Οι λίγοι χρωστούν τα πολλά στη ΔΕΗ. Κι αυτοί είναι ο μεγάλος «βραχνάς» της επιχείρησης σε μια περίοδο που ο ανταγωνισμός και οι συνθήκες που διαμορφώνονται στην αγορά ενέργειας δεν αφήνουν περιθώρια για την παραμικρή απώλεια. 

Η χώρα μας είναι μεταξύ των πρώτων της Ευρώπης που δοκιμάζονται από την ενεργειακή φτώχεια. Δύο στους 6 καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν στην ώρα τους τους λογαριασμούς ρεύματος, ενώ η ρευματοκλοπή προσλαμβάνει απίστευτες διαστάσεις. Ακόμα και γνωστές στην αγορά επιχειρήσεις εντοπίζονται πλέον να «κλέβουν» ρεύμα.

Του Νίκου Γρυλλάκη

«Στόχος της επιχείρησης δεν είναι να κόψει το ρεύμα στους μικροοφειλέτες και τους οικονομικά αδύναμους, αλλά να βάλει φρένο στους στρατηγικούς κακοπληρωτές, στους εκ συστήματος μπαταχτσήδες», επισημαίνουν παράγοντες της ΔΕΗ.

Από τα 2,4 δισ. ευρώ των οφειλών το μεγαλύτερο ποσό, σχεδόν 500 εκατ., προέρχεται από πελάτες που χρωστούν περισσότερα από 3.000 ευρώ έκαστος και οι οποίοι αριθμούν τους 83.000.

Σε 200.000 ανέρχονται οι καταναλωτές που χρωστούν από 1.000-3.000 ευρώ, με το συνολικό ποσό οφειλής προς τη ΔΕΗ να αγγίζει τα 263 εκατομμύρια, ενώ 135 εκατομμύρια ευρώ είναι το συνολικό ύψος των χρεών προς την επιχείρηση από 258.000 καταναλωτές, ο καθένας από τους οποίους έχει ανεξόφλητες οφειλές από 500-1.000 ευρώ.

Η συντριπτική αριθμητικά μερίδα των πελατών που χρωστά έχει οφειλές μικρότερες από 500 ευρώ και τα χρέη δεν ξεπερνούν τα 125 εκατομμύρια.

Πρόσφατα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Μανόλης Παναγιωτάκης είχε αποκαλύψει ότι πολλοί από τους έχοντες και κατέχοντες έχουν «τρυπώσει» στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο και ποντάροντας στην προστατευτική ασπίδα που αυτό προσφέρει αφήνουν απλήρωτους λογαριασμούς χιλιάδων ευρώ. Ακόμα και γόνοι εφοπλιστικών οικογενειών που διαμένουν στα βόρεια προάστια βρέθηκαν στο ΚΟΤ . Η επιχείρηση περιμένει τώρα τις αλλαγές για την ένταξη στο Κοινωνικό Τιμολόγιο που έχει προαναγγείλει το υπουργείο Περιβάλλοντος, δηλαδή τα αυστηρότερα όρια και τις προϋποθέσεις υπαγωγής. Από τους ενταγμένους στο ΚΟΤ σχεδόν οι μισοί έχουν απλήρωτους λογαριασμούς κι από αυτούς μόλις 1 στους 3 έχει σπεύσει για ρύθμιση.

Το ρεύμα δεν κόβεται κατά κανόνα για οφειλές έως 1.000 ευρώ κι έτσι μόλις πλησιάζουν αυτό το ποσό σπεύδουν να καταβάλλουν ένα μικρό τμήμα της οφειλής τους, αφήνοντας όμως το υπόλοιπο εκτός ρύθμισης.

Η ΔΕΗ έχει προχωρήσει την τελευταία διετία σε εξαιρετικά ευνοϊκούς διακανονισμούς. Όμως, λίγοι έχουν ανταποκριθεί.

Η τελευταία που ισχύει προβλέπει:

-Μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες, νοικοκυριά:

-οφειλές έως 1.000€, 24 μηνιαίες δόσεις, με καταβολή της πρώτης δόσης άμεσα.

-οφειλές άνω των 1.000€ : άμεση καταβολή του 10% της συνολικής οφειλής και ρύθμιση του υπόλοιπου σε 18 μηνιαίες δόσεις ή άμεση καταβολή του 15% της συνολικής οφειλής και ρύθμιση του υπόλοιπου σε 36 μηνιαίες δόσεις.

-Μεγάλες επιχειρήσεις και βιομηχανίες: 

-άμεση καταβολή του 10% της συνολικής οφειλής.

-ρύθμιση του υπόλοιπου σε μηνιαίες δόσεις με ελάχιστο αριθμό δόσεων τις 18 και μέγιστο τις 36.

Για τη διαχείριση των ανεξόφλητων λογαριασμών η ΔΕΗ προχώρησε πρόσφατα στην πρόσληψη συμβούλου.

Ο σύμβουλος καλείται να εκπονήσει αναλυτικό πλάνο υλοποίησης υπηρεσιών, να αναπτύξει στρατηγική διαχείρισης οφειλών και να καθορίσει συστηματικές δράσεις διαχείρισής τους, να μελετήσει την εξέταση δυνατότητας χρηματοδότησης, να σχεδιάσει πλαίσιο υλοποίησής του και να αναλάβει τη διαχείριση επιλεγμένου τμήματος πελατών με ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Η ΔΕΗ σημειώνει ότι η βελτίωση της εισπραξιμότητας, η ανάλυση της πελατείας, η εφαρμογή προτάσεων, λύσεων και η διαπραγμάτευση θα γίνει σε κάθε μία από τις κατηγορίες των πελατών ξεχωριστά, καθώς και ότι η κατηγοριοποίηση των πελατών θα ανέρχεται σε πολλές δεκάδες δίνοντας ευχέρεια εφαρμογής εξατομικευμένων λύσεων.

Από τη διαστρωμάτωση των οφειλετών δείχνει γιατί η ΔΕΗ ζητά από τον σύμβουλο να διαμορφώσει μία εξειδικευμένη πολιτική διεκδίκησης των χρεών από νοικοκυριά και επιχειρήσεις με ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς.

Η επιχείρηση θα διαχωρίσει τους πελάτες με βάση ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια, δημιουργώντας για καθέναν το προφίλ του με κριτήρια όπως η οικονομική του δυνατότητα, η δραστηριότητα που ασκεί ή η γεωγραφική περιοχή, καθώς και το ύψος των χρεών του.

Για κάθε κατηγορία που θα προκύψει από την ομαδοποίηση των προφίλ, θα καθορισθεί η καλύτερη δυνατή προσέγγιση, όπως και το πώς κλιμακώνονται τα μέτρα που θα λαμβάνονται, ενώ επίσης θα σχεδιασθούν και νέα κίνητρα ή προγράμματα διακανονισμών για κάθε καταναλωτική ομάδα που θα προκύψει.