Για δεύτερη χρονιά η ΔΕΗ προχώρησε στην έκδοση Συλλεκτικού Ημερολογίου με τον τίτλο: «ΔΕΗ Στο φως της δημιουργίας».

Το φετινό Συλλεκτικό Ημερολόγιο είναι αφιερωμένο στην τέχνη: παρουσιάζονται καλλιτέχνες που είτε εντάχθηκαν στο δυναμικό της είτε συνεργάστηκαν με την Επιχείρηση σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους. Περιλαμβάνει σπάνια εικονογραφικά τεκμήρια, πολλά από τα οποία δημοσιεύονται για πρώτη φορά, προσδίδοντας και αναδεικνύοντας μια άλλη διάσταση στη δημόσια εικόνα αλλά και στην ιστορία της ΔΕΗ την εικαστική, που υπερβαίνει τον χώρο και τον χρόνο.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΔΕΗ Μανόλης M. Παναγιωτάκης, προλογίζοντας το Ημερολόγιο υπογραμμίζει: «Στο επίκεντρο των έργων τέχνης που συνδέονται με τη ΔΕΗ τίθεται πάντοτε ο άνθρωπος: άλλοτε με ενάργεια και άλλοτε υπαινιχτικά. Και αυτή η κατά βάση ανθρωποκεντρική αντίληψη διέπει την πορεία της Επιχείρησης από τότε έως σήμερα. Είτε πρόκειται για τους «δικούς της ανθρώπους» είτε πρόκειται γενικότερα για την κοινωνία, η ΔΕΗ κινείται σταθερά, διαχρονικά με αυτήν τη φιλοσοφία. […]

Κύριος μοχλός της ανάπτυξής μας είναι και θα είναι η κοινωνία – και δέσμευσή μας με συνέπεια, η επένδυση και η προσφορά μας σε πολιτισμό και παιδεία, δημιουργώντας καλύτερες προϋποθέσεις και προοπτικές για το σήμερα και το αύριο. Και αυτά δεν είναι αναπόφευκτο να αναιρεθούν, κάθε άλλο, από τον νέο ρόλο που μας επιφυλάσσει το νέο πλαίσιο των υπερεθνικών πολιτικών, κανόνων και ρυθμίσεων στον κόσμο και στο γίγνεσθαι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία έχουμε επιλέξει να ανήκουμε.

Έναν ρόλο σε συνθήκες αγοράς και ανταγωνισμού, που απαιτεί και συνεπάγεται λειτουργία με έντονα εταιρικά χαρακτηριστικά και επιχειρηματικότητα. Γιατί εδώ παρεμβαίνει η κοσμοαντίληψη αυτών που διοικούν, διαχειρίζονται και αποφασίζουν. Μια κοσμοαντίληψη που βλέπει την ανάπτυξη με επίκεντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Άλλωστε το ίδιο το προϊόν, ο ηλεκτρισμός σήμερα, οι ενεργειακές υπηρεσίες αύριο, τον άνθρωπο και την κοινωνία πρωτίστως εξυπηρετούν».

Και καταλήγει ως εξής: «Η ΔΕΗ λοιπόν πρωτοπορεί ακόμη και σε αυτήν την καθ’ όλα δύσκολη εποχή των κρίσεων και των ριζικών μετασχηματισμών. Όραμά μας, να εξαλείψουμε παθογένειες, να αποτρέψουμε μεταστροφές και οπισθοδρομήσεις, να αποκαταστήσουμε στρεβλώσεις, να συντονιστούμε και να ανταποκριθούμε στα κελεύσματα των καιρών, να εκσυγχρονιστούμε, να συμπράξουμε, να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας. Αυτή θα είναι η ΔΕΗ του –όχι μακρινού– μέλλοντος. Διαφορετική, μα και ισχυρότερη».

Το Συλλεκτικό Ημερολόγιο παρουσιάζει μοναδικά έργα των ζωγράφων Σπύρου Βασιλείου (1902 ή 1903 - 1985), ο οποίος φιλοτέχνησε το περίπτερο της ΔΕΗ στη ΔΕΘ από το 1964 έως το 1973, Δημήτρη Μεγαλίδη (1908-1979), Αλέξανδρου Κορογιαννάκη (1906-1966) και Νικόλαου Ξένου (1908-1983), καθώς και ανάγλυφα του κορυφαίου γλύπτη Χρήστου Καπράλου (1909-1993). Επίσης, ευφάνταστα χαρακτικά με θέμα τον ηλεκτρισμό του Πέτρου Ραδοβίτη. Περιλαμβάνει ακόμη μοναδικές φωτογραφικές λήψεις των σημαντικών φωτογράφων Κώστα Μπαλάφα (1920-2011), Θανάση Τσαγκρή (γ. 1922), Γιάννη Κυριακίδη(1924-2016), αλλά και των Γεώργιου Γ. Δορκοφίκη και Emile (Αιμίλιος Σεράφης), που αποτύπωσαν όψεις από τη διαδρομή της Ηλεκτρικής Εταιρείας Αθηνών-Πειραιώς. Η ιστορικός Γεωργία Μ. Πανσεληνά ανέλαβε τη συγγραφή και την επιστημονική επιμέλεια. Το εικονογραφικό υλικό αντλήθηκε από τον πλούτο του Ιστορικού Αρχείου ΔΕΗ.

cover

DEH 01

Δημήτρης Μεγαλίδης (1908-1979), Μετά το μόχθο, 1958 (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ).

DEH 02

Αλέξανδρος Κορογιαννάκης (1906-1966), Εσωτερικό του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Αγίου Γεωργίου στο Κερατσίνι (Συλλογή Έργων Τέχνης ΔΕΗ).

DEH 03

Ο Σπύρος Βασιλείου (1902 ή 1903 - 1985) σε στιγμές δημιουργίας στο περίπτερο της ΔΕΗ το 1965 (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ).

DEH 04

Σπύρος Βασιλείου (1902 ή 1903 - 1985), Σύνθεση με καράβι, Περίπτερο ΔΕΗ, Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, 1965 (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ).

DEH 05

Από το ημερολόγιο του 1959 που φιλοτέχνησε ο Πέτρος Ραδοβίτης για τη ΔΕΗ: «Το 1908 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το πρώτο τηλεφωνικό κέντρο για 200 συνδρομητές» (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ)

DEH 06

Άποψη από την έκθεση του γλύπτη Χρήστου Καπράλου (1909-1993, όρθιος, δεύτερος από αριστερά) στο κατάστημα της Ηλεκτρικής Εταιρείας Αθηνών-Πειραιώς στη συμβολή των οδών Σταδίου και Βουκουρεστίου (Μάιος-Ιούνιος 1957). Στο βάθος διακρίνονται τμήματα από τη ζωφόρο Το Μνημείο της Μάχης της Πίνδου (σχεδόν 40 μέτρα σε μήκος, 1952-1956) στο μέσον το Άρμα (1955) και δεξιά Η πλύστρα (1954) – όλα τα έργα σε πωρόλιθο. (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ).

DEH 07

Γεώργιος Γ. Δορκοφίκης. Μάθημα σε τάξη των Παιδικών Εξοχών της Υπηρεσίας Κοινωνικής Προνοίας της Ηλεκτρικής Εταιρείας Αθηνών-Πειραιώς, Άνω Ηράκλειο, καλοκαίρι 1943 (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ).

DEH 08

Emile (Αιμίλιος Σεράφης), Εργασίες στον νέο λέβητα του Σταθμού Νέου Φαλήρου, Ιούνιος 1950 (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ).

DEH 09

Θανάσης Τσαγκρής (γ. 1922): «Το Ρουρ της Ελλάδος», η πρώτη ηλεκτροπαραγωγός μονάδα του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Πτολεμαΐδας, 1959. (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ).

DEH 10

 Γιάννης Κυριακίδης (1924-2016), Στο χριστουγεννιάτικο δέντρο του Κέντρου Εξυπηρετήσεως Πελατών της ΔΕΗ, Θεσσαλονίκη, Δεκέμβριος 1963. (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ).

DEH 11

Κώστας Μπαλάφας (1920-2011). Στο πιο ψηλό γαιόφραγμα της Ευρώπης, στον Υδροηλεκτρικό Σταθμό Κρεμαστών στο συγκρότημα του Αχελώου, Ιούλιος 1965. (Ιστορικό Αρχείο ΔΕΗ).