Το Μεταφορικό Ισοδύναμο συζητείται από το πρωί στην Ολομέλεια της Βουλής, με σχεδιασμό να ψηφιστεί απόψε ή το αργότερο αύριο, προκειμένου την επόμενη εβδομάδα να ξεκινήσει η εφαρμογή του. «Θεσπίζουμε ένα σημαντικό μέτρο και θα το διαπιστώσουν γρήγορα οι νησιώτες» είπε ο κ. Κουρουμπλής, ενώ από την αντιπολίτευση οι αντιδράσεις ποικίλουν με τη ΝΔ να δηλώνει αντίθετη.

Το σχέδιο νόμου ψηφίζει από την αντιπολίτευση το Ποτάμι και, όπως δήλωσε νωρίτερα ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Ανδρέας Λοβέρδος, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις που επέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θα τοποθετηθεί θετικά και η Δημοκρατική Συμπαράταξη. Η ΔΗΣΥ αναφέρεται ειδικότερα σε προσθήκη που επέφερε το υπουργείο στο σχέδιο νόμου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, στην οποία γίνεται ρητή αναφορά στο σύνολο των νησιών της ελληνικής επικράτειας (πλην της Εύβοιας, της Λευκάδας και της Κρήτης), όπου θα εφαρμοστεί το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου από 1-1-2019, μετά τη λήξη της πιλοτικής εφαρμογής του στο τέλος του 2018, με αποτέλεσμα να ωφελούνται οι νησιώτες από μειώσεις στα κόμιστρα των επιβατών και των εμπορευμάτων. Η Νέα Δημοκρατία, πάντως, δηλώνει ότι όχι μόνο θα καταψηφίσει το σχέδιο νόμου διότι αποτελεί «αέρα κοπανιστό», αλλά θα το αλλάξει κιόλας.

«Καταψηφίζουν το νομοσχέδιο εκείνοι που επί δεκαετίες δεν έκαναν τίποτα για τις μεταφορές στα νησιά» σημείωσε νωρίτερα ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός, ο οποίος τόνισε ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι μέτρο που επιβάλλεται στο πλαίσιο μίας ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής που είναι απολύτως αναγκαία. «Από τις πρώτες εκτιμήσεις και μελέτες, μπορεί το όφελος να είναι 500-600 ευρώ τον χρόνο το λιγότερο και να φτάσει και 1.200 και 1.300 ευρώ. Δεν είναι ευκαταφρόνητα αυτά τα ποσά» είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

«Σήμερα είναι μία μεγάλη ημέρα για τα νησιά, διότι επί σειρά δεκαετιών είχαν αίτημα το Μεταφορικό Ισοδύναμο» τόνισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος και χαρακτήρισε προφάσεις εν αμαρτίαις τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. «Στο όνομα του να πέσει η κυβέρνηση, η ΝΔ έχει μεταβληθεί σε γκρούπα του "όχι σε όλα". Οι νησιώτες θα δουν σημαντικά οφέλη» πρόσθεσε ο κ. Συρμαλένιος και δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα κριθούν από τους νησιώτες.

«Η Νέα Δημοκρατία είναι ανοιχτή στον διάλογο για ένα νομοσχέδιο που θα λύνει προβλήματα, θα αντέχει στον χρόνο, αλλά και θα ωφελεί τους νησιώτες. Δεν συμφωνούμε να χορηγείται το Μεταφορικό Ισοδύναμο ανά νοικοκυριό, αλλά ανά άτομο. Και δεν συμφωνούμε και με τα εισοδηματικά κριτήρια, τα οποία θα προσδιορίσετε εσείς και τα οποία, παρεμπιπτόντως, δεν τολμάτε να τα αναφέρετε ευθέως, αλλά τα υπονοείτε. Πιστεύουμε ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο πρέπει να το απολαμβάνουν όλοι οι νησιώτες και όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα νησιά» υπογράμμισε ο εισηγητής της ΝΔ, Χαράλαμπος Αθανασίου και κάλεσε την κυβέρνηση να δεχθεί την τροπολογία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.

«Yφέρπει ότι επιχειρείται επικοινωνιακά να τεθεί ως το αντιστάθμισμα του ΦΠΑ που καταργείται» υποστήριξε ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιώργος Καρράς και συμπλήρωσε ότι «ωφελούμενοι εκ του μειωμένου ΦΠΑ ήταν το σύνολο. Ωφελούμενοι εκ του Μεταφορικού Ισοδυνάμου είναι λιγότεροι». Ο βουλευτής ανέφερε ότι από τις αρχές του επόμενου έτους το Μεταφορικό Ισοδύναμο πρέπει να εφαρμοστεί παντού και σημείωσε ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη θα αναμείνει τις νομοτεχνικές βελτιώσεις, στις οποίες θα προχωρήσει η κυβέρνηση, προκειμένου η ΔΗΣΥ να εκτιμήσει την τελική θέση της.

«Το Μεταφορικό Ισοδύναμο έρχεται σήμερα απέναντι στην ανάγκη των νησιωτών και συνολικά του λαού για φθηνές, απρόσκοπτες, σύγχρονες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες τριακόσιες εξήντα πέντε μέρες τον χρόνο, με πληρώματα με μόνιμη και σταθερή εργασία, πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα» τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Σπύρος Τάσσος. Όπως πρόσθεσε το Μεταφορικό Ισοδύναμο εμφανίζεται ως αντιστάθμισμα στα εξοντωτικά φορολογικά μέτρα και χαράτσια, την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, τις μειώσεις των μισθών, των συντάξεων, τις κατασχέσεις, τους πλειστηριασμούς, τη μνημονιακή πολιτική μέχρι το 2060. Επίσης, είπε ότι το σχετικό νομοσχέδιο, που δεν είναι τίποτα άλλο παρά ακόμη μία μορφή επιδότησης των εφοπλιστών, οι οποίοι για τις άγονες γραμμές από την αρχή του χρόνου έχουν ήδη εισπράξει ως επιδότηση 120 εκατομμύρια ευρώ.

Το νομοσχέδιο αφορά το 15% του πληθυσμού, παρατήρησε ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Θανάσης Παπαχριστόπουλος και σχολίασε τη στάση της αντιπολίτευσης: «Έρχεστε εδώ και υποδεικνύετε. Καλά κάνετε και υποδεικνύετε, δεν είναι κακό, για να δούμε τι κάνατε εσείς για το 15% των πολιτών αυτής της χώρας. Το άρθρο 101 του Συντάγματος δεν ήρθε χθες, είναι παλιό. Αναφέρεται στις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών. Το εκμεταλλευτήκατε; Τι κάνατε; Τίποτα δεν κάνατε. Λυπάμαι που το λέω αυτό» επισήμανε ο κ. Παπαχριστόπουλος.

«Θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το σημερινό νομοσχέδιο ως αυτό που πραγματικά είναι, ως ένα βήμα μονάχα, ένα πρώτο βήμα στην αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων που έχει ως αποτελεσματικότητα η νησιωτικότητα» υποστήριξε ο βουλευτής του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης και πρόσθεσε: «Σαφώς δεν συνιστά μία ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική και σαφώς δεν αίρει τις υπάρχουσες ανισότητες που χαρακτηρίζουν τη ζωή στα νησιά. Πλην όμως είναι το πρώτο βήμα μετά από δεκαετίες δημόσιας συζήτησης γι' αυτό το τόσο χρήσιμο εργαλείο. Πρόκειται για μία πρωτόλεια εφαρμογή, για μία εφαρμογή που θα μας βοηθήσει να εξάγουμε συμπεράσματα προς χρήση στο μέλλον, προκειμένου να την αλλάξουμε, να την τροποποιήσουμε, να τη διευρύνουμε».

«Η κυβέρνηση, με το σημερινό νομοσχέδιο, κυριολεκτικά, προσπαθεί να μοιράσει λεφτά, λεφτά στα νησιά, λεφτά, όμως, που οι μνημονιακές της υποχρεώσεις την ανάγκασαν να κόψει, όπως ήταν ο μειωμένος ΦΠΑ στα νησιά» παρατήρησε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Ιωάννης Σαρίδης και επέμεινε: «Προσπαθεί μέσα από έναν "κουμπαρά" του δημοσίων επενδύσεων να βρει κάποια χρήματα, κάποια "ψίχουλα" για να μπορέσει να καλύψει το μεγάλο κενό, το οποίο δημιουργήθηκε από αυτήν τη μνημονιακή της υποχρέωση, μία "κόκκινη" γραμμή, μία ακόμα "κόκκινη" γραμμή της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που δεν μπόρεσαν να κρατήσουν».

Να συμπεριληφθεί και η Κρήτη στο Μεταφορικό Ισοδύναμο ζήτησε ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Βασίλης Κεγκέρογλου, καταγγέλλοντας, μάλιστα, ότι η εξαίρεσή της από το νομοσχέδιο είναι πολιτική.

«Οι Κρήτες πολίτες δεν χρησιμοποιούν ακτοπλοϊκή συγκοινωνία; Οι κρητικές επιχειρήσεις για τη μεταφορά των πρώτων υλών ή των προϊόντων τους προς την ηπειρωτική Ελλάδα δεν χρησιμοποιούν ακτοπλοϊκή συγκοινωνία;». επισημάνει και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Ηγουμενίδης. «Προφανώς, αντιλαμβάνομαι την αναγκαιότητα να ενισχυθούν τα μικρά ή τα μικρότερα νησιά ή τα νησιά με λιγότερο πληθυσμό, αλλά νομίζω ότι στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό μας πρέπει να είναι όλα τα νησιά, όλοι οι κάτοικοι των νησιών» συμπλήρωσε ο κ. Ηγουμενίδης.

«Είτε φοράτε γραβάτα, είτε όχι, είτε είμαστε μέσα ή έξω από τα μνημόνια, είτε νομίζετε ότι βγήκατε, η αλήθεια για τους νησιώτες είναι μία: Την 1η Ιουλίου καταργείτε, με δική σας αποκλειστική ευθύνη, τον νησιωτικό ΦΠΑ και στα τελευταία νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Το ξεκινήσατε το 2015 με την "περήφανη" διαπραγμάτευση Τσίπρα-Βαρουφάκη. Το ολοκληρώνετε το 2018 με τις υπογραφές Τσίπρα και Καμμένου» δήλωσε ο βουλευτής της ΝΔ, Νότης Μηταράκης.

«Είναι η πρώτη φορά που δίνεται τέτοια οριζόντια ενίσχυση στις επιχειρήσεις στα νησιά» σημείωσε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αναστασία Γκαρά και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη Σαμοθράκη, λέγοντας ότι είναι από τα 49 νησιά που θα εφαρμοστεί πιλοτικά το Μεταφορικό Ισοδύναμο και σύμφωνα με εκτιμήσεις και μελέτες το ποσό που αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε μία τετραμελή οικογένεια για το εξάμηνο θα φτάνει τα 529 ευρώ.

«Η κυβέρνηση αυτή κατήργησε το εθνικό ευεργέτημα των μειωμένων συντελεστών και σήμερα κακοποιεί με τον πιο βάναυσο τρόπο ένα δίκαιο αίτημα των νησιωτών που είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο» τόνισε ο βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Βρούτσης, υπογραμμίζοντας ότι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής είναι εκείνος που πέτυχε τον μειωμένο ΦΠΑ για το Αιγαίο ως αντάλλαγμα για την ένταξη στην ΕΟΚ. «Καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε ποτέ να παραδώσει τον ΦΠΑ του Αιγαίου και σήμερα που χάσαμε αυτόν τον πολύτιμο πόρο προσπαθεί η κυβέρνηση, με μία επικοινωνιακή φούσκα και αέρα κοπανιστό, να κοροϊδέψει τους νησιώτες» υποστήριξε ο βουλευτής της ΝΔ και πρόσθεσε ότι «αυτό το μέτρο (Μεταφορικό Ισοδύναμο) η Νέα Δημοκρατία θα το αλλάξει».

«Η κυβέρνηση αναζητά επικοινωνιακά ισοδύναμα και σωσίβια για να γλυτώσουν από τις βαριές ευθύνες τους σε όλα τα μέτωπα» δήλωσε ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράξης Γιώργος Αρβανιτίδης.

Κουρουμπλής: Η κυβέρνηση υλοποιεί για πρώτη φορά το άρθρο 101 του Συντάγματος για τη νησιωτικότητα

«Υλοποιούμε για πρώτη φορά το άρθρο 101 του Συντάγματος για τη νησιωτικότητα. Οι νησιώτες θα έχουν συγκεκριμένο όφελος από το Μεταφορικό Ισοδύναμο» δήλωσε, μιλώντας νωρίτερα στην Ολομέλεια της Βουλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, σημειώνοντας ότι θα μειωθεί το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων και θα προσαρμοστεί, στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με το κόστος στις χερσαίες μεταφορές.

Ο κ. Κουρουμπλής αναφέρθηκε στην Αλόννησο, για την οποία οι μελέτες δείχνουν ότι το όφελος από το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα φτάσει τα 3 εκατομμύρια ευρώ, στη Μυτιλήνη θα φτάσει τα 6 εκατομμύρια, στην Χίο τα 5 εκατομμύρια και στην Ικαρία τα 2 εκατομμύρια ευρώ. Τόνισε, δε, ότι η πιλοτική εφαρμογή δεν περιορίζεται μόνο στο Αιγαίο, αλλά αφορά και νησιά του Ιονίου. Παράλληλα, έχει προβλεφθεί η ίδρυση Παρατηρητηρίου για να ερευνά κατά πόσο ωφελούν οι πρόνοιες του μηχανισμού και να εντοπίσει τυχόν αδυναμίες στην πορεία υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, προκειμένοτ να γίνει το πρόγραμμα πιο χρηστικό για τους πολίτες.

«Θεσπίζουμε ένα σημαντικό μέτρο και θα το διαπιστώσουν γρήγορα οι νησιώτες» είπε ο κ. Κουρουμπλής και πρόσθεσε: «Θα δούμε τι θα πουν οι νησιώτες για τα κόμματα που κυβέρνησαν στο παρελθόν και δεν το εφάρμοσαν και τι θα πουν για την κυβέρνηση που το εφαρμόζει κάτω από τις συγκεκριμένες δημοσιονομικές περιοριστικές συνθήκες».

Ο υπουργός επισήμανε, όμως, ότι για την κυβέρνηση δεν εξαντλούνται οι υποχρεώσεις της πολιτείας απέναντι στη νησιωτική χώρα, αλλά θα πρέπει να συνεχιστούν εκείνες οι πολιτικές που θα βοηθήσουν τους νησιώτες να μην αισθάνονται κοινωνικά και οικονομικά αποκλεισμένοι.

Ως προς τη χρηματοδότηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, ο κ. Κουρουμπλής υπογράμμισε ότι είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, 60 εκατομμύρια για το εξάμηνο που έρχεται και 150 εκατομμύρια για τον επόμενο χρόνο, όταν το πρόγραμμα επεκταθεί σε όλα να νησιά της χώρας.

Απάντηση στην αντιπολίτευση

«Δυστυχώς, η έλλειψη γενναιότητας, η παραπληροφόρηση, η μικροψυχία και το ρεσιτάλ ψέματος, θα μπορούσε να χαρακτηρίσει τις παρατηρήσεις τής αντιπολίτευσης» σχολίασε ο υπουργός Ναυτιλίας για τη στάση της ΝΔ και απευθύνθηκε στα αντιπολιτευτικά έδρανα: «Ήταν ή δεν ήταν, το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ζήτημα που αναγραφόταν στα προεκλογικά προγράμματα επί 40 χρόνια; Μάλιστα για κάποια κόμματα που σήμερα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναφέρονται σε αυτό το θέμα, αμφιβάλλω αν το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν στο τελευταίο τους προεκλογικό πρόγραμμα».

«Εντάξει, να δεχθώ ότι δεν είναι το καλύτερο που θα μπορούσε να ήταν, κάτω από τις συγκεκριμένες περιοριστικές δημοσιονομικές συνθήκες που ζει η χώρα. Εσείς ήσασταν οι περισσότεροι υπουργοί, όχι βουλευτές, αλλά υπουργοί στις κυβερνήσεις που προηγήθηκαν. Και μάλιστα μιλάω για την περίοδο των παχιών αγελάδων. Εσείς που πήρατε το δημόσιο χρέος από 170 δισ. και το φτάσατε 300 δισ. Γιατί δεν το εφαρμόσατε το Μεταφορικό Ισοδύναμο;» παρατήρησε ο κ. Κουρουμπλής και αναρωτήθηκε πώς πιστεύουν οι βουλευτές της αντιπολίτευσης, που δεν ψηφίζουν το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ότι θα αντιδράσουν οι νησιώτες, όταν τους πουν ότι τα 150 εκατομμύρια, που η κυβέρνηση θα διαθέσει για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, είναι ψίχουλα.

«Εσείς που ξυπνάτε και κοιμάστε με την αγωνία για τους νησιώτες, όταν είχατε αυτήν τη δυνατότητα, γιατί δεν το εφαρμόσατε; Τι θα πείτε σε αυτόν τον κόσμο» ανέφερε ο υπουργός και κατήγγειλε παραπληροφόρηση, σημειώνοντας ότι πολύ γρήγορα θα κληθούν, από τους νησιώτες, να απολογηθούν όσοι διετέλεσαν υπουργοί αλλά δεν μερίμνησαν να εξασφαλιστεί από την ΕΕ συγκεκριμένο πρόγραμμα υλοποίησης του προγράμματος Εδαφικής Συνοχής. «Η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί προεκλογικά για το Μεταφορικό Ισοδύναμο και έρχεται σε αυτήν την περίοδο και προχωρεί σε αυτήν τη διαδικασία. Δεν προχωρήσαμε έτσι, με τη μεταφυσική φώτιση. Κάναμε διάλογο με όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς, με τη συμμετοχή του πιο έγκυρου επιστημονικού φορέα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Μπορείτε να τα αμφισβητείτε αυτά; Ακούσατε τους φορείς χθες. Δεν είπε κανείς τους ότι η κυβέρνηση δεν τους κάλεσε στον διάλογο» τόνισε ο κ. Κουρουμπλής και επισήμανε ότι το νομοσχέδιο προχώρησε μετά από εξαντλητικό διάλογο και σήμερα η κυβέρνηση πιέζει την Κομισιόν να υπάρξει πρόγραμμα στήριξης της νησιωτικής πολιτικής.

«Γιατί, λοιπόν, τέτοιο ρεσιτάλ ψέματος και υποκρισίας» είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και αναφέρθηκε και στην κριτική για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. «Δεν είπατε ποτέ στον κόσμο ότι ο ΦΠΑ δεν καταργήθηκε ποτέ στις μεταφορές, θέμα που συνδέεται με το κόστος. Είχε υπάρξει σύστημα που να παρακολουθεί αν αυτός ο μειωμένος ΦΠΑ ωφελούσε συνολικά τους πολίτες ή αν ωφελούσε τις τσέπες ολίγων; Η αλήθεια είναι πως δεν μπορείτε να απογαλακτιστείτε από τα μεγάλα συμφέροντα» επισήμανε.

Για τις άγονες γραμμές, ο κ. Κουρουμπλής υπογράμμισε: «Να δούμε πού πήγαιναν τα λεφτά στις λεγόμενες άγονες γραμμές. Και τι γινόταν όλα αυτά τα χρόνια στο Αιγαίο. Να δούμε πώς λειτουργούσε το σύστημα και ποιοι εξυπηρετούνταν. Τολμήσαμε να συγκρουστούμε με συμφέροντα! Και έρχεται το ΚΚΕ και μας λέει ότι φοβόμαστε τους εφοπλιστές;».