(Ενημέρωση) Το άρθρο 86 για την ποινική ευθύνη υπουργών, η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού, το ακαταδίωκτο των βουλευτών και το εκλογικό σύστημα, βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη της Ολομέλειας της Βουλή στη σημερινή συζήτηση για την αναθεώρηση του συντάγματος.

Δύο είναι τα πιο κρίσιμα και επίμαχα ζητήματα που αναμένεται να είναι πεδίο έντονων αντιπαραθέσεων και ζυμώσεων μεταξύ των κομμάτων, στη σημερινή συνεδρίαση.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 86 περί ποινικής ευθύνης υπουργών και η πρόταση της κυβέρνησης για τη ψήφο των Ελλήνων του Εξωτερικού.

Σε ότι αφορά στη πρώτη περίπτωση, υπάρχει ευρύτατη συναίνεση επί της αρχής, στην κατεύθυνση να διευρυνθεί η αποσβεστική προθεσμία για τα υπουργικά αδικήματα, ώστε να καταργηθεί ο σύντομος χρόνος παραγραφής που ισχύει τώρα και να ισχύσει ότι ορίζει ο Ποινικός Κώδικας για όλους τους πολίτες.

Ωστόσο, από τη κυβερνητική πλειοψηφία υπάρχουν έντονες αντιδράσεις στη πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 86 ώστε να έχει αναδρομική ισχύ και ορίζει ότι «έννοια του άρθρου αυτού, τα αδικήματα της παραγράφου 1 δεν περιλαμβάνονται όσα τελέστηκαν απλώς επ'ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων».

Στο δεύτερο ζήτημα για τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, υπάρχει πλήρης ομοφωνία των κομμάτων -μετά και τη συμφωνία τους στη Διακομματική Επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών- για το δικαίωμα των ελλήνων του εξωτερικού να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους. Ωστόσο οι θέσεις τους αποκλίνουν αναφορικά με τον τρόπο που θα γίνεται αυτό και για το αν θα οριστούν στο Σύνταγμα οι περιορισμοί που θα ισχύσουν για τους Έλληνες του εξωτερικού που θα διευκολύνονται στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος.

Για τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού η ΝΔ προτείνει στο άρθρο 54 παρ. 4 προσθήκη παραγράφου που ορίζει ότι:

«Με τον νόμο της παραγράφου 4 του άρθρου 51 μπορεί να τίθενται προϋποθέσεις στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος στον τόπο διαμονής τους από τους εκλογείς που βρίσκονται έξω από την επικράτεια, όπως αυτοπρόσωπη παρουσία σε εκλογικό τμήμα, χρόνος απουσίας από τη χώρα ή παρουσία στη χώρα για ορισμένο χρόνο στο παρελθόν. Με τον νόμο του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να ορίζεται ότι ορισμένες θέσεις του ψηφοδελτίου επικρατείας κάθε κόμματος της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου καταλαμβάνονται υποχρεωτικά από απόδημους εκλογείς. Νόμος μπορεί να προβλέπει ότι η ψήφος των εκλογέων που ψηφίζουν σε εκλογικά τμήματα έξω από την Επικράτεια δεν προσμετράται σε συγκεκριμένη εκλογική περιφέρεια αλλά μόνο σε επίπεδο επικρατείας. Με τον νόμο της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου μπορεί να καθιερώνονται μία ή περισσότερες εκλογικές περιφέρειες απόδημου Ελληνισμού, κατά παρέκκλιση της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου».

Από την πλευρά του, ο ΣΥΡΙΖΑ εισηγείται προσθήκη στο άρθρο 54 παρ. 4 σύμφωνα με την οποία:

« Με τον νόμο της παραγράφου 4 του άρθρου 51 μπορεί να ορίζεται ότι έως πέντε βουλευτές εκλέγονται σε ευρύτερες εκλογικές περιφέρειες μόνιμης εγκατάστασης απόδημου Ελληνισμού, με ενιαίο ψηφοδέλτιο σε κάθε μία από αυτές».

Να σημειωθεί ότι η κυβερνητική πλειοψηφία απορρίπτει και την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 54 για την απλή αναλογική που ορίζει ότι: «Εκλογικό σύστημα θεωρείται αναλογικό, εφόσον το τελικό ποσοστό κατανομής των βουλευτικών εδρών δεν αποκλίνει περισσότερο από δέκα τοις εκατό από το αντίστοιχο ποσοστό ψήφων που έλαβε κάθε συνδυασμός στο σύνολο της Επικράτειας. Επιτρέπεται η θέσπιση ελάχιστου ορίου ποσοστού ψήφων για την εκλογή βουλευτών, εφόσον αυτό δεν υπερβαίνει το τρία τοις εκατό».

 

Αντιπαράθεση Τζαβάρα - Κατρούγκαλου για το άρθρο 86 περί ευθύνης υπουργών

Με τους δύο γενικούς εισηγητές της κυβερνητικής πλειοψηφίας και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Κώστα Τζαβάρα και Γιώργο Κατρούγκαλο να αντιπαρατίθενται για το άρθρο 86 περί ποινικής ευθύνης υπουργών, άρχισε στην Ολομέλεια, το μεσημέρι της Πέμπτης 21/11 η συζήτηση της τρίτης θεματικής ενότητας για την αναθεώρηση του συντάγματος.

Ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Τζαβάρας απέρριψε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 86, τονίζοντας ότι η κατάργηση στην οποία συμφώνησαν όλα τα κόμματα, της σύντομης αποσβεστικής προθεσμίας που οδηγούσε στη παραγραφή αδικήματα υπουργών, λύνει πλήρως όλα τα εμπόδια. Από την πλευρά του, ο κ. Κατρούγκαλος αντέτεινε ότι «από τι θα αποφασίσουμε σήμερα θα φανεί αν θα κουκουλωθεί το σκάνδαλο της Νοβάρτις».

«Αυτό που εισφέρει σήμερα το άρθρο 86 παρ 3 και συμφωνούν όλα τα κόμματα είναι η εξάλειψη του εμποδίου που δεν άφηνε τη βουλή να λειτουργήσει με ευθικρισία γιατί ερχόταν η σύντομη αποσβεστική προθεσμία. Καταργείται λοιπόν η άνετη χρονική δυνατότητα που είχε η Βουλή για να ζητήσει την άσκηση δίωξης των υπουργικών εγκλημάτων και ήταν το εμπόδιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τζαβάρας.

«Όλοι απέναντι στην διαφθορά είμαστε και στην ίδια πλευρά του λόφου. Δεν είναι θέμα μεταξύ καθαρών και βρώμικων. Σε όλα τα κόμματα υπάρχουν οι έντιμοι πολιτικοί και αυτός που δεν τιμά τον όρκο του είναι ατομική εξαίρεση, και αυτήν πρέπει να οδηγούμε στην αρμόδια αρχή», υπογράμμισε ο γενικός εισηγητής της ΝΔ. «Σήμερα, όταν καταργείται η αποσβεστική προθεσμία, το χρονικό περιθώριο που μπορεί η βουλή να ασκήσει δίωξη φθάνει τα πέντε χρόνια για τα πλημμελήματα και τα 20 χρόνια για τα κακουργήματα. Δεν πρόκειται έτσι να μείνει ατιμώρητο το παραμικρό έγκλημα», συμπλήρωσε.

Ο κ. Τζαβάρας ανέφερε ότι «δεν υπάρχει ειδική ή προνομιακή μεταχείριση των υπουργών, γιατί ο ποινικός κώδικας δεν γνωρίζει διακρίσεις ανάμεσα σε εγκλήματα», ενώ επεσήμανε ότι «το άρθρο 86 ορίζει ότι δεν ισχύουν η παράγονται ιδιώνυμα αδικήματα και αποκαθίσταται πλήρως η ίση μεταχείριση με τους απλούς πολίτες». «Η θεσμική προστασία του υπουργού ή υφυπουργού είναι όχι γιατί έχουν προνομιακή θέση αλλά γιατί η σοβαρότητα της ευθύνης που έχουν στην άσκηση των κυβερνητικών λειτουργιών τους την καθιστά αναγκαία και έτσι δεν παρακωλύεται το κυβερνητικό έργο», τόνισε.

Απορρίπτοντας την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για προσθήκη ερμηνευτικής δήλωσης, ο κ. Τζαβάρας ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δεν υπάρχει αμιγής ποινική ευθύνη στους υπουργούς γιατί είναι αδύνατο να στεγανοποιηθεί από τη πολιτική δράση κάθε ποινική ευθύνη υπουργού ή πρωθυπουργού. Για αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Έχουμε υποχρέωση σε χαλεπούς καιρούς που βάλλεται η πολιτική να προστατεύσουμε τα κόμματα. Δεν πρέπει να αφήσουμε τη προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ και του κ. Τσίπρα, η οποία θα περιορίσει το πεδίο εφαρμογής της παθητικής δωροδοκίας, μόνο σε εκείνες τις περιπτώσεις που έχουν διαπραχθεί επ΄ευκαιρία της άσκησης των καθηκόντων του και όχι κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Δεν είναι δυνατόν ο νομοθέτης να κάνει πρόβλεψη ποινικού αδικήματος κατά την έννοια που θέλει η ερμηνευτική δήλωση. Είναι παράλογο, παράταιρο, περίεργη η πρεμούρα να θέλουμε να οριοθετήσουμε τα ποινικά αδικήματα που προβλέπει ο ποινικός νομοθέτης».

«Δωροληψία διαπράττει ο υπάλληλος που δέχεται αθέμιτα δώρα, για πράξη ή ενέργεια ή παράλειψη σε σχέση με την άσκηση των καθηκόντων του. Ή δεχόμαστε όπως λέει η νομολογία ότι παθητική δωροδοκία είναι το αδίκημα της ενέργειας ή της πράξης ή παράλειψης που εκδηλώθηκε κατά την άσκηση των καθηκόντων του, ή θα λέτε, και όσα αδικήματα διαπράττονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, δεν είναι αξιόποινες πράξεις», υπογράμμισε ο κ. Τζαβάρας.

Γ. Κατρούγκαλος: «Θα φανεί αν θα κουκουλώσουμε το σκάνδαλο της Νοβάρτις»

«Από το τι θα αποφασίσουμε σήμερα θα φανεί αν θα κουκουλώσουμε το σκάνδαλο της Νοβάρτις και θα τεθούν στο αρχείο οι υποθέσεις. Η πρόταση μας αποσκοπεί στο να προστατευτεί ο υπουργός όταν ασκεί νόμιμα τα δικαιώματα του», αντέτεινε από την πλευρά του ο κ. Κατρούγκαλος.

«Το άρθρο 86 δεν καλύπτει αδικήματα όπως η παθητική δωροδοκία και η δωροληψία. Και δεν υπάρχει νομικό ή συνταγματικό φύλο συκής που να μπορείτε να κρυφτείτε πίσω από το επιχείρημα και να πείτε στον ελληνικό λαό ότι δεν θα κουκουλωθούν υποθέσεις. Και για τον εαυτό μας ανοίγει η πόρτα για να ελεγχθούμε για τυχόν αδικήματα μέχρι το 2018. Εμείς έχουμε καθαρά χέρια, και εσείς. Είναι όμως θέμα τιμής του πολιτικού κόσμου. Αυτά που γίνανε δεν πρέπει να κουκουλωθούν και να δώσετε το χρυσό αλεξίπτωτο της παραγραφής και να αθωωθούν για την υπόθεση της Νοβάρτις, όχι γιατί δεν έβαλαν το δάχτυλο στο μέλι αλλά επειδή είναι θέμα ερμηνείας», τόνισε ο κ. Κατρούγκαλος και συνέχισε: «Πρέπει επίορκοι, κλέφτες και δωρολήπτες να οδηγούνται στη δικαιοσύνη. Μπορεί να τα παίρνει ο υπουργός; Το ζητούμενο είναι αν η θεσμική εγγύηση προστατεύει τη δωροληψία. Για πρώτη φορά δημιουργούμε κανόνα αναδρομικής ισχύς. Εμείς θέλουμε να αλλάξει ο νόμος να καλύπτουμε και το μέλλον, για όλα τα αδικήματα και να δίνουμε καθεστώς ισονομίας και στους υπουργούς σε ότι αφορά την παραγραφή αδικημάτων».

Απαντώντας στο ΚΚΕ που ζητά την πλήρη κατάργηση του άρθρου 86 ο κ. Κατρούγκαλος ανέφερε ότι «σε όλα τα συντάγματα της Ευρώπης υφίσταται η διάκριση στις πράξεις που συνδέονται με την άσκηση του λειτουργήματος του υπουργού και τις αρμοδιότητες του για να προστατευθεί από την πίεση οργανωμένων συμφερόντων που θέλουν να το καθοδηγήσουν ή να τον αποτρέψουν».

Αναφερόμενος στη διάταξη για την ψήφο των αποδήμων ο κ. Κατρούγκαλος, ανέφερε ότι το κόμμα του αναμένει τη τελική διατύπωση για να προσδιορίσει την τελική του στάση, που «η κόκκινη γραμμή του θα είναι συνεκτική και όχι διχαστική», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Θυμίζουμε σχετικά ότι, η κυβερνητική πλειοψηφία αρνείται την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωση στο άρθρο 86 ώστε να έχει αναδρομική ισχύ και ορίζει ότι «έννοια του άρθρου αυτού, τα αδικήματα της παραγράφου 1 δεν περιλαμβάνονται όσα τελέστηκαν απλώς επ'ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων».

Όπως ανέφεραν πρόσφατα πηγές της αξιωματικής αντιπολίτευσης: «Η άρνηση της Νέας Δημοκρατίας να ενσωματώσει στο Σύνταγμα τη στοιχειώδη και αυτονόητη αυτή ρήτρα θα αποτελέσει, με ευθύνη των βουλευτών της συμπολίτευσης, βαρύ πλήγμα για το πολιτικό σύστημα. Θα εμπεδώσει στην κοινή γνώμη την υπόνοια της διατήρησης αδικαιολόγητων προνομίων για το πολιτικό προσωπικό της χώρας. Η Βουλή και το πολιτικό σύστημα στο σύνολό του έχουν την ευκαιρία να δώσουν με την προσθήκη της ερμηνευτικής δήλωσης ένα καθαρό σήμα: ότι σε οποιαδήποτε υπόθεση δωροδοκίας υπάρχουν υπόνοιες για πολιτικά πρόσωπα, η Δικαιοσύνη θα αφεθεί απερίσπαστη να τις διερευνήσει με τον ίδιο τρόπο όπως για κάθε πολίτη. Και δεν θα εξαναγκαστεί να θέτει στο αρχείο υποθέσεις που έχουν συνταράξει την ελληνική κοινωνία, όπως η υπόθεση της Νοβάρτις».

Στο δεύτερο ζήτημα για τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, υπάρχει πλήρης ομοφωνία των κομμάτων -μετά και τη συμφωνία τους στη Διακομματική Επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών- για το δικαίωμα των ελλήνων του εξωτερικού να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους. Ωστόσο οι θέσεις τους αποκλίνουν αναφορικά με τον τρόπο που θα γίνεται αυτό και για το αν θα οριστούν στο Σύνταγμα οι περιορισμοί που θα ισχύσουν για τους Έλληνες του εξωτερικού που θα διευκολύνονται στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος.

Τι λένε τα υπόλοιπα κόμματα

 

ΚΙΝΑΛ

Η αλλαγή του άρθρου 86 είναι επιβεβλημένη, ανέφερε μεταξύ άλλων ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής Ανδρέας Λοβέρδος κατά τη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής είπε ότι η αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος πρέπει να θεμελιώνεται στις εξής αρχές:

-ο θεσμός της ποινικής ευθύνης των Υπουργών εμπεριέχει υπερεκχειλίζοντα πολιτικά στοιχεία εξ ορισμού.

-είναι σωστό να μην εξομοιώνονται πλήρως η ποινική ευθύνη των υπουργών με αυτή των πολιτών ως προς το δικάζον όργανο και την παρέμβαση της Βουλής.

-αντί για αμελλητί, δικαστικό συμβούλιο να εξετάζει τα στοιχεία μιας υπόθεσης πριν τη στείλει στη Βουλή.

 

ΚΚΕ

«Παρά το γεγονός ότι είναι υπερώριμο το αίτημα εδώ και καιρό, να υπάρξει ριζική αλλαγή του άρθρου 86 ή κατάργηση του άρθρου 86, όπως ήταν το λαϊκό αίτημα εδώ και χρόνια, και το σύνθημα των πολιτικών δυνάμεων, ο γνωστός νόμος περί ευθύνης υπουργών, με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, ουσιαστικά δεν καταργείται», ανέφερε ο εισηγητής του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόκας.

Υπογράμμισε δε ότι πρέπει να αρθούν όλα τα εμπόδια που θέτει το άρθρο 86 του Συντάγματος, και αυτό που αφορά την αποσβεστική προθεσμία και αυτό που αφορά τον δικαιοδοτικό ρόλο της Βουλής, δηλαδή της κυβερνητικής πλειοψηφίας να ερευνά, να διώκει ή και να ανακαλεί ποινικές διώξεις. «Εμείς επαναλαμβάνουμε την ανάγκη να καταργηθεί πλήρως ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και δεν μπαίνουμε στη λογική των ερμηνευτικών φίλτρων για να αποφύγουμε αυτό που αποτελεί αίτημα εδώ και χρόνια και του λαού και πολιτικών δυνάμεων», ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ.

Αναφερόμενος στην ερμηνευτική δήλωση που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ, για το άρθρο 86, ο βουλευτής του ΚΚΕ είπε πως «όντως περιορίζει την εφαρμογή της ειδικής διάταξης του νόμου περί ευθύνης υπουργών, μόνο όμως στα αδικήματα που τελούνται κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων και όχι στο σύνολο των αδικημάτων».

Για το θέμα της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού, ο κ. Γκιόκας υπογράμμισε ότι το ΚΚΕ, από την πρώτη στιγμή, αντιμετώπισε το θέμα χωρίς μικροκομματικές σκοπιμότητες και τακτικισμούς αλλά με στόχο την εξεύρεση μιας λύσης που θα διευκολύνει όσους ζουν, εργάζονται ή σπουδάζουν στο εξωτερικό, που έχουν δεσμούς με τη χώρα και που ενδεχομένως έχουν ελπίδα επιστροφής τους στην Ελλάδα, να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα από τον τόπο διαμονής. Τόνισε όμως, ότι η λύση θα πρέπει να αποτρέπει την αλλοίωση του εκλογικού σώματος με ψηφοφόρους που δεν έχουν γνώση της ελληνικής πολιτικής πραγματικότητας, δεν έχουν πραγματικούς δεσμούς με τη χώρα και δεν θα υποστούν τις συνέπειες των όποιων πολιτικών τους επιλογών.

 

Ελληνική Λύση: Το άρθρο 86 και η βουλευτική ασυλία προκαλούν θύελλα αντιδράσεων

«Οσκαρικές» ερμηνείες με φόντο το Σύνταγμα, κατήγγειλε ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας. «Το μάρμαρο θα το πληρώσει πάλι ο ελληνικός λαός γιατί πετάμε μια μεγάλη ευκαιρία», είπε ο βουλευτής και τάχθηκε υπέρ της πλήρους κατάργησης του άρθρου 86 του Συντάγματος, του «άρθρου για την ατιμωρησία των υπουργών», όπως ανέφερε. Καθώς όμως αυτή η Βουλή δεν έχει δικαίωμα να εξετάσει όλο το άρθρο 86, τότε η Ελληνική Λύση προτείνει να δοθούν δικαιώματα ελέγχου και στη μειοψηφία.

Ο κ. Χήτας παρατήρησε πως τόσο η βουλευτική ασυλία όσο και η ποινική ευθύνη των υπουργών είναι ζητήματα που έχουν ξεσηκώσει θύελλες από το λαό. «Οι Έλληνες δεν είναι χαζοί. Θυμούνται και αυτούς που οδηγούσαν με πλαστές πινακίδες, χωρίς δίπλωμα, αυτούς που στα γραφεία τους, ακόμη και οι κούπες τους από κάτω έγραφαν Siemens, θυμούνται και τις ιστορίες με τις μαύρες βαλίτσες με τα μάρκα, για τη NOVARTIS τα παρακολουθούν live», είπε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης και επισήμανε ότι η Βουλή σε πολύ λίγες περιπτώσεις έχει πάρει απόφαση να άρει ασυλία βουλευτή προκειμένου να βρεθεί ενώπιον της δικαιοσύνης.

«Ο βουλευτής δεν μπορεί να έχει ασυλία για ποινικά αδικήματα», είπε ο κ. Χήτας και πρόσθεσε ότι η Ελληνική Λύση πρεσβεύει την ίση αντιμετώπιση και για την ευθύνη των υπουργών. «Οι πολίτες είναι δικαιολογημένα εξοργισμένοι με το άρθρο αυτό», επέμεινε ότι τόνισε ότι οι προτάσεις στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Συντάγματος, και ενώ έχουν ξεσπάσει σκάνδαλα όπως αυτό της Siemens ή της NOVARTIS, αντί για την κατάργηση του άρθρου 86, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και Κίνημα Αλλαγής προτείνουν την κατάργηση της αποσβεστικής προθεσμίας.

 

ΜέΡΑ25

Η βουλευτική ασυλία και η ευθύνη υπουργών είναι δύο διαδικασίες που, η εμπειρία έχει δείξει ότι πάσχουν δικαιοπολιτικά, πλήττουν βαθιά το θεσμικό κύρος της πολιτικής και της δικαιοσύνης, ανέφερε η εισηγήτρια του ΜέΡΑ 25 Αγγελική Αδαμοπούλου κατά τη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Η βουλευτής παρατήρησε ότι ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, με τις προτάσεις τους δεν φαίνεται πως θέλουν να λύσουν οριστικά αυτά τα ζητήματα, γιατί «ακόμη αποδέχονται την εσφαλμένη παραδοχή ότι η πολιτική και ποινική ευθύνη συμπλέκονται διαδικαστικά ενώ είναι σαφές ότι είναι άλλες οι πράξεις και παραλείψεις που είναι επιζήμιες, για το δημόσιο συμφέρον, και χρήζουν πολιτικής αποτίμησης, οπότε θα πρέπει να αποδοθούν πολιτικές ευθύνες και άλλες είναι οι αξιόποινες συμπεριφορές οι οποίες πρέπει να ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της δικαιοσύνης».

Η κ. Αδαμοπούλου είπε ότι πρωταρχικό πλήγμα στην ισονομία, είναι το καθεστώς που θέλει τους υπουργούς και τους βουλευτές να έχουν σε ποινικές υποθέσεις προνομιακή μεταχείριση σε σχέση με όλους τους άλλους πολίτες. Είπε ότι το ΜέΡΑ25 πιστεύει ότι πρέπει να δοθεί τέλος στην πολιτικοποίηση του ποινικού βίου, επαρκεί ο θεσμός της εξεταστικής επιτροπής για αναζήτηση πολιτικών ευθυνών σε πράξεις ή παραλείψεις υπουργών αλλά και για όλα τα υπόλοιπα θα πρέπει να αναλαμβάνει η τακτική δικαιοσύνη κατά το λόγο αρμοδιότητάς της, όπως προβλέπει η αρχή της διάκρισης των εξουσιών και η αρχή της ισότητας.

Είπε επίσης ότι οι ποινικές υποθέσεις των βουλευτών δεν έχουν καμία θέση στα έδρανα του κοινοβουλίου, και το κοινοβούλιο δεν έχει καμία θέση στην ποινική διερεύνηση βουλευτών.

«Ίδια ποινική μεταχείριση πολιτών, βουλευτών, υπουργών. Κανένα προνόμιο καμία διακριτή μεταχείριση», είπε η βουλευτής του ΜέΡΑ25.

Σε σχέση με το άρθρο 54 και την απλή αναλογική, η Αγγελική Αδαμοπούλου είπε ότι το ΜέΡΑ25 θέλει ανόθευτη απλή αναλογική, χωρίς κατώφλι εισόδου και χωρίς βουλευτές επικρατείας, με πληθυσμιακά ισόρροπές πληθυσμιακά περιφέρειες και με ρητή κατάργηση των μονοεδρικών και διεδρικών περιφερειών που λειτουργούν υπέρ του δικομματισμού και υπονομεύουν τη πολυφωνία.