Έκτακτα σχέδια για το ενδεχόμενο ολικής διακοπής των εισαγωγών φυσικού αερίου από τη Ρωσία φαίνεται ότι καταρτίζει η Ευρώπη, η οποία κάνει «αγώνα δρόμου» για να αποθηκεύσει όση περισσότερη ενέργεια μπορεί, αλλά και να κλείσει νέες συμφωνίες προμήθειας από τρίτες χώρες.

Άλλωστε, η Επίτροπος Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον, ήταν σαφής και προειδοποίησε ότι η Μόσχα θα μπορούσε να κλείσει τη στρόφιγγα ανά πάσα στιγμή σε οποιαδήποτε χώρα της ηπείρου. Προκειμένου να προλάβει ένα τέτοιο σενάριο, οι Βρυξέλλες έχουν ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία αναπλήρωσης του ρωσικού αερίου.

Όμως, όπως επεσήμανε η ίδια, θα πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα, προκειμένου η Ευρώπη να είναι σε θέση να διαχειριστεί το χειρότερο δυνατό σενάριο. Δηλαδή αυτό της πλήρους κατάρρευσης των προμηθειών αερίου από τη Ρωσία.

Τα έκτακτα μέτρα, τα οποία σχεδιάζονται από την Κομισιόν, εκτιμάται ότι περιλαμβάνουν μια σειρά δράσεων, οι οποίες εδράζονται στον τομέα της κατανάλωσης τόσο από τη βιομηχανία, όσο κι από τα νοικοκυριά.

Η Μόσχα έχει ήδη «κόψει» τις ροές προς την Πολωνία, τη Βουλγαρία και τη Φινλανδία, χώρες οι οποίες αρνήθηκαν να πληρώσουν τα συμβόλαια παράδοσης σε ρούβλι, όπως αξιώνει πλέον ο Βλαντιμίρ Πούτιν. «Αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση, κατά την οποία κάθε κράτος μέλος μπορεί να είναι το επόμενο (θύμα)» τόνισε η Σίμσον, σε συνέντευξη στους Financial Times. «Πρέπει να είμαστε ικανοί να φροντίσουμε μόνοι μας την ασφάλεια των ροών».

Το 27% του αερίου αφορά τη βιομηχανία
Ο κλάδος της βιομηχανίας αντιστοιχεί περίπου στο 27% της συνολικής κατανάλωσης αερίου στην Ευρώπη, με την παραγωγή χημικών, κεραμικών, τροφίμων και υαλικών να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο. Η Επίτροπος, πάντως, διαβεβαίωσε ότι θα διαφυλάξει ό,τι και να γίνει τις ροές αερίου στον τομέα των τροφίμων και των προϊόντων ασφάλειας – υγείας, ενώ επανέλαβε τη δέσμευση για αντικατάσταση των 2/3 των ρωσικών εισαγωγών με εναλλακτικές πηγές προμήθειας.

Οι αφίξεις υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έχουν φθάσει φέτος σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, κάτι που συνδράμει στο «γέμισμα» των ενεργειακών αποθηκευτικών χώρων. Στις 25 Μαΐου, το ποσοστό αποθήκευσης κυμαινόταν στο 44% έναντι 36% πριν έναν ακριβώς χρόνο. Η Σίμσον εξήγησε, δε, ότι τα κράτη – μέλη αυξάνουν με ταχύτατο ρυθμό την ικανότητα διαχείρισης των ποσοτήτων LNG, οι οποίες φθάνουν διαρκώς με τάνκερ.

Μέχρι στιγμή, οι ενεργειακές εταιρείες των μεγαλύτερων χωρών της Ευρώπης έχουν εκφράσει την πρόθεση να ευθυγραμμιστούν με την απαίτηση της Ρωσίας για πληρωμές σε ρούβλι, από τη στιγμή που έχει βρεθεί η φόρμουλα ώστε να μην παραβιάζουν τις ευρύτερες κυρώσεις της Ε.Ε. προς τη Μόσχα.

Στο 26% οι εισαγωγές αερίου από τη Ρωσία
Η μείωση του ρωσικού αερίου αποτελεί ένα δύσκολο εγχείρημα για τις Βρυξέλλες, οι οποίες συνήθιζαν να εισάγουν από τη Ρωσία το 40% των συνολικών προμηθειών (155 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως). Πλέον, αυτό το ποσοστό έχει υποχωρήσει στο 26% και στόχος είναι έως το τέλος του 2022 να έχει περιοριστεί στο 13%.

Το επόμενο διάστημα, η Ευρώπη περιμένει περισσότερα φορτίου αερίου από τις ΗΠΑ και τη Νορβηγία, ενώ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις και με νέες πηγές. «Εργαζόμαστε με την Αίγυπτο και το Ισραήλ, ενώ ευχόμαστε να υπάρχουν διμερείς συμφωνίες πριν το καλοκαίρι. Σχεδιάζουμε να ανανεώσουμε και τον ενεργειακό διάλογο με την Αλγερία» περιέγραψε στους FT η Σίμσον.

Στο μεταξύ, τα κράτη – μέλη βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για την επιβολή ενός εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 25% της κατανάλωσης στην Ε.Ε. Ωστόσο, η Ουγγαρία εξακολουθεί να μπλοκάρει τη λήψη οριστικών αποφάσεων, λόγω της υψηλής εξάρτησής της.

Πέραν των κρατικών αποφάσεων, βέβαια, ο ιδιωτικός τομέας φαίνεται ότι έχει ήδη περιορίσει σημαντικά τις εισαγωγές από τη Ρωσία, υλοποιώντας ένα άτυπο μποϊκοτάζ. «Όλα αυτά είναι απαραίτητα για να φθάσουμε εκεί που ελπίζουμε» σχολίασε η Επίτροπος Ενέργειας.