Ο εξωδικαστικός είναι εδώ και το restart που επιχείρησε από τον προηγούμενο μήνα Σεπτέμβριο, έχει επιφέρει ήδη εντυπωσιακά αποτελέσματα! Η διαδικασία διευθέτησης χρεών χιλιάδων ιδιωτών και επιχειρήσεων, αποτέλεσε και αποτελεί μείζον θέμα και για τους άμεσα ενδιαφερόμενους, αλλά και για την ίδια την κυβέρνηση. Το www.BigBusiness.gr, εισχωρώντας στην καρδιά του προβλήματος απευθύνθηκε σε έναν από τους πλέον αρμόδιους, τον Μάκη Ολυμπίτη*, της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Η κοινωνία, ρημαγμένη από την κρίση και τα μνημόνια, επιζητεί τρόπους να εξέλθει από τη μέγγενη των χρεών, επιζητώντας σήμερα άμεσες και ευέλικτες λύσεις. Και η κυβέρνηση, ανταποκρινόμενη, δημιούργησε τον θεσμό της εξωδικαστικής λύσης, καθιερώνοντας και τον αντίστοιχο θεσμικό φορέα, τη Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους

Μιλήσαμε με τον κ. Μάκη Ολυμπίτη, διευθυντή γραφείου Τομεακού γραμματέα της Ειδική Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για θέματα που αφορούν τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων και άλλα θέματα που άπτονται του βαθμού ελευθερίας της χώρας, μετά την έξοδο από τα μνημόνια, να αποφασίζει για μία σειρά μέτρων από μόνη της και χωρίς τις οδυνηρές παρεμβάσεις ΔΝΤ και θεσμών γενικώς.

Ακολουθεί η πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη με τον κ. Ολυμπίτη, ο οποίος δεν διστάζει να επισημάνει λάθη και παραλείψεις, αλλά και να δώσει την πλήρη εικόνα και του τι συνέβαινε μέχρι τα μνημόνια, αλλά και της επανεκκίνησης του εξωδικαστικού, από νέες βάσεις και χωρίς τον ζυγό των δανειστών της χώρας:

Ερ.: Κύριε Ολυμπίτη, ο νόμος για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων που θεσπίστηκε με το ν. 4469/2017 δεν φαίνεται να έχει επιβεβαιώσει ακόμη τις προσδοκίες της αγοράς. Τι έφταιξε και τι πρέπει να γίνει;

 Πράγματι, ο φιλόδοξος σχεδιασμός για ένα αποτελεσματικό πλαίσιο διευθέτησης χρεών επιχειρήσεων δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες ούτε της αγοράς ούτε της κυβέρνησης κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του.

 Η αρχική εφαρμογή του πλαισίου προσέκρουσε σε μια σειρά από προβλήματα που είχαν να κάνουν με ιδεοληπτικές απαιτήσεις των θεσμών, ελλείψεις υποδομών των δημοσίων υπηρεσιών, μη ενεργή συμμετοχή των τραπεζών, καθώς και έλλειψη επαρκών αυτοματισμών.

 Οι παράγοντες αυτοί έκαναν τη διαδικασία ρύθμισης ιδιαίτερα δύσκολη και πολύπλοκη και απέτρεπαν τους επιχειρηματίες από το να ενταχθούν.

 Πολλά προβλήματα της διαδικασίας εντοπίστηκαν με συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων υπό την αιγίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) και δόθηκαν λύσεις σε δεκάδες από αυτά. Υλοποιήθηκαν σημαντικές βελτιώσεις σε θεσμικό και τεχνικό επίπεδο, έτσι ώστε πλέον να μιλάμε για ουσιαστική επανεκκίνηση του πλαισίου, μετά το Σεπτέμβριο του 2018.

Ερ.: Τι άλλαξε το τελευταίο διάστημα και γιατί θεωρείτε ότι οι αλλαγές είναι επαρκώς σημαντικές, ώστε να μιλάτε για επανεκκίνηση;

 Υπήρξε πληθώρα προβλημάτων που εντοπίστηκαν και σε μεγάλο βαθμό αντιμετωπίστηκαν με τις νομικές αλλαγές του καλοκαιριού του 2018 αλλά και άλλου τύπου αλλαγές σε επιχειρησιακό επίπεδο.

 Θα αναφέρω χωρίς μεγάλη λεπτομέρεια τις πιο χαρακτηριστικές:

  • Μειώθηκαν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά
  • Θεσπίστηκε απλούστερη διαδικασία για ρύθμιση οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών και αγροτών με οφειλές προς το δημόσιο έως 250.000 ευρώ
  • Εντάχθηκαν προς ρύθμιση οι οφειλές του 2017
  • Έγιναν τεράστιες βελτιώσεις σε επίπεδο διαδικασιών και αυτοματισμών.

Μπορούμε πλέον να πούμε, ότι το επίπεδο των αυτοματισμών στην υποβολή της αίτησης έχει ανέβει εντυπωσιακά, διευκολύνοντας ουσιαστικά τους λογιστές που υποβάλλουν αιτήσεις. Πολύ σημαντικό επίσης είναι το ότι τράπεζες και δημόσιο έχουν κοινό εργαλείο για τον υπολογισμό προτάσεων ρύθμισης από τα τέλη Σεπτεμβρίου γεγονός που θεωρούμε ότι θα δώσει επιπλέον επιτάχυνση στην επεξεργασία των αιτήσεων μειώνοντας τους χρόνους της διαβούλευσης. Παράλληλα, έγινε μεγάλη προσπάθεια για την αντιμετώπιση άκομψων τραπεζικών πρακτικών και γραφειοκρατικών αγκυλώσεων του δημοσίου.

Τελευταίο, αλλά όχι σε σημασία, θα ήθελα να αναφέρω το τεράστιο έργο επικοινωνίας και ενημέρωσης των άμεσα ενδιαφερομένων με συνεργασία των επιμελητηρίων και των ενώσεων λογιστών που είναι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι μέσα από δεκάδες ημερίδες σε όλη τη χώρα. Το ενδιαφέρον των παραγόντων της αγοράς είναι ιδιαίτερα αυξημένο το τελευταίο διάστημα.

Ερ.: Όλα τα παραπάνω είχαν συγκεκριμένο και μετρήσιμο αποτέλεσμα;

Ο αριθμός επιτυχών ρυθμίσεων κατά το δίμηνο Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου του 2018 (πάνω από 400) είναι μεγαλύτερος από όσες είχαν επιτευχθεί καθ' όλο το προηγούμενο διάστημα λειτουργίας του νόμου.

Γι’ αυτό μιλάμε για ουσιαστική επανεκκίνηση του εξωδικαστικού.

 Πολλές από τις βελτιώσεις που έγιναν το καλοκαίρι του 2018 δεν θα μπορούσαν να γίνουν στην περίοδο της μνημονιακής εποπτείας. Και το γεγονός ότι έχουν δυνατότητα ένταξης στο μηχανισμό ακόμη και οι πιο μικρές επιχειρήσεις με ευνοϊκούς όρους, πιστέψτε με δεν επιτεύχθηκε καθόλου εύκολα.

 Να μην ξεχνάμε επίσης ότι οι αλλαγές που σχετίζονται και με την κουλτούρα των ανθρώπων χρειάζονται χρόνο για να ωριμάσουν και η Ελλάδα δεν έχει παράδοση εξωδικαστικών λύσεων, μάλλον το αντίθετο.

Ερ.: Ακόμα, όμως, υπάρχουν ομάδες που αποκλείονται, όπως οι κλειστές επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που σταμάτησαν τη δραστηριότητά τους.

Είναι πολύ σωστό αυτό που λέτε. Το εργαλείο του εξωδικαστικού φτιάχτηκε για τις εν λειτουργία επιχειρήσεις που θεωρούνται επιλέξιμες εφόσον καλύπτουν έστω τα λειτουργικά τους έξοδα. 

Δεν καλύπτει όσους έκλεισαν.

Εδώ όμως χρειάζονται άλλα εργαλεία ρύθμισης. Δεν έχει νόημα να προσπαθήσουμε να δώσουμε θνησιγενείς ρυθμίσεις μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού στους κλειστούς.

Πρέπει να δούμε αυτές τις ομάδες χωριστά!

Υπάρχουν επαγγελματίες που έχουν κλείσει και πρέπει να πάρουν σύνταξη ενώ έχουν συσσωρεύσει χρέη. Υπάρχουν άνθρωποι έχουν χρέη από επιχειρήσεις που έκλεισαν και βρίσκονται χωρίς εργαλείο ρύθμισης των παλιών χρεών. Τα προβλήματα αυτά είναι γνωστά στα αρμόδια υπουργεία που δουλεύουν στο σχεδιασμό λύσεων και γι' αυτές τις ομάδες.

Επίσης, ο σχεδιασμός για ένα μόνιμο, απλό, διαφανές αλλά ευέλικτο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών φυσικών προσώπων με κριτήρια εισοδηματικά, κοινωνικά αλλά και κριτήρια προηγούμενης φορολογικής συμπεριφοράς, πιθανώς θα ήταν σκόπιμο να βρεθεί στις προτεραιότητες της κυβέρνησης για το επόμενο διάστημα στο βαθμό που η δημοσιονομική επίπτωση είναι ουδέτερη ή απορροφήσιμη.

Ερ.: Τελικά κ. Ολυμπίτη θεωρείτε ότι βγήκαμε από τα μνημόνια;

Θα προσπαθήσω να είμαι απολύτως σαφής απαντώντας το ερώτημά σας με τεχνοκρατικούς όρους, δεν είμαι πολιτικός.

Ναι βεβαίως βγήκαμε από τα μνημόνια αλλά όχι από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο προϋπολογισμός της Ιταλίας που δεν είναι σε μνημόνιο ταξιδεύει καθημερινά τις τελευταίες μέρες μπρος-πίσω από τη Ρώμη στις Βρυξέλλες. Αν λοιπόν η ίταλική κυβέρνηση αντιμετωπίζεται με αυτό το πλαίσιο ελέγχου χωρίς να έχει μνημόνιο και χωρίς να έχει πάρει ελάφρυνση χρέους, καταλαβαίνετε ότι υπάρχουν όρια και εκτός μνημονίου.

Σίγουρα μπορούμε σα χώρα να κάνουμε πολύ περισσότερα απ ότι πριν αν και όχι οτιδήποτε θέλουμε. Και ο βασικός λόγος που δεν μπορούμε να κάνουμε όλα όσα θα θέλαμε είναι ότι δεν έχουμε άπειρους οικονομικούς πόρους για να κάνουμε όλα όσα θα θέλαμε.

Περάσαμε όμως σε μιας μορφής κανονικότητα. Μετά τον Αύγουστο του 2018, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίζουμε, διατηρώντας με υπερπροσπάθεια την ψυχραιμία μας, εξωπραγματικές θέσεις του ΔΝΤ υπέρ του κλεισίματος επιχειρήσεων ή υπέρ της δήμευσης των κατοικιών πρώην επιχειρηματιών από τον ΕΦΚΑ προκειμένου να πάρουν σύνταξη.

 Η γνώμη μου είναι ότι η κυβέρνηση μπορεί πλέον να σχεδιάζει οικονομικές πολιτικές με γνώμονα το συμφέρον της κοινωνίας αξιοποιώντας το δημοσιονομικό χώρο που παρέχει η βελτίωση των επιδόσεων της ελληνικής οικονομίας χωρίς να είναι υποχρεωμένη να ακολουθεί το ιδεοληπτικό πλαίσιο εποπτείας του προηγούμενου διαστήματος.

- Σας ευχαριστούμε, καλή δύναμη, καλή συνέχεια

Εγώ σας ευχαριστώ και σας εύχομαι καλή επιτυχία στον πολύ ενδιαφέροντα ενημερωτικό ιστότοπό σας.

 *Μάκης Ολυμπίτης - Συνοπτικό Βιογραφικό

Γεννήθηκε το 1968. Τραπεζικό στέλεχος για σχεδόν 20 χρόνια από το 1996 έως το 2015 στις τράπεζες Citibank International p.l.c. (1996 -2012) και T.C. Ziraat Bankasi A.S.(2013-2015) με κύρια αρμοδιότητα τη διαχείριση έργων.

Από τον Μάρτη του 2015 έως το Σεπτέμβρη του 2018 εργάστηκε ως ειδικός σύμβουλος στο Οικονομικό Γραφείο της ΓΓΠΘ με αρμοδιότητες σε θέματα χρηματοπιστωτικού τομέα και διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Από τον Σεπτέμβρη του 2016 μέχρι τον Αύγουστο του 2018 διετέλεσε συντονιστής στα τεχνικά κλιμάκια του χρηματοπιστωτικού τομέα για την Ελληνική πλευρά, με αρμοδιότητες συνεργασίας και διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς (EC, ECB, IMF, ESM), την Τράπεζα της Ελλάδος και το ΤΧΣ.

Ανέλαβε διευθυντής γραφείου γραμματέα στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους τον Σεπτέμβρη του 2018.

Είναι απόφοιτος του τμήματος Γ. Οικονομίας του Γεωπονικού Πανεπιστήμιου της Αθήνας.