Το ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης της κυβέρνησης σχεδιάζεται με βάση και τις σημαντικές αλλαγές που δρομολογούνται στην αγορά εργασίας από τον προσεχή Αύγουστο και με την έξοδο της χώρας από το τρίτο μνημονιακό πρόγραμμα. Στο σχέδιο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αντιμετώπιση των ακόμη υψηλών επιπέδων μακροχρόνιας ανεργίας και της ανεργίας των νέων και επισημαίνεται ο κίνδυνος να περιθωριοποιηθούν ορισμένα από τα πιο ευάλωτα τμήματα του πληθυσμού.

 

 

Του Ανδρέα Πετρόπουλου

Σε αυτή την κατεύθυνση το υπουργείο Εργασίας προχωρεί σε επανασχεδιασμό του επιδόματος ανεργίας, λαμβάνοντας υπόψη τους δείκτες φτώχειας και το επίπεδο του κατώτατου μισθού.

Όπως σημειώνεται "η αξιολόγηση του τρέχοντος συστήματος και οι προτάσεις για τη νέα αρχιτεκτονική του θα διεξαχθούν από μια επιτροπή αποτελούμενη από το Υπουργείο Εργασίας, τον ΟΑΕΔ τους κοινωνικούς εταίρους, αλλά και από ειδικούς στην αγορά εργασίας. Η πρόσφατη δημιουργία του μηχανισμού διάγνωσης αναγκών της αγοράς εργασίας αποτελεί μια σημαντική μεταρρύθμιση, επιτρέποντας στους φορείς χάραξης πολιτικής να εξετάζουν ορισμένα χαρακτηριστικά των ανέργων, καθώς και τις τάσεις της αγοράς εργασίας σε τομεακό και περιφερειακό επίπεδο".

Αναλυτικά, όπως αναφέρεται:

Η προστασία των ανέργων και η επανένταξή τους στην παραγωγική εργασία είναι επίσης σημαντικές προτεραιότητες, σε συνδυασμό με την προστασία των δικαιωμάτων και την ικανοποίηση των αναγκών των εργαζομένων. Η ανεργία έφθασε, το 2013, στο ανώτατο επίπεδο του 27,8% και μολονότι έχει πλέον μειωθεί στο 20%, είναι απαραίτητη η εφαρμογή πολιτικών για την αντιμετώπιση των ακόμη υψηλών επιπέδων μακροχρόνιας ανεργίας και της ανεργίας των νέων. Αν δεν παρασχεθεί έγκαιρη υποστήριξη σε αυτές τις ομάδες, κινδυνεύουν να περιθωριοποιηθούν ορισμένα από τα πιο ευάλωτα τμήματα του πληθυσμού. Ως πρώτο βήμα, το επίδομα ανεργίας πρέπει να επανασχεδιαστεί λαμβάνοντας υπόψη τους δείκτες φτώχειας και το επίπεδο του κατώτατου μισθού. Η αξιολόγηση του τρέχοντος συστήματος και οι προτάσεις για τη νέα αρχιτεκτονική του θα διεξαχθούν από μια επιτροπή αποτελούμενη από το Υπουργείο Εργασίας, τον ΟΑΕΔ τους κοινωνικούς εταίρους, αλλά και από ειδικούς στην αγορά εργασίας. Η πρόσφατη δημιουργία του μηχανισμού διάγνωσης αναγκών της αγοράς εργασίας αποτελεί μια σημαντική μεταρρύθμιση, επιτρέποντας στους φορείς χάραξης πολιτικής να εξετάζουν ορισμένα χαρακτηριστικά των ανέργων, καθώς και τις τάσεις της αγοράς εργασίας σε τομεακό και περιφερειακό επίπεδο. Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος, ώστε να επιτρέπεται η πραγματική πρόγνωση των ελλείψεων και των τάσεων της αγοράς εργασίας, καθώς και η αξιολόγηση των μελλοντικών αναγκών. Τα αποτελέσματα θα χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο.

Μια ακόμη σημαντική, όπως χαρακτηρίζει το σχέδιο, δράση που πραγματοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια είναι η αναδιοργάνωση του ΟΑΕΔ, με στόχο την βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οι εναπομένουσες δράσεις περιλαμβάνουν τον στρατηγικό σχεδιασμό, την απλοποίηση και αυτοματοποίηση των βασικών διεργασιών, την διαχείριση και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, τον σχεδιασμό της εταιρικής επικοινωνίας και την ανάπτυξη ψηφιακής στρατηγικής. Η καθιέρωση ενός αναβαθμισμένου συστήματος δημόσιας διοίκησης, το οποίο θα εστιάζει στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αποτελεί τη ραχοκοκαλιά αυτής της νέας προσέγγισης για τη διακυβέρνηση του ΟΑΕΔ.

Να σημειωθεί τέλος ότι στους στόχους του υπουργείου Εργασίας περιλαμβάνεται η μείωση της ανεργίας με ταυτόχρονη δημιουργία περισσότερων και καλύτερων θέσεων εργασίας, η αύξηση του κατώτατου μισθού και η επαναφορά των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.

Ειδικότερα, για τον κατώτατο μισθό αναφέρεται:

"Λόγω των βελτιωμένων συνθηκών τόσο της ελληνικής οικονομίας συνολικότερα όσο και της αγοράς εργασίας ειδικότερα φαίνεται επίκαιρη η προσεκτική εξέταση της αύξησης του επιπέδου του κατώτατου μισθού.

Το επίπεδο του κατώτατου μισθού μπορεί να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό μέσο πολιτικής για την αύξηση της παραγωγικότητας και τη βελτίωση των μακροπρόθεσμων προοπτικών οικονομικής ανάπτυξης. Το ισχύον πλαίσιο καθορισμού του κατώτατου μισθού δίνει κεντρικό ρόλο στους κοινωνικούς εταίρους και αποφασιστικό ρόλο στο κράτος. Λόγω των συνθηκών της ελληνικής οικονομίας και της αγοράς εργασίας, οι οποίες βελτιώνονται, η προσεκτική εξέταση της αύξησης του επιπέδου του κατώτατου μισθού φαίνεται επίκαιρη. Το νέο επίπεδο του κατώτατου μισθού θα καθοριστεί μέσω συνολικής εκτίμησης των επιπτώσεων, σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο".