Τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, τις παρεμβάσεις που είναι σε εξέλιξη και τους σχεδιασμούς που υπάρχουν για την αναβάθμισή τους, παρουσίασαν επιστήμονες, εκπρόσωποι επιμελητηρίων και επιστημονικών φορέων από την Ελλάδα και γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, το απόγευμα, στο Βαλκανικό Φόρουμ που πραγματοποιείται σε αίθουσα της ΔΕΘ, στη Θεσσαλονίκη.

 Ο πρόεδρος της μόνιμης επιτροπής Υποδομών και Δικτύων του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Απόστολος Πρόγιος αναφέρθηκε στην Εγνατία Οδό, ως ένα πολύ σημαντικό οδικό έργο που συντόμευσε τη διαδρομή Αλεξανδρούπολης - Ηγουμενίτσας στις έξι ώρες και αποτελεί μια από τις καλύτερες οδικές υποδομές της χώρας, υπογραμμίζοντας, ότι σε συνδυασμό με τους κάθετους άξονες, αναβαθμίζει σημαντικά όλη την ευρύτερη περιοχή, το εμπόριο, τη διακίνηση προσώπων και αγαθών, κ.ά. 

Ο κ. Πρόγιος επεσήμανε, ότι πρόταση του ΤΕΕ/ΤΜΚ είναι να δοθεί το βάρος στην οδική βελτίωση τμημάτων των δρόμων που εμφανίζουν την μεγαλύτερη εμπορευματική κίνηση, ενώ για το σιδηρόδρομο, στα τμήματα εκείνα που έχουν μεγαλύτερο οικονομικό όφελος, με προτεραιότητα τις εμπορευματικές μεταφορές και τη σύνδεση με τους κάθετους άξονες, τη διασύνδεση και των λιμανιών Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. «Να προχωρήσει η γραμμή Αλεξανδρούπολη - Μπουργκάς, καθώς και η κατασκευή του έκτου προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και η σύνδεση του λιμένα της Καβάλας» πρόσθεσε. 

Ο κ. Πρόγιος αναφέρθηκε επίσης, στους σχεδιασμούς για τη «σιδηροδρομική Εγνατία» (μια πρώτη μελέτη για την οποία είχε εκπονηθεί τη διετία 2004-2006) τονίζοντας ότι στον τομέα αυτό, «μετά από δεκατρία χρόνια», δεν έχουν γίνει πολλά βήματα. Υπογράμμισε, ότι αρκετά καλή προοπτική για σύντομη ολοκλήρωση έχει η γραμμή Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο - Μπουργκάς, με ηλεκτροκίνηση, καθώς απ’ την πλευρά της Βουλγαρίας το έργο έχει προχωρήσει και απομένουν περίπου είκοσι χιλιόμετρα μέχρι τα σύνορα με την Ελλάδα.

Για τα υπόλοιπα σημεία, ο κ. Πρόγιος επεσήμανε ότι η γραμμή Θεσσαλονίκη - Ξάνθη δεν είναι ηλεκτροκινούμενη, ενώ «μένει σε εκκρεμότητα» η σύνδεση Ηγουμενίτσα - Καλαμπάκα, με μικρές πιθανότητες ολοκλήρωσης αφού απαιτείται μεγάλη δαπάνη λόγω του γεωγραφικού ανάγλυφου, ενώ από την άλλη και η εμπορευματική κίνηση σε αυτό το κομμάτι είναι μικρή. Για το τμήμα Καλαμπάκα - Παλαιοφάρσαλο, είπε ότι το έργο είναι πιο ώριμο και έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την κατασκευή του. 

Από την πλευρά του, ο πανεπιστημιακός του τμήματος Μηχανικών Μεταφορών από τη Βουλγαρία, καθηγητής Ιβάν Κατσάρωφ, ο οποίος παρέστη μαζί με τον εκτελεστικό διευθυντή του Κατασκευαστικού Επιμελητηρίου Βουλγαρίας Μίροσλαβ Μάζνεφ, μίλησε για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα που διέρχονται από τη Βουλγαρία και συνεχίζουν και σε άλλες χώρες – ιδιαίτερα για τις προοπτικές της σύνδεσης, μέσω του οδικού άξονα 8, με τον «Δρόμο του Μεταξιού», τον οποίο προωθεί η κινεζική κυβέρνηση. 

«Όλοι υπέδειξαν ότι η βαλκανική χερσόνησος έχει μια στρατηγική θέση. Αυτό είναι σωστό, αλλά πρέπει να γνωρίζουμε τι να κάνουμε με αυτήν τη στρατηγική θέση» τόνισε ο Κατσάροφ και συνέχισε: «Οι πιο σημαντικοί είναι οι άξονες ενέργειας και οι διαδικτυακές επικοινωνίες. Όταν μιλάμε για άξονες, πρέπει να ξέρουμε πώς να τους συνδυάσουμε με τις γειτονικές χώρες». 

Για το θεσμικό πλαίσιο, που αφορά στην απασχόληση μηχανικών με τα ίδια προσόντα σε χώρες των Βαλκανίων, μίλησε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιστοποιημένων Αρχιτεκτόνων και Μηχανικών της Β. Μακεδονίας, Μίλε Ντιμίτροφσκι. 

«Σε κάθε χώρα οι άδειες διαφέρουν: στη Σερβία υπάρχει άλλη άδεια μηχανικών για δρόμους, ή για κατασκευές, στη Βουλγαρία δύο άδειες, στη Βόρεια Μακεδονία μόνο μία (αυτή του πολιτικού μηχανικού) άρα πώς μπορεί να εναρμονίσει κανείς αυτές τις άδειες;» είπε ο κ. Ντιμίτροβσκι και συνέχισε: «Στη χώρα μου για να εξασφαλίσει κανείς άδεια εργασίας χρειάζεται πέντε χρόνια σπουδών και τρία χρόνια συμμετοχής σε τεχνικά έργα. Διαπιστώσαμε ότι τα προσόντα είναι παρόμοια σε όλες τις χώρες. Εμείς έχουμε δύο συστήματα εκπαίδευσης, το παλιό και το νέο, δηλαδή έχουμε αποδεχθεί ως μέτρο τις 300 εκπαιδευτικές μονάδες για την ολοκλήρωση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης». 

Ο κ. Ντιμίτροβσκι πρόσθεσε, ότι με τη Βουλγαρία υπάρχει μια συμφωνία «αμοιβαιότητας» για την απασχόληση των μηχανικών, ενώ με την Ελλάδα δεν υπάρχει ακόμη, ούτε και με άλλες χώρες, που η κάθε μια έχει το δικό της καθεστώς αδειοδότησης. Αναφέρθηκε επίσης στα δικαιολογητικά που απαιτούνται για να εργαστεί κάποιος χώρα του και συνέχισε: «Τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν εργαστεί στη χώρα μου 485 μηχανικοί από είκοσι μία χώρες. Πολλοί ξένοι μηχανικοί έγιναν μέλη του Επιμελητηρίου μας, τριανταεπτά εξ αυτών από την Ελλάδα. Κάποιοι από αυτούς επέστρεψαν στη χώρα τους με την ολοκλήρωση των έργων, άλλοι ήρθαν για άλλα έργα». 

Για τους βασικούς οδικούς άξονες εντός της Σερβίας, μίλησε ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Διεθνούς Συνεργασίας του Σερβικού Επιμελητηρίου Μηχανικών, Ντούσαν Μλαντένοβιτς, ενώ μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και σε προβλήματα που δημιουργούνται – κυρίως καθυστερήσεις – με τις εμπορευματικές μεταφορές, στις συνοριακές διαβάσεις. 

«Οι βασικοί οδικοί άξονες μας δείχνουν ότι ο καθένας εφάπτεται του άλλου και ότι η κάθε χώρα ολοκληρώνει το κομμάτι που της αναλογεί. Αν δούμε τον μέσο όρο οχημάτων ετησίως, θα δούμε ότι χιλιάδες οχήματα έχουν περάσει σε αυτούς τους άξονες, κάτι το οποίο, για τις δυνατότητες των Βαλκανίων, είναι ένας αρκετά μεγάλος όγκος. Αυτό που απαιτείται είναι να ανταπεξέλθουμε» είπε ο κ. Μλαντένοβιτς και αναφέρθηκε κυρίως στο πρόβλημα της μεγάλης αναμονής φορτηγών στα σύνορα της κάθε χώρας. 

«Υπάρχουν τα έξυπνα συστήματα μεταφοράς που ολοκληρώνουμε, ταυτόχρονα με τα έργα για να διευθετήσουμε τις αναμονές στα σύνορα»» είπε ο κ. Μλαντένοβιτς και συνέχισε: «Θα πρέπει να δούμε τη διευκόλυνση των φορτηγών και των μεγάλων οχημάτων. Θα πρέπει να βρούμε ηλεκτρονικά βοηθήματα και να γίνουν επενδύσεις για να υπάρξει συνδεσιμότητα». 

Ο κ. Μλαντένοβιτς εκτίμησε ότι σύντομα θα είναι γεγονός η ολοκλήρωση όλων των έργων μηχανικού στον άξονα Σάλτμπουργκ - Θεσσαλονίκη, καθώς απομένουν παρεμβάσεις σε περίπου τριακόσια χιλιόμετρα, συνολικά, περιλαμβανομένου και του τμήματος που βρίσκεται στο χώρο της Β. Μακεδονίας. 

«Όταν αναβαθμιστεί και το δίκτυο από το Νις μέχρι το Ντιμιτροβγκραντ, θα θεωρήσουμε ότι έχει ολοκληρωθεί και αυτός ο άξονας» πρόσθεσε ο κ. Μλαντένοβιτς. «Μπορούμε να πούμε ότι η Σερβία έχει προωθήσει αρκετά τις εργασίες για τα οδικά δίκτυα στο κομμάτι που της αναλογούν και είναι υπερήφανη για αυτό». 

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας - Θράκης) Ελευθερία Χατζηγεωργίου, ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Εσωτερικών (Μακεδονίας - Θράκης) Γεώργιος Εμμανουήλ.