Με πρόστιμο κινδυνεύουν οι επιβάτες του Μετρό και του Ηλεκτρικού αν δεν ολοκληρώνουν τις διαδρομές τους μέσα στα 90 λεπτά που είναι η διάρκεια του κάθε ηλεκτρονικού εισιτηρίου (δεκάδες επιβλήθηκαν χθες στο Σύνταγμα, αλλά μόνο γι αυτούς που δεν είχαν εισιτήριο, για τους υπόλοιπους με το ''ληγμένο'' εισιτήριο, οι ελεγκτές περιορίστηκαν σε συστάσεις).

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο φαίνεται να αλλάζει τα δεδομένα στα οικονομικά του ΟΑΣΑ. Ο αριθμός ρεκόρ στην έκδοση των προσωποποιημένων καρτών, πάνω από 540.000, δημιουργεί αισιοδοξία στους ιθύνοντες του Οργανισμού για περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής, της ''χαίνουσας'' πληγής των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας .

Του Νίκου Γρυλλάκη

Οι πύλες που ενεργοποιούνται σταδιακά, δεν θα ανοίγουν στην περίπτωση που ο χρόνος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου έχει λήξει. Οι επιβάτες για να βγουν από το σταθμό θα υποχρεώνονται να ειδοποιούν υπαλλήλους της ΣΤΑΣΥ -υπάρχουν ειδικές συσκευές δίπλα στις μπάρες -για να τις ανοίξουν . Κινδυνεύοντας ωστόσο μαζί με το ''ξεκλείδωμα'' της πύλης να εισπράττουν και το πρόστιμο το οποίο είναι 60 φορές την τιμή του ειστηρίου, δηλαδή 84 ευρώ τα οποία αν πληρωθούν μέσα σε 10 ημέρες μειώνονται στα 42.

Με αυτόν τον τρόπο υποχρεώνονται πλέον οι επιβάτες να έχουν πάντα μαζί τους και ένα δεύτερο εισιτήριο, εκτός κι αν είναι σίγουροι ότι οι διαδρομές που θα κάνουν με τα μέσα μαζική μεταφοράς θα έχουν ολοκληρωθεί σε 1,5 ώρα.

Τα εισιτήρια στο Μετρό και τον Ηλεκτρικό επικυρώνεται τόσο κατά την είσοδο στο σταθμό, όσο και κατά την έξοδο. Σε κάθε δε επικύρωση αναγράφεται στην ειδική συσκευή και το υπόλοιπο του χρόνου μέχρι τη συμπλήρωση του 90λεπτου.

Οι πρώτες θύρες ενεργοποιήθηκαν το Νοέμβριο, σε 5 σταθμούς. Η επέκταση της λειτουργίας τους ξεκίνησε χθες από το Σύνταγμα, τον μεγαλύτεροι σταθμό του δικτύου απο τον οποίο καθημερινά διέρχονται πάνω από 200.000 επιβάτες. Μέχρι τις 15 του μήνα θα έχουν κλείσει συνολικά 20 από τους 60 σταθμούς του Μετρό και του Ηλεκτρικού.

Σύντομα, εκτός από τις μπάρες στη μάχη κατά της λαθρεπιβίβασης μπαίνουν και 166 ελεγκτές. Πρόκειται για μια νέα ομάδα που θα σαρώνει όλα τα μέσα όλες τις ώρες λειτουργίας τους. Οι μεγάλες διαρροές εστιάζονται κυρίως στα δρομολόγια προς το αεροδρόμιο, όχι τόσο από τον αριθμό των λαθρεπιβατών, όσο από το κόστος της απώλειας.

Στα δρομολόγια αυτά η τιμή του εισιτηρίου είναι 6 ευρώ για μετακινήσεις με το λεωφορείο και 10 ευρώ στις μετακινήσεις με το Μετρό-το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η Τραινοσε, η οποία καλύπτει τη διαδρομή με τον προαστιακό.

Το μεγάλο στοίχημα του ΟΑΣΑ δεν είναι μόνο η μετάβαση στη νέα εποχή, με την αποτελεσματική εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, αλλά και ο εκσυγχρονισμός των ΜΜΜ, η αξιοπιστία του συστήματος και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Οι παράγοντες του ΟΑΣΑ θεωρούν ότι μέχρι το τέλος του 2018 η διαφορά τόσο στα οικονομικά του Οργανισμού, όσο και στη λειτουργία των μέσων (ειδικά στα λεωφορεία , όπου το πρόβλημα είναι εντονότερο) θα είναι αισθητή μέχρι το τέλος του 2018..

Ενισχύεται ο στόλος

Η πρόκληση του Οργανισμού είναι μέσα στα επόμενα 2 με 3 χρόνια να ενισχύσει τον στόλο του με σημαντκό αριθμό νέων οχημάτων και να αναπροσαρμόσει τα δρομολόγια του ώστε να μειωθούν οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια των λεωφορείων και των τρόλει.

Σήμερα στους δρόμους κυκλοφορεί μόνο το 1/3 από το στόλο των λεωφορείων και λίγο περισσότερα από τα μισά τρόλει.

Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις τα ανταλλακτικά αναζητώνται από παροπλισμένα οχήματα, η απογύμνωση των οποίων τα θέτει οριστικά έξω από το ''δυναμικό'' του Οργανισμού.

Τα βήματα εκσυγχρονισμού που ξεκίνησαν με την τηλεματική, δηλαδή με την ηλεκτρονική ενημέρωση των επιβατών για τις ώρες άφιξης στις στάσεις των λεωφορείων και τρόλει και επεκτάθηκαν στο ηλεκτρονικό εισιτήριο, μόνο με την ανανένωση και την ενίσχυση των οχημάτων του ΟΑΣΑ μπορούν να θεωρηθούν ολοκληρωμένα, υποστηρίζουν και οι εργαζόμενοι οι οποίοι δίνουν αυτήν την περίοδο ''μάχη'' προκειμένου οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας να βγούν από το κάδρο των ιδιωτικοποιήσεων στις οποίες βρέθηκαν μετά την ένταξή τους στο υπερταμείο.

Σε ό,τι αφορά την ανανέωση του στόλου ο προγραμματισμός περιλαμβάνει και προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων.

Δώδεκα ηλεκτρικά λεωφορεία περιλαμβάνονται στα 92 συνολικά που πρόκειται να βγουν στους δρόμους της πρωτεύουσας με το πρώτο πρόγραμμα ενίσχυσης του γερασμένου στόλου από το 2005, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του ΟΑΣΑ.

Ο τελευταίος διαγωνισμός έγινε το 2005 και τα τελευταία καινούργια λεωφορεία παραλήφθηκαν το 2009, κατά συνέπεια πρόκειται για έναν ιδιαίτερα γερασμένο στόλο με πολλά προβήματα.

Για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων θα διατεθούν σε αυτή τη φάση 30 εκ ευρώ. Εκτός από τα ηλεκτρικά λεωφορεία τα περισσότερα από τα υπόλοιπα θα είναι
«διπλά», αρθρωτά λεωφορεία που μπορούν να μεταφέρουν πολύ κόσμο.