Το τελευταίο διάστημα έχουν περιέργως ενταθεί οι αμφισβητήσεις, ακόμα και οι κατηγορίες από την αντιπολίτευση και δη τη ΝΔ, ότι η κυβέρνηση θέτει εμπόδια στη μεγάλη επένδυση της κινεζικής COSCO  στο λιμάνι του Πειραιά. Το οποίο ήδη έχει πολλαπλασιάσει τις δυνατότητές του και βάζει πλώρη για να αποτελέσει το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα διαμετακομιστικά και μεταφορικά κέντρα στην Ευρώπη και τον κόσμο. Ιδού τι απαντά ο Χρήστος Λαμπρίδης, γενικός γραμματέας Λιμένων, σε συνέντευξή του στη "Νέα Σελίδα".

 

Είναι, όμως, έτσι τα πράγματα ή εν ονόματι μίας στείρας και τυφλής αντιπολίτευσης εγείρονται ζητήματα που δεν υφίστανται και τα οποία μόνο αρνητικές υπηρεσίες προσφέρουν στην ελληνική οικονομία, αλλά και στην προσέλκυση νέων ξένων επενδύσεων;

Ο αρμοδιότερος για να θέσει τα πράγματα στη σωστή τους βάση, μέσα από τεκμηριωμένες απαντήσεις, είναι ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Χρήστος Λαμπρίδης, ο οποίος μίλησε στη "Νέα Σελίδα".

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:  

*** Ερ. To τελευταίο διάστημα κ. Λαμπρίδη, η κυβέρνηση έχει δεχθεί έντονη κριτική, ότι εμποδίζει τις επενδύσεις της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Τελικά, η ανάπτυξη του λιμένα είναι ή όχι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης; 

Απ. Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι ο λιμένας του Πειραιά να αναπτυχθεί και να αποφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη, τόσο για την τοπική όσο και για την εθνική οικονομία. Αυτό βεβαίως θα γίνει σε ένα πλαίσιο σεβασμού των αναγκών και των λειτουργιών των παραλιμένιων Δήμων και των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, των εργασιακών σχέσεων και της ελληνικής και κοινοτικής νομοθεσίας.

Η θετική πρόθεση  της Κυβέρνησης αποτυπώνεται και στη Σύμβαση Παραχώρησης που υπεγράφη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ και η οποία προβλέπει σειρά υποχρεωτικών επενδύσεων, που θα δώσουν αναπτυξιακή ώθηση στο λιμάνι του Πειραιά. Το σχέδιο για την υλοποίηση αυτών των επενδύσεων  προχωράει κανονικά, και οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Δημοσίου λειτουργούν εντός των προθεσμιών που προβλέπει η Σύμβαση. 

Στο πλαίσιο αυτό, συνεργαστήκαμε και σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με τη διοίκηση και τα στελέχη του ΟΛΠ, ώστε να προχωρήσει η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος, προκειμένου να έχουμε θετικά αποτέλεσμα τόσο για τον ίδιο τον Οργανισμό όσο και για την κοινωνία και την οικονομία. Για να πετύχουμε να οικοδομήσουμε μια σχέση αμοιβαίου οφέλους επίσης υπήρξε και θα συνεχίσει να υπάρχει συνεχής επαφή και διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους με τη λιμενική λειτουργία φορείς (αυτοδιοίκηση, επιμελητήρια, εργαζόμενοι κ.α.).

 

*** Ερ: Ωστόσο, σε δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη κατά την επίσκεψή του στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και σε παλαιότερες δηλώσεις στελεχών της Νέας Δημοκρατίας αναφέρθηκαν καθυστερήσεις επενδύσεων, επί ενός μάλιστα εγκεκριμένου Master Plan. Τι απαντάτε;

Απ: Ο κ. Μητσοτάκης μετά την επίσκεψη του στο λιμάνι του Πειραιά προέβη σε δηλώσεις, που δείχνουν ότι τόσο ο ίδιος όσο και οι επιτελείς του, όχι μόνο δεν έχουν μελετήσει τη σύμβαση παραχώρησης αλλά είναι ανενημέρωτοι σχετικά με την εξέλιξη του έργου και τις αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων. Αρκούνται στη διατύπωση ενός αφηγήματος, που χρεώνει στην κυβέρνηση μια “αντιεπενδυτική πολιτική”, χωρίς να τοποθετούνται στα επιμέρους θέματα με σαφήνεια.   

Την ανακρίβεια αυτών των δηλώσεων μπορεί κανείς να τη διαπιστώσει μόνο και μόνο εάν αναγνώσει την απόφαση της  Επιτροπής Σχεδιασμού  και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), της αρμόδιας δηλαδή Διυπουργικής  Επιτροπής για την έγκριση των  Master Plans,  καθώς και των νέων λιμενικών έργων.

Ειδικότερα, η ΕΣΑΛ ενέκρινε ομόφωνα τις 11 κατηγορίες επενδύσεων που ορίζονται από τη Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ ως υποχρεωτικές (ύψους 293 εκατ.). Σε ότι αφορά στις πρόσθετες επενδύσεις , δηλαδή στις επενδύσεις που δεν προβλέπονται στη Σύμβαση Παραχώρησης, η ΕΣΑΛ ενέκρινε την πλειοψηφία τους (αγορά οικολογικών λεωφορείων , μετατροπή τριών υφιστάμενων κτιρίων σε ξενοδοχεία, μετατροπή της πέτρινης αποθήκης σε μουσείο). Επίσης ενέκρινε την κατασκευή Επιβατικού Σταθμού Κρουαζιέρας,  μόνο κατά το σκέλος που αφορά αμιγώς στον Επιβατικό Σταθμό, ενώ απέρριψε την προτεινόμενη επένδυση του Κέντρου Αναψυχής, που περιλαμβάνει μη λιμενικές εμπορικές χρήσεις (Mall, κινηματογράφοι κ.α.) . Η κατασκευή του Mall, πέρα από τα νομικά προβλήματα που εμφάνιζε η πρόταση, συναντούσε την αντίδραση σύσσωμων των εκπροσώπων της Πειραϊκής κοινωνίας (Δήμος, Εμπορικός Σύλλογος, Επιμελητήρια, δημοτικές παρατάξεις κλπ)

Η ΕΣΑΛ, τέλος, απέρριψε την κατασκευή του Logistic Center κατόπιν σχετικής εισήγησης του Υπουργείου Υποδομών, καθώς και την κατασκευή δύο πενταόροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων, λόγω λαθών και ασαφειών ως προς τα αριθμητικά μεγέθη της επένδυσης. Ωστόσο,  σε ότι αφορά την κατασκευή των δύο πενταόροφων κτιρίων, κατέστη σαφές προς τον ΟΛΠ ότι δεν αμφισβητήθηκε η σκοπιμότητα της υλοποίησης του έργου, αλλά είναι αυτονόητο, ότι οι μελέτες που κατατίθενται θα πρέπει να είναι τεχνικά επαρκείς και στο πλαίσιο αυτό  μπορούν να κάνουν τις αναγκαίες διορθώσεις και  να τις επανυποβάλλουν προς αξιολόγηση. 

***Ερ: Και οι αιτιάσεις που ακούστηκαν για πρόσθετους περιβαλλοντικούς ελέγχους, αλλά και πρόσθετες εγκρίσεις που ζητήθηκαν  από το Υπουργείο Πολιτισμού; Έχουν βάση ή εγείρονται λόγω άγνοιας ή πολιτικών σκοπιμοτήτων;

Απ: Η απόφαση της ΕΣΑΛ αναφέρει ότι όλες οι εγκρίσεις (Υποχρεωτικές και Πρόσθετες Επενδύσεις) τελούν υπό τον προϋπόθεση ότι δεν θα προκύψουν αντιρρήσεις τόσο κατά την έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, όσο και κατά την εξέταση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων.

Η έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού συνόδευσε όλες τις αποφάσεις αξιολόγησης Master Plans που έχουν δοθεί μέχρι σήμερα καθώς και όλες τις αποφάσεις για οποιοδήποτε λιμενικό έργο πραγματοποιείται στη χώρα μας.  Σημειώνεται ότι τόσο το ΚΑΣ όσο και το ΚΣΝΜ  ενέκριναν χωρίς χρονοτριβή τις επενδύσεις του ΟΛΠ, θέτοντας  όρους και προϋποθέσεις που έχουν να κάνουν με το σεβασμό της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Για παράδειγμα, η προστασία αρχαιοτήτων, όπως του Κονώνειου τείχους, που βρίσκεται εντός  της Χερσαίας Ζώνης του Λιμένα του Πειραιά, δεν θα έπρεπε κατά τα στελέχη της ΝΔ και κατά τον κ. Μητσοτάκη να υπάρχει ως πρόβλεψη στην Απόφαση του ΚΑΣ;

Αντίστοιχα, η έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από την ΕΣΑΛ τίθεται ως απαραίτητη προϋπόθεση για την έγκριση του Master Plan,  τόσο γιατί πραγματικά θα πρέπει η όποια δραστηριότητα να μελετηθεί ως προς τις επιπτώσεις της στο περιβάλλον και στη ζωή των πολιτών, αλλά και γιατί, σε επόμενο στάδιο, θα την απαιτήσει το Συμβούλιο της Επικρατείας, προκειμένου να εγκρίνει τους όρους των χρήσεων γης και των όρων δόμησης που αφορούν στην υλοποίηση των επενδύσεων.

Όσοι αναφέρουν ότι η  Έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αποτελεί πρόσθετη “γραφειοκρατική” απαίτηση και δημιουργεί προσκόμματα στην επένδυση του ΟΛΠ ή δεν είναι ειλικρινείς ή δεν γνωρίζουν την εθνική και κοινοτική νομοθεσία για το περιβάλλον. 

***Ερ: Με βάση όσα προαναφέρατε, ποια είναι κ. Λαμπρίδη τα επόμενα βήματα στη συνεργασία σας με την COSCO, ενόψει μάλιστα της επικείμενης επίσκεψης του Έλληνα Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα στην Κίνα;

Απ: Η επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά είναι στρατηγικής σημασίας για την Κίνα στα πλαίσια του νέου δρόμου του μεταξιού («Belt and Road Initiative»). Η παρουσία του Έλληνα Πρωθυπουργού στην Κίνα σηματοδοτεί μεταξύ άλλων την πρόθεση της ελληνικής Κυβέρνησης να διατηρήσει και να ενισχύσει την εποικοδομητική και αποτελεσματική συνεργασία με την Κινεζική Κυβέρνηση προκειμένου να αξιοποιήσει η χώρα μας τα οφέλη που θα προκύψουν.

Σε πρόσφατη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου παρουσία  υπουργών και στελεχών της κυβέρνησης με την Κινέζα πρέσβειρα  και στελέχη του ΟΛΠ με συντονιστή τον Υπουργό Επικρατείας κ. Αλ. Φλαμπουράρη,  αναλύθηκε το περιεχόμενο των αποφάσεων της ΕΣΑΛ  και του ΚΑΣ και συμφωνήθηκαν τα επόμενα βήματα συνεργασίας που θα  πραγματοποιηθούν. Στο πλαίσιο αυτό στις 18 Απριλίου 2019, η ΟΛΠ ΑΕ υπέβαλε υπόμνημα στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, το οποίο και κοινοποιήθηκε  στα μέλη της ΕΣΑΛ προς  αξιολόγηση.

Σε κάθε περίπτωση, πρόθεση μας είναι σε σύντομο χρόνο να γίνει η αξιολόγηση των νέων στοιχείων και σε συνεργασία με τον ΟΛΠ να προχωρήσουμε  στην υλοποίηση ενός επενδυτικού προγράμματος, που θα έχει σημαντικά οφέλη τόσο για τον ΟΛΠ, όσο και για όλους τους εμπλεκόμενους με τη λιμενική λειτουργία.