Ρεκόρ συναλλαγών σημειώθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2021 στα πλοία «από δεύτερο χέρι» διεθνώς, με τους Έλληνες εφοπλιστές να επενδύουν πάνω από 2,1 δισ. δολ. για την αγορά second hand πλοίων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, από την αρχή της χρονιάς μέχρι και τις 28 Μαρτίου, άλλαξαν χέρια συνολικά 538 πλοία ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο είχαν καταγραφεί μόλις 272 συναλλαγές.

Από τα 538 πλοία, τα 267 είναι bulkers, τα 135 δεξαμενόπλοια τα 97 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κ.λπ. Πέρυσι την ίδια περίοδο από τα 272 πλοία που άλλαξαν χέρια, τα 88 ήταν πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα 100 δεξαμενόπλοια, τα 43 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κ.λπ.

Από τη σύγκριση των στοιχείων προκύπτει μία έξαρση φέτος του ενδιαφέροντος για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Σημειώνεται ότι και η ναυτιλιακή ένωση Bimco είχε επισημάνει λίγες ημέρες πριν κλείσει ο Μάρτιος το έντονο ενδιαφέρον των εφοπλιστών για bulkers, σχολιάζοντας, σύμφωνα με δικά της στοιχεία, ότι από τις αρχές του χρόνου μέχρι και τις 24 Μαρτίου είχαν αλλάξει χέρια 279 πλοία, όταν ολόκληρο το 2020 έγιναν συνολικά συναλλαγές για 794 πλοία.

Όπως επισημαίνει ο αναλυτής της Bimco κ. Peter Sand, η δυναμική στις συναλλαγές second hand πλοίων στον κλάδο της χύδην ναυτιλίας αντικατοπτρίζει εν μέρει την εικόνα της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, η οποία το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους είχε ένα ασυνήθιστο ισχυρό ξεκίνημα, με τους ναύλους να καταγράφουν αξιόλογές επιδόσεις ακόμη και στα μικρότερου μεγέθους πλοία. Είναι ενδεικτικό ότι οι ναύλοι για τα πλοία Panamax και Supramax έπιασαν το υψηλό δεκαετίας. Στις 24 Μαρτίου, τα πλοία Panamax κέρδισαν 25.719 δολ. την ημέρα, ενώ τα πλοία Supramax απολάμβαναν 22.921 δολ. την ημέρα, λέει ο Peter Sand.

Η υψηλή ζήτηση για πλοία χύδην ξηρού φορτίου στις αρχές του τρέχοντος έτους αντικατοπτρίζεται επίσης και στις αξίες των περιουσιακών στοιχείων που έχουν αυξηθεί σημαντικά. Ένα 15χρονης ηλικίας πλοίο Panamax αξίζει πλέον 47,4% περισσότερο από ό,τι την 1η Ιανουαρίου 2021. Πρόκειται για μια αύξηση περίπου 4 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την Bimco.

H ελληνική παρουσία

Πρωταγωνιστές βέβαια στη φρενίτιδα αγορών bulkers οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied, απέκτησαν 83 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, δηλαδή λίγο πάνω από το 31% των συνολικών συναλλαγών bulkers, ενώ σε όλες τις κατηγορίες πλοίων οι Έλληνες αγόρασαν συνολικά 129 πλοία από ένα σύνολο παγκόσμιων συναλλαγών που αφορούσαν 538 πλοία, σύμφωνα πάντα με την Allied. Δεύτερος στην κατάταξη των αγοραστών οι Κινέζοι με 94 πλοία συνολικά, εκ των οποίων τα 60 είναι bulkers.

Οι Έλληνες επένδυσαν 2,1 δισ. δολ για αγορές πλοίων, με τους Κινέζους να ακολουθούν με 1,1 δισ. δολ.

Πηγή: euro2day.gr