Ανασαίνει μετά από πολλά χρόνια η αγορά αυτοκινήτου, αλλά βρίσκεται ακόμα σε μεγάλη απόσταση από τη «χρυσή» περίοδο 2002-2008,τότε δηλαδή που ξεκίνησε η κρίση για να κορυφωθεί τα επόμενα χρόνια.

Η αγορά αυτοκινήτου συνδέεται με τη μεγαλύτερη μετά τον τουριστικό κλάδο αλυσίδα επιχειρηματικών και επαγγελματικών δραστηριοτήτων (συνεργεία, επιχειρήσεις ανταλλακτικών, διαλυτήρια, ασφαλιστικές εταιρείες κ.λπ.). Και φυσικά μια πηγή που συνεισφέρει δισεκατομμύρια ευρώ στα δημόσια ταμεία.

Του Νίκου Γρυλλάκη

Ο κλάδος του αυτοκινήτου βρέθηκε κυριολεκτικά στο χείλος του γκρεμού πριν από 2-3 χρόνια όταν οι πωλήσεις δεν ξεπερνούσαν το 1/4 των πωλήσεων της προ κρίσης εποχής. Φέτος σπάει το φράγμα των 90.000 πωλήσεων καινούργιων οχημάτων και δεν αποκλείεται μέχρι το τέλος του μήνα να πλησιάσουν τις 100.000. Αριθμός που δημιουργεί κλίμα αισιοδοξίας. Τη χρυσή περίοδο οι πωλήσεις κάθε χρόνο έφταναν τις 260.000 με 280.000 και μάλιστα ένας μεγάλος αριθμός ήταν ακριβά αυτοκίνητα, σε αντίθεση με την τρέχουσα περίοδο που στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι μικρομεσαίου κυβισμού και με μέση αξία που δεν ξεπερνά τις 15.000 με 16.000 ευρώ

Από το 2010 και μετά έβαλαν λουκέτο πάνω από τις μισές επιχειρήσεις του κλάδου. Μεγάλα δίκτυα περιορίστηκαν σε ένα κατάστημα και οι μικρότεροι εξαφανίστηκαν τελείως ή μετατράπηκαν σε υπαίθριες μάντρες εγκαταλελειμμένες ανά τη χώρα.

Μόνο η χρηματοοικονομική κατάσταση των επίσημων δικτύων που λειτουργούν σήμερα χαρακτηρίζεται βιώσιμη κι αυτό γιατί προηγήθηκαν εκτεταμένα διαρθρωτικά μέτρα που ελήφθησαν προνοητικά από τις επιχειρήσεις του κλάδου, ενόψει της δύσκολης συγκυρίας που θα ακολουθούσε.
Ο περιορισμός των θέσεων εργασίας έφθασε σχεδόν στο 57%, όπως και των σημείων πώλησης. Είναι χαρακτηριστικό πως από 2.519 καταστήματα και 20.954 εργαζομένους το 2008, ο κλάδος έκλεισε το 2016 με μόλις 1.352 καταστήματα και 9.094 εργαζομένους, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ. Η αγορά περιορίστηκε δηλαδή στο μισό.

Κορυφαία ονόματα της αγοράς βρέθηκαν αντιμέτωπα με το λουκέτο: Λαινόπουλος, Μανιατόπουλος, Κορτέσης. Άλλοι διασώθηκαν στο παραπέντε: Δάβαρης, Παζαρόπουλος. Πάντως, υπήρξαν και κάποιοι που στάθηκαν όρθιοι: Βασιλάκης, Σφακιανάκης, Σαρακάκης, Θεοχαράκης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, την περίοδο Ιανουαρίου- Νοεμβρίου 2017 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 146.860 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 121.303 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 21,1 % (αύξηση 13,7% είχε παρουσιαστεί το ενδεκάμηνο του 2016 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2015). Τα καινούργια αυτοκίνητα ανέρχονται σε 89.266 έναντι 79.702 που κυκλοφόρησαν το ενδεκάμηνο του 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 12%.

Σύμφωνα επίσης με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Νοέμβριο κυκλοφόρησαν 1.623 νέες μοτοσικλέτες κυβισμού άνω των 50 cc (καινούργιες και μεταχειρισμένες εξωτερικού) έναντι 2.209 τον αντίστοιχο μήνα του 2016, παρουσιάζοντας μείωση 26,5% (αύξηση 16,4% είχε παρουσιαστεί τον Νοέμβριο 2016 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015). Οι καινούργιες μοτοσικλέτες ανέρχονται σε 1.465 έναντι 2.035 που κυκλοφόρησαν τον Νοέμβριο 2016, παρουσιάζοντας μείωση 28%.

Το ενδεκάμηνο εφέτος κυκλοφόρησαν 29.101 νέες μοτοσικλέτες έναντι 37.386 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του 2016, παρουσιάζοντας μείωση 22,2% (αύξηση 12,4% είχε παρουσιαστεί το ενδεκάμηνο του 2016 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2015).

Οι καινούργιες μοτοσικλέτες ανέρχονται σε 26.380 έναντι 34.864 που κυκλοφόρησαν το ενδεκάμηνο του 2016, παρουσιάζοντας μείωση 24,3%.

Την ίδια ώρα, πάντως, χιλιάδες είναι οι ιδιοκτήτες μεγάλου κυβισμού αυτοκινήτων που σπεύδουν στις εφορίες να καταθέσουν πινακίδες καθώς παρά τις διαβεβαιώσεις στις αρχές του 2017 του υπουργείου Οικονομικών ότι θα συνέδεε τα τέλη κυκλοφορίας με τις εμπορικές αξίες των αυτοκινήτων κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Τα τέλη έμειναν ίδια και απαράλλαχτα με αποτέλεσμα πολλά οχήματα 2.000 και 2.500 κυβικών με εμπορική αξία που δεν ξεπερνά τις 5.000 με 6000 ευρώ να επιβαρύνονται μαζί με τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης με 1.000 και 1.200 ευρώ, δηλαδή με τέλη που αντιστοιχούν στο 1/5 της αξίας τους. Αν δεν υπολογιστούν και τα τεκμήρια διαβίωσης που σε πολλές περιπτώσεις οδηγούν τους ιδιοκτήτες αυτών των οχημάτων να πληρώνουν φόρο για πλασματικό εισόδημα αντιλαμβάνεται κάποιος γιατί αποτελεί μονόδρομο η κατάθεση των πινακίδων. Εκτιμάται ότι πάνω από τις μισές πινακίδες που θα κατατεθούν και φέτος θα προέρχεται από ιδιοκτήτες «δίλιτρων» οχημάτων. Οι πινακίδες για να μην πληρωθούν τα τέλη πρέπει να κατατεθούν μέχρι την επόμενη Παρασκευή.

Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να υποβάλουν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.:

*Δήλωση ακινησίας.
*Τα στοιχεία κυκλοφορίας (άδεια και πινακίδες κυκλοφορίας).
*Δήλωση του ν. 1599/1986 (Α' 75), στην οποία δηλώνεται ότι η ακινητοποίηση του οχήματος γίνεται σε κλειστό ιδιωτικό χώρο, καθώς και τα στοιχεία του ιδιοκτήτη αυτού.

Για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα ΙΧ (ΦΙΧ) οι ακινησίες αυτών γίνονται στις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Σε περίπτωση που τα στοιχεία κυκλοφορίας υποβληθούν στη Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να διαβιβασθούν στις ανωτέρω Υπηρεσίες.