Στην άμεση έναρξη των υποχρεωτικών επενδύσεων, ύψους 180 εκατ. ευρώ, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε να εκπληρωθεί ο στόχος για την ολοκλήρωσή τους στον μισό χρόνο από τη συμβατική υποχρέωση της κοινοπραξίας (τρεισήμισι έτη αντί των επτά), επικεντρώνεται μεταξύ άλλων η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ.

Με την έναρξη των επενδύσεων αναμένεται να υπερκεραστούν "δυσκολίες που υπάρχουν στην ωρίμανση,  οι οποίες απαιτούν ιδιαίτερη προσπάθεια και επικέντρωση στον στόχο αυτό", όπως γνωστοποίησε ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ, Σωτήρης Θεοφάνης, με την ευκαιρία σημερινής συνέντευξης Τύπου. 

Παρά τις όποιες δυσκολίες στην ωρίμανση όμως, για τις οποίες ο κ. Θεοφάνης σημείωσε ότι είναι μικρότερες σε σχέση με άλλα λιμάνια κι ότι "έχουν ήδη πραγματοποιηθεί σημαντικές βελτιώσεις", στόχος είναι η κρίσιμη επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (προβλήτα 6) του ΟΛΘ να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2022 ή το αργότερο στο πρώτο τρίμηνο του 2023.

Εν αναμονή των εξελίξεων, στους πρώτους 33 μήνες από την είσοδό της στον ΟΛΘ, τον Μάρτιο του 2018, η κοινοπραξία εκτιμάται ότι θα έχει επενδύσει 50 εκατ. ευρώ (κεφάλαια εντός και εκτός του πακέτου των υποχρεωτικών επενδύσεων) για αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού του λιμένος, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών της, οι οποίοι έχουν αρχίσει να επανακάμπτουν.

Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2019  η διακίνηση transit φορτίου από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αυξήθηκε κατά 40%, καθώς -όπως σημείωσε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Ρούι Πίντο (Rui Pinto)- "το brand του λιμένος της Θεσσαλονίκης στην περιοχή των Βαλκανίων παραμένει πολύ ισχυρό και σημαντικό", καθώς ακόμη και όσοι για χρόνια τού γύρισαν "πλάτη", "είχαν πάντα στο μυαλό τους τη Θεσσαλονίκη ως προτιμητέα επιλογή για τη μεταφορά των φορτίων τους".

Επαφές για συμμαχίες σε Β. Μακεδονία, Βουλγαρία, Σερβία και στρατηγικός ρόλος στον "Δρόμο του Μεταξιού"

Στο σκηνικό αυτό, ιδιαίτερη έμφαση δίνει η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ στις στρατηγικές συμμαχίες και στην ανάπτυξη των λεγόμενων "dry ports" (εμπορευματικών κέντρων) στα Βαλκάνια και, ήδη, προς την κατεύθυνση των συνεργασιών, έχουν γίνει σημαντικές επαφές με κυβερνήσεις αλλά και με οικονομικούς παράγοντες σε Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία και Σερβία, όπως γνωστοποίησε ο κ. Θεοφάνης. 

Μάλιστα, απαντώντας σε ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, σχετικά με τα dry ports, γνωστοποίησε ότι οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν σύντομα και "σίγουρα εντός του 2019". «Στη στρατηγική μας, ένα σημαντικό κομμάτι είναι τι κάνουμε έξω από το λιμάνι, "beyond the port", στη φυσική μας ενδοχώρα, που είναι η Βαλκανική και η Νοτιοανατολική Ευρώπη. Και αυτό έχει να κάνει τόσο με την ανάπτυξη -ή συνεργασία- με ένα δίκτυο "dry ports", ώστε να γίνει πράξη ο στόχος να μεταφέρουμε την "πόρτα" του λιμανιού μας σε αυτές τις χώρες, όσο και με την ανάπτυξη στρατηγικών συμμαχιών στην περιοχή» σημείωσε ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ. 

Άλλωστε, το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη απευθύνεται σε μεγάλο βαθμό στη βαλκανική ενδοχώρα "δένει" και με την κινεζική πρωτοβουλία-"μαμούθ" του νέου "Δρόμου του Μεταξιού", για την οποία, απαντώντας σε ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Θεοφάνης σημείωσε ότι ο ΟΛΘ έχει εκ των πραγμάτων στρατηγικό ρόλο: «Θεωρούμε ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει διαφορετική ενδοχώρα, ρόλο και χαρακτηριστικά από άποψη και μεγέθους και λειτουργιών, σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά. Βεβαίως ο Πειραιάς είναι στρατηγική επένδυση της κινεζικής "Cosco Pacific", αλλά αυτό δεν αποκλείει τη Θεσσαλονίκη από το να έχει ρόλο, εκ των πραγμάτων στη λογική του "Belt and Road Initiative" υπάρχει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και αυτός ο ρόλος με τη στρατηγική που έχουμε θα διευρυνθεί». 

Πέραν των υποχρεωτικών επενδύσεων και της δυναμικής επέκτασης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, στόχος για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι, σύμφωνα με τον κ. Θεοφάνη, και η δρομολόγηση των υπόλοιπων επενδύσεων και ιδιαίτερα όσων σχετίζονται με τον συμβατικό λιμένα και κυρίως της επέκτασης του κρηπιδώματος 24 και της ενοποίησης των προβλητών 4 και 5. 

"Χωρίς σιδηροδρομικές συνδέσεις δεν μπορείς να σταθείς"

Σε κάθε περίπτωση, όπως επισήμανε ο κ. Θεοφάνης, για να μπορέσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να εκπληρώσει πλήρως τον προωθούμενο ρόλο του ως μεγάλο κέντρο συνδυασμένων μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια, με ενεργή παρουσία στη βαλκανική ενδοχώρα, επιβάλλεται να προχωρήσουν το ταχύτερο και οι οδικές και σιδηροδρομικές του συνδέσεις. 

"Παράλληλα με την επέκταση της 6ης προβλήτας, είναι απαραίτητο να υπάρξει οδική σύνδεση -το ίδιο ευελπιστούμε και για τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση (...) Χωρίς τις σιδηροδρομικές μεταφορές και συνδέσεις, δεν μπορείς να σταθείς" σημείωσε ο κ. Θεοφάνης, ο οποίος επισήμανε ότι σε αντίθεση με άλλα λιμάνια, ο ΟΛΘ δεν έχει ως αποκλειστικό στόχο το κέρδος των μετόχων του, αλλά τη γενικότερη ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, γεγονός που αναγνωρίζουν και οι παραγωγικές τάξεις, ευρισκόμενες στο πλευρό του.

Ο πρόεδρος του ΟΛΘ περιέγραψε ακόμη ως όραμα και στρατηγικό στόχο για το λιμάνι την ανάδειξή του σε Κέντρο Εφαρμογής των πλέον τεχνολογικά προηγμένων λύσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα, τα λιμάνια και τις μεταφορές, ένα λιμάνι καινοτομίας, τεχνογνωσίας, τεχνολογικής ανάπτυξης και αριστείας.

Ο απολογισμός των 15 μηνών και η κατανομή εσόδων του λιμένος

Κάνοντας τον απολογισμό των μηνών που μεσολάβησαν από την είσοδο της κοινοπραξίας στο λιμάνι τον  Μάρτιο του 2018, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Ρούι Πίντο, επισήμανε ότι το 2018 ο όγκος των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων μέσω Θεσσαλονίκης αυξήθηκε κατά 6%. Μάλιστα, αναμένεται να διευρυνθεί κατά το ίδιο ποσοστό και φέτος, εξέλιξη που -όπως είπε- είναι πολύ ικανοποιητική, αν αναλογιστεί κάποιος ότι το ποσοστό αυτό υπερβαίνει σημαντικά την πρόβλεψη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου για την αύξηση του διεθνούς εμπορίου το 2019 (περίπου 3,5%). 

"Η ανάπτυξη αυτή στηρίζεται κυρίως από τις ελληνικές εξαγωγές και την πολύ μεγαλύτερη παρουσία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στα Βαλκάνια" εξήγησε και πρόσθεσε ότι στο συμβατικό φορτίο αναμένεται για φέτος εντυπωσιακή ανάπτυξη, της τάξης του 12% (+4% το 2018), προερχόμενη από νέους και παραδοσιακούς πελάτες του λιμένος, από το Κόσοβο μέχρι τη Βόρεια Μακεδονία, τη νότια Σερβία και τη δυτική Βουλγαρία. Παράλληλα, ενεργοποιήθηκε νέα εβδομαδιαία σύνδεση Ro-Ro ανάμεσα τη Θεσσαλονίκη, την Κύπρο και το Ισραήλ, ενώ ολοκληρώθηκε η επένδυση για την προμήθεια επιπλέον 12 straddle carriers, με τον συνολικό αριθμό τους να φτάνει πλέον στα 24. Κατά τον κ.Πίντο, η συνολική επένδυση για τους πρώτους 33 μήνες από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 50 εκατ. ευρώ.

Ως απαιτητική αλλά καλή χρονιά χαρακτήρισε το 2018 ο Χένρικ Γιέπσεν (Henrik M. Jepsen), γενικός οικονομικός διευθυντής του ΟΛΘ, σημειώνοντας ότι τα  διακινούμενα  εμπορευματοκιβώτια αυξήθηκαν σημαντικά κατ' όγκο, φτάνοντας πέρυσι τα 424.500 TEUs, έναντι 401.947 πρόπερσι και 344.316 το 2016. "Καταφέραμε να μειώσουμε τα κόστη ακτοπλοϊκών γραμμών, μειώνοντας έτσι και τους χρόνους. Επιπλέον σημειώθηκε σημαντική βελτίωση της διαθεσιμότητας και παραγωγικότητας των γερανών και σταδιακά αποκτούμε την εμπιστοσύνη των ναυτιλιακών γραμμών" σημείωσε ο κ. Γιέπσεν, προσθέτοντας ωστόσο πως αμφιβάλει αν μπορεί να αυξηθεί κι άλλο η παραγωγικότητα των υφιστάμενων γερανών, για αυτό και έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό (ήδη ολοκληρώθηκαν άμεσες επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ).

Ο κ. Γιέπσεν γνωστοποίησε ακόμη ότι τα δύο τρίτα των εσόδων του λιμένος της  Θεσσαλονίκης (ποσοστό 64,8%) προέρχονται από τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και το 32,3% από το συμβατικό φορτίο.  Παράλληλα, ο γενικός οικονομικός διευθυντής της ΟΛΘ υποστήριξε ότι βελτιώθηκε σημαντικά η εξυπηρέτηση των πελατών του λιμένος, καθώς ο μέσος χρόνος αναμονής των πλοίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από 20 ώρες που ήταν τον Μάρτιο του 2018 έπεσε στις 13 ώρες τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς. 

Για τη Συμφωνία των Πρεσπών

Με την ευκαιρία της συνέντευξης Τύπου, ο κ. Θεοφάνης ερωτήθηκε αν εκτιμά πως η Συμφωνία των Πρεσπών είχε θετικό αντίκτυπο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης κι απάντησε: «η εξομάλυνση των σχέσεων αναμφισβήτητα λειτουργεί σε θετική κατεύθυνση. Βεβαίως αυτό που έχει μεγάλη σημασία, ειδικά στο γενικό φορτίο, είναι η δραστηριοποίηση των μεγάλων πελατών και στη Βόρεια Ελλάδα, και στις γειτονικές χώρες,  των λεγόμενων "key account customers" (...). Σε αυτή την κατεύθυνση έχουν σημειωθεί την τελευταία χρονιά κάποιες ουσιαστικές ενδείξεις αύξησης της διακίνησης από κάποιους πελάτες. Το αν αυτό σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με τη Συμφωνία των Πρεσπών, είναι κάτι που δεν είναι στη δική μου αρμοδιότητα να το κρίνω».