Η τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Θαλάσσια Μεταφορά Σύμμεικτων Αστικών Στερεών Αποβλήτων», η οποία κατατέθηκε χθες και προστίθεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εξωτερικών «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2015/637/ΕΕ του Συμβουλίου της 20ής Απριλίου 2015 (ΕΕL 106/24.4.2015)», συζητήθηκε σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασής της, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, ανέφερε ότι πρόκειται για ρύθμιση που διευκρινίζει τους όρους για τη θαλάσσια μεταφορά αστικών στερεών αποβλήτων, ειδικότερα «επιλύει το θέμα της μεταφοράς των σύμμεικτων αστικών στερεών αποβλήτων».

Όπως σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, η διάταξη αποσαφηνίζει ότι επιτρέπεται η θαλάσσια μεταφορά των σύμμεικτων αστικών στερεών αποβλήτων με τακτικά δρομολόγια επιβατηγών πλοίων στις εξής περιπτώσεις:

  1. Εφόσον το προβλέπει το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ).
  2. Όταν γίνεται προς τον σκοπό της άμεσης παύσης της λειτουργίας Χώρου Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (ΧΑΔΑ).
  3. Όταν προβλέπεται στο Σχέδιο Δράσης που εκδίδει ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Ο κ. Φάμελλος τόνισε πως πρόκειται για ρυθμίσεις ουσιώδους σημασίας για την άμεση παύση λειτουργίας ΧΑΔΑ, αλλά και την αποτροπή δημιουργίας νέων, ιδίως σε νησιωτικές περιφέρειες και πως σε αυτήν την κατεύθυνση και σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών «έχει δημιουργηθεί ειδικό χρηματοδοτικό εργαλείο, στον Φιλόδημο (σσ. πρόγραμμα ενίσχυσης δήμων), ώστε οι εναπομείναντες, λίγοι πλέον, ΧΑΔΑ να ενταχθούν σε χρηματοδότηση εντός του 2018, και να αποκατασταθούν». Ο αναπληρωτής υπουργός υπενθύμισε ότι η Ελλάδα κατέβαλλε για χρόνια σχετικά πρόστιμα, ύψους 50 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα η εξαμηνιαία χρηματική ποινή έχει μειωθεί κατά 73%.

Τέλος, ως προς την τήρηση των περιβαλλοντικών και υγειονομικών όρων κατά τη μεταφορά των σύμμεικτων αστικών στερεών αποβλήτων, ο κ. Φάμελλος ενημέρωσε ότι υπάρχει ήδη σε ισχύ εγκύκλιος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία -όπως είπε- ρυθμίζει όλα τα ζητήματα ασφάλειας και ελέγχου των οχημάτων μεταφοράς σύμμεικτων απορριμμάτων.