«Τα έργα δεν ανήκουν σε κανέναν υπουργό, σε καμία κυβέρνηση, σε κανέναν περιφερειάρχη, αλλά στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει». Με αυτήν τη δήλωση ξεκίνησε την τοποθέτησή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, στο 3ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών.

To συνέδριο συνδιοργανώνουν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ο υπουργός ανέφερε ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια ολοκληρώθηκαν σημαντικά έργα που είχαν τελματώσει για μεγάλο χρονικό διάστημα και τόνισε την υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο έχει ορίζοντα το 2037, με συγκεκριμένους δείκτες, στόχους και δομές παρακολούθησης.

Επίσης, σημείωσε ότι υπάρχουν προς συμβασιοποίηση έργα που ξεπερνούν τα 5 δισ. ευρώ, όπως το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, η υποθαλάσσια οδική σήραγγα Σαλαμίνας, ο ΒΟΑΚ, η οδική παράκαμψη Χαλκίδας, καθώς και τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, αποκρούοντας τους σχετικούς ισχυρισμούς των εκπροσώπων της κατασκευαστικής αγοράς.

Για τα πεπραγμένα της κυβέρνησης σε επίπεδο παραγωγής έργων, παρέθεσε την εκκίνηση του νότιου τμήματος του Ε65, του αυτοκινητοδρόμου Πατρών-Πύργου, του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, καθώς και της μελλοντικής κατασκευής του βόρειου τμήματος του Ε65.

«Ο κατασκευαστικός κλάδος και η χώρα έχουν αλλάξει σελίδα», συμπλήρωσε με νόημα επισημαίνοντας πως από εδώ και στο εξής οι κατασκευαστές θα είναι κατασκευαστές και όχι εργολάβοι, όπως ήθελε το μοντέλο του παρελθόντος.

Αναφερόμενος στην εξωστρέφεια των ελληνικών κατασκευαστικών, ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι δεν είναι καθόλου χαρούμενος «για την εικόνα των ελληνικών εταιρειών σε έργα στο εξωτερικό», καθώς, όπως υποστήριξε, «επιδεικνύουν σημαντικές καθυστερήσεις».

Ακόμα, τόνισε ότι «η χώρα δεν μπορεί να κινείται με το τι θέλει η αγορά, αλλά αντίθετα η αγορά πρέπει να προσαρμόζεται στο εθνικό στρατηγικό σχέδιο που υπάρχει».

Σχετικά με την Αττική Οδό και τις επερχόμενες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι η παρούσα κυβέρνηση «δεν έκανε ούτε θελήματα ούτε χάρες» κατά τις διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση της Αττικής Οδού, χαρακτηρίζοντας τες μονομερή ενέργεια.

Καραμανλής: Χρειάζεται ένα βιώσιμο πλάνο για τα έργα υποδομών

Την αναγκαιότητα υλοποίησης ενός βιώσιμου πλάνου για τα έργα υποδομών, βάσει ενός σχεδιασμού που θα χαρακτηρίζεται από μέτρο, συνέπεια και προγραμματισμό, τόνισε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της ΝΔ, Κώστας Καραμανλής, από το βήμα του Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών

Παράλληλα, ο κ. Καραμανλής επισήμανε την ανάγκη συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα για τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη χρηματοδότηση νέων έργων. Παρουσιάζοντας το σχέδιο της ΝΔ για τις υποδομές, το οποίο χαρακτήρισε μετρημένο και ορθολογικό, αναφέρθηκε στην ανάγκη εκπόνησης εθνικής στρατηγικής με ορίζοντα 15ετίας, που θα εντάσσονται έργα για τα οποία θα υπάρχουν μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας από ανεξάρτητους φορείς.

Όπως είπε ο κ. Καραμανλής, δέσμευση της αξιωματικής αντιπολίτευσης αποτελεί ένα Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Φυσικών Πόρων και Ανάπτυξης Υποδομών με σοβαρό και τεκμηριωμένο σχεδιασμό, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα «καταστροφικών καθυστερήσεων», και έφερε ως παράδειγμα το Πάτρα-Πύργος. Ακόμη, υπογράμμισε ότι βασικές υποδομές της χώρας, όπως η Εγνατία Οδός, παραμένουν ασυντήρητες με σοβαρές επιπτώσεις στην καθημερινότητα και την ασφάλεια των πολιτών.

Όσο για τα χρηματοδοτικά εργαλεία, μίλησε για τις λεγόμενες Προτάσεις Καινοτομίας, οι οποίες έχουν ήδη εφαρμοστεί σε χώρες τις ΕΕ. Υποδομή στην οποία, κατά τον κ. Καραμανλή, θα μπορούσε αυτό το εργαλείο να αξιοποιηθεί αποτελεί το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, που θα αντικατασταθεί από το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. «Αν δεν σκεφτούμε σήμερα έξυπνες ιδέες για την αξιοποίηση αυτού του χώρου στο παραλιακό μέτωπο του Ηρακλείου, θα ζήσουμε ως φάρσα όσα έχουμε ζήσει τόσο χρόνια στο Ελληνικό», υποστήριξε.

Τέλος, αναφερόμενος στη «μονομερή», όπως τη χαρακτήρισε, απόφαση της Αττικής Οδού για αύξηση των διοδίων τελών σε δύο φάσεις, σημείωσε ότι αντίστοιχου τύπου ενέργειες δεν μπορούν να αξιοποιούνται σε μία τέτοια περίοδο ως μέσο πίεσης για την επόμενη κυβέρνηση. Όπως τόνισε, αντί για τις μειώσεις διοδίων τελών ως αντιστάθμισμα για την επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης, τις οποίες είχε προαναγγείλει η παρούσα η κυβέρνηση, «οι σχετικές διαπραγματεύσεις προφανώς κατέρρευσαν, αποδεικνύοντας σε όλους μας τις δεινές διαπραγματευτικές ικανότητες της σημερινής κυβέρνησης».