Συνεχίζεται με αμείωτη ένταση η επενδυτική κινητικότητα στο delivery φαγητού, τάση που αποτυπώνεται τόσο στην ανάπτυξη των εγχώριων σημάτων όσο και στα deals των κυρίαρχων παικτών της παγκόσμιας αγοράς.

Ενδεικτικά σημειώνεται ότι η γερμανική Delivery Hero, μητρική της ελληνικής πλατφόρμας efood, χτίζει θέση στο μετοχικό κεφάλαιο της ανταγωνίστριας Deliveroo, αποκτώντας, όπως έγινε γνωστό χθες, ποσοστό 5,09%. Το νέο, που έδωσε ώθηση στην τιμή της μετοχής της βρετανικής εταιρείας, αντανακλά την τάση συγκέντρωσης στον κλάδο.

Ο ανταγωνισμός ενισχύεται μεταξύ των μεγάλων παικτών για τη διευρυνόμενη πίτα της αγοράς. Ας σημειωθεί ότι έλαβε ώθηση από τις νέες καταναλωτικές τάσεις που αναπτύχθηκαν κατά την περίοδο των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, ενώ πλέον στρέφεται και σε άλλους κλάδους πέραν της διανομής φαγητού, με επίκεντρο τα είδη παντοπωλείου και supermarket.

Η διεθνής σκηνή

Στη διεθνή σκηνή, πέρα από την Delivery Hero και την Deliveroo, πρωταγωνιστούν online πλατφόρμες όπως η Uber Eats της Uber, η οποία εν μέσω πανδημίας εξαγόρασε την εταιρεία διανομής φαγητού Postmates και μόλις πριν από λίγους μήνες απέκτησε την εταιρεία κατ' οίκον παράδοσης αλκοολούχων ποτών Drizly, καθώς και την εταιρεία λογισμικού διαχείρισης στόλων Transplace. Επίσης, η Just Eat Takeaway, μόλις πριν από δύο μήνες ολοκλήρωσε την εξαγορά του 100% των μετοχών της Grubhub, διευρύνοντας το αποτύπωμά της σε Ηνωμένες Πολιτείες, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία και Γερμανία.

Όσο για την Delivery Hero, που απέκτησε μερίδιο στην Deliveroo, θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατέχει ήδη μειοψηφικά μερίδια σε αρκετούς άλλους ομίλους διανομής φαγητού και τροφίμων σε όλο τον κόσμο, ενώ τον Μάιο έκανε μια ακόμη επενδυτική κίνηση που της δίνει προβάδισμα στα Βαλκάνια, με τη συμφωνία εξαγοράς της δραστηριότητας της Glovo σε Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Κροατία, Μαυροβούνιο, Ρουμανία και Σερβία.

Αύξηση επιδόσεων

Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα η Delivery Hero δραστηριοποιείται μέσω της efood. Κατέχει ηγετική θέση στην εγχώρια αγορά, όπου οι επιδόσεις της είναι εντυπωσιακές, με κύκλο εργασιών το 2020 στα 64,5 εκατ. ευρώ, αυξημένο σε ποσοστό 49,4% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Η εκτόξευση των παραγγελιών εν μέσω πανδημίας έφερε αύξηση επιδόσεων, πριμοδοτώντας τα σχέδια της διοίκησης για νέες επενδύσεις επέκτασης. Η εταιρεία σήμερα συνεργάζεται με 15.000 καταστήματα, απασχολεί 378 εργαζόμενους από 268 το 2019, ενώ επενδύει στο δίκτυο διανομέων της, το οποίο στοχεύει να διπλασιάσει, από 2.000 σήμερα σε 4.000.

Ισχυρή ανάπτυξη πάντως καταγράφει και η Wolt, που πρόσφατα επεκτάθηκε εκτός ηπειρωτικής Ελλάδας, εγκαινιάζοντας δραστηριότητα παραδόσεων στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είναι ενδεικτικό ότι το 2019, προ πανδημίας, τα οργανικά της έσοδα μόλις που ξεπερνούσαν το μισό εκατ. ευρώ, ενώ το 2020 έφτασε στα 7,2 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. Με υψηλούς ρυθμούς αναπτύσσεται η εταιρεία και το τρέχον έτος, οπότε και προβλέπει το συνολικό ποσό που θα καταβληθεί σε καταστήματα και διανομείς να ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ. Σήμερα διαθέτει 4.000 συνεργάτες διανομείς και συνεργάζεται με 3.000 καταστήματα.

Μερίδια στην αγορά διεκδικούν ορισμένες ακόμη πλατφόρμες, όπως η Delivery.gr, η Box της Cosmote, ενώ νέοι παίκτες εισέρχονται στον κλάδο. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Rocket, η οποία με δραστηριότητα μόλις τριών ετών, μετά την είσοδό της σε Ουκρανία, Ολλανδία, Κύπρο και Γαλλία, εγκαινίασε πρόσφατα παρουσία στη χώρα μας.

Πηγή: Εφημερίδα "Ναυτεμπορική"