Τις απόψεις τους για την επόμενη ημέρα της χώρας κατέθεσαν μέσω άρθρων στον ετήσιο οδηγό της Ελληνικής Οικονομίας, που εκδίδει, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας.

Άρθρο Κυρ. Μητσοτάκη στο «Trade With Greece 2021»: Ενώνοντας τις δυνάμεις μας χτίζουμε μια πιο ευημερούσα Ελλάδα για ένα καλύτερο αύριο

Ενώνοντας τις δυνάμεις μας χτίζουμε μια πιο ευημερούσα Ελλάδα για ένα καλύτερο αύριο. Αυτό υπογραμμίζει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε άρθρο του στον ετήσιο οδηγό της Ελληνικής Οικονομίας, που εκδίδει, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών στην αγγλική γλώσσα με τίτλο Trade with Greece και το οποίο δημοσιοποιήθηκε σήμερα.

Στο άρθρο του ο πρωθυπουργός αναφέρει, αναλυτικά, τα εξής:

Έχει περάσει, πλέον, πάνω από ένας χρόνος από τότε που έφτασε στην Ελλάδα η Covid-19. Στο πλαίσιο της σοβαρότερης, όπως αποδείχτηκε, πανδημίας που έχει δει ο κόσμος εδώ και πάνω από έναν αιώνα, κάθε χώρα βρέθηκε αντιμέτωπη με άνευ προηγουμένου προκλήσεις. Κοιτώντας πίσω, είμαι βαθύτατα πεπεισμένος ότι η Ελλάδα ανταποκρίθηκε στην πρόκληση. Οι άνθρωποί μας, οι επιστήμονες και οι ειδικοί μας, καθώς και τα εξαιρετικά μέλη των ομάδων άμεσης επέμβασης, έχουν ριχτεί ακούραστα στη μάχη κατά της πανδημίας. Η συλλογική τους δράση έχει αναμφίβολα σώσει ζωές. Ως κυβέρνηση στηρίζουμε τα άτομα και τις επιχειρήσεις που επλήγησαν περισσότερο, συνεχίζοντας να υλοποιούμε μεταρρυθμίσεις που θα διευκολύνουν μια ταχεία και διαρκή ανάκαμψη. Ενώνοντας τις δυνάμεις της η Ελλάδα έχει καταφέρει να περιορίσει, ως επί το πλείστον, αυτή την τρομερή νόσο.

Από την πρώτη στιγμή ήταν επιλογή μας να εστιάσουμε την προσοχή μας στο πώς θα διατηρούσαμε όσο το δυνατόν περισσότερο την πανδημία υπό έλεγχο, διασφαλίζοντας ότι το σύστημα υγείας μπορεί να αντέξει το φορτίο όσων έχουν ανάγκη νοσηλείας και επιβάλλοντας, παράλληλα, αυστηρά lockdown όποτε ήταν απαραίτητο. Ταυτόχρονα, αντιμετωπίσαμε μακροχρόνιες ατέλειες του τομέα της υγείας, υπερδιπλασιάζοντας των αριθμό των μονάδων εντατικής θεραπείας. Και σε κάθε φάση ακούγαμε με προσοχή όσα είχαν να μας πουν οι ειδικοί. Είμαστε μια κυβέρνηση η οποία πιστεύει ακράδαντα στην άσκηση πολιτικής που βασίζεται στην καλή πληροφόρηση και την αξιοποίηση των δεδομένων. Έναν χρόνο αργότερα κερδίζουμε την εμπιστοσύνη των Ελλήνων μέσω της εξ ολοκλήρου ψηφιακής ανάπτυξης ενός προγράμματος εμβολιασμών.

Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίσαμε την υγειονομική κρίση έχει αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στο εσωτερικό, αλλά και μεταξύ των εταίρων μας στο εξωτερικών, και έχει καταδείξει ότι η Ελλάδα δεν αποτελεί πια τον αδύναμο κρίκο στην ΕΕ. Όμως η αντιμετώπιση του ζητήματος της υγείας από μόνη της δεν αρκεί. Δίχως αμφιβολία η παγκόσμια οικονομία θα επηρεαστεί εντονότατα από την τρέχουσα κρίση. Ως οικονομία που βασίζεται στις υπηρεσίες, με τον τουρισμό να αντιπροσωπεύει σημαντικό κομμάτι του ΑΕΠ, η Ελλάδα παραμένει ευάλωτη.

Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι απολαμβάνουν την απαραίτητη στήριξη που έχουν ανάγκη για όσο διαρκεί αυτή η κρίση. Αναπροσαρμόζοντας τα μέτρα πολιτικής, και επινοώντας μια σειρά από νέα προγράμματα, καταφέραμε να ελαχιστοποιήσουμε τις απώλειες θέσεων εργασίας και να προστατεύσουμε τις υγιείς επιχειρήσεις σε μακροπρόθεσμη βάση. Επισπεύδοντας κάποια τμήματα του υφιστάμενου προγράμματος μεταρρυθμίσεών μας, και εφαρμόζοντας μέτρα πολιτικής με επίκεντρο την ανάκαμψη μετά την πανδημία, καταφέραμε να θέσουμε τα θεμέλια για την ισχυρότερη δυνατή οικονομική ανάκαμψη το 2021 και το 2022.

Περάσαμε νέα νομοθετικά μέτρα, ψηφίζοντας τον αριθμό ρεκόρ των 160 νομοσχεδίων, για ζητήματα που κυμαίνονται από την απλούστευση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων και την καθιέρωση κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση, μέχρι την προώθηση των πράσινων επενδύσεων και τη δημιουργία ενός νέου ολοκληρωμένου πτωχευτικού πλαισίου.

Παραμένω πεπεισμένος ότι ενώ το φορολογικό βάρος στην Ελλάδα θα πρέπει να κατανέμεται αναλογικά, δεν θα πρέπει να μπαίνει εμπόδιο στην οικονομική ανάπτυξη. Εδώ και δύο χρόνια μειώσαμε σημαντικά το φορολογικό βάρος για εταιρείες και φυσικά πρόσωπα, περιορίζοντας δραστικά τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και τη φορολόγηση εταιρικών κερδών και αναστέλλοντας την εισφορά αλληλεγγύης.

Δεν γίνεται, βέβαια, να αφήσουμε αυτή την πανδημία να καθορίσει την εικόνα της Ελλάδας για τα επόμενα χρόνια. Για αυτό συνεχίσαμε να δίνουμε προτεραιότητα στη μετάβασή μας σε μια πράσινη οικονομία. Το 2023 θα έχουμε κλείσει όλους τους εναπομείναντες λιγνιτικούς σταθμούς. Ταυτόχρονα, διευκολύνουμε την υλοποίηση επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με στόχο την περαιτέρω διαφοροποίηση του ενεργειακού μας μείγματος και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η ενίσχυση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων και η βελτίωση της διαχείρισης αποβλήτων είναι δύο μόνο από τις πολλές πρωτοβουλίες στις οποίες βασίζεται η πράσινη μετάβασή μας, ενώ το εθνικό μας σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση περιέχει κίνητρα για την προώθησή της σε όλη τη χώρα.

Το νεοσύστατο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης παρουσιάζει σχέδια για την ψηφιοποίηση του δημοσίου και άλλων υπηρεσιών ζωτικής σημασίας. Το έργο αυτό μεταμορφώνει την καθημερινή ζωή, απλουστεύοντας και ψηφιοποιώντας εκατοντάδες επιχειρήσεις που, για πάρα πολύ καιρό, επιβάρυναν τους πολίτες και παρεμπόδιζαν την επιχειρηματική δραστηριότητα. Το υπουργείο εφαρμόζει μια Ψηφιακή Βίβλο, ενώ πλέον το δίκτυο 5ης γενιάς (5G) λειτουργεί στις μεγάλες ελληνικές πόλεις και το καινοτομικό «Ταμείο Φαιστός» είναι έτοιμο να επενδύσει σε υπηρεσίες 5G. Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες ευρωπαϊκές χώρες που παρουσίασαν στην ΕΕ σχέδια πρόσβασης στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας - χρήματα που θα στηρίξουν συγκεκριμένα τις προσπάθειές μας να μεταμορφώσουμε τη χώρα να προωθήσουμε ένα πράσινο ψηφιακό μέλλον.

Οι προσπάθειές μας ήδη φέρνουν καρπούς, καθώς εισρέουν στην Ελλάδα σημαντικές επενδύσεις. Οι Microsoft, Pfizer, Volkswagen, και CVC είναι ανάμεσα στις πολλές επιχειρήσεις παγκόσμιας εμβέλειας που επενδύουν στην ελληνική οικονομία. Πολλές ακόμα εξετάζουν την Ελλάδα ως πιθανό προορισμό για μελλοντικές επενδύσεις.

Εφέτος εορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση και την επακόλουθη ανεξαρτησία μας από τον οθωμανικό ζυγό. Διακόσια χρόνια μετά, πιστεύω ότι κατά την επόμενη δεκαετία μια νέα Ελλάδα θα συνεχίσει να αναδύεται, να αναπτύσσεται και να ευημερεί.

Αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις που θέτει η πανδημία, έχουμε αποδείξει ότι η Ελλάδα μπορεί να υπερβεί τον εαυτό της. Υλοποιώντας βαθιές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, θέτουμε τα θεμέλια για ισχυρή και διαρκή οικονομική ανάκαμψη. Και ενώνοντας τις δυνάμεις μας χτίζουμε μια ευημερούσα Ελλάδα για ένα καλύτερο αύριο.

 

Άρθρο του Αλ. Τσίπρα στο «Trade With Greece 2021»: Μέτρα στήριξης και ιδιωτικό χρέος για δίκαιη παραγωγική ανασυγκρότηση

Απαιτούνται γενναίες αποφάσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τονίζει μεταξύ άλλων ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στο άρθρο του που δημοσιεύεται στην έκδοση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, με τίτλο «Trade With Greece 2021». 

'Αρθρο του Αλέξη Τσίπρα, αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στον ετήσιο οδηγό για την οικονομία, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, με τίτλο «Trade With Greece 2021»:

Η πανδημία είναι ο καταλύτης που έχει αναδείξει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο τις παράλληλες - πολλαπλές κρίσεις που βιώνουμε. Η κλιματική κρίση, οι προκλήσεις της ψηφιακής μετάβασης, η κατάσταση της οικονομίας, οι διευρυμένες κοινωνικές και περιφερειακές ανισότητες, η κρίση της δημοκρατίας και οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις συνθέτουν το σκηνικό της δεκαετίας που έρχεται. Η σκέψη μας και η δράση μας πρέπει λοιπόν να απαντά σε αυτές τις προκλήσεις. Εδραιωμένες αντιλήψεις δεκαετιών πρέπει να αναθεωρηθούν.

Οι επιπτώσεις της πανδημίας στην ευρωπαϊκή και ελληνική οικονομία είναι εξαιρετικά σοβαρές. Απαιτούνται λοιπόν γενναίες αποφάσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο:

Απαιτείται καταρχήν η ριζική αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και η μετατροπή του σε Σύμφωνο Σύγκλισης και Βιώσιμης Ανάπτυξης. Η ρήτρα διαφυγής από τους ισχύοντες δημοσιονομικούς κανόνες πρέπει να διατηρηθεί τουλάχιστον για το 2022 και να μην αρθεί ούτε το 2023 αν δεν συντρέχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις (σε σχέση με το ΑΕΠ κάθε χώρας, το ποσοστό ανεργίας κλπ). Αυτό θα επιτρέψει στις εθνικές οικονομίες να συνεχίζουν να στηρίζουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά για όσο χρειάζεται.

Επιπλέον πρέπει να προωθήσουμε μια μόνιμη ενίσχυση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού στη λογική του μηχανισμού του Ταμείου Ανάκαμψης, δηλαδή ανάληψη χρέους από την Ε. Επιτροπή, διάθεση των πόρων αυτών για επενδύσεις και αποπληρωμή του χρέους από νέες πηγές εσόδων της Ε.Ε.

Η συζήτηση στην Ευρώπη έχει ξεκινήσει.

Σε εθνικό επίπεδο:

Η ελληνική οικονομία χρειάζεται αλλαγές και ρήξεις που θα απελευθερώσουν παραγωγικές δυνάμεις. Η ανάπτυξη να στηριχθεί στο καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, στην ευελιξία της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, στην ενίσχυση της καινοτομίας και της έρευνας, στη στροφή στην παραγωγική - μεταποιητική δραστηριότητα υψηλής προστιθέμενης αξίας, στις προοπτικές που ανοίγονται από την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, στην αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, στην ενίσχυση της τοπικότητας, στις θεσμικές τομές σε χωρικό σχεδιασμό, φορολογικό σύστημα και δημόσια διοίκηση.

Στο πλαίσιο αυτό προτεραιότητα αποτελούν δράσεις όπως:

- Επιδότηση νέων θέσεων εργασίας δεκάδων χιλιάδων νέων επιστημόνων στον ιδιωτικό τομέα,
- Χρηματοδότηση της τεχνολογικής και ψηφιακής αναβάθμισης ΜμΕ,
- Σύνδεση έρευνας και καινοτομίας με το επιχειρείν στη λογική των προγραμμάτων που υλοποιήσαμε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ
- Συντονισμός των χρηματοδοτικών εργαλείων, αλλά και των φορολογικών και άλλων κινήτρων ώστε να ενισχυθούν από το κράτος παραγωγικές ιδιωτικές επενδύσεις σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας ιδίως στον τομέα της μεταποίησης, της βιομηχανίας και των νέων τεχνολογιών
- Μετασχηματισμός του κράτους με μια λογική ριζικής ανανέωσης και αναβάθμισης της ικανότητάς να ασκεί ρυθμιστικό στρατηγικό ρόλο ως οδηγός αναπτυξιακής διαδικασίας
- Ουσιαστική απλοποίηση και ψηφιοποίηση διοικητικών και αδειοδοτικών διαδικασιών για την αναβάθμιση δημόσιων υπηρεσιών
- Ολοκλήρωση του χωρικού και χωροταξικού σχεδιασμού του κτηματολογίου και των δασικών χαρτών για την προώθηση επενδύσεων με ασφάλεια δικαίου.
- Προώθηση της συμμετοχής νοικοκυριών και ΜμΕ στην παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων και θεσμικών διευκολύνσεων

Αυτά αφορούν την επόμενη φάση της ανάκαμψης. Πριν από αυτό όμως χρειάζεται να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα από τον περιορισμό της οικονομικής δραστηριότητας εξαιτίας της πανδημίας.

Να ενισχυθούν τα μέτρα στήριξης επιχειρήσεων, εργαζομένων και νοικοκυριών και να διατηρηθούν μέχρι την πλήρη ομαλοποίηση της οικονομικής δραστηριότητας.

Προτεραιότητα να δοθεί στην δημόσια επιδότηση της εργασίας για αρκετό ακόμα διάστημα προκειμένου να μην εκτοξευτεί η ανεργία, αλλά και για λόγους στήριξης και επιβίωσης των επιχειρήσεων που καλούνται να διατηρήσουν τα επίπεδα απασχόλησης σε συνθήκες μείωσης του τζίρου τους.

Να αυξηθούν και να διατηρηθούν τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας. Τα  προγράμματα μη επιστρεπτέας ενίσχυσης που πρέπει να στοχεύουν στο σύνολο των πληττόμενων ΜμΕ.

Αν δεν αντιμετωπιστεί το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους που συσσωρεύεται στην πανδημία, θα υπονομευθεί η προοπτική ανάκαμψης. Να υπάρξει ρύθμιση αυτού του χρέους στη λογική του πλαισίου που νομοθετήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με επιμήκυνση πληρωμών, διαγραφή προσαυξήσεων, διαγραφή ακόμα και μεγάλου μέρους κεφαλαίου. Το χρέος που ρυθμίζεται με αυτόν τον τρόπο αφορά το δημόσιο.

Οι τράπεζες να εξετάσουν διάφορες λύσεις, όπως πάγωμα υποχρεώσεων και επιμηκύνσεις. Το κράτος μέσω της Αναπτυξιακής Τράπεζας, θα πρέπει να αναλάβει μεγαλύτερο μέρος του ρίσκου δανειοδότησης των τραπεζών (πχ με αύξηση του ποσοστού δημόσιας εγγύησης), ώστε να εξασφαλίσει καλύτερους όρους δανεισμού για μεγαλύτερο εύρος ωφελούμενων επιχειρήσεων.

Παράλληλα πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα δημόσιες επενδύσεις σε Υγεία, Παιδεία, Πρόνοια που έχουν θετική επίπτωση στο ΑΕΠ και δημιουργούν κοινωνικό και οικονομικό κεφάλαιο που θα ωφελήσει μεσομακροπρόθεσμα την οικονομία και την κοινωνία.

Προφανώς το παραγωγικό μοντέλο πρέπει να αλλάξει στην κατεύθυνση που προτείνεται παραπάνω. Ωστόσο αυτή η διαδικασία απαιτεί χρόνο, προετοιμασία και επιμονή. Και το κυριότερο προϋποθέτει στήριξη κατά τη φάση της μετάβασης ώστε αυτή να είναι κοινωνικά δίκαιη. Η αλλαγή πρέπει να συντελεστεί σταδιακά δίνοντας χρόνο και ευκαιρίες ώστε να προσαρμοστούν οι υπάρχουσες επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι και να εισέλθουν βαθμιαία στην αναπτυξιακή διαδικασία νέοι δυναμικοί οικονομικοί φορείς. Η παραγωγική ανασυγκρότηση δεν μπορεί να συντελεστεί με δίκαιο τρόπο σε συνθήκες ακραίας ύφεσης και καταστροφής παραγωγικών δυνάμεων όπως άλλωστε έχουν δείξει οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές στην πρόσφατη  ιστορία της χώρας μας τη δεκαετία της οικονομικής κρίσης.