Στο νήμα κέρδισε, πέρυσι, το λιμάνι του Πειραιά τις λιμενικές εγκαταστάσεις της Βαλένθιας και διατηρήθηκε στην τέταρτη θέση της Ευρώπης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Port economics, από το λιμάνι του Πειραιά διακινήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2020 5,437 εκατ. containers, ενώ από εκείνο της Βαλένθια 5,415 εκατ. TEU. Τις τρεις πρώτες θέσεις παραδοσιακά καταλαμβάνουν τα λιμάνι του Ρότερνταμ με 14,349 εκατ. TEU, το λιμάνι της Αμβέρσας με 12,023 εκατ. «κουτιά» και το λιμάνι του Αμβούργου με 8,52 εκατ. TEU.

Τα 15 κορυφαία λιμάνια Ευρώπης διακίνησαν 76,8 εκατομμύρια TEU το 2020, αριθμός μειωμένος κατά 2,8% σε σύγκριση με το 2019.

Ενώ ο κορονοϊός εμφανίστηκε στην Κίνα τον Δεκέμβριο του 2019, ο αντίκτυπός του στα ευρωπαϊκά λιμάνια άρχισε να είναι ορατός μόνο τον Μάρτιο του 2020. Όπως επισημαίνει το Port economics, σχεδόν και τα 15 κορυφαία λιμάνια κατέγραψαν ισχυρή ανάκαμψη κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, μειώνοντας έτσι τις συνολικές απώλειες για το 2020. Αυτό συνέβη ιδιαίτερα για τη Χάβρη (-29% για το εξάμηνο 2020, μειώθηκε σε -14% για ολόκληρο το έτος), τη Βαρκελώνη, τη Βαλένθια, το Αμβούργο και τη Γένοβα. Ωστόσο, η συντριπτική πλειονότητα των 15 κορυφαίων λιμένων έκλεισε με απώλειες την περσινή χρονιά.

Ανερχόμενοι αστέρες

Τα δύο λιμάνια που καταγράφουν κατακόρυφη ανάπτυξη στο ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα, ο Πειραιάς και το Γκντανσκ στη Πολωνία, κατέγραψαν απώλειες. Πιο συγκεκριμένα, μετά από πολλά χρόνια συνεχούς αύξησης έχασαν 3,8% και 7% αντίστοιχα. Μεγάλες διαφορές μπορούν να παρατηρηθούν με ορισμένα λιμάνια, όπως η Βαλένθια, η Algeciras και η Bremerhaven που καταγράφουν μια πολύ μέτρια πτώση, ενώ άλλες κατέγραψαν διψήφιο ποσοστό (Χάβρη, Βαρκελώνη, Marsaxlokk και Γένοβα).

Η Χάβρη αρχικά επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από την εθνική απεργία της Γαλλίας κατά τον Δεκέμβριο του 2019 και τον Ιανουάριο του 2020. Η απότομη πτώση στη Βαρκελώνη το πρώτο εξάμηνο του 2020 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην «κατάρρευση» της διαμετακόμισης. Το λιμάνι της Αμβέρσας είναι το ένα από τα δύο λιμάνια στην Ευρώπη που κατάφερε να παρουσιάσει θετικά στοιχεία ανάπτυξης (+1,4%). Το άλλο βελγικό λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων, το Zeebrugge, διακίνησε 1,8 εκατομμύριο TEU (+ 10,3%, το 16ο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη) που προέκυψε από τον πρόσθετο όγκο που δημιουργήθηκε στον τερματικό σταθμό της Cosco Shipping Ports. Οι λιμενικές αρχές της Αμβέρσας και του Zeebrugge έχουν ξεκινήσει μια διαδικασία συγχώνευσης για να σχηματίσουν το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ. Ο συνδυασμένος όγκος τους 13,8 εκατομμυρίων TEU το 2020 είναι μόλις μισό εκατομμύριο κάτω από τον όγκο του Ρότερνταμ.

Διψήφια αύξηση

Το δεύτερο λιμάνι, και το μόνο με διψήφια ποσοστιαία αύξηση, είναι αυτό του Gioia Tauro, το οποίο διακίνησε 27% περισσότερα κουτιά σε σχέση με το 2019. Η Terminal Investment Limited εξαγόρασε πλήρως το Medcenter Container Terminal (MCT) στο Gioia Tauro, αφού απέκτησε το 50% της συμμετοχής της Contship Italia το καλοκαίρι του 2019. Αυτή η κίνηση είχε τα αποτελέσματά της, με περισσότερες ροές κοντέινερ της MSC (μητρική της Terminal Investment) να κατευθύνονται μέσω του Gioia Tauro. Το κέντρο Med μετακινήθηκε από τη θέση 13 στη θέση 9 στην κατάταξη, αλλά οι όγκοι εξακολουθούν να είναι κάτω από τα 3,44 εκατομμύρια TEU που διακίνησαν το 2007 (θέση 5 στην Ευρώπη).

Πηγή: Εφημερίδα «Ναυτεμπορική»