Άρχισε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η επεξεργασία του σχεδίου νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αφορά στην ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία, της κοινοτικής οδηγίας σχετικά με τη θέσπιση πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.

Με το νομοσχέδιο ενσωματώνονται, ακόμη, ευρωπαϊκές οδηγίες για την ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ και την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ. Επιφυλάξεις εξέφρασαν ΝΔ, ΔΗΣΥ, Ποτάμι και Ένωση Κεντρώων, ενώ ΚΚΕ και Χρυσή Αυγή δήλωσαν ότι το καταψηφίζουν.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, έκανε λόγο για την ενσωμάτωση μιας πολύ σημαντικής οδηγίας στο ελληνικό δίκαιο, τονίζοντας ότι για πρώτη φορά δημιουργείται ένα νέο πεδίο χωροταξικού σχεδιασμού απαραίτητο για τη χώρα.

Απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για καθυστερήσεις, ο κ. Σταθάκης αντέτεινε ότι έπρεπε να περάσει μια μακρά περίοδος διαβούλευσης και συμφιλίωσης ώστε να υπάρχει συναίνεση των κοινωνικών φορέων για το πώς πρέπει να προχωρήσει ο χωροταξικός σχεδιασμός.

«Με τη θαλάσσια χωροταξία κλείνει ένας μεγάλος κύκλος νομοθετικών παρεμβάσεων που έγιναν τα τελευταία δύο χρόνια, με τρόπο πειστικό, δεσμευτικό και σε ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα», επισήμανε ο υπουργός, ενώ έδωσε έμφαση στην ολοκλήρωση των δασικών χαρτών και του Κτηματολογίου.

«Είναι τεράστιας σημασίας η θαλάσσια χωροταξία για τη χώρα μας και έρχεται να δημιουργήσει κανόνες συμβατότητας και για τη χερσαία χωροταξία. Οι στόχοι είναι σαφείς. Προωθούμε τη βιώσιμη ανάπτυξη και ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις. Με το νομοσχέδιο αποδεικνύεται η ισχυρή διάθεση να υπάρξει προστασία της βιοποικιλότητας και της θαλάσσιας κληρονομιάς. Η ισχυρή περιβαλλοντική διάσταση είναι ισχυρή και πρωταρχική προτεραιότητα μας» κατέληξε ο κ. Σταθάκης.

Από την πλευρά του, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός τόνισε ότι με το σχέδιο νόμου θεσπίζονται οι αρχές και οι διαδικασίες για την κατάρτιση, εφαρμογή και αξιολόγηση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού για έξυπνη, διατηρήσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.

«Η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας στοχεύει στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην ενίσχυση της παραγωγικότητας και κοινωνικής συνοχής, συμπεριλαμβανομένης της προώθησης μιας πιο αποδοτικής αξιοποίησης των πόρων» ανέφερε, επισημαίνοντας παράλληλα ότι «ο παράκτιος και θαλάσσιος χώρος παρουσιάζει σημαντικές δυνατότητες για βιώσιμη ανάπτυξη και είναι καίριας σημασίας για την υλοποίηση της στρατηγικής Ευρώπη 2020.

Ο ειδικός αγορητής της ΝΔ, Χρήστος Μπουκώρος, τόνισε ότι η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας αγγίζει τους πιο εξωστρεφείς και παραγωγικούς τομείς της χώρας, σημείωσε ότι έρχεται με καθυστέρηση και επισήμανε την ανάγκη ενός ευρύτερου προγραμματισμού για το θαλάσσιο χωροταξικό, αλλά και ευρύτερης δημοκρατικής νομιμοποίησης. «Για την εθνική μας ύπαρξη είναι αναγκαίο ένα πλαίσιο συνεργασίας. Δεν μπορούμε να οριοθετούμε οριζόντιες πολιτικές», τόνισε και προσέθεσε ότι είναι ανάγκη να προτάξουμε τις ελληνικές ιδιαιτερότητες.

«Η θάλασσά μας είναι ο πλούτος και η άμυνά μας και πρέπει ο χωροταξικός σχεδιασμός να είναι ολοκληρωμένος όχι ατελής και να έχει ευρύτερες συναινέσεις, διαφορετικά θα είμαστε υπόλογοι στις νέες γενιές», κατέληξε ο εισηγητής της ΝΔ εκφράζοντας τις επιφυλάξεις του κόμματος του επί της αρχής.

«Ο τίτλος του νομοσχεδίου θα έπρεπε να είναι διάφορες διατάξεις ατάκτως ερριμμένες», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της ΔΗΣΥ, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, ενώ υποστήριξε ότι είναι ένα νομοσχέδιο «αποδομημένο και κουτσουρεμένο» χωρίς την ύπαρξη μιας συνολικής, ολοκληρωμένης και εγγεγραμμένης χωρικής στρατηγικής.

«Θα περιμένουμε να ακούσουμε και τους φορείς για να δούμε πώς θα γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η θαλάσσια χωροταξία. Παρότι δεν είμαστε αρνητικοί δηλώνουμε επιφύλαξη επί της αρχής», κατέληξε ο κ. Κωνσταντόπουλος.

«Δεν υπάρχει εθνική χωρική στρατηγική. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός δεν είναι ανεξάρτητος με τον χερσαίο σχεδιασμό. Στο νομοσχέδιο μόνο διάσπαρτες διατάξεις περί προστασίας του θαλάσσιου πλούτου υπάρχουν», υποστήριξε ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Παναγιώταρος.

«Βεβαίως χρειάζεται θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός αλλά για τις ανάγκες των πολιτών και όχι για το κέρδος του κεφαλαίου όπως κάνει το νομοσχέδιο υιοθετώντας τις ευρωπαϊκές ντιρεκτίβες», υποστήριξε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου και δήλωσε ότι το κόμμα της το καταψηφίζει.

Ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Γιώργος Λαζαρίδης, τόνισε ότι το νομοσχέδιο ενισχύει και κατοχυρώνει τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και την εθνική χωρική στρατηγική και παράλληλα διασφαλίζει μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου εντός των θαλάσσιων υδάτων.

«Η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας δεν εντάσσεται σε ένα ολιστικό σχεδιασμό που θα λαμβάνει υπόψη της τον ανθρώπινο παράγοντα. Χρειαζόμαστε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τις παράκτιες περιοχές», υποστήριξε μεταξύ άλλων ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού Γιώργος Αμυράς. Παράλληλα εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις για τη διάταξη που αφορά τις αυθαίρετες κατασκευές.

Στο νομοσχέδιο έχει κατατεθεί τροπολογία με την οποία προβλέπεται η παράταση των προθεσμιών για τις εκπτώσεις του ενιαίου ειδικού προστίμου τακτοποίησης των αυθαίρετων κατασκευών. Ειδικότερα, παρατείνεται μέχρι τις 9 Οκτωβρίου 2018 η έκπτωση του 20% του πρώτου εξαμήνου, προκειμένου να εκδοθούν οι απαιτούμενες πράξεις για την εφαρμογή του νόμου.