρθρο 24).
  6. Καθιέρωση απλούστερων και ταχύτερων διαδικασιών αναθεώρησης των μη θεμελιωδών διατάξεων του Συντάγματος, ώστε στο πρότυπο της «ανοικτής δημοκρατίας» να παρέχεται μεγαλύτερη ευελιξία στη διαδικασία αναθεώρησης διατάξεων όπως οι ανωτέρω (άρθρο 110).

Επιπλέον, για τον ΣΕΒ όπως τόνισε ο κ. Φέσσας υπάρχουν τρία ακόμη απόλυτα αναγκαία πεδία, για την εύρυθμη λειτουργία της οικονομίας, που αφορούν στη σταθερότητα των εκλογικών κύκλων, ώστε να μην επηρεάζεται δυσμενώς η οικονομία από συχνές πολιτικές αλλαγές, στην ανάγκη διάρρηξης των πελατειακών σχέσεων που παρεμποδίζουν την υλοποίηση αναγκαίων μεταρρυθμίσεων υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και, τέλος, στην πρόβλεψη κανόνων, με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

Special Report: Ποιος φοβάται τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις;

Την 6η Ιουνίου 2018 η Ελληνική κυβέρνηση κατάθεσε τις απόψεις της στην Επιτροπή Διεθνών Κανόνων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) για την ελευθερία των συλλογικών διαπραγματεύσεων στην Ελλάδα.. Είχε κληθεί εκεί λόγω της αναφοράς του ΣΕΒ σχετικά με την παραβίαση των κανόνων της Διεθνούς Σύμβασης Εργασίας 98 «Περί εφαρμογής των αρχών του Δικαιώματος Οργανώσεως και Συλλογικής Διαπραγματεύσεως» και ειδικότερα για τη λειτουργία της Διαιτησίας στη χώρα μας. Η Επιτροπή Διεθνών Κανόνων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας κατέληξε στα εξής συμπεράσματα αφού έκρινε τις τοποθετήσεις της Ελληνικής κυβέρνησης.

Η Επιτροπή σημείωσε τις προφορικές τοποθετήσεις της Κυβέρνησης και την συζήτηση που ακολούθησε. 

Η Επιτροπή εξέφρασε την ανησυχία της σχετικά με τις τοποθετήσεις της Κυβέρνησης για το σύστημα υποχρεωτικής διαιτησίας και την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία έκρινε ότι η διάταξη του Νόμου 4046, που ανέστειλε την μονομερή προσφυγή στην υποχρεωτική διαιτησία, είναι αντισυνταγματική. 

Η Επιτροπή, επίσης, εξέφρασε την ανησυχία της σχετικά με την παράλειψη της Κυβέρνησης να αποστείλει έγκαιρα την Έκθεση στην Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων, για την πιο πρόσφατη συνεδρίαση της τον Νοέμβριο 2017. 

Λαμβάνοντας υπόψη τις τοποθετήσεις της Κυβέρνησης και τη συζήτηση που ακολούθησε, η Ελληνική Κυβέρνηση κλήθηκε να: 

  • Εξασφαλίσει ότι η μονομερής προσφυγή στην υποχρεωτική διαιτησία ως μέσο αποφυγής των ελευθέρων και εκούσιων συλλογικών διαπραγματεύσεων προβλέπεται μόνο σε πολύ περιορισμένες περιπτώσεις. 
  • Εξασφαλίσει ότι οι δημόσιες αρχές απέχουν από πράξεις παρέμβασης, οι οποίες περιορίζουν το δικαίωμα για ελεύθερες και εκούσιες συλλογικές διαπραγματεύσεις, ή εμποδίζουν την νόμιμη άσκησή τους. 
  • Παρέχει πληροφορίες για τον αριθμό των υπογεγραμμένων συλλογικών συμβάσεων, τους κλάδους που αφορούν και τον αριθμό των εργαζομένων που καλύπτονται από αυτές τις συλλογικές συμβάσεις. 
  • Παρέχει πληροφορίες και στατιστικά σχετικά με καταγγελίες για αντι-συνδικαλιστική διάκριση και οποιαδήποτε διορθωτικά μέτρα έχουν ληφθεί. 
  • Επωφεληθεί της τεχνικής βοήθειας της ΔΟΕ για να εξασφαλίσει την εφαρμογή αυτών των μέτρων. 
  • Υποβάλει Έκθεση στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων σχετικά με την εφαρμογή αυτών των Συστάσεων πριν από την επόμενη συνεδρίαση που θα πραγματοποιηθεί τον Νοέμβριο 2018.

Λαμβάνοντας υπόψη την παράλειψη της Κυβέρνησης να εκπληρώσει την υποχρέωση  υποβολής Έκθεσης για το 2017, η Επιτροπή προτρέπει την Κυβέρνηση να συμμορφωθεί με την υποχρέωση υποβολής Έκθεσης στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων στο μέλλον».