Τα ευνοϊκά μέτρα που αφορούν 82.000 περίπου δανειολήπτες του τέως ΟΕΚ ανακοίνωσε ο ειδικός σύμβουλος του γγ του υπουργείου Εργασίας Μάριος Μουζάλας σε εκδήλωση με θέμα «Ρυθμίσεις δανείων από κεφάλαια του τέως ΟΕΚ» που διοργάνωσε ο Δήμος Λαρισαίων το βράδυ της Τετάρτης στο Επιμελητήριο Λάρισας. Προβλέπεται μεταξύ άλλων, διαγραφή χρεών, μειώσεις δανείων, κατάργηση τόκων, επιμήκυνση αποπληρωμής.

Ο κ. Μουζάλας περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί σχετικά με τους δανειολήπτες του τέως Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, σημείωσε πως από τους 82.000 δανειολήπτες που πήραν δάνειο από τον τέως ΟΕΚ, το 70,3% έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές και οι τόκοι υπερημερίας έχουν ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ.

O ειδικός σύμβουλος σημείωσε πως με βάση τις ρυθμίσεις του υπουργείου προβλέπεται διαγραφή των χρεών για 47.000 δανειολήπτες με χρέος έως 6.000 ευρώ, αλλά και για όσους έχουν καλύψει το 60% του ποσού που δανείστηκαν.

Επίσης προβλέπεται κατάργηση των τόκων υπερημερίας, απομείωση των δανείων κατά 15% και επιμήκυνση κατά 10 χρόνια του χρόνου αποπληρωμής των δανείων. Μεταξύ άλλων ο κ. Μουζάλας υποστήριξε πως η διαδικασία προβλέπει και ευνοϊκές λύσεις για τις ευπαθείς ομάδες, ενώ για τους ανέργους υπάρχει πρόβλεψη για απαλλαγή για τρία χρόνια της υποχρέωσης πληρωμής των δανείων.

Επίσης ευνοϊκές λύσεις υπάρχουν και για όσους βρίσκονται σε αδυναμία πληρωμής, καθώς με βάση τις ρυθμίσεις προβλέπεται πάγωμα της υποχρέωσης πληρωμής των δανείων για όσον καιρό χρειαστεί.

Μεταξύ άλλων κ. Μουζάλας αναφέρθηκε και στην κατηγορία των δανειοληπτών οι οποίοι πήραν δάνεια από τις τράπεζες και ο τέως ΟΕΚ επιδοτούσε το επιτόκιο του δανείου, λέγοντας πως γίνεται προσπάθεια να βρεθούν αναλυτικά τα στοιχεία όλων αυτών των ανθρώπων σε συνεργασία με τις τράπεζες.

Ο σύμβουλος του γγ του υπουργείου Εργασίας παρουσίασε αναλυτικά την υπουργική απόφαση 52246/3173/2018 που αφορά χιλιάδες δανειολήπτες του τέως ΟΕΚ και υποστήριξε πως γίνεται προσπάθεια από την πλευρά του υπουργείου «να ξανακερδηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών και των εργαζομένων στο κράτος αλλά και να αποκατασταθεί η έννοια της κοινωνικής παροχής και της εργατικής αλληλεγγύης».

«Με αυτά τα μέτρα στοχεύουμε να επιλύσουμε την αδικία, αλλά και να λυθεί ένα πρόβλημα ελαφρώνοντας την καθημερινότητα του δανειολήπτη. Εφόσον αντιμετωπίσουμε τα παλιά προβλήματα, επεξεργαζόμαστε μια καινούρια στεγαστική πολιτική με τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά που θα στοχεύουν στην κάλυψη των πραγματικών αναγκών των εργαζομένων», είπε ο κ. Μουζάλας.

Όπως είχε γράψει το bigbusiness.gr, από την Τετάρτη 21 Μαρτίου, στην ρύθμιση αυτή δεν συμπεριλαμβάνονται δανειολήπτες που πήραν δάνεια εγκεκριμένα από τον ΟΕΚ (εκταμιευμένα όμως από την τράπεζα επιλογής τους), με διάρκεια 15ετίας και χαμηλότοκο/ προνομιακό επιτόκιο με επιδότηση για τα 9 από τα 15 έτη. Διορία 8 μηνών για την αίτηση.

Ακολουθεί η υπουργική απόφαση:

Αριθμ. 52246/3173/2018 Ρυθμίσεις αποπληρωμής οφειλών δανειοληπτών που χορηγήθηκαν από ίδια κεφάλαια του καταργηθέντος ΟΕΚ.
(Ρυθμίσεις αποπληρωμής οφειλών δανειοληπτών που χορηγήθηκαν από ίδια κεφάλαια του καταργηθέντος ΟΕΚ.)

Κατηγορία: Είσπραξη δημοσίων Εσόδων

Αριθμ. 52246/3173

(ΦΕΚ Β' 539/16-02-2018)

H YΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 21 παρ. 4 του Συντάγματος της Ελλάδος σχετικά με την «Προστασία οικογένειας, γάμου, μητρότητας και παιδικής ηλικίας, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες».

2. Τις διατάξεις του άρθρου 34 παρ. 6 περ. β) υποπερ. εε) του ν.4144/2013 (Α΄ 88) «Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας».

3. Τη διάταξη της παρ.1 του άρθρου 33 του ν. 2224/1994 (Α 112),όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση του β εδαφίου της παρ. 1 με το άρθρο 66 του ν. 4445/2016 (Α΄236) «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής, ρυθμίσεις για την κοινωνική αλληλεγγύη και εφαρμοστικές διατάξεις του ν. 4387/2016 και άλλες διατάξεις».

4. Τις διατάξεις των άρθρων 25 και 35, παρ. 1 του ν.4144/2013 (Α΄ 88) «Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές δια τάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας», δυνάμει του οποίου ο ΟΑΕΔ κατέστη καθολικός διάδοχος, υπεισερχόμενος σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του καταργηθέντος Ο.Ε.Κ., καθώς και τις διατάξεις του.

5. Τον ν. 2956/2001 (Α΄ 258) «Περί Αναδιάρθρωσης του ΟΑΕΔ» και ειδικά το άρθρο 2 αυτού, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 25 του ν. 4144/2013 (Α΄ 88).

6. Τις διατάξεις των άρθρων, 24 και 77 του ν. 4270/2014 (Α΄143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις», όπως αυτές ισχύουν.

7. Τις διατάξεις του άρθρου 27 του ν.4320/2015 (Α΄29) «Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, την οργάνωση της Κυβέρνησης και των κυβερνητικών οργάνων και λοιπές διατάξεις».

8. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το πρώτο άρθρο του π.δ. 63/2005 (Α΄98 ).

9. Τις διατάξεις του Π.Δ.134/2017 (Α΄168) Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

10. Τις διατάξεις του π.δ. 125/2016 (Α΄210) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».

11. Tην εισηγητική έκθεση της Ομάδας Εργασίας συσταθείσης με τις υπ’ αριθμ. 37887/24.5.2017 και 47350/27.6.2017 αποφάσεις Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Δ.

12. Την υπ’ αριθ. 3036/69/31.10.2017 (θέμα 79ο) απόφαση Δ.Σ. Ο.Α.Ε.Δ., η οποία μας διαβιβάσθηκε με το αριθ. 934/7.11.2017 έγγραφο του Οργανισμού.

13. Την με αρ. πρωτ. 57378/3567.13/.12/.2017 εισήγηση της Προϊσταμένης Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών, σύμφωνα με την παρ. 5(ε) του άρθρου 24 του ν.4270/2014 (Α 143 ).

14. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού και οι εν λόγω ρυθμίσεις δεν επηρεάζουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του προϋπολογισμού του ΟΑΕΔ,

αποφασίζουμε:

Προοίμιο

Η παρούσα αφορά την ρύθμιση οφειλών δικαιούχων δανειοληπτών από ίδια κεφάλαια του καταργηθέντος Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (Ο.Ε.Κ) και συγκεκριμένα τον τρόπο επαναπροσδιορισμού του χορηγηθέντος δανείου, τον τρόπο εξόφλησης άληκτου κεφαλαίου, ληξιπρόθεσμών οφειλών, τόκων κεφαλαίου, τόκων υπερημερίας, κεφαλαιοποιημένων τόκων καθώς και την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των οφειλών των δανειοληπτών.

Τα δάνεια που αφορά η παρούσα χορηγήθηκαν βάσει των ν. 1138/1972, ν. 1641/1986, ν. 1849/1989, ν. 2736/1999 και ν. 3518/2006 και οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις αφορούν το σύνολο των προαναφερθέντων και αφορούν δάνεια από ίδια κεφάλαια του τ. ΟΕΚ, καθώς και τα Προγράμματα Αγοράς Κατοικιών και Διαμερισμάτων ΠΑ.ΚΑ.ΔΙ. (Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου υπ΄αριθμ. 94/9.7.1982, που κυρώθηκε με το άρθρο 20 του ν.1332/1983 (Α΄ 30), υπουργική απόφαση υπ΄αριθμ. 50635/1992 (Β΄ 419) και υπουργική απόφαση υπ΄αριθμ. 50442/1998 (Β΄ 867).

Κεφάλαιο πρώτο Ένταξη στις ρυθμίσεις

1. Δικαίωμα ένταξης στις νέες ρυθμίσεις έχουν όλοι οι όσοι έχουν λάβει δάνειο από ίδια κεφάλαια του τ. Ο.Ε.Κ. και πληρούν τους όρους που καθορίζονται στην παρούσα απόφαση (Έκτο Κεφάλαιο παρ 1).

2. Δανειολήπτης που τυχόν έχει ενταχθεί στις ρυθμίσεις του ν. 3869/2010 (Α΄ 130) ή άλλου είδους ρυθμίσεις μπορεί να επιλέξει την ένταξή του στις ρυθμίσεις της παρούσας παραιτούμενος των τυχόν άλλων ρυθμίσεων, στις οποίες έχει ενταχθεί.

3. Δανειολήπτης του τ. Ο.Ε.Κ., στον οποίο έχει χορηγηθεί δάνειο από ίδια κεφάλαια και δεν έχει ολοκληρωθεί η τμηματική εκταμίευση του συνόλου της παροχής και που με αίτησή του δηλώνει ότι δεν επιθυμεί την συνέχιση της δανειοδότησης, μπορεί να ζητά την σύνταξη τροποποιητικής σύμβασης, το ύψος της οποίας θα ανέρχεται στο ποσό που έχει εκταμιευτεί και έχει λάβει. Η νέα δανειακή σύμβαση μπορεί να ενταχθεί στις ρυθμίσεις της παρούσας.

4. Δανειολήπτης που έχει λάβει ’’μικτό δάνειο’’(από ίδια κεφάλαια του τ. ΟΕΚ και τραπεζικά κεφάλαια) δύναται να ενταχθεί στις ρυθμίσεις της παρούσας μόνο κατά το μέρος του δανείου που προέρχεται από τα ίδια κεφάλαια του τ. ΟΕΚ.

5. Για την ένταξη στις ρυθμίσεις απαιτείται υποβολή αίτησης από τον δανειολήπτη (η ένταξη δεν γίνεται αυτόματα).

Ως χρονικό όριο υποβολής της αίτησης ορίζεται διάστημα οκτώ μηνών από την ημερομηνία ανάρτησης στον ιστότοπο του Ο.Α.Ε.Δ. της ηλεκτρονικής φόρμας της αίτησης ένταξης.

Κεφάλαιο δεύτερο Γενικές ρυθμίσεις

1. Αυξάνεται κατά δέκα έτη ο χρόνος αποπληρωμής όλων των κατηγοριών των δανείων από ίδια κεφάλαια του τ. ΟΕΚ, που είναι σε ισχύ ο συμβατικός χρόνος εξόφλησής τους.

Η παράταση του χρόνου αποπληρωμής κατά δέκα έτη ισχύει και για δανειακές συμβάσεις, ο χρόνος αποπληρωμής των οποίων έχει ολοκληρωθεί, χωρίς να έχει επιτευχθεί η αποπληρωμή του δανείου. Στην περίπτωση αυτή η επιμήκυνση του χρόνου εκκινεί από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης ένταξης στις ρυθμίσεις της παρούσας.

2. Δανειολήπτη το συνολικό χρέος του οποίου κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ένταξης (άληκτο κεφάλαιο + ληξιπρόθεσμες οφειλές +τόκοι κεφαλαίου +τόκοι υπερημερίας ) είναι μικρότερο ή ίσον των 6.000,00 €, θεωρείται ότι έχει αποπληρώσει το δάνειό του και δεν υφίσταται καμία εκκρεμότητα οφειλής του προς τον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.).

3. Τόκοι Κεφαλαίου Τόκοι Υπερημερίας Κεφαλαιοποιημένοι Τόκοι

α. Τόκοι κεφαλαίου ή τόκοι υπερημερίας που τυχόν έχουν καταβληθεί από τον δανειολήπτη έως και την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ένταξης, αφαιρούνται από το κεφάλαιο του δανείου.

β. Τόκοι κεφαλαίου ή υπερημερίας που έχουν επιβληθεί και δεν έχουν εισπραχθεί, διαγράφονται και δεν επιβαρύνουν πλέον τον δανειολήπτη.

γ. Τυχόν κεφαλαιοποιημένοι τόκοι διαγράφονται

4. Η όποια οφειλή προκύψει για τον δανειολήπτη, μετά την εφαρμογή των ρυθμίσεων της παρούσας, παραμένει άτοκη και δεν υπόκειται σε τόκους υπερημερίας.

5. Πραγματοποιείται μείωση κατά 15% στο αρχικό ποσό δανεισμού για όλους τους δανειολήπτες και για όλες τις κατηγορίες δανείων από ίδια κεφάλαια του τ ΟΕΚ.

6. Για τους δανειολήπτες που κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ένταξης έχουν καταβάλει ποσό που αντιστοιχεί ή υπερβαίνει το 60% του Τελικού Ποσού Δανείου τους (Πέμπτο Κεφάλαιο παρ 3), το χορηγηθέν δάνειο θεωρείται εξοφληθέν και καμία απαίτηση δεν υφίσταται έναντι αυτών.

7. Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται, ανά περίπτωση, για κάθε ειδική ρύθμιση της παρούσας απόφασης,ορίζονται από τον ΟΑΕΔ.

Κεφάλαιο τρίτο Ειδικές ρυθμίσεις

1. Ευάλωτες ομάδες δανειοληπτών

α. Κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης, δανειολήπτης που αποδεδειγμένα και αιτιολογημένα ανήκει έστω σε μία από τις ευάλωτες ομάδες των τριτέκνων, συνταξιούχων, περιπτώσεων χηρείας με προστατευόμενο μέλος, μονογονεϊκών οικογενειών, οικογενειών με μέλος ΑΜΕΑ, σεισμοπλήκτων-πυρόπληκτων, ατόμων με αναπηρία 67% και άνω, δικαιούται έκπτωσης 10% στο ποσό του δανείου που έχει προκύψει μετά την διαγραφή ποσοστού 15% από το ποσό του αρχικού δανείου (Κεφάλαιο δεύτερο παράγραφος 5).

Δανειολήπτης που εμπίπτει σε περισσότερες της μίας των κατηγοριών των παραπάνω ευάλωτων ομάδων, επιλέγει να ενταχθεί μόνο σε μία εξ’ αυτών.

β. Πολύτεκνος δανειολήπτης, καθώς και δανειολήπτης που αποδεδειγμένα και αιτιολογημένα κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης ανήκει στην ομάδα των πολυτέκνων, όπως αυτή ορίζεται από τις διατάξεις της νομοθεσίας, δικαιούται εκπτώσεως 20% στο ποσό του δανείου που έχει προκύψει μετά την διαγραφή ποσοστού 15% από το ποσό του αρχικού δανείου (Κεφάλαιο δεύτερο παράγραφος 5).

2. Ταχύτερη αποπληρωμή δανείου

Από την ημερομηνία ορισμού του τελικού ποσού δανείου και της τελικής οφειλής από τον ΟΑΕΔ (Κεφάλαιο πέμπτο παράγραφοι 2 και 3), ο δανειολήπτης, όποτε επιθυμεί εντός των προβλεπομένων κατωτέρω χρονικών ορίων, δύναται να ωφεληθεί των παρακάτω εκπτώσεων, εάν καταβάλει ποσό, που μαζί με το ήδη καταβληθέν αντιστοιχεί στα παρακάτω ποσοστά του τελικού ποσού δανείου, όπως αυτό ορίζεται στην παράγραφο 2 του πέμπτου κεφαλαίου της παρούσης, ήτοι:

α. Έκπτωση 40% στο τελικό ποσό δανείου εάν εντός πέντε ετών καταβάλει το 60% αυτού.

β. Έκπτωση 20% στο τελικό ποσό δανείου εάν εντός οκτώ ετών καταβάλει το 80% αυτού.

Κεφάλαιο τέταρτο
Ρυθμίσεις για άνεργους χαμηλά εισοδήματα έχοντες αδυναμία πληρωμής

1. Δανειολήπτης που αποδεδειγμένα εντάσσεται στην κατηγορία των ανέργων, δύναται με αιτιολογημένη αίτησή του προς το Δ.Σ. του ΟΑΕΔ, να ζητήσει την εξαίρεσή του από την υποχρέωση καταβολής της μηνιαίας δόσης, για χρονικό διάστημα 6 μηνών, επαναλαμβανόμενο καθ’όλη τη χρονική διάρκεια του δανείου, μέχρι να συμπληρωθούν τρία έτη συνολικά. Ο συνολικός χρόνος της εξαίρεσης από την καταβολή της δόσης, δεν υπολογίζεται και δεν προσμετράται στο χρόνο εξόφλησης του δανείου και δεν επιφέρει καμία άλλη συνέπεια σε βάρος του δανειολήπτη.

2. Δανειολήπτης που αποδεδειγμένα αδυνατεί να καταβάλλει τις μηνιαίες δόσεις του δανείου του δύναται με αιτιολογημένη αίτησή του προς το Δ.Σ. του ΟΑΕΔ, να ζητήσει την εξαίρεση της καταβολής για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, την μείωση της δόσης και την αύξηση του χρόνου αποπληρωμής.

3. Δανειολήπτης δύναται με αιτιολογημένη αίτησή του προς τον ΟΑΕΔ, προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά, να ενταχθεί στις παρακάτω ρυθμίσεις καταβολής ελάχιστης μηνιαίας δόσης, αναλόγως του συνολικού χρέους και του οικογενειακού εισοδήματος ήτοι:

α. Δανειολήπτης με συνολικό χρέος έως 26.000,00 € και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 25.000,00 €, καταβάλει το 10% του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις.

β. Δανειολήπτης με συνολικό χρέος μεγαλύτερο των 26.000,00 € και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα έως 35.000,00 €, καταβάλει το 10% του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις.

Ο ΟΑΕΔ, υποχρεούται να επανεξετάζει το ύψος του οικογενειακού εισοδήματος του δανειολήπτη που έχει ενταχθεί στην ως άνω ρύθμιση, κάθε δύο χρόνια, ή τυχόν ενωρίτερα εφ’ όσον το αιτηθεί ο δανειολήπτης, προκειμένου να αναπροσαρμοστεί η μηνιαία δόση του.

Δανειολήπτης ανάλογα με το χρονικό διάστημα που εντάσσεται στην ως άνω ρύθμιση, καθώς και με το ύψος της ελάχιστης μηνιαίας δόσης, δικαιούται αντίστοιχης επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής, ακόμα και πέραν του προβλεπομένου.

Δανειολήπτης που δεν έχει τα παραπάνω χαρακτηριστικά ένταξης στην ως άνω ρύθμιση, καταβάλει την μηνιαία δόση όπως αυτή προκύπτει σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στις παραγράφους 3 και 4 του πέμπτου κεφαλαίου της παρούσας.

Ο δανειολήπτης έχει δικαίωμα χρήσης των διατάξεων του παρόντος κεφαλαίου καθ’όλη την χρονική διάρκεια του δανείου.

Κεφάλαιο πέμπτο
Νέο ποσό δανείου οφειλής

1. Νέο Ποσό Δανείου

Επί του αρχικού ποσού δανεισμού (αρχικό δάνειο) εφαρμόζεται μείωση κατά 15% και ορίζεται το Νέο Ποσό Δανείου. Η μείωση εφαρμόζεται σε όλες τις κατηγορίες δανείων που αφορά η παρούσα (Προοίμιο).

2. Τελικό Ποσό Δανεισμού

Στο Νέο Ποσό Δανείου εφαρμόζονται, ανάλογα, οι ειδικές ρυθμίσεις που προβλέπονται στο Τρίτο Κεφάλαιο παρ. 1α κ 1β, και ορίζεται το Τελικό Ποσό Δανείου.

Σε περίπτωση που ο δανειολήπτης δεν εντάσσεται σε κάποια από τις ειδικές ρυθμίσεις, ως Τελικό Ποσό Δανείου νοείται το Νέο Ποσό Δανείου της παρ 1.

3. Τελική Οφειλή

Από το Τελικό Ποσό Δανείου αφαιρούνται τα ήδη καταβληθέντα από τον δανειολήπτη ποσά είτε αφορούν τόκους κεφαλαίου, είτε τόκους υπερημερίας, είτε κεφαλαιοποιημένους τόκους, είτε κεφάλαιο και ορίζεται η Τελική Οφειλή του.

Τυχόν τόκοι κεφαλαίου ή υπερημερίας που έχουν επιβληθεί και δεν έχουν καταβληθεί από τον δανειολήπτη, διαγράφονται και δεν λαμβάνονται υπόψη κατά την διαδικασία υπολογισμού της Τελικής Οφειλής του δανειολήπτη.

4. Μηνιαία Δόση

Η Τελική Οφειλή του δανειολήπτη κατανέμεται σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις για τον εναπομένοντα, ανά περίπτωση χρόνο αποπληρωμής (Δεύτερο Κεφάλαιο παρ 1). Οι μηνιαίες δόσεις παραμένουν άτοκες και δεν επιβαρύνονται με τόκους υπερημερίας έως και την λήξη του χρόνου αποπληρωμής του δανείου.

Κεφάλαιο έκτο
Κοινωνικός χαρακτήρας των ρυθμίσεων

1. Μοναδική προϋπόθεση ένταξης στις ρυθμίσεις της παρούσας αποτελεί η ιδιοκατοίκηση και η χρήση της κατοικίας από τον δανειολήπτη (γονείςτέκνα συγγενείς α και β βαθμού), για την υπολειπόμενη διάρκεια του δανείου (Δεύτερο Κεφάλαιο παρ 1).

Τα αναγκαία δικαιολογητικά ιδιοκατοίκησης, κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ένταξης, ορίζονται από τον ΟΑΕΔ, που διατηρεί και το δικαίωμα ελέγχου για την υπολειπόμενη διάρκεια του δανείου.

2. Εάν ο δανειολήπτης δεν εξυπηρετεί τις νέες συμβατικές του υποχρεώσεις για διάστημα έξι μηνών, ο ΟΑΕΔ υποχρεούται να τον ενημερώνει εγγράφως και να ζητά την καταβολή των εκπρόθεσμων δόσεών του ή την προσκόμιση δικαιολογητικών αδυναμίας πληρωμής.

3. Στην περίπτωση που ο δανειολήπτης αδιαφορήσει, δεν προσκομίσει τα αναγκαία δικαιολογητικά, δεν αποδείξει την αδυναμία πληρωμής ή δεν καταβάλλει τις εκπρόθεσμες δόσεις του, θεωρείται ότι από τον Οργανισμό έχει εξαντληθεί κάθε δυνατό όριο διευκόλυνσης (Τέταρτο Κεφάλαιο παρ 1,2,3 ) και ο ΟΑΕΔ υποχρεούται, μετά από νέα ειδοποίηση, να βεβαιώσει το σύνολο της υπολειπόμενης οφειλής στην αρμόδια ΔΟΥ, εντός των επόμενων έξι μηνών.

4. Η παραπάνω υποχρέωση του ΟΑΕΔ ισχύει και για όσους τυχόν δανειολήπτες δεν θελήσουν να ενταχθούν στις ρυθμίσεις της παρούσας και συστηματικά δεν ανταποκρίνονται στις συμβατικές τους υποχρεώσεις, στις ειδοποιήσεις του ΟΑΕΔ ή δεν προσκομίζουν δικαιολογητικά αδυναμίας πληρωμής.

Κεφάλαιο έβδομο
Ρυθμίσεις προγραμμάτων αγοράς κατοικιών ή διαμερισμάτων (πακάδι) (ΦΕΚ 30/Α΄/1983, ΦΕΚ 419/Β/1992 ΦΕΚ /Β΄ 867 /1998 )

1. Οι δικαιούχοι της κατηγορίας αυτής θεωρούνται ως δανειολήπτες από κεφάλαια του τ. ΟΕΚ και εντάσσονται στις ρυθμίσεις δανείων της παρούσας απόφασης.

2. Για τους δικαιούχους της κατηγορίας αυτής για τους οποίους έχουν εκδοθεί οριστικά παραχωρητήρια, ως αρχικό ποσό δανεισμού θεωρείται το συμφωνηθέν τίμημα παραχώρησης. Επί του τιμήματος αυτού εφαρμόζονται όλες οι ρυθμίσεις δανείων που αναφέρονται στην παρούσα.

3. Για τις κατοικίες της κατηγορίας αυτής για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί οριστικά παραχωρητήρια, το τίμημα παραχώρησης ορίζεται με νέα, πρόσφατη εκτίμηση ορκωτού εκτιμητή, με ευθύνη του δικαιούχου ή του ΟΑΕΔ. (ανεξαρτήτως της τιμής αγοράς κατά τον χρόνο απόκτησης της κατοικίας από τον τ ΟΕΚ).

Το τίμημα αυτό θεωρείται ως το ποσό δανεισμού και επί αυτού εφαρμόζονται όλες οι ρυθμίσεις της παρούσας απόφασης.

4. Για την κατηγορία αυτή (ΠΑ.ΚΑ.ΔΙ.) διατηρείται η πρόβλεψη έκπτωσης 50% για τους πολύτεκνους και για τις δύο περιπτώσεις που αναφέρονται παραπάνω (παρ. 2 και 3). Η ιδιότητα του πολυτέκνου εξετάζεται κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, ενώ διατηρείται για όσους δικαιούχους την είχαν κατά την έκδοση του οριστικού παραχωρητηρίου.

5. Οι πολύτεκνοι της κατηγορίας αυτής δεν δικαιούνται των λοιπών εκπτώσεων που προβλέπονται στην παρούσα αλλά μπορούν να κάνουν χρήση όλων των άλλων προβλεπόμενων διευκολύνσεων (επιμήκυνση χρόνου, προστασία ανέργων, ταχεία αποπληρωμή, μέγιστη μηνιαία δόση κ.λπ.).

6. Οι δικαιούχοι της κατηγορίας αυτής (ΠΑ.ΚΑ.ΔΙ.) εντάσσονται στις ρυθμίσεις της παρούσας, υπό τον όρο ότι πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης σε αυτήν. (Πρώτο Κεφάλαιο παρ 5, Πέμπτο Κεφάλαιο παρ 1).

Κεφάλαιο όγδοο Επίλυση διάφορων

Κάθε διαφορά που θα προκύπτει κατά την εφαρμογή της απόφασης αυτής,θα τίθεται υπόψη του Δ.Σ. του ΟΑΕΔ και θα επιλύεται με απόφαση του.

Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 26 Ιανουαρίου 2018

Η Υπουργός
ΕΥΤΥΧΙΑ ΑΧΤΣΙΟΓΛΟΥ