O κύκλος εργασιών του κλάδου της Κατασκευής του ομίλου Ελλάκτωρ διαµορφώθηκε κατά το πρώτο εξάµηνο του 2018 σε € 727,3 εκατ. έναντι € 756,5 εκατ. στο αντίστοιχο εξάµηνο του 2017, σηµειώνοντας µείωση της τάξης του 3,9%.

Τα αποτελέσματα εκµετάλλευσης ανήλθαν σε ζηµιές € 32,7 εκατ. και έχουν επιβαρυνθεί µε ζηµιά ποσού € 46,0 εκατ. που περιλαµβάνει ποσό € 18,5 εκατ. για αναγνώριση ζηµιάς έργου στη Ρουµανία (µέρος αυτού του ποσού αφορά ανάληψη ζηµιών συνεταίρου), πρόβλεψη κόστους αποχώρησης από το έργο ISF στο Κατάρ ποσού € 18,6 εκατ. και ζηµιά από λύση συγγενούς εταιρείας στο εξωτερικό ποσού € 8,9 €.

Το πρώτο εξάµηνο του 2017 τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης είχαν ανέλθει σε κέρδη € 7,5 εκατ. (είχαν επιβαρυνθεί με ζημιά ποσού € 8,4 εκατ.λόγω απομείωσης αξίας επενδύσεων σε μεταλλεία). Σε επίπεδο αποτελεσμάτων προ φόρων προέκυψαν για το πρώτο εξάμηνο του 2018 ζημιές € 46,6 εκατ. έναντι κερδών προ φόρων € 1,1 εκατ. κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017 ενώ μετά από φόρους ο κλάδος της Κατασκευής παρουσίασε ζημιές € 49,0 εκατ. έναντι ζημιών μετά από φόρους € 6,1 εκατ. κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017.

Το πρώτο εξάμηνο του 2018 υπήρξε περιορισμένη δημοπράτηση νέων έργων στην Ελλάδα. Η έμφαση δόθηκε στην πρόοδο των έργων Μετρό στη Θεσσαλονίκη, στην κατασκευή του αγωγού TAP, στην υλοποίηση του έργου Gold Line Metro στο κράτος του Κατάρ και στην υλοποίηση οδικών αξόνων στα Βαλκάνια. Ταυτόχρονα δόθηκε έμφαση στην ανάπτυξη εργασιών του κλάδου διεθνώς, κεφαλαιοποιώντας τη συσσωρευμένη εμπειρία και τεχνογνωσία που κατέχει ο Όμιλος στην κατασκευή εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων και φωτοβολταϊκών πάρκων.

Στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ των μεγαλύτερων συμβάσεων που υπέγραψαν η ΑΚΤΩΡ και οι θυγατρικές της το πρώτο εξάμηνο του 2018:

• Facilities management of Doha Metro and Lusail Tram αξίας περίπου € 84 εκατ. (αφορά συμβατικό αντικείμενο της πρώτης πενταετίας, σε 20ετή διάρκεια σύμβασης)
• Εργολαβίες της Εγνατίας οδού συνολικού ύψους περίπου € 60 εκατ.
• Ανακαίνιση πρώην ξενοδοχείου Ledra ύψους € 15 εκατ.
• Θεμελίωση κτιρίων και μηχανημάτων tandem στο εργοστάσιο Ελβαλχαλκορ στα Οινόφυτα Βοιωτίας ύψους € 9,9 εκατ.
• Κατασκευή νέων πτερύγων στο Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου «Βενιζέλειο – Πανάνειο», 3ο υποέργο: «Ανέγερση νέων πτερύγων» αξίας € 4,9 εκατ.

Αναφορικά με τις συμβάσεις έργων κατασκευής Φ/Β Πάρκων

Η ΑΚΤΩΡ το 2018 συνέχισε την κατασκευαστική της δραστηριότητα στο εξωτερικό, κυρίως στην Βραζιλία, στην Αργεντινή, στη Χιλή και στην Ιταλία ενώ επεκτάθηκε και στις αγορές της Αυστραλίας και της Ολλανδίας. Τέλος, συνέχισε την δραστηριοποίηση της στην Ελλάδα μέσω της κατασκευής Φ/Β και Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα:

• Στη Βραζιλία, ολοκλήρωσε Φ/Β Πάρκα ισχύος περίπου 120MW στην επαρχία Minas Gerais (ιδιοκτησίας EDF EN), ενώ κατασκευάζει Φ/Β Πάρκα ισχύος περίπου 110ΜW στις επαρχίες Bahia και Guimarania (ιδιοκτησίας TOTAL EREN και GLOBAL POWER GENERATION/GAS NATURAL, αντίστοιχα). Μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2018 ξεκίνησε η κατασκευή ενός επιπλέον Φ/Β Πάρκου, ισχύος 90ΜW στην πολιτεία Sao Paulo.

• Στη Χιλή, ολοκληρώθηκε η κατασκευή δύο Φ/Β Πάρκων συνολικής ισχύος 15MW ενώ ένα ακόμα Φ/Β Πάρκο ισχύος 8MW είναι υπό κατασκευή και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το Νοέμβριο του 2018. • Στην Αργεντινή, ολοκληρώθηκε η κατασκευή του Φ/Β Πάρκου "Caldenes del Oeste" στην επαρχία San Luis. Το έργο συνολικής ισχύος 30MW και ιδιοκτησίας TOTAL EREN συνδέθηκε τον Ιούλιο του 2018 και αποτελεί ένα από τα πρώτα συνδεδεμένα utility projects στη χώρα. • Στην Ιταλία το έργο Assemini της εταιρίας ENI ισχύος 18MW στην Σαρδηνία ολοκληρώθηκε και συνδέθηκε με το δίκτυο τον Αύγουστο του 2018 ενώ στις 30 Ιουλίου υπογράφηκε η επέκταση του εν λόγω έργου συνολικής ισχύος 8MW, το οποίο και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον ∆εκέμβριο του ίδιου έτους.

• Στην Ολλανδία ανέλαβε την κατασκευή Φ/Β Πάρκου ισχύος 27MW ιδιοκτησίας SHELL. Η κατασκευή ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2018 και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019.

• Στην Ελλάδα, ολοκλήρωσε την κατασκευή Φ/Β Πάρκου ισχύος 9MW τον Μάρτιο ενώ μέχρι το τέλος του 2018 αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή Α/Π ισχύος 40MW και Φ/Β Πάρκου ισχύος 3MW. Επιπρόσθετα, πρόκειται να ολοκληρώσει τα έργα κατασκευής Υ/Σ (150/33)KV με Γραμμή Μεταφοράς μήκους 15km τον Μάρτιο του 2019.

• Τέλος, στην Αυστραλία, κατασκευάζει 3 Φ/Β Πάρκα συνολικής ισχύος 240MW (Childers, Susan River και Oakey ΙΙ) τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του 2018 και ανέλαβε την κατασκευή 2 νέων Φ/Β Πάρκων, το πρώτο ισχύος 131MW (Nevertire) τo οποίo ξεκίνησε το 3ο τρίμηνο του 2018 και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2ου τριμήνου του 2019 και το δεύτερο ισχύος 256MW (Kiamal) τo οποίo θα ξεκινήσει στο τέλος του 3ου τρίμηνου του 2018 και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2019.

Μετά τις 30.06.2018, η ΑΚΤΩΡ και οι θυγατρικές της έχουν, μεταξύ άλλων, υπογράψει ή ανακηρυχθεί μειοδότες στα ακόλουθα έργα:

• ∆ίκτυα ηλεκτρισμού διαφόρων περιοχών στην Ελλάδα αξίας € 44,7 εκατ.
• Ανακατασκευή, ανακαίνιση και αναβάθμιση μη λειτουργούσας ξενοδοχειακής μονάδας προς δημιουργία νέας πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας 5 αστέρων στην Κέφαλο της νήσου Κω αξίας € 33,2 εκατ.
• Φ/Β πάρκο στην Βραζιλία ύψους περίπου € 33,2 εκατ.
• Προσωρινός ανάδοχος / μειοδότης σε έργο ηλεκτροκίνησης σιδηροδρομικής γραμμής ΚιάτουΡοδοδάφνης ύψους περίπου € 31 εκατ.
• Υπολειπόμενες εργασίες για την ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης περιοχής Ακτίου με το ∆υτικό άξονα Βορρά-Νότου αξίας € 30,6 εκατ.
• Φ/Β πάρκο στην Αυστραλία ύψους περίπου € 22,2 εκατ.
• Construction of main terminal building south wing expansion στον ∆ιεθνή Αερολιμένα Αθηνών αξίας € 17,7 εκατ.
• Βιολογικός σταθμός επεξεργασίας των λυμάτων στην περιοχή Μονή Κύπρου αξίας € 8,5 εκατ.
• Maintenance Hangars (Boeing) στην Ελλάδα αξίας € 6,8 εκατ.

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι η ΑΚΤΩΡ συμμετέχει (μέσω κοινοπραξίας) σε διαγωνισμό σιδηροδρομικού έργου στη Ρουμανία προϋπολογισμού περίπου € 700 εκατ. ενώ έχει προεπιλεγεί για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τη «Γραμμή 4 του Αττικό Μετρό» προϋπολογισμού € 1,45 δις.

Προοπτικές

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της ανήλθε στις 30.6.2018 σε 1,9 δις. Eπιπρόσθετα, υπάρχουν νέα έργα ύψους € 211 εκατ., εκ των οποίων συμβάσεις ύψους € 64,5 εκατ. υπογράφηκαν μετά τις 30.6.2018 ενώ συμβάσεις ύψους € 146,5 εκατ αναμένεται να υπογραφούν. Αυτή τη στιγμή οι διεθνείς δραστηριότητες συνεισφέρουν περίπου το 52% των εσόδων της δραστηριότητας κατασκευής (1ο εξάμηνο 2018) ενώ αντιπροσωπεύουν το 52% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου (συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων).

Κίνδυνοι και αβεβαιότητες

H καθυστέρηση δημοπράτησης νέων κατασκευαστικών έργων στην Ελλάδα (δημοσίων έργων ή και έργων παραχώρησης) αλλά και στις χώρες που δραστηριοποιείται η ΑΚΤΩΡ έχει επηρεάσει αρνητικά την αναπλήρωση του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου της εταιρείας και κατά συνέπεια μπορεί να επηρεάσει τα μελλοντικά έσοδα. Επίσης, ο διεθνής ανταγωνισμός δυσχεραίνει τον προσπορισμό των έργων στις ξένες αγορές, γεγονός που ενισχύεται από τη δυσκολία αποδοχής εγγυητικών επιστολών που εκδίδονται από τις ελληνικές τράπεζες και οι οποίες είναι απαραίτητες για την υποστήριξη των έργων. Συμβατικές απαιτήσεις οι οποίες βρίσκονται σε διαδικασία διαιτησίας και ενδέχεται να επηρεάσουν τα μελλοντικά αποτελέσματα, παρακολουθούνται στενά από τη ∆ιοίκηση.

Τέλος, η καταβολή του προστίμου της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε συνδυασμό με ενδεχόμενες συμπιεσμένες ταμειακές ροές σε κατασκευαστικά έργα εξωτερικού, καθυστερήσεις αναπροσαρμογής συμβατικού αντικείμενου λόγω μεταβολής του κατ' απαίτηση των πελατών (κυρίως σε χώρες του εξωτερικού), ενδέχεται να επηρεάσουν την ρευστότητα της δραστηριότητας. Ο Όμιλος θα χρησιμοποιήσει ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα (σε επίπεδο ομίλου) αλλά και διαθέσιμες γραμμές πιστοδότησης (σε επίπεδο ομίλου) για τη κάλυψη τυχόν χρηματοδοτικών αναγκών της κατασκευαστικής δραστηριότητας.