Θεαματική χαρακτηρίζει την τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας ο Κώστας Νικολαΐδης, στέλεχος της διεθνούς εταιρείας Καταγραφής και Ανάλυσης Ξενοδοχειακών Δεδομένων STR, υπεύθυνος για την περιοχή της Μέσης Ανατολής, Αφρικής και Ελλάδας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέγραψε η STR, η Ελλάδα είναι μια χώρα ανταγωνιστική και ειδικά στην Αθήνα τα θετικά αποτελέσματα του τουρισμού αποτυπώθηκαν όχι μόνο στην αύξηση της μέσης τιμής δωματίου, αλλά και στις νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις. Όπως αναφέρει ο κ. Νικολαϊδης, ο οποίος μίλησε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων στο περιθώριο του συνεδρίου "Tourism of tomorrow", και στη Θεσσαλονίκη σημειώθηκε αύξηση στις τιμές των δωματίων που άγγιξε το 18%, την ίδια ώρα όμως, στην Αθήνα η αντίστοιχη αύξηση έφτασε το 24%.

Το συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στη Θεσσαλονίκη, διοργανώθηκε από το ACT-American College of Thessaloniki για δεύτερη συνεχή χρονιά και διεξήχθη υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ.Νικολαΐδη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:

Ποια είναι η θέση της Ελλάδας σε σχέση με τις άλλες χώρες στην Ευρώπη και γενικότερα τη Μεσόγειο σε ό,τι αφορά τις τιμές και τις πληρότητες των δωματίων;

Η Ελλάδα το 2018 παρέμενε ανταγωνιστική σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη καθώς και τη Μεσόγειο. Όλες οι κύριες ελληνικές αγορές κινήθηκαν ανοδικά, με την Αθήνα να επιτυγχάνει πληρότητα δωματίων (OCC) 73% και μέσο όρο τιμής δωματίου (ADR) 126 Ευρώ. Η πληρότητα δεν ήταν από τις πιο υψηλές, αλλά η τιμή δωματίου η οποία αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, έκλεισε την ψαλίδα με τη Ρώμη των 150 ευρώ και τη Βαρκελώνη των 138, ενώ παρέμεινε για άλλη μια χρονιά μπροστά από την τιμή των ξενοδοχείων της ανερχόμενης Λισσαβόνας των 123 ευρώ. Την ίδια ώρα, η Θεσσαλονίκη κατέγραψε 70% πληρότητα με τον μέσο όρο τιμής δωματίου στα 75 ευρώ.

Το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (rev/PAR) στη Θεσσαλονίκη είναι 53 ευρώ, ενώ στην Αθήνα είναι το διπλάσιο. Τι σημαίνει αυτό για την Θεσσαλονίκη;

Το RevPAR ως ο κυριότερος δείκτης ξενοδοχειακής απόδοσης λέει πολλά. Κάθε ξενοδόχος οφείλει να καταγράφει και να μελετά τον δείκτη. Το γεγονός ότι το RevPAR στη Θεσσαλονίκη υπολείπεται της Αθήνας δεν αποτελεί έκπληξη. Με παρόμοιες πληρότητες, σχεδόν όλη η διαφορά προέρχεται από τον αρκετά χαμηλότερο μέσο όρο τιμής δωματίου της Θεσσαλονίκης. Μιλάμε φυσικά για δύο διαφορετικούς προορισμούς με διαφορετικό επίπεδο υποδομών, destination management, μάρκετινγκ budget, αεροδρόμια και κύριες αγορές τουριστών.

Τι άλλαξε την τελευταία πενταετία και τι ενδεχομένως θα αλλάξει στο άμεσο μέλλον με την ολοκλήρωση των έργων;

Το RevPAR των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης έχει αυξηθεί κατά 44% μέσα στην τελευταία πενταετία από 37 ευρώ στα 53 ευρώ σήμερα. Η βελτιωμένη εικόνα που έχει παρουσιάσει η ελληνική οικονομία, η ασφάλεια και οι εντατικές προσπάθειες προώθησης σε τοπικό και πανελλαδικό επίπεδο έχουν σίγουρα συμβάλει σε αυτό. Το στοίχημα πλέον για την πόλη είναι να συνεχίσουν αυτές οι προσπάθειες με συνεργασίες και πρωτοβουλίες τόσο κρατικών αλλά και ιδιωτικών φορέων. Όπως επίσης και να ελπίσουμε να ολοκληρωθούν το συντομότερο τα μεγάλα έργα όπως το Μετρό και η αναβάθμιση του αεροδρομίου. Με τις νέες υποδομές είναι σίγουρο πως και η απόδοση των ξενοδοχείων της πόλης θα αυξηθεί εφόσον υπάρξουν περισσότερες απευθείας πτήσεις και τουριστικές αφίξεις. Ευκαιρία αποτελεί επίσης και ο τουρισμός που χρησιμοποιεί το αεροδρόμιο Μακεδονία ως πύλη εισόδου και μετέπειτα διαχέεται σε διπλανούς νομούς όπως η Χαλκιδική, Κατερίνη κτλ. δίχως να διαμένει στη Θεσσαλονίκη και θα μπορούσε πιθανώς να προσελκυσθεί να περάσει έστω και ένα βράδυ στην πόλη. Με συνεχή αναβάθμιση, επιμονή και σωστή στρατηγική η ανοδική πορεία που ήδη διαγράφει η απόδοση των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης αναμένεται να συνεχιστεί περαιτέρω.

Ποιες οι τάσεις της αγοράς για Αθήνα και Θεσσαλονίκη;

Αξιοπρόσεκτο είναι το γεγονός πως σε σχέση με πέντε χρόνια πριν οι τιμές και στις δυο πόλεις βαίνουν ανοδικές αλλά η ποσοστιαία αύξηση της Αθήνας αγγίζει το 24% ενώ της Θεσσαλονίκης το 18%. Παρατηρούμε την ψαλίδα να έχει ανοίξει δηλαδή συμπαρασύροντας με τη σειρά της και το RevPAR. Επίσης, και από πλευράς επενδύσεων στον ξενοδοχειακό τομέα η Αθήνα παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον κάτι που αποτυπώνεται και από τον μεγάλο αριθμό διεθνών αλυσίδων που επιλέγουν την Αθήνα.

Τι σημαίνει αυτό για τις τιμές των δωματίων και την ανάπτυξη των ξενοδοχείων στην Αθήνα;

Η τελευταία μελέτη της STR προβλέπει για την Αθήνα ανοδική κίνηση του RevPAR κατά περίπου 6% το 2019, προερχόμενη σχεδόν εξολοκλήρου από αύξηση των τιμών. Σχεδόν παρόμοια με τα περσινά επίπεδα. Η πληρότητα αναμένεται να παραμείνει σταθερή λόγω και της ολοένα αυξανόμενης προσφοράς από ξενοδοχεία που αναμένεται να ανοίξουν εντός του έτους όπως για παράδειγμα το "Four Seasons Astir Palace" και το "Academia of Athens Autograph Collection". Παράλληλα, πέρα από τις διεθνείς αλυσίδες, υπάρχουν και αρκετά άλλα μικρότερα και ανεξάρτητα project διάσπαρτα στην πόλη, που κυρίως ανήκουν στην κατηγορία boutique. Από κει και πέρα οι ποσοστιαίες αυξήσεις θα συνεχίσουν τα επόμενα χρόνια με μειούμενα ποσοστά, που αναμένουμε να σταθεροποιηθούν κοντά στο 3% από χρόνο σε χρόνο για την επόμενη τουλάχιστον τριετία.

Πώς θα χαρακτηρίζατε την ανάπτυξη του τουρισμού και της ξενοδοχειακής απόδοσης στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Η ανάπτυξη του τουρισμού τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει θεαματική όπως αυτή καταγράφεται και από τον ολοένα αυξανόμενο αριθμό αφίξεων αλλά και μέσα από την άνοδο των κύριων δεικτών ξενοδοχειακής απόδοσης. Το RevPAR της Ελλάδος βαίνει συνεχώς ανοδικό τα τελευταία πέντε χρόνια. Από πλευράς κύριου ευρωπαϊκού ανταγωνισμού, η Ιταλία "σκόνταψε" το 2016 με πτώση κατά 3,5% ενώ ακόμα και η παγκόσμια υπερδύναμη, η Ισπανία, έκλεισε το 2018 με RevPAR μειωμένο ελαφρά, κατά 0.7%. Οι ραγδαίοι ρυθμοί ανάπτυξης της απόδοσης των ξενοδοχείων της χώρας μας ελπίζουμε να συνεχίσουν και να σταθεροποιηθούν τα επόμενα χρόνια σε ικανοποιητικά αλλά και διατηρήσιμα επίπεδα, εφόσον υπάρχει οικονομική ανάπτυξη, στοχευμένη προβολή του τουριστικού μας προϊόντος στο εξωτερικό, ανοιχτό μυαλό από όλους και παράλληλα υιοθέτηση διεθνών βέλτιστων πρακτικών. Μακάρι στο μέλλον να επιστρέψει δυναμικά και ο εσωτερικός τουρισμός ο οποίος έχει λείψει από την αγορά ώστε να υπάρξει περαιτέρω ενίσχυση και θωράκιση του τουριστικού προϊόντος.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ