Ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία και λειτουργία του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της χώρας, με την ψήφιση απόψε από την ολομέλεια της Βουλής, του νομοσχεδίου για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Αντιπαράθεση Σπίρτζη - Γεωργιάδη. Βολές και από Αυγενάκη. Ψηφίστηκε η τροπολογία για επίσπευση των εργασιών στην επένδυση του Ελληνικού. 

Ψηφίστηκε από την ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο με το οποίο κυρώνεται η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του  Δημοσίου και των εταιρειών ΓΑΙΟΣΕ, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, ΕΤΒΑ Βιομηχανικές Περιοχές και της Γκόλνταιρ Κάργκο, για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. 

 Στο νομοσχέδιο, «υπέρ» δήλωσαν ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, και καταψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, με εξαίρεση το Ποτάμι που δήλωσε «παρών».

«Η Ελλάδα έρχεται, επιτέλους, να αξιοποιήσει τη θέση της ως διεθνές κέντρο συνδυασμένων μεταφορών», είπε λίγο πριν την έναρξη της ψηφοφορίας ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης και υπογράμμισε ότι με την σημερινή εξέλιξη αναβαθμίζεται η γεωπολιτική θέση της χώρας, προσελκύονται νέες παραγωγικές και μεταποιητικές δομές, οικοδομούνται σχέσεις συνεργασίας και αμοιβαίων παραγωγικών δραστηριοτήτων με τις βαλκανικές χώρες.

Ο Χρήστος Σπίρτζης σχολίασε την κριτική των κομμάτων της αντιπολίτευσης: «Μας λέτε ότι είναι πολύ χαμηλό το τίμημα και ότι είναι φιλέτο. Γιατί τότε, τόσες διαγωνιστικές διαδικασίες που κάνατε, από το 2006 έως το 2009, το 2010 και το 2011, βγήκαν άγονες; Και γιατί προσήλθε μόνο μια προσφορά το 2016, αφού είναι φιλέτο;».

Ο κ. Σπίρτζης απάντησε και στις επικρίσεις ότι η κυβέρνηση βάζει την υπογραφή της σε μια σύμβαση που αποτελεί σκάνδαλο: «Μας καταγγέλλετε, για σκανδαλώδη σύμβαση σε μια σύμπραξη που το 80% το έχει η ΕΤΒΑ, που είναι το ελληνικού δημοσίου; Διαπλεκόμαστε με το ελληνικό δημόσιο; Για αυτό μας καταγγέλλετε; Ακόμη και έτσι όμως, δεν ισχύει. Αν υπήρχε αλλαγή των όρων του διαγωνισμού, προφανώς δεν θα περνούσε, ούτε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ούτε από μια σειρά διαδικασιών που έχουν προηγηθεί».

Οι θέσεις των κομμάτων

 «Με την επικύρωση της σύμβασης αυτής, προχωράει ένα έργο που επανειλημμένα από το 2004 είχαν προσπαθήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις να το ολοκληρώσουν, με κατ' επανάληψη αποτυχημένες προσπάθειες, ένα έργο για το οποίο οι απαλλοτριώσεις είχαν ξεκινήσει από το 1979. Σήμερα, αυτή η κυβέρνηση πετυχαίνει εκεί που απέτυχαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνος Σπαρτινός.

«Ακούσαμε άλλη μια φορά τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας να προσπαθεί χωρίς περίσκεψη και ανενδοίαστα να υπονομεύσει κάθε επενδυτική αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, καλώντας Άραβες επενδυτές να επενδύσουν στη χώρα μας, αλλά μόνο όταν θα είναι αυτός πρωθυπουργός, δηλαδή στο απώτατο και το άδηλο μέλλον», σχολίασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

«Αυτή η σύμβαση, την οποία φέρνει σήμερα στη Βουλή η κυβέρνηση, είναι εξόχως προβληματική, αντιστρατεύεται το δημόσιο συμφέρον, περιλαμβάνει αντισυνταγματικές διατάξεις και αποτελεί αποτέλεσμα περίεργων αποφάσεων και ζυμώσεων, οι οποίες εγείρουν πολλά ερωτηματικά», είπε ο βουλευτής της ΝΔ Κ. Καραμανλής. «Πιστεύουμε στην ανάγκη αξιοποίησης του Θριασίου, που θα ενισχύσει τον ρόλο του Πειραιά στον θαλάσσιο διάδρομο της Ασίας και της Ευρώπης. Δεν είναι δυνατόν, όμως, να στηρίξουμε τη συγκεκριμένη σύμβαση που έχετε φέρει με διαφοροποιημένους όρους από αυτούς της προκήρυξης», είπε ο βουλευτής της ΝΔ και επισήμανε ότι κατατέθηκε μία μοναδική προσφορά. «Δεν είναι δυνατόν να περιμένετε να στηρίξουμε μία σύμβαση, στην οποία προβλέπεται εφάπαξ τίμημα, μειωμένο κατά 50%, με την απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΓΑΙΑΟΣΕ», είπε ο κ. Καραμανλής.

«Δεν υπάρχει ούτε ένας Έλληνας που να μη θέλει την αξιοποίηση του Θριάσιου. Προφανώς το Θριάσιο πρέπει να αξιοποιηθεί, γιατί αποτελεί εθνικό στόχο η Ελλάδα να αποτελέσει ένα σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο των Βαλκανίων και όχι μόνο», είπε ο βουλευτής της ΔΗΣΥ Γιάννης Μανιάτης και πρόσθεσε: «'Αλλο, όμως, η σωστή αξιοποίηση του Θριάσιου και άλλο τα «δωράκια» κάποιων εκατομμυρίων ευρώ, που εμπεριέχονται σε συγκεκριμένα άρθρα της σύμβασης, την οποία προφανώς θα καταψηφίσουμε». Ο κ. Μανιάτης αναφέρθηκε και στους διαγωνισμούς που προηγήθηκαν: «Ο πρώτος διαγωνισμός για το Θριάσιο έγινε το 2006-2009. Το όφελος του ελληνικού δημοσίου ήταν 77 εκατομμύρια ευρώ. Ο δεύτερος διαγωνισμός έγινε με υπογραφή του κ. Σπίρτζη τον Νοέμβριο του 2015 και αφορούσε παραχώρηση για πενήντα χρόνια με συνολικό όφελος του δημοσίου 63 εκατομμυρίων ευρώ. Ο τρίτος διαγωνισμός έγινε μετά από έναν χρόνο, τον Ιούνιο του 2016, με υπογραφή ξανά του κ. Σπίρτζη. Έχουμε μείωση του οφέλους του δημοσίου κατά 51%. Τα 63 εκατομμύρια γίνονται 31 εκατομμύρια. Τι κρύβεται;».

To σχέδιο νόμου υπηρετεί την καπιταλιστική κερδοφορία, ανέφερε στη συζήτηση που προηγήθηκε, η βουλευτής του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου. «Δεν μιλάμε για τα 588 στρέμματα κρατικής γης που δίνονται πάμφθηνα, αλλά για την προστιθέμενη αξία που θα δημιουργηθεί σε αυτά και ποιος θα την καρπωθεί», είπε η βουλευτής του ΚΚΕ και επισήμανε: «Δεν πρέπει να παγιδεύονται η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα στο να διαλέξουν ανταγωνιστή, δηλαδή τον εκμεταλλευτή τους. Διότι, όλοι έχουν ενιαία και ομόφωνη άποψη στην εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης».

«Θεσμοθετείται ένα ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο», είπε ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Κωνσταντίνος Κατσίκης. «Το νέο εμπορευματικό κέντρο Θριασίου θα προσδώσει με τη λειτουργία του μεγάλη προστιθέμενη αξία στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών», είπε ο βουλευτής των ΑΝΕΛ.

«Είμαστε θετικοί σε κάθε επένδυση που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και γίνεται με όρους διαφάνειας, αξιοκρατίας και ωφελεί σε μακροχρόνιο και όχι βραχυπρόθεσμο ορίζοντα την κοινωνία, την οικονομία ευρύτερα και όχι μόνο στενά της περιοχής», ανέφερε ο βουλευτής του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, που δεν έκρυψε όμως τον προβληματισμό του διότι «οι υποδομές της συγκεκριμένης περιοχής δεν είναι τόσο ικανές για να απορροφήσουν τους κραδασμούς από μια τέτοια επένδυση» και γιατί θα τετραπλασιαστούν τα βαρέα οχήματα επιβαρύνοντας περιβαλλοντικά την περιοχή.

«Πρόκειται σαφώς για ένα έργο στρατηγικής σημασίας με πολλαπλές αναπτυξιακές προοπτικές, που ξεπερνά σαφέστατα και τα σύνορα της χώρας και θα συμβάλλει στην αύξηση των μεταφερόμενων με τον σιδηρόδρομο εμπορευματικών φορτίων και την ανάδειξη, βέβαια, της Ελλάδος σε ισχυρό παράγοντα της εφοδιαστικής αλυσίδας και σε μια κύρια πύλη διακίνησης εμπορευμάτων προς την υπόλοιπη Ευρώπη», είπε ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων Μάριος Γεωργιάδης. Ο βουλευτής υπογράμμισε όμως, ότι ένα «φιλέτο» παραχωρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα, έχει διαφοροποιηθεί η τελική σύμβαση από την προκήρυξη, και δίνονται απαράδεκτες διευκολύνσεις σε σχέση με τον συντελεστή δόμησης.

«Το ελληνικό Δημόσιο έχει πληρώσει πάρα πολλά μέχρι να έρθει αυτή η σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των εταιρειών του και κάποιων ιδιωτικών εταιρειών. Ο νέος - εντός πολλών εισαγωγικών - «επενδυτής» που έρχεται, επί της ουσίας πληρώνει ψίχουλα, για να μην πούμε τίποτα. Παραλαμβάνει μια τεράστια επένδυση και θα έχει αποκλειστική χρήση. Όλα ευνοϊκά γι' αυτόν», ανέφερε ο Ηλίας Παναγιώταρος.

 Ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε σχετικές αιτιάσεις της αντιπολίτευσης τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία δυσμενής μεταβολή σε σχέση με την αρχική. «Το εμπροσθοβαρές τίμημα των 10 εκατ. ευρώ δημιουργεί καλύτερο αποτέλεσμα από εκείνο των 20 εκατ. ευρώ, καθώς με το πρώτο προκύπτει ελάχιστο εγγυημένο μίσθωμα 350.000 ευρώ, ενώ με το δεύτερο μειώνεται δραματικά στα 50.000 ευρώ» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σημείωσε ακόμη ότι δεν ικανοποιήθηκε κανένα αίτημα του παραχωρησιούχου (σταθερός ΕΝΦΙΑ, απαλλαγή από δημοτικά τέλη κ.λπ.) πέρα από τη δυνατότητα απαλλαγής από τα τέλη καθαριότητας υπό την προϋπόθεση ότι θα αναλάβει ο ίδιος την καθαριότητα. Απορριπτική, σύμφωνα με τον υπουργό, ήταν η απάντηση στο αίτημα για φοροαπαλλαγές, «σε αντίθεση με ότι εσείς εισηγούσασταν με επιστολή του τότε Υπουργού Μεταφορών κ. Στυλιανίδη προς τον τότε Υπουργό Οικονομικών για μία σειρά από φοροαπαλλαγές και διευκολύνσεις για τον τότε υποψήφιο ανάδοχο».

Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ακόμη ότι η δυνατότητα μετατροπής της δεσμευτικής επένδυσης δεν μεταβάλει το ύψος της, ενώ για μία από τις βασικές ενστάσεις της αντιπολίτευσης, ότι η εκ των υστέρων μεταβολή των όρων διαγωνισμού και συγκεκριμένα των όρων δόμησης συνιστά σοβαρή αλλοίωση των όρων του διαγωνισμού, ο υπουργός Μεταφορών σημείωσε πως όλες οι αλλαγές δόμησης είναι σύμφωνες με όλα τα διεθνή στάνταρτς.

«Η Ελλάδα έρχεται επιτέλους να αξιοποιήσει τη θέση της ως διεθνές κέντρο συνδυασμένων μεταφορών» υπογράμμισε ο υπουργός Μεταφορών, ενώ έκανε λόγο για «αμηχανία της αντιπολίτευσης» και «παλινωδίες δεκαετιών». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον εισηγητή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννη Μανιάτη: «Δεν μας ακουμπάει η λάσπη σας. Εύχομαι να γίνεται μόνο για λόγους αντιπολιτευτικής τακτικής, διαφορετικά είναι σκανδαλώδης η στάση σας γιατί εσείς δεν είστε από τους πολιτικούς που δεν ξέρουν», ενώ ιδιαίτερα σκληρή γλώσσα χρησιμοποίησε από την πλευρά του ο βουλευτής της ΔΗΣΥ κατά τη δευτερολογία του: «Λυπάμαι να πω ότι ο κύριος Σπίρτζης ανήκει στην κατηγορία των θλιβερών ανθρώπων που επειδή είναι ριψάσπιδες και αποστάτησαν υποχρεώνονται να γίνονται ακραίοι προκειμένου να αποδεικνύουν την πίστη τους στο νέο τους αφεντικό» είπε.

Ένταση σημειώθηκε και κατά την τοποθέτηση του αντιπροέδρου της ΝΔ Άδωνι Γεωργιάδη, ο οποίος κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι άλλαξε τους όρους του διαγωνισμού εκ των υστέρων χωρίς να κάνει τον διαγωνισμό από την αρχή. «Το κάνατε με νόμο. Γιατί εάν δεν το κάνατε με νόμο δεν θα περνούσατε από το ειδικό δικαστήριο, θα πηγαίνατε κατευθείαν στον Κορυδαλλό» ανέφερε. «Δεν έχει ξαναγίνει στο Κοινοβούλιο αυτό που γίνεται σήμερα» πρόσθεσε κάνοντας λόγο για «λαμογιές».

Παίρνοντας τον λόγο επί προσωπικού, ο υπουργός Μεταφορών απάντησε στον αντιπρόεδρο της ΝΔ ότι έχει πέσει θύμα παραπληροφόρησης σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει τεύχος προκήρυξης του διαγωνισμού με άλλους όρους.

Αυγενάκης: Έντονη οσμή σκανδάλου της αριστερής κυβέρνησης

Επίθεση στην κυβέρνηση, με αφορμή τη σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο, εξαπέλυσε ο γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ, Λευτέρης Αυγενάκης, κάνοντας λόγο για «σκάνδαλο».

Σε δήλωσή του, μιλά για «άλλη μια σύμβαση με έντονη οσμή σκανδάλου της αριστερής κυβέρνησης», επισημαίνοντας πως «η κυβέρνηση άλλαξε την αρχική σύμβαση του 2006, προκειμένου να ζημιώσει το ελληνικό δημόσιο, αφού το ελληνικό κράτος δεσμεύεται για διπλάσιο χρόνο, με μείωση 50% στη δεσμευτική εγγύηση (entry fee), με δεσμεύσεις του ελληνικού δημοσίου για εγγυήσεις και με δραστική μείωση της ετήσιας καταβολής υπέρ του ελληνικού δημοσίου έναντι της σύμβασης του 2006.»

Όπως υποστηρίζει ο κ. Αυγενάκης «μετά το σκάνδαλο των κατηγοριών για τον χρηματισμό υπουργών και κυβερνητικών στελεχών από τον Σόρος, για τη στήριξη της εθνικά επιζήμιας Συμφωνίας των Πρεσπών, μετά το σκάνδαλο της αγοράς της ζημιογόνου εταιρείας του αντιπροέδρου της κυβέρνησης των Σκοπίων έναντι 4,8 εκατ. ευρώ, μετά το σκάνδαλο της κατασπατάλησης του ποσού των 1,6 δισ. ευρώ για το προσφυγικό- μεταναστευτικό και των ερευνών που διεξάγει η OLAF, μετά το σκάνδαλο της "εν κρυπτώ" εκχώρησης 10.119 ακινήτων του δημοσίου για 99 χρόνια στο Υπερταμείο, έρχεται το σκάνδαλο της σύμβασης παραχώρησης για την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο!»

Και καταλήγει ο γραμματέας της ΠΕ της ΝΔ: «Το "ηθικό πλεονέκτημα" των σκανδάλων της αριστεράς! Το "ηθικό πλεονέκτημα" των σκανδάλων του "καθεστώτος των Τσίπρα-Καμμένου!" Αυτό το "καθεστώς" θα ανατρέψουμε σύντομα, με την εντολή του ελληνικού λαού».

 Ψηφίστηκε η τροπολογία για την «απρόσκοπτη εκτέλεση των οικοδομικών αδειών» στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού - Αγίου Κοσμά

Στις διατάξεις του νομοσχεδίου εντάχθηκε, μετά την ψήφισή της, και η τροπολογία για την "απρόσκοπτη εκτέλεση των οικοδομικών αδειών στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού - Αγίου Κοσμά".

Συγκεκριμένα, με την υπόψη τροπολογία, τροποποιούνται - συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4062/2012 σχετικά με το καθεστώς οικοδομικής και περιβαλλοντικής αδειοδότησης που διέπει την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού-Αγίου Κοσμά.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

*Εγκρίνονται με τις οριζόμενες κ.υ.α. και οι περιβαλλοντικοί όροι της εφαρμογής του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) καθώς και τω έργων υποδομής που εξυπηρετούν τη συνολική λειτουργία του Μητροπολιτικού Πόλου και προβλέπεται η σχετική διαδικασία,

*αποσαφηνίζεται ότι το Γραφείο Ελληνικού, εκδίδει τις οικοδομικές άδειες όλων των κατηγοριών εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά, όπου απαιτείται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.