Σαφείς ήταν οι επιπτώσεις της πανδημίας στα οικονομικά αποτελέσματα της αλυσίδας καταστημάτων JUMBO.

Μειωμένες πωλήσεις κατά 18,15% παρουσίασε ο όμιλος JUMBO το 2020, ανερχόμενες στα 694,03 εκατ. ευρώ, σε σχέση με την αντίστοιχη χρήση 01.01.2019-31.12.2019 που ήταν 847,94 εκατ. ευρώ.

Η μικτή κερδοφορία του ομίλου, κατά το 2020, ανήλθε σε 359,40 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση 19,02% (σε σύγκριση με τα 443,79 εκατ. ευρώ το 2019). Το περιθώριο των μικτών κερδών του ομίλου διαμορφώθηκε σε 51,78% ενώ το 2019 ήταν 52,34%.

Τα καθαρά ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 138,67 εκατ. ευρώ έναντι των 177,62 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου, μειωμένα κατά 21,93%.

Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, «με το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, όλες οι χώρες όπου δραστηριοποιείται η JUMBO έλαβαν μέτρα για τον περιορισμό εξάπλωσης του Covid-19 επηρεάζοντας την πορεία των μεγεθών του ομίλου».

Στην Ελλάδα, τα καταστήματα Jumbo καθώς και άλλα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν κλειστά, κατά τις δύο μεγάλες και κρίσιμες περιόδους, το Πάσχα και τα Χριστούγεννα του 2020. Σε περιόδους που επιτρεπόταν η λειτουργία των καταστημάτων, προς αποφυγή φαινομένων συγχρωτισμού, υπήρξε πρόβλεψη για συγκεκριμένο αριθμό επισκεπτών ανά τετραγωνικό μέτρο εντός των καταστημάτων. Κατά συνέπεια, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν μείωση κατά 30% περίπου σε σχέση με το 2019.

Στην Κύπρο, το σύνολο των καταστημάτων παρέμειναν κλειστά από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Μαΐου 2020, χάνοντας την εορταστική περίοδο του Πάσχα. Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών που επιβλήθηκαν σε συνδυασμό με τις αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα ή σε βεβαρημένες υγειονομικά περιοχές, επηρέασαν τις πωλήσεις κατά το 2020 όπου υποχώρησαν κατά 13% περίπου σε σχέση με το 2019.

Στην Βουλγαρία, τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών για δύο μήνες (από Μάρτιο έως Μάιο2020) καθώς και οι αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων κατά τη χρήση του 2020 κατά -10% περίπου. Αντίστοιχα, οι περιορισμοί στη Ρουμανία δεν ανέτρεψαν τη δυναμική ανάπτυξης και οι πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση 13% περίπου.

Ο όμιλος κατά το 2020 προσάρμοσε τη στρατηγική των αγορών λαμβάνοντας υπόψη το διάστημα αδράνειας και υπολειτουργίας των καταστημάτων. Αποτέλεσμα αυτής της αναπροσαρμογής στις αγορές ήταν ότι κατά την τελευταία μέρα του Δεκεμβρίου 2020, τα χρηματικά διαθέσιμα και λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού, να διαμορφωθούν σε 665,15 εκατ. ευρώ από 636,99 εκατ. ευρώ κατά την 31.12.2019.

Η διοίκηση της JUMBO, σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, παραμένει πιστή στην πολιτική της για διανομή μερίσματος κάθε χρόνο χωρίς να έχει χάσει ούτε μία χρονιά. Έτσι και κατά το 2020 λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες, η διοίκηση της εταιρείας προκατάβαλε το μέρισμα για τη χρήση του 2020 συνολικό ποσό 0,615 ευρώ ανά μετοχή με τη μορφή έκτακτης χρηματικής διανομής επιβραβεύοντας τους μετόχους της που επιδεικνύουν εμπιστοσύνη στον όμιλο. Πρόθεση της διοίκησης είναι να προαναγγείλει, στην επερχόμενη Τακτική Γενική Συνέλευση που αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις αρχές Ιουνίου, έκτακτη χρηματική διανομή ίση με το μέρισμα της 12μηνης χρήσης 2018/2019 δηλαδή μικτού ποσού 0,47 ευρώ ανά μετοχή. Πρόθεση είναι η χρηματική διανομή να καταβληθεί αμέσως μετά την περίοδο τριών μηνών αδιάλειπτης και ομαλής λειτουργίας των καταστημάτων.

Με την ολοκλήρωση της εταιρικής χρήσης, την 31η Δεκεμβρίου 2020, ο όμιλος JUMBO αριθμούσε 80 καταστήματα (52 στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 9 στην Βουλγαρία και 14 στη Ρουμανία. Σημειώνεται ότι ο όμιλος διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr σε Ελλάδα και Κύπρο.

Μέσω συνεργασιών, ο όμιλος έχει παρουσία με 26 καταστήματα που φέρουν το σήμα της JUMBO, σε 6 χώρες (Αλβανία, Κόσσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο).

Λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στην αδειοδότηση των έργων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου 2021, στο δίκτυο καταστημάτων θα προστεθεί ένα νέο κατάστημα στην Ελλάδα (περίπου 9.000 τμ). Επίσης θα λειτουργήσει στην Craiova, στη Ρουμανία, ένα νέο ιδιόκτητο κατάστημα (περίπου 12.000 τμ), ενώ στο ίδιο συγκρότημα θα στεγαστούν αποθήκες και οι υπηρεσίες για την υπηρεσία e – jumbo της Ρουμανίας (περίπου 33.000 τμ).