Φυλλοροεί τα τελευταία δύο χρόνια η εγχώρια έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων, εξαιτίας της κωλυσιεργίας των αρμόδιων αδειοδοτικών αρχών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και της απροθυμίας οργάνωσης των απαραίτητων υποδομών.

Επί της ουσίας, αυτό μεταφράζεται στην απροθυμία της κυβέρνησης να ενθαρρύνει αυτού του είδους τις έρευνες, αφού πριμοδοτεί την πράσινη ανάπτυξη.

Το Euro2day.gr παρουσιάζει σήμερα την κοινή επιστολή προς την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) που απέστειλαν στις 7 Οκτωβρίου η ΕΛ.ΠΕ. και η Energean Oil & Gas, με την οποία αιτιολογείται η απόφασή τους να αποχωρήσουν από το θαλάσσιο οικόπεδο του Δυτικού Πατραϊκού. Οι πρακτικές, μάλιστα, τις οποίες περιγράφουν οι δύο εταιρείες, ευθύνονται εν πολλοίς για την επιστροφή στο ελληνικό δημόσιο, από τις αρχές του έτους, των δικαιωμάτων έρευνας και παραγωγής σε τρία ακόμη οικόπεδα.

Τέσσερις είναι οι λόγοι που επικαλούνται στην επιστολή τους ΕΛ.ΠΕ. και Energean:

Η καθυστέρηση στην περιβαλλοντική αδειοδότηση της γεώτρησης, η οποία αποδίδεται στην κωλυσιεργία της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙ.Π.Α.) του ΥΠΕΝ να αποστείλει τις παρατηρήσεις της στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), που έχει υποβληθεί από τον operator της μίσθωσης (ΕΛ.ΠΕ.).

Η μη ύπαρξη κατάλληλης υποδομής εφοδιαστικής βάσης (σ.σ. λιμάνι) στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.

Η έλλειψη διαθεσιμότητας από το λιμάνι του Αστακού για τη φιλοξενία της εφοδιαστικής βάσης μετά τις 31/12/2022, με τις σεισμικές έρευνες να χρειάζεται να διαρκέσουν ως το 2023, μετά την παράταση που δόθηκε από την ΕΔΕΥ.

Η απουσία των αναγκαίων τεχνικών προδιαγραφών (επιτρεπόμενες χρήσεις, διαθέσιμοι χώροι, υφιστάμενες υποδομές) στις λοιπές υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις, της Πάτρας, της Κυλλήνης και του Αιγίου, ώστε να υποστηριχθεί επαρκώς και με ασφάλεια η λειτουργία της εφοδιαστικής βάσης.

Έτσι, από τα αρχικά τέσσερα χερσαία οικόπεδα που είχαν παραχωρηθεί από το ελληνικό δημόσιο για έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων απέμεινε πλέον ένα, αυτό των Ιωαννίνων, με μοναδικό παραχωρησιούχο την Energean. Στις αρχές του έτους, η ισπανική Repsol με την Energean εγκατέλειψαν την Αιτωλοακαρνανία και ακολούθησε το καλοκαίρι και η ΕΛ.ΠΕ., που επέστρεψε τα δικαιώματα για την «Αρτα-Πρέβεζα» και τη «Β.Δ. Πελοπόννησο». Η Repsol, επίσης, αποχώρησε και από το οικόπεδο των Ιωαννίνων, ενώ άγνωστες παραμένουν οι βουλές της για την τύχη της συμμετοχής της στο μπλοκ «Ιόνιο», όπου το 50% κατέχει η ΕΛ.ΠΕ.

Από την άλλη πλευρά, τα επτά θαλάσσια οικόπεδα που παραχωρήθηκαν έγιναν έξι, αφού επιστρέφει στα συρτάρια του δημοσίου η άδεια για τον Δυτικό Πατραϊκό. Ένα ακόμη μπλοκ, το 10, στον Κυπαρισσιακό Κόλπο, που ανήκει 100% στην ΕΛ.ΠΕ., τίθεται εν αμφιβόλω, καθώς ισχύει πλέον το Προεδρικό Διάταγμα για την προστασία του Κόλπου, μετά την απόρριψη από το ΣτΕ, φέτος τον Φεβρουάριο, των αιτήσεων που είχαν ασκηθεί για την ακύρωσή του.

Πώς θα μπορέσουν να γίνουν έρευνες για υδρογονάνθρακες στη θαλάσσια περιοχή που εκχωρήθηκε και η οποία βρίσκεται στα όρια της προστατευόμενης περιοχής του Κυπαρισσιακού Κόλπου; Δεν αποκλείεται, συνεπώς, το επόμενο οικόπεδο που θα αφήσει η ΕΛ.ΠΕ. να είναι το 10.

Έτσι, φαίνεται να απομένουν για έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων ένα χερσαίο και πέντε θαλάσσια οικόπεδα. Από αυτά, το «Κατάκολο», το μόνο βεβαιωμένο κοίτασμα με 14 εκατ. βαρέλια πετρέλαιο και αξία στα 330 εκατ. ευρώ, περιμένει εδώ και δύο χρόνια την περιβαλλοντική άδεια, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες εξόρυξης.

Στην πολλά υποσχόμενη Νότια Κρήτη, πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΕΥ Αριστοφάνης Στεφάτος γνωστοποίησε ότι αναμένεται ενημέρωση από την κοινοπραξία Total-ExxonMobil-ΕΛ.ΠΕ. για τον χρόνο εκκίνησης της πρώτης φάσης των σεισμικών ερευνών, αφήνοντας, μάλιστα, ανοικτό το ενδεχόμενο να δοθεί και νέα παράταση εφόσον κριθεί αναγκαίο, πέραν του Οκτωβρίου 2022. Η κοινοπραξία έχει αποκτήσει δικαιώματα για δύο περιοχές, Δυτικά και Νοτιοδυτικά της Κρήτης.

Τα υπόλοιπα μπλοκ, για τα οποία αγνοείται η τύχη της επόμενης φάσης, δηλαδή, των γεωφυσικών ερευνών, είναι το 2, Δυτικά της Κέρκυρας (25% ΕΛ.ΠΕ. και 75% Energean) και το «Ιόνιο» (50% ΕΛ.ΠΕ. και 50% Repsol).

Πηγή:euro2day.gr