Black Friday: είναι η ημέρα των μεγάλων εκπτώσεων, η ημέρα για τις πιο ευχάριστες αγορές. Είναι η κατάλληλη στιγμή για να αποκτήσει κανείς ό,τι επιθυμεί όλο τον χρόνο. Οι αγορές μπορούν να γίνουν από κατάστημα ή -με μεγαλύτερη άνεση- ηλεκτρονικά.

Η αντίστροφη μέτρηση από μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις και από τους καταναλωτές για τη Black Friday 2019 άρχισε. Παρασκευή 29 Νοεμβρίου πέφτει φέτος η μεγάλη γιορτή του εμπορίου, με τις απίστευτες προσφορές από τα καταστήματα και αναμένονται ουρές και... πανικός μέσα και έξω από τα εμπορικά κέντρα και τις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.

Ήδη, εδώ και αρκετές μέρες υπάρχουν ειδικά banner στα online καταστήματα, όπου οι καταναλωτές μπορούν να συμπληρώσουν τα στοιχεία τους ώστε να ενημερωθούν νωρίτερα με newsletter για τις προσφορές στα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν.

Μάλιστα, το τελευταίο εικοσαήμερο εμφανίστηκαν στις ιστοσελίδες καταστημάτων και χρονόμετρα που μετρούν αντίστροφα μέχρι τη μεγάλη μέρα των προσφορών.

Η Black Friday, που ορίζεται συνήθως την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, αλλά ακολουθεί πάντα την ημέρα των Ευχαριστιών, είναι ένα αμερικανικό «έθιμο», μία αμερικανική καταναλωτική συνήθεια που τείνει να γίνει και ελληνική.

Γιατί όμως ονομάζεται «black»; Διότι, στις ΗΠΑ, μέχρι τη δεκαετία του 1960 στα καταστήματα χρησιμοποιούνταν κόκκινο και μαύρο στυλό για να καταγράφονται τα στοιχεία των πωλήσεων. Με κόκκινο χρώμα καταγράφονταν οι μέρες που τα πράγματα δεν ήταν ρόδινα και με μαύρο μελάνι οι μέρες με μεγάλους τζίρους. Και την τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη, μετά τη γιορτή των Ευχαριστιών -και πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου- σχεδόν όλα τα καταστήματα είχαν μεγάλους τζίρους.

Οι καταστηματάρχες είδαν ότι με εξαιρετικά χαμηλές τιμές τη συγκεκριμένη μέρα μπορούν να προσελκύσουν πλήθος πελατών και η Black Friday καθιερώθηκε ως ιδανική μέρα για περισσότερες πωλήσεις, περισσότερες κι από αυτές της χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Η Black Friday τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων η Γερμανία, η Αγγλία, η Γαλλία, η Δανία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Αυστρία, η Φινλανδία, η Πολωνία και κάθε χρόνο συμμετέχουν όλο και περισσότεροι λιανέμποροι.

Πέρυσι, στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα του Black-Friday. Global, στο 24ωρο της Black Friday, οι καταναλωτές αγόρασαν περισσότερο είδη ένδυσης, υποδήματα, καλλυντικά και αρώματα, ηλεκτρονικά είδη και οικιακές συσκευές και οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε σχέση με μια κανονική Παρασκευή κατά 1.141%.

Το 85% των ερωτηθέντων γνώριζαν τι είναι η Black Friday και σχεδόν 2 στους 5 Έλληνες έκαναν αγορές κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης μέρας.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι πιο δημοφιλείς ώρες αγορών στην Ελλάδα είναι τα μεσάνυχτα (για τις διαδικτυακές αγορές) καθώς και το μεσημέρι μεταξύ 2 - 3 μ.μ.

Εξάλλου, σύμφωνα με το Black-Friday Global, οι Έλληνες καταναλωτές είναι έτοιμοι να ξοδέψουν στοχευμένα στη φετινή Black Friday, δαπανώντας μάλιστα ποσό που ξεπερνά τα 200 ευρώ ανά άτομο.

Το νέο στοιχείο στη φετινή Black Friday είναι ότι σε προσφορές έχουν προχωρήσει ακόμα και αεροπορικές εταιρείες, ασφάλειες, ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ και μεγάλα φαρμακεία ακόμη και το delivery.

Πάντως, στελέχη της αγοράς δηλώνουν πως αρκετές αλυσίδες θα προχωρήσουν αυτή τη χρονιά σε τολμηρές εκπτώσεις που θα φτάσουν σε ορισμένα προϊόντα έως και το 70%.

Αυτό μένει να αποδειχθεί, γιατί η 29η Νοεμβρίου πλησιάζει. Η αγορά κινείται ήδη στους ρυθμούς της Black Friday. Έμποροι και καταναλωτές παίρνουν θέσεις... μάχης και αναμένεται να καταγραφούν νέα ρεκόρ πωλήσεων.

Αυτό που ζητούν οι καταναλωτές είναι προσφορές. Σύμφωνα με έρευνες, περισσότεροι από 1 στους 2 καταναλωτές, αναζητούν συστηματικά προϊόντα σε προσφορά, ενώ μόλις το 8% δηλώνει ότι αδιαφορεί για τις προσφορές.

Ο «θεσμός» της Black Friday είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στη χώρα μας. Και όπως φαίνεται ήρθε για να μείνει.