Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι συζητήσεις μεταξύ της Cosco Shipping και του ελληνικού Δημοσίου προκειμένου να επιτευχθεί συμβιβασμός που θα επιτρέψει αφενός μεν στην Cosco να πάρει τον έλεγχο του επιπλέον 16% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, αφετέρου δε θα εξασφαλίζει το Δημόσιο πως θα προχωρήσει η υλοποίηση των επενδύσεων οι οποίες δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα με κορυφαίους κυβερνητικούς αξιωματούχους που ασχολούνται με το ζήτημα, η εξασφάλιση του Δημοσίου θα προέλθει από την καταβολή εγγυητικών επιστολών ισόποσων με το ύψος των δεσμευτικών επενδύσεων που δεν έχουν ολοκληρωθεί μέχρι στιγμής και η χορήγηση επιπλέον χρόνου δύο με πέντε ετών για την ολοκλήρωσή τους.

Σημειώνεται ότι οι συνολικές επενδύσεις της Cosco στον ΟΛΠ που προβλέπει το master plan, ανέρχονται σε 612 εκατ. ευρώ, με τα 293,7 εκατ. ευρώ εξ αυτών να αφορούν τις λεγόμενες δεσμευτικές επενδύσεις οι οποίες έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021 προκειμένου να μεταβιβαστεί στην Cosco και το υπόλοιπο 16% του ΟΛΠ. Ομως από αυτές τις δεσμευτικές έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις της τάξης των 140 εκατ. ευρώ, καθώς για λόγους που στον μεγαλύτερο βαθμό δεν αφορούν σε υπαιτιότητα της Cosco είτε δεν προχώρησε η αδειοδότησή τους είτε σταμάτησαν λόγω προσφυγών τρίτων μερών, οι αποφάσεις επί των οποίων εκκρεμούν ακόμα. Νομικοί κύκλοι που ασχολούνται με την υπόθεση για την πλευρά του Δημοσίου εξηγούν πως χονδρικά έχει υλοποιηθεί το ένα τρίτο περίπου των υποχρεωτικών επενδύσεων, ενώ από τα υπόλοιπα δύο τρίτα, ένα ποσοστό 60%-70% δεν έχει υλοποιηθεί εξαιτίας καθυστερήσεων για τις οποίες δεν ευθύνεται η Cosco. Ως εκ τούτου θεωρούν πολύ ισχυρή τη θέση του κινεζικού ομίλου σε μια ενδεχόμενη διαιτησία. Γι’ αυτό και επελέγη η οδός του φιλικού διακανονισμού.

Σύμφωνα με τον συμβιβασμό που πέτυχε τώρα το Δημόσιο, σε περίπτωση που κάποια από τις επενδύσεις δεν προχωρήσει, θα καταπίπτει ισόποση εγγυητική επιστολή της Cosco. 

Προβλέπεται ωστόσο πως ο χρόνος που θα παρέρχεται χωρίς πρόοδο εξαιτίας, για παράδειγμα, ενδεχόμενων δικαστικών προσφυγών κατά των επενδύσεων από τρίτους, δεν θα προσμετρείται στον χρόνο που η Cosco θα λάβει τώρα για να ολοκληρώσει τη σχετική επένδυση. Οι επιμέρους λεπτομέρειες της συμφωνίας παραμένουν ακόμα υπό διαμόρφωση, αλλά αυτό είναι σε γενικές γραμμές το πλαίσιο στο οποίο οι δύο πλευρές αναμένεται να καταλήξουν έως τα τέλη του τρέχοντος μηνός ή το αργότερο αρχές Ιουλίου. Κατόπιν θα υποβληθούν προς έλεγχο από τα αρμόδια όργανα της χώρας και θα ψηφιστούν από τη Βουλή σε χρόνο που θα επιτρέψει τη μεταβίβαση του 16% στην Cosco πριν από τις 10 Αυγούστου, οπότε και ολοκληρώνεται η πενταετία από την απόκτηση του 51% κατά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Νωρίτερα θα έχει γίνει επικουρικά και αναγγελία στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς οι νομικοί σύμβουλοι των δύο πλευρών έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως δεν απαιτείται έλεγχος της τροποποίησης της σχετικής σύμβασης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξαιτίας των αυστηρών ρητρών που περιλαμβάνει.

Η αξίωση της Cosco να της αποδοθεί το 16% εγέρθηκε τον Νοέμβριο του 2020, μετά τη διαπίστωση πως δεν προλαβαίνει να ολοκληρώσει τις συμβατικά προβλεπόμενες υποχρεωτικές επενδύσεις –προϋπόθεση για να αποκτήσει τον έλεγχο και του 16%– επειδή, όπως ισχυρίζεται, το ελληνικό Δημόσιο δεν τις αδειοδότησε εγκαίρως ή για άλλους λόγους, μη οφειλόμενους σε αυτήν

Το επόμενο βήμα από τον προαναφερθέντα φιλικό διακανονισμό στον οποίο καταλήγουν οι δύο πλευρές ήταν η προσφυγή στη διαιτησία, ενδεχόμενο στο οποίο εκτιμήθηκε από την κυβέρνηση ότι ο κινεζικός όμιλος είχε πολύ ισχυρές πιθανότητες να επικρατήσει.

Σύμφωνα με τις ίδιες κυβερνητικές πηγές, οι ρήτρες που θα επιβληθούν τώρα στην Cosco προβλέπουν την αναστροφή της μεταβίβασης του 16% εάν δεν υλοποιηθούν οι επενδύσεις, όπως και την κατάπτωση, όπως προαναφέρθηκε, των εγγυητικών επιστολών που θα προσκομίσει η Cosco προκειμένου να λάβει παράταση για την ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων.

Το ζήτημα ανέκυψε στα τέλη Νοεμβρίου του 2020 όταν η Cosco Shipping με 21 σελίδων επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ και τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας, απέδωσε ευθύνες στις ελληνικές αρχές για το γεγονός πως πολλές από τις δεσμευτικές επενδύσεις που περιλαμβάνει η σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών κατά την ιδιωτικοποίηση του 2016 δεν έχουν προχωρήσει. Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ αφορούσε το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του με αρχική μεταβίβαση του 51% των μετοχών και διακράτηση του 16% από το Δημόσιο επί μία πενταετία (έως τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους) για να υλοποιηθούν οι δεσμευτικές επενδύσεις. Η Cosco για το 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 κατέβαλε τότε 293,7 εκατ. ευρώ, ενώ για την απόκτηση αυτού του επιπλέον ποσοστού, δηλαδή του 16%, έχει από το 2016 καταθέσει σε λογαριασμό μεσεγγύησης (escrow account) 88 εκατ. ευρώ.

Στην τελική ευθεία οι διαγωνισμοί για 4 λιμάνια

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται το πρόγραμμα αξιοποίησης των περιφερειακών λιμένων διεθνούς ενδιαφέροντος που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ. Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα εκτιμάται πως δεσμευτικές προσφορές αλλά και ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας θα υπάρξουν μέχρι το φθινόπωρο, ενώ αμέσως μετά θα ακολουθήσει και ο λιμένας Ηγουμενίτσας. Παράλληλα στα τέλη Ιουλίου έχει προσδιοριστεί η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον λιμένα Ηρακλείου, χωρίς να αποκλείεται μικρή παράταση, ενώ ήδη προετοιμάζεται η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου. Παράλληλα αξιολογούνται οι προοπτικές αξιοποίησης για μικρότερα λιμάνια και μαρίνες, όπως στον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας.

Το ΤΑΙΠΕΔ, για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης, προεπέλεξε και τα τέσσερα ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα και για την υποπαραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β΄ του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας προεπέλεξε τα τέσσερα από τα πέντε (αποκλείστηκε η Pfic Ltd συμφερόντων Λαυρεντιάδη). Για τον διαγωνισμό για το 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας προέκρινε επτά από τα εννέα επενδυτικά σχήματα. Οι επενδυτές έχουν λάβει πρόσβαση στην εικονική αίθουσα τεκμηρίωσης (Virtual Data Room) όπου θα έχουν αναρτηθεί στοιχεία και λοιπές πληροφορίες σχετικά με το κάθε περιουσιακό στοιχείο και η διαδικασία προχωρά. Στον διαγωνισμό για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης προκρίθηκαν η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία της Cameron με την Goldair Cargo και την Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία της International Port Investments Alexandroupolis (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες ΓΕΚ Τέρνα, Black Summit Financial Group, Euroports και EFA Group) και ο ΟΛΘ. Για την υπο-παραχώρηση του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, στη Β’ φάση πέρασαν η Quintana, η Ενωση Εταιρειών Imerys, Goldair και IMG, η κοινοπραξία International Port Investments Kavala (Black Summit-EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα) και ο ΟΛΘ. Για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας προκρίθηκαν η Attica A.E. Συμμετοχών, η Portek International, η Quintana, η Αιγαίον Οϊλ, η κοινοπραξία της Archirodon με την ANEK και την Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed με τις Μινωικές Γραμμές και, τέλος, ο ΟΛΘ.

Παράλληλα προ διμήνου προκηρύχθηκε και ο διεθνής δημόσιος διαγωνισμός για την εξαγορά του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ). Η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει προσδιοριστεί για τις 30 Ιουλίου, επομένως με βάση τη μέχρι στιγμής εμπειρία η ολοκλήρωση της συναλλαγής αναμένεται για τα τέλη του έτους ή τις αρχές του 2022. Ξένες εταιρείες κρουαζιέρας, ο ελληνικός όμιλος ΑΒΙΑΡΕΠΣ, συμφερόντων του ομίλου Γ. Γρύλου, ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, η Attica A.E. Συμμετοχών και η ΓΕΚ Τέρνα αναφέρονται στην αγορά μεταξύ των δυνητικών ενδιαφερομένων για την εξαγορά του 67% του ΟΛΗ. Να σημειωθεί ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται να βγει σε δημόσιο διεθνή διαγωνισμό και το λιμάνι του Βόλου.

Στην περίπτωση του Βόλου αναμένεται απόφαση του ΥΠΕΘΑ σχετικά με την ανάπτυξη ναύσταθμου στο λιμάνι (ακριβής προσδιορισμός έκτασης), ώστε να μπορέσει να γίνει η δημοσίευση  της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Παράλληλα εξετάζεται, σύμφωνα με το επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ που δημοσιεύτηκε στις αρχές Μαΐου, η δυνατότητα αξιοποίησης κάποιων από τους μικρούς λιμένες ή και μαρίνες του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας. Η διερεύνηση αυτή αφορά στην παρούσα στιγμή τη μαρίνα για Mega-Yacht και τη μαρίνα Σπηλιάς εντός του κεντρικού λιμένα του Οργανισμού και τον μικρό λιμένα της Λευκίμμης, σημειώνει το ΤΑΙΠΕΔ. Υπενθυμίζεται πως το χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει ακόμα τους Οργανισμούς Λιμένος Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Κέρκυρας και Πάτρας. Ολοι οι Οργανισμοί αυτοί έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση των αντίστοιχων λιμανιών έως το 2062. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών τους καθώς και το δικαίωμα, αν κριθεί προτιμότερο, να (υπο)παραχωρεί λιμενικές δραστηριότητες και εγκαταστάσεις στην περιοχή αρμοδιότητάς τους, όπως έγινε στην περίπτωση της Καβάλας.  

Έως τα τέλη Ιουλίου η δημόσια πρόταση προς μετόχους του ΟΛΘ

Δημόσια πρόταση προς τους μετόχους του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης για την απόκτηση των μετοχών τους υποχρεούται να υποβάλει εντός του επόμενου ενάμιση μήνα η SEGT (που κατέχει το 67% του ΟΛΘ).  Η υποχρέωση δημόσιας πρότασης «γεννήθηκε» μετά τη σχετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, όταν η Belterra Investments, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη, απέκτησε το 100% της εταιρείας Melbery (εξαγοράζοντας το ποσοστό των Γερμανών της DIEP) και έγινε με άμεσο ποσοστό 66,67% ο μεγαλύτερος μέτοχος της SEGT (που κατέχει το 67% του ΟΛΘ). Δηλαδή η Belterra απέκτησε έμμεσα ποσοστό 67% επί του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου της ΟΛΘ Α.Ε.

Ωστόσο, ο επιχειρηματίας δεν ενδιαφέρεται για την έξοδο της εισηγμένης από το χρηματιστήριο, αναφέρουν πηγές από τη συμπρωτεύουσα. Αντιθέτως, προσθέτουν, έμφαση δίδεται από τη διοίκηση του ΟΛΘ στην περαιτέρω ανάπτυξη του κύκλου εργασιών του και την κερδοφορία του, αλλά και την εκτέλεση των επενδύσεων, αρχής γενομένης με το έργο των 130 εκατομμυρίων για την προέκταση του προβλήτα 6 που αναμένεται να ανατεθεί στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού στα τέλη του καλοκαιριού. 

Επιπλέον, αναλυτές που παρακολουθούν την εισηγμένη εκτιμούν πως ο κύκλος εργασιών της έχει αυξηθεί περαιτέρω το πρώτο πεντάμηνο του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 καθιστώντας τις προοπτικές της εταιρείας, μετά και την ανάληψη της διοίκησης από νέο management πριν από ένα περίπου έτος, ιδιαίτερα θετικές.

Έτσι δεν αναμένεται δημόσια προσφορά με κάποιο ιδιαίτερο υπερτίμημα πέραν του προβλεπόμενου μέσου όρου της τιμής της μετοχής του τελευταίου εξαμήνου. Επιπροσθέτως, ούτε το Δημόσιο (7% περίπου των δικαιωμάτων ψήφου) ούτε ορισμένοι μεγάλοι ξένοι θεσμικοί που έχουν θέση στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης είναι διατεθειμένοι να επιδιώξουν να δώσουν τις μετοχές τους. Ειδικά καθώς η μερισματική απόδοση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με βάση τις προτάσεις του διοικητικού συμβουλίου για τη χρήση του 2020 διαμορφώνεται σχεδόν στο 5%.

Ωστόσο, η τιμή της μετοχής στο χρηματιστήριο κινείται το τελευταίο διάστημα προς τα ιστορικά υψηλά της –πάνω από τα 28 ευρώ–, διαμορφώνοντας τον μέσο όρο του προηγούμενου εξαμήνου ολοένα και υψηλότερα.

Υπενθυμίζεται πως το 67% του ΟΛΘ πουλήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ στην SEGT έπειτα από σχετικό διαγωνισμό έναντι ποσού 231,92 εκατομμυρίων ευρώ και ανάληψης υποχρέωσης υλοποίησης επενδύσεων ύψους 180 εκατομμυρίων. Η κεφαλαιοποίηση της εισηγμένης σήμερα κινείται στα επίπεδα των 285 εκατομμυρίων.

Ο ΟΛΘ ανακοίνωσε προ ενάμιση μηνός αύξηση κύκλου εργασιών και κερδοφορίας, παρά την πανδημία, για το 2020 και το διοικητικό του συμβούλιο προτείνει τη διανομή μερίσματος 1,42 ευρώ ανά μετοχή. Παράλληλα το 2020 και το πρώτο τρίμηνο του 2021 ολοκλήρωσε επενδύσεις της τάξης των 20 εκατομμυρίων, ενώ άλλα 25 εκατομμύρια έχει προγραμματίσει για το υπόλοιπό τους. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε από 68,9 εκατ. το 2019 σε 71,7 εκατ. πέρυσι και τα καθαρά κέρδη από 16,45 εκατ. σε 20,10 εκατ.

Πηγή: kathimerini.gr