Δύο ομάδες νέων παιδιών που συνέστησαν νεοφυείς επιχειρήσεις (start-ups), ξεκινώντας απλά... για να κάνουν το κέφι τους, ήταν ανάμεσα στις 100, που ταξίδεψαν σήμερα από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη με ειδικό δρομολόγιο τρένου για να συστηθούν και να παρουσιάσουν τις επιχειρηματικές τους ιδέες στους επισκέπτες της 83ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, στο θεματικό πάρκο «Ψηφιακή Ελλάδα».

Στο τρένο βρίσκονται 100 ομάδες που με νεανική φρεσκάδα απαλλαγμένη από αφορισμούς, παρέες φίλων, φοιτητές, που ξεκίνησαν για διακοπές στα ελληνικά νησιά, ξεφεύγοντας από την κλισέ αντιπαράθεση «τουρισμός η βαριά βιομηχανία της χώρας» ή «τουρισμός η μονοκαλλιέργεια που παράγει η χώρα», που τελικά δεν παράγει και κάποιο αποτέλεσμα για την οικονομία, πήραν την αρνητική εμπειρία που βίωσαν ως προς ένα κομμάτι τουριστικών υπηρεσιών και στη συνέχεια τη μετέτρεψαν σε επιχειρηματικές ιδέες και έπειτα σε επιχειρήσεις, που ήδη άνοιξαν φτερά και ταξιδεύουν εκτός ελληνικών συνόρων.

Μαζί τους ήταν ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκος Παππάς και ο υφυπουργός Λευτέρης Κρέτσος.

Ο κ. Παππάς κατά την αναχώρηση του τρένου από την Αθήνα δήλωσε ότι «Είναι ένα ξεχωριστό μήνυμα αισιοδοξίας, ένα μήνυμα ότι η Ελλάδα έχει το ανθρώπινο δυναμικό, τις ιδέες, αλλά πλέον και την ωριμότητα στην πολιτική ηγεσία και την πολιτική βούληση να στηρίξει αυτούς τους ανθρώπους, ούτως ώστε να έλθουν σε επαφή με το ευρύτερο καταναλωτικό και επενδυτικό κοινό για να παρουσιάσουν τις ιδέες και τα προϊόντα τους».

Αναφερόμενος και στις συνέργειες που επιδιώκει το υπουργείο ΨΗΠΤΕ με άλλα υπουργεία, όπως τα Αγροτικής Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης, Υποδομών, μέσα από την υλοποίηση κοινών προγραμμάτων, ο κ. Παππάς εξήγησε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός του δημόσιου τομέα δύναται να γίνει ατμομηχανή «για να έχουμε ψηφιακό μετασχηματισμό συνολικά της παραγωγής και στο σύνολο της οικονομίας», ενώ «με την επιτάχυνση των διαδικασιών θα μπορούμε να κάνουμε τομές, οι οποίες θα κάνουν τη διαφορά».

«Βασικός μοχλός για να μπει η χώρα στη σφαίρα της νέας βιώσιμης ανάπτυξης, δηλαδή το πώς θα αναπτυχθούν και θα διαχυθούν οι νέες αυτές τεχνολογίες στην καθημερινή μας ζωή, στην παραγωγή, στην κατανάλωση, στην ψυχαγωγία, είναι το κρίσιμο ερώτημα πολιτικής και εδώ καλείται η πολιτεία να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων», υπογράμμισε ο υπουργός.

Ερωτηθείς σχετικά με το νομοσχέδιο «πρόσβαση των μονίμων κατοίκων των περιοχών εκτός τηλεοπτικής κάλυψης στους ελληνικούς τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας», που πρόκειται να εισαχθεί στην ολομέλεια της βουλής την ερχόμενη Τρίτη και την προοπτική επίτευξης ευρύτερων συναινέσεων στην ψηφοφορία ο κ. Παππάς σημείωσε: «είναι το νομοσχέδιο με το οποίο καλύπτουμε τη βασική ανάγκη 400.000 συμπολιτών μας για να έχουν πρόσβαση στο ελληνικό τηλεοπτικό σήμα. Αυτό ήταν δυστυχώς μια μαύρη τρύπα στην ανάπτυξη του δικτύου της ψηφιακής τηλεόρασης, επειδή, ακριβώς, έγινε με στρεβλό τρόπο και με κριτήρια τα οποία δεν μπόρεσαν τελικώς να ανταποκριθούν στη βασική και θεμελιώδη αυτή ανάγκη. Πάντα είμαστε αισιόδοξοι και θα δώσουμε μάχη μέχρι την τελευταία στιγμή για να πάρει όσο μεγαλύτερη δυνατή κοινοβουλευτική συναίνεση αυτό το νομοσχέδιο».

Ferryhopper: Από νησί σε νησί χωρίς ταλαιπωρία»

«Το ταξίδι με πλοίο αποτελεί μια από τις πιο διασκεδαστικές φάσεις των διακοπών, μόνο που η οργάνωσή του δεν είναι! Τόσο εμείς όσο και οι φίλοι μας έχουμε χαθεί τελείως αντικρίζοντας τους χάρτες των δρομολογίων των ακτοπλοϊκών γραμμών, προσπαθώντας να βγάλουμε άκρη, ψάχνοντας πώς μπορούμε να πάμε από το ένα νησί στο άλλο, χωρίς να νιώθουμε ότι λύνουμε Sudoku». Έτσι συστήνεται στο επιβατικό κοινό η start-up Ferryhopper.

«Την αρχική ιδέα είχαν τρία αγόρια -ο Χρήστος, ο Παναγιώτης και ο Βασίλης, δύο ηλεκτρολόγοι και ένας φυσικός που είχαν γνωριστεί στο CERN- και απλά θέλανε να πάνε από νησί σε νησί και ήταν πολύ δύσκολο να βρούνε πλοία που να εξυπηρετούν. Κάπως έτσι αποφάσισαν να φτιάξουν μία διαδικτυακή πλατφόρμα που μπορεί κανείς να κλείσει τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά με πολύ έξυπνο τρόπο», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το μέλος της Ferryhopper, Βάσια Αξαρλή, εξηγώντας ότι καινοτομία της start-up είναι ότι «συνδέουμε νησιά που δεν συνδέονται απευθείας μεταξύ τους, που σημαίνει ότι αν για παράδειγμα θέλει κάποιος να πάει από τη Φολέγανδρο στην Αμοργό και το ψάξει σε οποιαδήποτε άλλη μηχανή αναζήτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων θα του εμφανίσει ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο δρομολόγιο, ενώ εμείς θα εμφανίσουμε ότι δεν υπάρχει απευθείας διαθέσιμο δρομολόγιο, αλλά θα δώσουμε προτάσεις σύμφωνα με τον αλγόριθμό μας για ενδιάμεσους προορισμούς».

«Η ιδέα προέκυψε από την επιθυμία μας, ειδικά ως φοιτητές, να πάμε από το ένα νησί στο άλλο, να είμαστε σε μία παραλία και να θέλουμε να πάμε σε μία άλλη κάποιου άλλου νησιού και τη διαπίστωση ότι τα δρομολόγια δεν βολεύουν καθόλου και δεν υπάρχουν απευθείας συνδέσεις. Στη συνέχεια συμπεράναμε ότι υπάρχει τεράστια ανάγκη ειδικά για τους ξένους που έρχονται π.χ. από την Αυστραλία και θέλουν να προγραμματίσουν το ταξίδι τους και δεν θέλουν να επισκεφθούν μόνο τη Μύκονο, θέλουν να πάνε και στα τριγύρω νησιά και γι’ αυτούς είναι πολύ δύσκολο να ψάχνουν εισιτήριο μεμονωμένο για το κάθε νησί από διαφορετική ακτοπλοϊκή. Εμείς συνδυάζουμε 36 διαφορετικούς παρόχους και βρίσκουμε τον βέλτιστο τρόπο ή επιλέγει ο καθένας ανάλογα με τα δικά του κριτήρια αν θέλει πιο οικονομική, πιο γρήγορη, πιο άνετη μετακίνηση».

Η ομάδα πέτυχε να χρηματοδοτήσει την ιδέα της συμμετέχοντας και κερδίζοντας διαγωνισμούς για start-ups. Μόλις αυτή την εβδομάδα απέσπασε το «Βραβείο Στέλιος Χατζηιωάννου, Επιχειρηματικό Ξεκίνημα Χρονιάς 2018», ανάμεσα σε 64 Εταιρείες που έθεσαν υποψηφιότητα, λαμβάνοντας το χρηματικό έπαθλο των 30.000 ευρώ.

Επόμενοι στόχοι για τη Ferryhopper είναι να εμπλουτίσει με περισσότερα φίλτρα την πλατφόρμα και επεκταθεί περαιτέρω εκτός συνόρων, καθώς ήδη δυνατότητες κρατήσεων δίνει και για την Ιταλία, την Τουρκία και την Κύπρο.

«kleesto... να ησυχάσεις»

Ο Γιώργος Πιλπιλίδης ξεκίνησε λίγο σοβαρά, λίγο αστεία με τον φίλο του Γιώργο Σιάτρα, να φτιάξουν ένα ψηφιακό περιβάλλον όπου θα αισθάνονταν πιο άνετα σε σχέση με την εικόνα που αντίκριζαν ταξιδεύοντας ως φοιτητές στα ελληνικά νησιά. «Είδαμε ότι υπάρχει ένας κράχτης μπροστά από κάθε καράβι, δεν υπάρχει πληροφορία σχετικά με το τι συμβαίνει σε κάθε δρομολόγιο και συζητώντας με ταξιδιώτες, είτε Έλληνες είτε ξένους διαπιστώσαμε ότι ήταν μία εμπειρία που μας περιέγραφαν και αυτοί ότι δεν τους πολυάρεσε, οπότε είπαμε: Και γιατί να μην πάμε να το κάνουμε digital και έτσι ξεκινήσαμε να αναπτύσσουμε εργαλεία γύρω από αυτό», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Πιλπιλίδης.

Το πρώτο τους προϊόν, η διαδικτυακή πλατφόρμα hopwave, που απευθύνεται σε ταξιδιώτες και τους επιτρέπει να κλείνουν ηλεκτρονικά τα εισιτήριά τους για ημερήσιες και πολυήμερες κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά με digitally online ticket, δημιουργήθηκε και βγήκε στην αγορά τον Μάιο του 2016. «Το πρώτο μας βήμα ήταν να βάλουμε το προϊόν στην αγορά, οπότε από τον πρώτο κιόλας μήνα σχεδιασμού το δοκιμάσαμε. Είχα κάνει άλλη μία απόπειρα και είχα εκπαιδευτεί πώς προχωρά αργά και είπα να το κάνουμε ακριβώς αντίθετο. Εκείνη την περίοδο ήταν να φύγω στο Λονδίνο οπότε αστειευόμασταν, ότι αφού θα μετακομίσω τον Σεπτέμβριο τον Ιούλιο, θα αναπτύξουμε την πλατφόρμα για να περάσουμε εμείς καλά. Τη βάλαμε στην αγορά, τη δοκιμάσαμε, εντέλει υπήρχε αντίκτυπος, είδαμε πραγματικές κρατήσεις κίνηση από τους πελάτες και είπαμε ωραία έχει νόημα να το προχωρήσουμε, οπότε έμεινα εδώ», εξήγησε.

Σήμερα η ομάδα με αρκετές προσθήκες βγάζει ένα νέο προϊόν στην αγορά, την πλατφόρμα τουριστικών υπηρεσιών kleesto. «Αυτό που βγάζουμε σήμερα επίσημα το προετοιμάζαμε 8 μήνες. Είναι μία πλατφόρμα διαχείρισης των επιχειρήσεων που παρέχουν τουριστικές δραστηριότητες, οπότε τους δίνουμε όλα τα εργαλεία για να διαχειρίζονται τις κρατήσεις τους, τα κανάλια τους , τους συνεργάτες τους, τον εξοπλισμό τους και να μεγαλώσουν την επιχείρησή τους ηλεκτρονικά [...] Αναπτύξαμε εργαλεία για τους συνεργάτες μας , τους παρόχους για να μπορούν να κάνουν πολύ πιο εύκολη την εμπειρία των κρατήσεών τους. Πλέον αυτά τα εργαλεία τα έχουμε πακετάρει σε ένα προϊόν που λέγετε kleesto και το δίνουμε σαν πλατφόρμα για να μπορούν να κάνουν αυτοί πια τη διαχείριση, να μην χρειάζονται εμάς, αυτός είναι ο σκοπός».

Και αυτή η start up, που ξεκίνησε με τους δύο φίλους και σήμερα μεγάλωσε φτάνοντας τα 10 άτομα, διακατέχεται από εξωστρεφές πνεύμα. «Μεγαλώνουμε πολύ το φάσμα του πελατολογίου μας πλέον αρχίζουμε ήδη να συνεργαζόμαστε με Γαλλία και Ισπανία. Σχεδιάζουμε σε παγκόσμιο επίπεδο και η πλατφόρμα μας σε βάθος 6-7 μηνών θέλουμε να ανταγωνίζεται τις πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις στο κομμάτι αυτό».