Οι υψηλές τιμές στα καύσιμα κίνησης πιέζουν πτωτικά τη ζήτηση με τους Έλληνες να περιορίζουν τις καταναλώσεις ενώ ανησυχία επικρατεί στην παγκόσμια αγορά για την διαθεσιμότητα των καυσίμων και κυρίως για το diesel κίνησης το οποίο εκτός από τα ΙΧ κινεί και σημαντικά γρανάζια της παγκόσμιας οικονομίας.

Με βάση κάποια προσωρινά στοιχεία της αγοράς, για τις πρώτες 25 ημέρες του Οκτωβρίου, η ζήτηση για τη βενζίνη δείχνει να καταγράφει πτώση κατά περίπου 6% και για το diesel κίνησης κατά 8% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Οι υψηλές τιμές των καυσίμων (με την τιμή του diesel να εξακολουθεί να είναι υψηλότερη από της απλής αμόλυβδης) και ο πληθωρισμός πιέζουν τη ζήτηση για καύσιμα, με τους καταναλωτές να δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης και τις επιχειρήσεις να βλέπουν τα λειτουργικά τους κόστη να αυξάνονται.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,028 ευρώ το λίτρο και του diesel κίνησης στα 2,128 ευρώ το λίτρο ενώ μία εβδομάδα νωρίτερα οι αντίστοιχες τιμές ήταν στα 2,223 και 2,145. Παρά τη μικρή αποκλιμάκωση, οι τιμές εξακολουθούν να είναι αυξημένες, σε σύγκριση όχι μόνο σε σχέση με ό,τι ίσχυε πριν από λίγα χρόνια αλλά και με ό,τι ίσχυε πριν από λίγο καιρό, όταν ακόμη ήταν σε ισχύ οι επιδοτήσεις και οι εκπτώσεις.

Κατά τις τελευταίες εβδομάδες, η διεθνής τιμή του Brent κινείται μεταξύ 92 και 97 δολαρίων το βαρέλι με τις ανησυχίες για την πορεία της παγκόσμιας ζήτησης να ασκούν πιέσεις στις τιμές ενώ από την άλλη, η στενότητα στην αγορά, η οποία αναμένεται να επιδεινωθεί όταν θα τεθούν σε ισχύ οι ευρωπαϊκές κυρώσεις κατά της Ρωσίας το Φεβρουάριο του 2023, δεν αφήνει προς το παρόν περιθώρια για μεγάλες «βουτιές».

Γιατί η διεθνής αγορά ανησυχεί για τις τιμές στο diesel κίνησης
Η διεθνής αγορά, και δη η ευρωπαϊκή, βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού για την πορεία των τιμών του πετρελαίου κίνησης λόγω της μεγάλης εξάρτησης από τις ρωσικές εισαγωγές και τις αναγκαστικές αποκοπές που θα σημειωθούν τους επόμενους μήνες λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων. Όπως είναι γνωστό, από το Φεβρουάριο του 2023, οπότε και θα τεθεί σε εφαρμογή η όγδοη δέσμη κυρώσεων κατά της Ρωσίας, θα απαγορευθεί η παράδοση σχεδόν όλων των θαλάσσιων προϊόντων διύλισης πετρελαίου - συμπεριλαμβανομένου του καυσίμου τύπου diesel- από τη Ρωσία, τον μεγαλύτερο εξωτερικό προμηθευτή της περιοχής.

Η Ελλάδα εισάγει από το 24% έως 29% των αναγκών της σε πετρέλαιο από τη Ρωσία ενώ σε ετήσια βάση η Ευρωπαϊκή Ένωση εισάγει 200 εκατ. βαρέλια diesel από τη Ρωσία. Η εφαρμογή των κυρώσεων επέρχεται σε μια περίοδο μεγάλης στενότητας στην αγορά και βρίσκει τα ευρωπαϊκά κράτη απροετοίμαστα ενώ η κατάσταση θα επιδεινωθεί εάν επιβεβαιωθεί ένα σενάριο υψηλής ζήτησης.

Οι παράγοντες αυτοί σε συνδυασμό με την τάση στροφής από το φυσικό αέριο στο πετρέλαιο ασκούν ανοδικές πιέσεις στο diesel κίνησης και αυτός είναι ο λόγος που διεθνείς αναλυτές της αγοράς εμφανίζονται αρκετά επιφυλακτικοί στο να επιβεβαιώσουν προβλέψεις για σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών.