Σε τουλάχιστον 5 σημεία αναμένεται να εστιαστούν οι δομικές αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ που θα εξεταστούν τον ερχόμενο Μάιο, αφού θα έχει ολοκληρωθεί ο νέος χάρτης των αντικειμενικών τιμών και το οικονομικό επιτελείο θα αξιολογήσει πώς θα πρέπει να κινηθεί για να μην ανατραπεί ο εισπρακτικός στόχος των 2,65 δισ. για τον οποίο υπάρχει μνημονιακή δέσμευση.

Οι τελικές αποφάσεις θα έχουν αναμφίβολα και «πολιτικά» χαρακτηριστικά, καθώς δύσκολα θα ληφθούν αποφάσεις που θα επιβαρύνουν κι άλλο, κυρίως, μικροϊδιοκτήτες, χαμηλόμισθους και συνταξιούχους ή νοικοκυριά που βρίσκονται στα όρια της φτώχειας.

Του Νίκου Γρυλλάκη

Το οικονομικό επιτελείο, ανάλογα με τον νέο χάρτη των αντικειμενικών, θα εξετάσει:

1. Την αύξηση των συντελεστών υπολογισμού του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων προκειμένου να εισπραχθεί το απαιτούμενο ποσό και συγκεκριμένα 2,65 δισ. ευρώ.

2. Την επέκταση του φόρου σε περισσότερα ακίνητα προκειμένου να εισπράξει το ίδιο ποσό. Σημειώνεται ότι μόνο τα αγροτεμάχια εξαιρούνται από τον ΕΝΦΙΑ και αυτά όχι από τον κύριο φόρο αλλά από τον συμπληρωματικό. Αν και η συμφωνία με τους δανειστές προέβλεπε την ένταξη στον συμπληρωματικό φόρο (αθροίζεται και φορολογείται η ακίνητη περιουσία των ιδιοκτητών εφόσον αυτή ξεπερνάει τις 200.000 ευρώ) των αγροτεμαχίων, ωστόσο, εξαιρέθηκαν εξαιτίας της αδυναμίας της εφορίας να υπολογίσει την αξία τους. Βέβαια, η προσθήκη αυτή στο επικαιροποιημένο μνημόνιο δείχνει ότι είναι εξαιρετικά πιθανό στο πλαίσιο της αλλαγής του συστήματος υπολογισμού των αντικειμενικών αξιών να ενταχθούν τελικά και αυτά στον ΕΝΦΙΑ.

3. Τον επανακαθορισμό των συντελεστών στα εκτός σχεδίου «οικόπεδα» και να διαχωριστούν ανάλογα με την περιοχή και την εμπορική τους αξία. Να υπολογίζονται δηλαδή διαφορετικά για παράδειγμα οι αξίες στις εκτός σχεδίου εκτάσεις με δυνατότητα δόμησης στη Μύκονο, από αντίστοιχες της Κιμώλου ή του Καστελόριζου.

4. Τον επαναπροσδιορισμό των κριτηρίων για τις απαλλαγές ή τις μειώσεις . Δηλαδή αν θα παραμείνει το ίδιο ύψος ή όχι της αντικειμενικής αξίας της συνολικής περιουσίας των δικαιούχων. Με τη μείωση των αντικειμενικών τιμών ο αριθμός τους αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά και αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα μειωθούν τα προσδοκώμενα έσοδα.

5. Την επανεξέταση της επέκτασης του ΕΝΦΙΑ και σε ιδιοκτησίες Ελλήνων του εξωτερικού. Οι υπόχρεοι ιδιοκτήτες τους δηλαδή να καταβάλουν φόρο περιουσίας αφού συμψηφίσουν προηγουμένως τον ανάλογο φόρο ή κάποιον άλλον σχετικό φόρο που καταβλήθηκε στη χώρα που βρίσκεται το ακίνητο. Η πρόταση που είχε διατυπωθεί προέβλεπε να θεσπιστεί ένας φορολογικός συντελεστής, ο οποίος θα επιβάλλεται στην κτηματολογική αξία των ακινήτων στο εξωτερικό (σε αρκετές χώρες υπάρχουν οι αξίες των ακινήτων στο κτηματολόγιο) ή στην τιμή που έγινε η αγοραπωλησία ή διαφορετικά στην εμπορική τιμή του ακινήτου. Ωστόσο, ο τρόπος αυτός φορολόγησης μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα συνταγματικότητας, τα οποία άπτονται στο κατά πόσο μπορείς να φορολογείς ένα ακίνητο στην Ελλάδα με βάση τις αντικειμενικές αξίες και ένα άλλο ακίνητο, για παράδειγμα στη Γαλλία, με βάση τις εμπορικές τιμές ή με βάση τη συμβολαιογραφική πράξη.

Εκτός από αυτά, το υπουργείο Οικονομικών περιμένει:

1. Να προστεθούν στον κατάλογο των ακινήτων που πληρώνουν ΕΝΦΙΑ και τα αυθαίρετα που δεν είχαν δηλωθεί στο Ε9 τα προηγούμενα χρόνια ( ολόκληρα κτίσματα ή τμήμα τους )

2. Να αποκαλυφθεί από τις βάσεις δεδομένων του Κτηματολογίου κρυμμένη ακίνητη περιουσία ( χιλιάδες είναι τα ακίνητα που στην εφορία είναι ανύπαρκτα και εκατοντάδες πισίνες δεν φαίνονται πουθενά.