(update) «Υπάρχουν ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα δεκαετιών, άλλες οι οποίες υπηρετούν ζητήματα του παρόντος και άλλες που ανοίγουν ορίζοντες στο μέλλον. Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα διαθέτει και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά. Γιατί απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των πανεπιστημίων. Καθιερώνει ένα σύγχρονο τρόπο για την εισαγωγή και επιλογή των σπουδών και αναβαθμίζει συνολικά την ανώτατη εκπαίδευση, συγχρονίζοντάς την με τις ανάγκες και τον βηματισμό του 21ου αιώνα».

Αυτά τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.

«Οι μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου κινούνται σε τέσσερεις σαφείς κατευθύνσεις. Διασφαλίζουν τη στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων φοιτητών να ξεκινήσουν τις σπουδές τους θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή. Ένα όριο μάλιστα που θα καθορίζουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα.

Οδηγούν τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί, αντί να καταλήγει, τυχαία πολύ συχνά, σε ένα τμήμα από το οποίο είναι πολύ πιθανό ποτέ να μην αποφοιτήσει. Ενισχύοντας την παράλληλη οδό της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Οι ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές, με ένα πρόσθετο περιθώριο 2-3 ετών πέραν της κανονικής διάρκειάς τους προβλέποντας όμως και ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές αλλά και όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας.

Οι ρυθμίσεις στέκονται με ωριμότητα και θάρρος απέναντι στην ανομία που πολιορκεί εδώ και χρόνια τα πανεπιστήμια μας. Καθιερώνουν πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδο» πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.

Δική μας επιδίωξη είναι να δώσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο πίσω στους φυσικούς του κατόχους

Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στα ελληνικά πανεπιστήμια μεσουρανούν εξαιρετικοί επιστήμονες. Υπάρχουν πολλές αναγνωρισμένες νησίδες αριστείας. «Όμως σήμερα μόνο το Καποδιστριακό συγκαταλέγεται διεθνώς στα 200 πρώτα πανεπιστήμια, το οποίο δεν είναι αρκετό. Είναι καιρός να δούμε κατάματα την αλήθεια. Να πιάσουμε το νήμα της προόδου στην ανώτατη εκπαίδευση από την αρχή. Για να συμβεί αυτό πρέπει οι σχολές να συναντηθούν ξανά με τον αληθινό τους προορισμό. Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν τι θέλουν να σπουδάσουν και να κατευθύνονται προς τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα. Τα μαθήματα να εμπνέουν ώστε τα παιδιά να τα παρακολουθούν. Και οι συνθήκες να ευνοούν τη μάθηση, την έρευνα και τον ελεύθερο επιστημονικό διάλογο. Και στο πτυχίο να καθρεφτίζονται γνώσεις και δεξιότητες που θα επιτρέπουν στους νέους και τις νέες να διεκδικήσουν μια επιτυχημένη σταδιοδρομία» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Αναφέρθηκε στην ομιλία του τον Αύγουστο του 2019 για το πανεπιστημιακό άσυλο όπου τόνισε «η πρόοδος προϋποθέτει ηρεμία, ασφάλεια και κανόνες. Η θέση μας αποτελεί ένα ισχυρό μήνυμα πολιτικής βούλησης ότι στην Ελλάδα υπάρχει δημοκρατία που δεν επιτρέπει στους λίγους να καθορίζουν την καθημερινότητα των πολλών. Ότι εκτός από τις ανώνυμες συλλογικότητες υπάρχει και ο επώνυμος φοιτητής, η ξεχωριστή προσωπικότητα κάθε πολίτη, και ότι το οργανωμένο κράτος οφείλει να μην αφήνει την κοινωνία να μεταβληθεί σε ζούγκλα όπου θα διοικούν όσοι ασκούν βία».

«Σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά δεν θα άλλαζα τίποτα από αυτά τα λόγια. Θα προσέθετα μόνο ότι θεσμική κατοχύρωση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και της διδακτικής ερευνητικής δραστηριότητα των ΑΕΙ βρίσκει σήμερα το ουσιαστικό της ισοδύναμο» είπε.

Επιπλέον ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε «αναμετρώνται δύο διαμετρικά αντίθετες αντιλήψεις για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Δική μας επιδίωξη είναι να δώσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο πίσω στους φυσικούς του κατόχους. Στους φοιτητές και τους καθηγητές στους εργαζόμενους. Να το κάνουμε και πάλι κυψέλη δημιουργίας και εστία γόνιμου προβληματισμού. Με ελευθέρους και ασφαλείς τους ανθρώπους που το υπηρετούν. Πρωτεργάτη της ανάπτυξης της χώρας. Όχι νησίδα που αδρανούν οι κανόνες της δημοκρατικής πολιτείας και επιβάλλεται η βούληση κάθε αυταρχικής μειοψηφίας».

«Πρέπει κάτι να κάνουμε γι αυτή την πραγματικότητα που αδικεί τα πανεπιστήμια»

«Διέκρινα έναν εκνευρισμό στον τόνο σας, ασυνήθιστο σε σχέση με τις τελευταίες σας εμφανίσεις» σχολίασε ο πρωθυπουργός αποδίδοντάς τον στην αναφορά που έκανε στη νεολαία Λαμπράκη, απαντώντας στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα, κατά τη δευτερολογία του στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.

«Μια άλλη γενιά αριστερών προέτασσαν την ακαδημαϊκή αριστεία ως στόχο που θεωρούσαν ότι δε συγκρούεται επί της αρχής με το δικαίωμα στον αγώνα», είπε χαρακτηριστικά.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εγκάλεσε τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ανακρίβεια, επειδή επικαλέστηκε τον στίχο του Ελύτη για τους «νέους με τα πρησμένα πόδια» που όπως είπε τον έγραψε για τους νέους της Κατοχής και όχι για τους νέους της νεολαίας Λαμπράκη.

Θα ήθελα να αναθεωρήσετε την άποψή σας περί αποχαυνωμένων πολιτών, «φαντάζομαι ότι το είπατε εν τη ρύμη του λόγου σας και δεν το εννοείτε», είπε επίσης ο πρωθυπουργός.

Στη συνέχεια έκανε αναφορά όμως και σε όσα είπε ο κ. Τσίπρας για το ρόλο της δημόσιας τηλεόρασης με δύο επισημάνσεις, Κατά γενική ομολογία η δημόσια τηλεόραση προσφέρει ποιοτικό περιεχόμενο και έχει κερδίσει με τις παραγωγές της πολλούς καινούργιους θεατές. Αναφέρθηκε σε μια σειρά πρώην ανώτατων στελεχών της ΕΡΤ που βρίσκονται σήμερα σε θέσεις-κλειδιά στον ΣΥΡΙΖΑ και σε φιλικά σε αυτόν Μέσα.

Αμιγώς για τα θέματα της Παιδείας, ρώτησε από πού προέκυψε ο υπολογισμός ότι 24.000 παιδιά θα μείνουν φέτος εκτός της Ανώτατης Εκπαίδευσης; «Πώς έρχεστε και σπέρνετε τον πανικό όταν είναι μαθηματικώς αδύνατον να υπολογιστεί τι βάσεις θα βάλουν τα πανεπιστήμια και τι βαθμούς θα γράψουν τα παιδιά;».

Πρόσθεσε επίσης ότι προκύπτει και ένα μείζον αξιακό ζήτημα, όχι μόνο εκπαιδευτικό από τη στιγμή που προσφέρεται η δυνατότητα στους φοιτητές να φοιτούν δωρεάν στα πανεπιστήμια. «Πιστεύετε ή όχι ότι και οι φοιτητές πρέπει να έχουν κάποιες υποχρεώσεις;», ρώτησε ευθέως τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ο πρωθυπουργός πέρασε στη συνέχεια στην αναφορά του κ. Τσίπρα στα κολλέγια «Όλα αυτά τα τμήματα που φτιάχνατε νύχτα, βρίσκονται ψηλά ή χαμηλά στις αξιολογήσεις», ρώτησε ο πρωθυπουργός, απαντώντας στο επιχείρημα του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την ποιότητα σπουδών των κολλεγίων.

«Δεν πρόκειται ποτέ να βρεθεί εμβόλιο για την υποκρισία και τον λαϊκισμό σας», είπε επίσης χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.

Για τα ζητήματα ανομίας και βίας στα πανεπιστήμια ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι έχει διακρίνει αλλαγή στάσης από την πλευρά του κ. Τσίπρα αλλά πρόσθεσε πως «πρέπει κάτι να κάνουμε γι αυτή την πραγματικότητα που αδικεί τα πανεπιστήμια και υπονομεύει το χώρο στον οποίο διεξάγεται δημοκρατικός διάλογος. Δεν μπορούμε μόνο να την κοιτάμε».

Κλείνοντας την τοποθέτησή του αυτή ο πρωθυπουργός επεσήμανε πως «δεν θα ανακαλύψουμε τον τροχό. Θα κάνουμε ό, τι συμβαίνει σε όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου».

Αναφερόμενος στον τρόπο διαχείρισης της εικόνας για το τι συμβαίνει μέσα στα πανεπιστήμια, επέδειξε δύο φωτογραφίες που όπως είπε είναι δύο κέντρα ελέγχου εικόνας και πληροφορίας που βρίσκονται στο Κέιμπριτζ και στην Οξφόρδη. «Αυτή είναι η εικόνα όλων των σύγχρονων πανεπιστημίων», τόνισε. Όπως συμπλήρωσε «σε όλα τα διεθνή πανεπιστήμια υπάρχει πανεπιστημιακή αστυνομία και μάλιστα ένοπλη. Εσείς πείτε μου σε ποια χώρα του κόσμου υπάρχει η εικόνα που έχουμε στα ελληνικά πανεπιστήμια με το χάος που εσείς δημιουργήσατε κι εσείς συντηρήσατε».

Μητσοτάκης: Θέλουμε πανεπιστήμια γνώσης και καινοτομίας, σε ένα περιβάλλον ασφάλειας και ελευθερίας

«Θέλουμε πανεπιστήμια γνώσης και καινοτομίας, σε ένα περιβάλλον ασφάλειας και ελευθερίας. Και σε αυτά τα πανεπιστήμια, δεν χωράει η βία. Δεν χωράει ο εκφοβισμός», αναφέρει σε ανάρτησή του στο Twitter ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Το tweet του πρωθυπουργού συνοδεύεται από ένα βίντεο μέσω του οποίου περνάει το μήνυμα, πως «θέλουμε τα πανεπιστήμιά μας να παρέχουν ευκαιρίες για γνώσεις και δημιουργία, να είναι κυψέλες έρευνας και καινοτομίας, να είναι ποιοτικά και εξωστρεφή, να παρέχουν σε φοιτητές και καθηγητές ένα περιβάλλον ασφάλειας και ελευθερίας. Αυτά είναι τα πανεπιστήμια που θέλουμε. Και σε αυτά τα πανεπιστήμια δεν χωράει η βία και ο εκφοβισμός».