(upd 20.38) Ανέβηκαν οι τόνοι στη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος, με την πλειοψηφία των κομμάτων της αντιπολίτευσης να κάνουν λόγο για κατάφορη παραβίαση του κανονισμού και έλλειψη δημόσιας διαβούλευσης, και τον Γ. Γεραπετρίτη να δηλώνει πως το νομοσχέδιο είναι κατεπείγον, αλλά παρ' όλα αυτά προσπάθησε στο «πλαίσιο του δυνατού» να δώσει χρόνο στη διαβούλευση.

«Βρίσκομαι εδώ όχι για να επιβάλω ή να διαμορφώσω δημόσιες πολιτικές, αλλά πάνω από όλα να ακούσω, και, στο πλαίσιο ενός διαβουλευτικού πνεύματος, να υιοθετήσω όλες εκείνες τις αναγκαίες τροποποιήσεις οι οποίες θα τεθούν», ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, στην έναρξη της συζήτησης του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος, στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή. Για το λόγο αυτό, ο κ. Γεραπετρίτης ζήτησε από τα μέλη της επιτροπής να θέσουν υπόψη του όλα τα κείμενα των προτάσεών τους για τροποποιήσεις ή βελτιώσεις, διαβεβαιώνοντας ότι θα επιδείξει διαβουλευτική διάθεση για να παραχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα.

«Το νομοσχέδιο εισάγει νέα σύγχρονη θεώρηση για το κράτος και, για πρώτη φορά, σε ενιαίο κείμενο φέρνει κρίσιμες διατάξεις», είπε ο κ. Γεραπετρίτης και ενημέρωσε τους βουλευτές, μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής, ότι την προσεχή Τετάρτη ολοκληρώνεται και ο κύκλος της διαβούλευσης που ξεκίνησε την προηγούμενη Πέμπτη.

Παρά την εισαγωγική του δήλωση, όμως, ο κ. Γεραπετρίτης άκουσε τα κόμματα της αντιπολίτευσης να προβάλλουν ζωηρές ενστάσεις για το γεγονός ότι το νομοσχέδιο δεν συνοδεύεται από την έκθεση δημόσιας διαβούλευσης, η οποία ρητά αναφέρεται στον Κανονισμό. Ο ΣΥΡΙΖΑ, δια του Χρήστου Σπίρτζη, έθεσε και ζήτημα για την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους την οποία χαρακτήρισε έκθεση με πολλές γκρίζες ζώνες και ελλιπέστατη ως προς τα οικονομικά αποτελέσματα των διατάξεων. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ μίλησε μάλιστα για βάναυση παραβίαση του Κανονισμού της Βουλής και των κανόνων καλής νομοθέτησης.

Στην απουσία έκθεσης δημόσιας διαβούλευσης για ένα νομοσχέδιο που υποτίθεται εισάγει κανόνες καλής νομοθέτησης, αναφέρθηκε και ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής Χάρης Καστανίδης και τόνισε ότι παραβιάζεται διάταξη του Κανονισμού και του νόμου.

«Εγώ δεν θέλησα να έρθει ως κατεπείγον το νομοσχέδιο για να γίνει συζήτηση, όμως, το νομοσχέδιο αυτό είναι κατεπείγον. Πρέπει να αλλάξει άμεσα η δομή επί των οποίων παράγονται οι πολιτικές. Εγώ θέλησα, στο πλαίσιο του δυνατού, να δώσω όλο το χρόνο και προσπάθησα να δώσω χρόνο και στη διαβούλευση, η οποία ολοκληρώνεται την Τετάρτη», είπε ο κ. Γεραπετρίτης, σημειώνοντας μάλιστα ότι το νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος είναι βασικό στοιχείο του προγράμματος του κυβερνώντος κόμματος που είναι γνωστό εδώ και αρκετό καιρό. «Ήταν η μεγαλύτερη πολιτική δέσμευση του προγράμματος μας», είπε χαρακτηριστικά και επέμεινε να αρχίσει η συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή.

«Η κυβέρνηση εισηγείται ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο, το οποίο, σύμφωνα με τους συντάκτες του, φιλοδοξεί να αντιμετωπίσει χρόνιες παθογένειες στην οργάνωση του κράτους, στη γραφειοκρατία που είναι διαχρονικός βραχνάς, αλλά και στην καλή νομοθέτηση», ανέφερε ο πρόεδρος της Επιτροπής, Μάξιμος Χαρακόπουλος, που ζήτησε από την κυβέρνηση να μη γίνει κανόνας αυτό που γίνεται σήμερα και να συνοδεύονται εφεξής τα νομοσχέδια από την έκθεση διαβούλευσης. Ζήτησε, ωστόσο, από την αντιπολίτευση να μην αδικηθεί η ουσία της συζήτησης του νομοσχεδίου με ένα τυπικό διαδικαστικό θέμα.

Στ. Κελέτσης: Το νομοσχέδιο δίνει απάντηση στη διάχυτη δυσπιστία του πολίτη έναντι του κράτους

To νομοσχέδιο αποτελεί μια μεγάλη μεταρρυθμιστική τομή, όσον αφορά τη λειτουργία του κράτους και της κεντρικής διοίκησης, ανέφερε ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Σταύρος Κελέτσης, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή. Ο βουλευτής της ΝΔ, αφού επεσήμανε ότι ο πολίτης είναι εκείνος που επιβαρύνεται με τις δυσλειτουργίες του κράτους και την έλλειψη αποτελεσματικότητας της διοίκησης, υπογράμμισε ότι το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης απαντά στη διάχυτη δυσπιστία έναντι του κράτους που έχουν οι πολίτες.

«Το νομοσχέδιο οργανώνει και συστηματοποιεί διάσπαρτες διατάξεις που αφορούν την οργάνωση και τη λειτουργία του κεντρικού κράτους, εδώ και 40 και πλέον χρόνια», είπε ο κ. Κελέτσης, που επισήμανε ότι ρυθμίζονται τα κεντρικά όργανα του κράτους, δηλαδή, κυβέρνηση, πρωθυπουργός, υπουργοί και υφυπουργοί, κεντρική διοίκηση και αποκεντρωμένη.

Για την κριτική που έχει ασκηθεί ότι «το νομοσχέδιο δημιουργεί σφικτό σύστημα εξουσίας πρωθυπουργικοκεντρικό», ο εισηγητής είπε ότι ουδεμία αρμοδιότητα και εξουσία αφαιρείται από τα περιφερειακά ή άλλα όργανα της κεντρικής διοίκησης υπέρ του πρωθυπουργού, υπέρ της κυβέρνησης και γενικά υπέρ των πολιτικών οργάνων. Επεσήμανε, δε, ότι το νομοσχέδιο, αρμοδιότητες που παλαιότερες είχαν οι υπουργοί, τις διαχέει στη διοίκηση.

Είπε, επίσης, ότι οι διατάξεις διαπνέονται από τις αρχές της νομιμότητας, της διαφάνειας και του κράτους δικαίου, αφού γίνεται πιο συστηματικός ο έλεγχος για τη διαφάνεια με τη νέα Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Διαπερνάται, δε, το νομοσχέδιο από την αρχή της αμεροληψίας και της ουδετερότητας του κράτους με τη μεγάλη προσπάθεια αποκομματικοποίησής του και από την αρχή της χρηστής διοίκησης και της αποτελεσματικότητας.

Σπίρτζης: Απόλυτος έλεγχος του κράτους από το γραφείο πρωθυπουργού

«Το νομοσχέδιο είναι σε πλήρη αντιδιαστολή των στόχων που διακηρύσσει η κυβέρνηση», ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

«Ακούμε για αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης, για κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τα κυβερνητικά όργανα και για το νέο ρόλο του υπουργικού συμβουλίου, που θα έχει λογοδοσία και διαφάνεια», είπε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και προσέθεσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, ως αξιωματική αντιπολίτευση, έχει πραγματικά διάθεση να μην κινηθεί στο πλαίσιο που κινήθηκε η ΝΔ, με στείρα άρνηση και αβάσιμες επιθέσεις, «αλλά δυστυχώς διαπιστώνεται, με το νομοσχέδιο αυτό, ότι οι διακηρύξεις της κυβέρνησης δεν ισχύουν ούτε στο ελάχιστο».

«Η δήθεν έτοιμη κυβέρνηση πρέπει να προσγειωθεί στην πραγματικότητα. Κατατέθηκε ένα πρόχειρο σχέδιο νόμου, ένα σχέδιο νόμου που θα κολλήσει πολλά πράγματα στη λειτουργία του κράτους, με ένα και μόνο στόχο: τον απόλυτο έλεγχο του κράτους από το γραφείο του πρωθυπουργού και τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Αυτά είναι στον αντίποδα όσων έχετε πει», απευθύνθηκε στα κυβερνητικά έδρανα ο Χρήστος Σπίρτζης.

«Αντί για σύγχρονες δομές, υπερσυγκεντρώνονται πολιτικές και εκτελεστικές αρμοδιότητες, σε ένα πρόσωπο, στον πρωθυπουργό. Εκεί εντάσσονται η ΕΥΠ, η ΕΡΤ, το Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο διορισμός του διοικητή της δήθεν καινοτόμας αρχής διαφάνειας», είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ και προσέθεσε πως για να ισχύσουν, στο ελάχιστο, όλα όσα αναφέρει ο υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης, πρέπει καταρχήν να καταργηθούν οι μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου που μεταξύ άλλων προβλέπουν ότι ο διοικητής της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας θα διοριστεί μεταβατικά από τον πρωθυπουργό. «Ακόμη και οι δημοσιεύσεις των πράξεων στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, φεύγουν από το Γενικό Γραμματέα και πάνε στον πρωθυπουργό. Πάει στον πρωθυπουργό ακόμη και ο ορισμός των πρεσβευτών εκ προσωπικοτήτων», είπε ο κ. Σπίρτζης.

Χ. Καστανίδης: Καμία σχέση του νομοσχεδίου με το επιτελικό κράτος

«Το νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση στη Βουλή δεν έχει καμία σχέση με τη συγκρότηση του επιτελικού κράτους», ανέφερε κατά τη συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής Χάρης Καστανίδης και χαρακτήρισε «ψευδώνυμο» τον τίτλο του νομοσχεδίου.

Ο Χάρης Καστανίδης τόνισε πως είναι «μύθος» ότι μειώνεται δραματικά ο αριθμός των μετακλητών υπαλλήλων. «Ο αριθμός των μετακλητών, όχι μόνο δεν μειώνεται, αλλά μπορεί και να αυξάνεται με εισήγηση του υπουργού, ενώ αποσιωπάται ο αριθμός των μετακλητών υπαλλήλων που θα συγκροτούν την προεδρία της κυβέρνησης», είπε ο κ. Καστανίδης.

Ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής χαρακτήρισε όμως «μύθο» και τη διακήρυξη της κυβέρνησης ότι εμπιστεύεται τη δημόσια ιεραρχία, αφού μεταφέρονται «απαραδέκτως αρμοδιότητες στην προεδρία της κυβέρνησης».

«Όταν μιλάμε για το επιτελικό κράτος αναφερόμαστε στη λειτουργία μικρού κράτους στρατηγείου, που διαμορφώνει τις επιτελικές προγραμματικές, γενικές κατευθύνσεις της κυβερνητικής πολιτικής, αρθρώνεται σε λίγα υπουργεία, με ελάχιστες γενικές διευθύνσεις και με μικρό αριθμό υψηλών προσόντων υπαλλήλων. Στο επιτελικό κράτος, το σύνολο των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων μεταβιβάζονται στους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης και στις αποκεντρωμένες υπηρεσίες», ανέφερε ο κ. Καστανίδης και παρατήρησε: «Όπως θα διαγνώσει ένας σχετικά επιμελής πολίτης, διαβάζοντας το νομοσχέδιο, δεν υπάρχει καμία απόπειρα συγκρότησης αυτής της έννοιας του επιτελικού κράτους. Υπάρχουν τάσεις αντίθετες με το επιτελικό κράτος».

Ο κ. Καστανίδης αναφέρθηκε και στις διατάξεις για την προεδρία της κυβέρνησης. «Δημιουργείται μία γιγαντιαία δημόσια υπηρεσία, η Προεδρία της Κυβέρνησης, η οποία υπάγεται απευθείας στον πρωθυπουργό, με ισχυρές αρμοδιότητες συντονισμού και εποπτείας των δημόσιων πολιτικών, με εξαιρετικές πρόσθετες αρμοδιότητες, όπως π.χ. ακόμα και η τελική σύνταξη των νομοσχεδίων, με πολυάριθμο προσωπικό αποτελούμενο από τετρακόσιους σαράντα υπαλλήλους (εκατό μετακλητοί και τριακόσιοι σαράντα αποσπασμένοι) και με δυνατότητα αύξησής τους! Η δημιουργία μιας τέτοιας θηριώδους υπηρεσίας ενισχύει ακόμα περισσότερο το πρωθυπουργικοκεντρικό μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας, κάτι με το οποίο είμαστε εντελώς αντίθετοι», είπε ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής.

Μ. Συντυχάκης: Στόχος της κυβέρνησης αποτελεσματικό κράτος για τους επιχειρηματικούς ομίλους, ικανό κράτος για την επιβολή αντιλαϊκής πολιτικής

«Στόχος της κυβέρνησης είναι ένα πιο αποτελεσματικό κράτος για τους επιχειρηματικούς ομίλους και ένα κράτος πιο ικανό στην επιβολή της αντιλαϊκής πολιτικής», ανέφερε, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης.

Όπως είπε, το ΚΚΕ καταψηφίζει επί της αρχής το νομοσχέδιο καθώς οι αλλαγές δεν γίνονται για το καλό όλης της κοινωνίας, αλλά επιχειρείται να διαμορφωθεί ένας πυρήνας ανώτερων υπαλλήλων που θα εξασφαλίζει τη συνέχιση της αντιλαϊκής πολιτικής ανεξάρτητα από την πολιτική συγκυρία και από την κυβέρνηση. «Τη λογική αυτή υπηρέτησε και ο ΣΥΡΙΖΑ που σήμερα κάνει επιφανειακή κριτική», σχολίασε ο Μανώλης Συντυχάκης.

«Ικανοποιούνται αξιώσεις του ΣΕΒ και των ιμπεριαλιστικών οργανισμών"», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ και υπογράμμισε ότι το αστικό κράτος δεν είναι ουδέτερο αλλά υπηρετεί τα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης για ανάπτυξη των κερδών, την ίδια ώρα που οι εργαζόμενοι θα λαμβάνουν όλο και μικρότερο κομμάτι του πλούτου με χαμηλότερους μισθούς και τσακισμένα δικαιώματα. «Ο όποιος εκσυγχρονισμός του αστικού κράτους αφορά την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας υπέρ του κεφαλαίου και όχι την αλλαγή του χαρακτήρα του», είπε ο κ. Συντυχάκης.

«Το κράτος, οι θεσμοί και οι μηχανισμοί του δεν εκδημοκρατίζονται ούτε γίνονται φιλολαϊκοί, εξαιτίας μιας αλλαγής στη σύνθεση της κυβέρνησης ή της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Άλλωστε, όλα τα αστικά κόμματα επισημαίνουν ότι η εναλλαγή κυβερνήσεων δεν πρέπει να θίξει τη "συνέχεια του κράτους"», τόνισε ο κ. Συντυχάκης για να επισημάνει πως «το δίλημμα λοιπόν που προβάλλει δεν είναι "αποτελεσματικό ή αναποτελεσματικό κράτος", αλλά "κράτος για ποιον;", για τους επιχειρηματικούς ομίλους ή για τη λαϊκή πλειοψηφία;».

«Για το ΚΚΕ μόνο μια εργατική - λαϊκή εξουσία, το εργατικό κράτος, που θα αφαιρέσει την ιδιοκτησία από τους επιχειρηματικούς ομίλους και θα την κάνει κοινωνική λαϊκή περιουσία, μπορεί να δώσει λύσεις στα φλέγοντα εργατικά - λαϊκά ζητήματα και να βγάλει στο προσκήνιο τις εργατικές - λαϊκές ανάγκες», υπογράμμισε ο Μανώλης Συντυχάκης.

Μ. Γιαννάκου: Να διευκρινιστεί πώς ο υπουργός θα ελέγχει πλήρως το υπουργείο του

Διευκρινίσεις και βελτιώσεις στο νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, ζήτησε πριν από λίγο η βουλευτής της ΝΔ Μαριέττα Γιαννάκου, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το νομοσχέδιο εισάγει νέους θεσμούς και νέες διαδικασίες και είναι γεγονός ότι ενισχύει τη γνώση του πρωθυπουργού και των συνεργατών του, γύρω από το τι τεκταίνεται στα διάφορα υπουργεία», είπε η βουλευτής της ΝΔ.

«Έχοντας υπηρετήσει σε κυβερνήσεις με δύο διαφορετικούς πρωθυπουργούς, πρέπει να σας πω ότι για να επιτευχθεί ο συντονισμός και η ουσιαστική διαδικασία ή θα πρέπει ο πρωθυπουργός να είναι όλη μέρα στο τηλέφωνο με τον υπουργό ή θα πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα και των υπηρετούντων στο πρωθυπουργικό γραφείο, ουσιαστικής συνεννόησης με τα διάφορα υπουργεία. Και πράγματι φαίνεται πως ο θεσμός της συνεννόησης με τον υπουργό δεν πέτυχε ως σήμερα. Επομένως καλώς εισάγονται κάποιες διαδικασίες, αν και ο υπουργός καλό θα ήταν να μας δώσει κάποιες διευκρινίσεις και να κάνει βελτιώσεις γύρω από κάποια θέματα», είπε η κ. Γιαννάκου και προσέθεσε ότι πρέπει να υπάρξουν διευκρινίσεις για τον ρόλο των υπουργών.

«Οι υπουργοί έχουν λάβει ψήφο εμπιστοσύνης και οι πράξεις τους έχουν τυπική ισχύ, με βάση το σύνταγμα. Το ερώτημα είναι αν φαίνεται μέσα στο νομοσχέδιο, πώς ο υπουργός θα ελέγχει το υπουργείο του πλήρως, ενώ ταυτόχρονα θα υπάρχει ένας υπηρεσιακός γενικός γραμματέας, ένας υφυπουργός που παίρνει κατευθείαν αρμοδιότητες, ένας γραμματέας κλπ. Πως μπορούν να συντονιστούν, δεδομένου ότι ο υπουργός θα δίνει λόγο και στη Βουλή και στην κοινή γνώμη, θα πρέπει να κάνει συμμαχίες; Πόσο σαφές περισσότερο μπορεί να γίνει ότι ο υπουργός είναι ο υπεύθυνος και ότι θα έχει τη δυνατότητα να ελέγχει όλο το σύστημα;» είπε η κ. Γιαννάκου και παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο «δεν συνδέεται με την ΕΕ και πρέπει να συνδεθεί με το ευρωπαϊκό εξάμηνο διότι η ΕΕ είναι ο μεγάλος νομοθέτης».

Είπε ακόμη ότι «οι δημόσιες πολιτικές δεν αρκεί να δημιουργούνται μέσω νομοπαρασκευαστικών ενεργειών, σημασία έχουν τα μετρήσιμα αποτελέσματα. Πρέπει λοιπόν να διευκρινιστεί ποιος και πως θα παρακολουθείται η εκτέλεση του έργου ιδίως για τις δημοσιονομικές πολιτικές».

Κ. Χήτας: Όλες οι λειτουργίες του κράτους θα πηγάζουν και θα επιστρέφουν στον αυτοκράτορα πρωθυπουργό

«Με το νομοσχέδιο καταργούνται πολύ φορείς και οι αρμοδιότητες τους μεταφέρονται στο πρωθυπουργικό γραφείο», ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κώστας Χήτας.

«Τετρακόσιοι εβδομήντα υπάλληλοι, εκ των οποίων οι 100 είναι μετακλητοί, 30 αποσπασμένοι, 340 μόνιμοι υπάλληλοι, μια πλειάδα γενικών, ειδικών γραμματέων, προϊσταμένων και 51 υπουργοί, δεν είναι το μικρό και ευέλικτο κράτος, όπως είχε προϊδεάσει τον ελληνικό λαό ο κ. Μητσοτάκης», σχολίασε ο βουλευτής και πρόσθεσε ότι «όλες οι λειτουργίες του κράτους θα πηγάζουν και θα επιστρέφουν στον αυτοκράτορα πρωθυπουργό».

«Μιλάμε για υπερσυγκεντρωτισμό εξουσιών και μάλιστα σε ένα πρόσωπο, κάνει το πολιτικό σύστημα πιο ευάλωτο στα συμφέροντα της οικονομικής ολιγαρχίας σε βάρος του λαού», είπε ο κ. Χήτας και πρόσθεσε ότι το σύστημα αυτό θέτει σε κίνδυνο την εθνική κυριαρχία απέναντι στις δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης.

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης κάλεσε τον αρμόδιο υπουργό να απαντήσει γιατί πρέπει να αποφασίζει μόνος του ο πρωθυπουργός, ποιες συνεδριάσεις είναι απόρρητες, ώστε να μην τηρούνται πρακτικά.

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης αναφέρθηκε και στις δημοσιονομικές επιπτώσεις των διατάξεων του νομοσχεδίου, και παρατήρησε ότι δίνονται μπόνους για τα κάνουν τη δουλειά τους, εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί, οι γενικοί διευθυντές και γραμματείς υπουργείων κλπ.

Α. Αδαμοπούλου: Εγκαθίδρυση σκληρής κομματικοποίησης στο κράτος

«Το νομοσχέδιο στηρίχθηκε στο αφήγημα του πιο ευέλικτου και μικρότερου κράτους. Καταλήγει τελικά σε ένα πιο δυσλειτουργικό κράτος, γραφειοκρατικό με την εγκαθίδρυση μιας σκληρής κομματικοποίησης του κράτους και μιας προσωποπαγούς δομής», ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος η ειδική αγορήτρια του ΜεΡΑ25 Αγγελική Αδαμοπούλου.

Η βουλευτής είπε ότι υπερυγκεντρώνονται εξουσίες στο πρόσωπο του πρωθυπουργού και την ίδια ώρα δημιουργούνται 340 νέες επιτελικές θέσεις που, από ό,τι φαίνεται, καλύπτονται με καθαρά κομματικά κριτήρια, υποκειμενικά κριτήρια που υποβαθμίζουν τις διαδικασίες ΑΣΕΠ, και υπάρχουν και διατάξεις κατά παράβαση του συντάγματος για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στην αποκεντρωμένη διοίκηση.

Η κ. Αδαμοπούλου μίλησε για μεγάλη αύξηση στον αριθμό των συνεργατών των υπουργών, οι οποίοι στην πλειονότητά τους, θα στελεχώνουν τα γραφεία νομοθετικής πρωτοβουλίας των υπουργών.

"Το νομοσχέδιο όχι μόνο δεν καθιστά πιο ευέλικτη τη δομή του κράτους, δεν εξορθολογίζει το κράτος, αλλά δημιουργείται μια παράλληλη δεύτερη δομή η οποία θα λειτουργεί πάνω στην υπάρχουσα», είπε η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 και εκτίμησε ότι θα παρατηρηθούν σύντομα δυσλειτουργίες, λόγω της δαιδαλώδους κατάτμησης αρμοδιοτήτων που πάνε όμως χέρι-χέρι με την υπερσυγκέντρωση εξουσιών στο πρόσωπο του πρωθυπουργού. Ιδίως για την Προεδρία της Κυβέρνησης, είπε ότι αποτελεί ένα υπερυπουργείο το οποίο παρεμβαίνει και ελέγχει, με το πρόσχημα του συντονισμού. Οι δε γραμματείες και επιτροπές της Προεδρίας θα στελεχώνονται από εκατοντάδες υπαλλήλους, πολλοί μάλιστα Ιδιωτικού Δικαίου, σύστημα που παραπέμπει στα πρότυπα των ΑΕ, με τεχνοκράτες και μάνατζερς. «Όλα αυτά παραπέμπουν σε δομές πελατειακού κράτους», είπε η κ. Αδαμοπούλου.