«Σκλαβενίτης» και Lidl φαίνεται να είναι οι πλέον κερδισμένοι στον κλάδο των σούπερ μάρκετ από την πανδημία, καθώς ο αυξημένος τζίρος τον οποίον κατέγραψαν το 2020 οφείλεται σε σημαντικό βαθμό και στη διεύρυνση του πελατολογίου τους.

Ολοι βεβαίως οι «παίκτες» του κλάδου, ο οποίος υπολογίζεται ότι κατέγραψε τζίρο 11,34 δισ. ευρώ το 2020 με αύξηση 9,7% σε σύγκριση με το 2019, είδαν τον κύκλο εργασιών τους να αυξάνεται, όμως δεν φαίνεται να ακολούθησαν όλοι τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης.

Οι πωλήσεις της «Σκλαβενίτης» στην Ελλάδα, σύμφωνα με πληροφορίες από την εταιρεία, σημείωσαν σχεδόν διπλάσιο ρυθμό αύξησης σε σύγκριση με αυτόν της αγοράς, καθώς με βάση πληροφορίες από την εταιρεία αυξήθηκαν κατά 19,5% και υπολογίζεται ότι διαμορφώθηκαν στα 3,14 δισ. ευρώ έναντι 2,63 δισ. ευρώ το 2019.

Οι πωλήσεις της Lidl από την άλλη, βάσει πληροφοριών, εκτιμάται ότι σημείωσαν ρυθμό ανάπτυξης πάνω από το 8% που είχε καταγραφεί στη χρήση 2019-2020. Υπενθυμίζεται πως η οικονομική χρήση της Lidl Ελλάς ξεκίνησε την 1η Μαρτίου 2020 και ολοκληρώθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2021, ενώ η εταιρεία, λόγω της εταιρικής μορφής που έχει, δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις.

Από τους υπόλοιπους «παίκτες» της αγοράς μόνο η «Γαλαξίας» είχε, σύμφωνα με πληροφορίες, σημαντικά υψηλό ρυθμό ανάπτυξης, κοντά στο 14%, δεν κατατάσσεται όμως στην πρώτη πεντάδα, από πλευράς μεριδίων.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος που καταλαμβάνει τη δεύτερη έως τώρα θέση από πλευράς μεριδίων αύξησε τον τζίρο της κατά περίπου 4% το 2020 σε σύγκριση με το 2019.

Συνολικά, πάντως, οι τρεις μεγαλύτεροι «παίκτες» του κλάδου, δηλαδή «Σκλαβενίτης», ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl Ελλάς, συγκέντρωσαν, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς NielsenIQ το 64,6% του τζίρου που έγινε το 2020. (Διευκρινίζεται ότι η NielsenIQ δεν ανακοινώνει ποιοι κατατάσσονται στις διάφορες θέσεις, αλλά αυτό είναι γνωστό από τον τζίρο που κάνουν οι εταιρείες.) Το γεγονός, μάλιστα, ότι οι τρεις αυτές αλυσίδες μαζί αύξησαν το μερίδιό τους κατά 1,4 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το 2019 δείχνει ότι η πανδημία φέρνει νέο κύκλο συγκέντρωσης στην αγορά.
Οι αλυσίδες που κατατάσσονται στην 4η, 5η και 6η θέση (με βάση τα όσα είναι γνωστά σύμφωνα με τον τζίρο τους, πρόκειται για τις αλυσίδες My Market, Μασούτης και Γαλαξίας) αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 7,6%, με το μερίδιό τους να υποχωρεί κατά 0,4 ποσοστιαία μονάδα, στο 21,4%. Οι υπόλοιπες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αύξησαν τις πωλήσεις τους μόλις κατά 2,6% και το μερίδιό τους μειώθηκε κατά μία ποσοστιαία μονάδα, στο 13,9%.

«Είδαμε πολλούς νέους πελάτες στα καταστήματά μας», έλεγε πρόσφατα στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος της «Σκλαβενίτης», γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα πολλά υπερμάρκετ που διαθέτει η αλυσίδα (συνολικά 38) τα οποία προτιμήθηκαν το 2020 από τους καταναλωτές για δύο λόγους: Πρώτον, για να αποφύγουν τον συνωστισμό σε μικρότερους χώρους και, δεύτερον, για να μην περιμένουν πολλή ώρα για να εισέλθουν στο κατάστημα, δεδομένων των περιορισμών στον αριθμό των ατόμων που ισχύουν. Αλλος ένας λόγος, ειδικά στο πρώτο lockdown, όταν δεν είχε ακόμη απαγορευθεί η πώληση από τα σούπερ μάρκετ διαρκών καταναλωτικών αγαθών για όσο διάστημα ήταν το υπόλοιπο λιανεμπόριο κλειστό (σ.σ. η εν λόγω απαγόρευση αναμένεται ότι δεν θα ισχύει από αύριο) ήταν ότι οι καταναλωτές επισκέπτονταν τα υπερμάρκετ για να αγοράσουν ρούχα, συσκευές, έπιπλα. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες από την εταιρεία, τα στοιχεία που διαθέτει από τις μετρήσεις δείχνουν αφενός σημαντική αύξηση της πιστότητας που δείχνουν οι πελάτες προς την αλυσίδα, αλλά και ενίσχυση της φήμης της και στη Βόρεια Ελλάδα.

Τα γρήγορα αντανακλαστικά της αλυσίδας στις νέες ανάγκες που δημιούργησε το πρώτο lockdown, με τη συνεργασία που έκλεισε τότε με την ηλεκτρονική πλατφόρμα efood, καταχωρίζονται στα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα.

Η Lidl Ελλάς από την άλλη, η οποία πλέον εφαρμόζει και πρόγραμμα επιβράβευσης πελατών, οφείλει σε σημαντικό βαθμό την ισχύ της τόσο στο γεγονός ότι σε περιόδους κρίσης θεωρείται «ασφαλές καταφύγιο» λόγω των ανταγωνιστικών τιμών της, ενώ ταυτόχρονα διευρύνει σημαντικά το κωδικολόγιό της τόσο με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όσο και με πολλά επώνυμα, στα οποία μάλιστα εφαρμόζει πολύ μεγάλες, από πλευράς ποσοστού έκπτωσης, προωθητικές ενέργειες. Δεν είναι τυχαίο ότι σε δύο ακόμη κρίσιμες περιόδους των τελευταίων ετών και συγκεκριμένα όταν κατέρρευσε η «Μαρινόπουλος» και την περίοδο των capital controls, η Lidl ήταν από τους κερδισμένους του κλάδου. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στην τωρινή κρίση, υγειονομική, η οποία εξελίσσεται και σε οικονομική, η Lidl σημειώνει υψηλές επιδόσεις, χωρίς να διαθέτει κανάλι ηλεκτρονικών πωλήσεων.

Τι θα γίνει φέτος και τα επόμενα χρόνια στον κλάδο; «Εως και το 2023 θα κάνουμε ακόμη απογραφή των επιπτώσεων της COVID-19. Οι πολλοί μικροί θα στραφούν στο franchising σε άλλες πλατφόρμες, ενώ όλοι θα κλείσουν καταστήματα, και μικροί και μεγάλοι», εκτίμησε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και πολύπειρο στέλεχος του κλάδου κ. Κώστας Μαχαίρας την περασμένη Τρίτη σε διαδικτυακή συζήτηση για το λιανεμπόριο.

Πηγή: kathimerini.gr