Με τον φόβο των ανατιμήσεων θα σπεύσουν για τις αγορές των προϊόντων που θα κοσμήσουν το εορταστικό τραπέζι οι καταναλωτές, καθώς έχει ήδη ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για τις γιορτές των Χριστουγέννων.

Με τις πληθωριστικές πιέσεις να εμμένουν και το διαθέσιμο εισόδημα να ροκανίζεται διαρκώς, τα ελληνικά νοικοκυριά εμφανίζονται «μουδιασμένα» για τις αγορές που πρέπει να πραγματοποιήσουν τις αμέσως επόμενες ημέρες, μπροστά στον φόβο να μην εκτροχιαστούν οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί.

«Τα στοιχεία ενόψει των Χριστουγέννων είναι ανησυχητικά», αποκάλυψε την προηγούμενη εβδομάδα ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, Λευτέρης Κιοσές, μιλώντας στο 13ο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ. Όπως εξήγησε, το 44% των καταναλωτών είναι αγχωμένοι για τα Χριστούγεννα, ενώ παραδοσιακά θα έπρεπε να είναι χαρούμενοι, με μόλις ένα 13% να δηλώνει προσμονή για την εορταστική περίοδο. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Κιοσές, το 85% των καταναλωτών εκτιμά πως θα έρθουν νέες ανατιμήσεις έως τα Χριστούγεννα, καθώς το κόστος έχει εκτοξευθεί στις τιμές των τροφίμων. Την ίδια στιγμή, μόλις ένα 16% δεν φαίνεται να κοιτάξει τις τιμές κατά τις χριστουγεννιάτικες αγορές του, ενώ η εκτίμηση δείχνει μεν αυξημένη δαπάνη για τα Χριστούγεννα, λόγω ανατιμήσεων δε και όχι λόγω όγκου.

«Ό,τι ανεβαίνει, ποτέ δεν κατεβαίνει. Αυτό μας δείχνει η οικονομική ιστορία», δήλωσε από την πλευρά του και μιλώντας επίσης στο ίδιο συνέδριο ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι καταναλωτές θα δουν μερική εξομάλυνση των τιμών των προϊόντων όταν υπάρξει αποκλιμάκωση του γεωπολιτικού κινδύνου στην Ουκρανία.

Όπως εξηγούσε τον περασμένο μήνα ο νέος Brand President της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, στην πρώτη του συνάντηση με τους εκπροσώπους του Τύπου μετά την ανάληψη των καθηκόντων του τον περασμένο Αύγουστο, η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος των σούπερ μάρκετ είναι οι πληθωριστικές πιέσεις και οι αυξήσεις τιμών, στη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία που συμπληρώνει σχεδόν δέκα μήνες. «Δυστυχώς οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν με την ίδια ένταση», εκτίμησε, εκφράζοντας την ανάγκη να τερματιστεί το συντομότερο δυνατόν η ρωσο-ουκρανική κρίση.

Πόσα θα δαπανήσουν φέτος τα Χριστούγεννα οι Έλληνες

Και μπορεί οι αυξημένες τιμές των τροφίμων και της ενέργειας να σημαντικό έχουν αντίκτυπο στις προτιμήσεις των καταναλωτών, ωστόσο πλειοψηφία των νοικοκυριών στην Ελλάδα θα ήθελε να γιορτάσει τα Χριστούγεννα αμετάβλητα και με παραδοσιακό τρόπο. Αυτό προκύπτει από την πρόσφατη μελέτη της NielsenIQ για μια από τις πιο σημαντικές εορταστικές περιόδους του χρόνου.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, το 66% των καταναλωτών στην Ελλάδα είναι λάτρεις των Χριστουγέννων, ενώ οι επιφυλακτικοί, προσεκτικοί αγοραστές αντιπροσωπεύουν το 35% των καταναλωτών. Αυτή η ομάδα επηρεάζεται έντονα από την αύξηση των τιμών των καυσίμων, πετρελαίου και της ενέργειας και είναι πιθανό να μειώσει τις δαπάνες.

Ωστόσο, η πλειοψηφία των καταναλωτών θα διατηρήσει τον προϋπολογισμό των Χριστουγέννων, καθώς η αναμενόμενη δαπάνη για φέτος τα Χριστούγεννα είναι ίση ή μεγαλύτερη από πέρυσι. Το 45% των νοικοκυριών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός τους για τρόφιμα και ποτά στο σπίτι ή για κατανάλωση εκτός σπιτιού, τα δώρα και τα ταξίδια θα είναι ίσος σε σύγκριση με το 2021. Την ίδια στιγμή, το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες φέτος, ενώ το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το τυρί (81%), το φρέσκο κρέας (74%) και τα χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις πιο συχνές κατηγορίες τροφίμων που οι καταναλωτές προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα, ενώ μεταξύ των κατηγοριών των ποτών, αναμένεται να πρωτοστατήσουν οι μπύρες (61%) και το κρασί (60%).

Ανάμεσα στα χριστουγεννιάτικα δώρα, οι Έλληνες καταναλωτές θα επιλέξουν φέτος να δωρίσουν κατά κύριο λόγο ρούχα και παπούτσια (55%), αλλά και παιχνίδια (43%), ενώ προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%) καθώς και δώρα που θα χαρίσουν «εμπειρία» (27%) βρίσκονται ψηλά στη λίστα αγορών.

Έρχονται στις 14 Δεκεμβρίου το καλάθι των Χριστουγέννων και το καλάθι του Άη Βασίλη

Στο μεταξύ, όπως ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, έρχονται στις 14 Δεκεμβρίου το «καλάθι των Χριστουγέννων» και το «καλάθι του Άη Βασίλη», προκειμένου να ανακουφιστούν ενόψει των εορτών οι πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Το μεν καλάθι των Χριστουγέννων θα βρίσκεται σε ισχύ έως και τις 4 Ιανουαρίου, το δε καλάθι του Άη-Βασίλη έως και τις 11 Ιανουαρίου.

Προκειμένου το καλάθι του νοικοκυριού να μετατραπεί προσωρινά σε καλάθι των Χριστουγέννων, προστίθενται η γαλοπούλα, το μοσχάρι, το τσουρέκι ή η βασιλόπιτα και η σοκολάτα, ενώ εκτός του εορταστικού καλαθιού έμειναν τελικά – και μετά από μεγάλη συζήτηση – τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες, προκειμένου να μην προκληθούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού προς τους φούρνους και τα ζαχαροπλαστεία, που παραδοσιακά προμηθεύουν τους καταναλωτές με τα συγκεκριμένα προϊόντα κατά το διάστημα των εορτών.

Στο καλάθι του Άη Βασίλη εντάσσονται δέκα κατηγορίες παιχνιδιών ως εξής: επιτραπέζια και παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), οχήματα – τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), λούτρινα και μουσικά παιχνίδια.

Καλάθι του Άη Βασίλη υποχρεούνται να δημιουργήσουν οι επιχειρήσεις που εξειδικεύονται στη διάθεση προς πώληση παιδικών παιχνιδιών στο καταναλωτικό κοινό, με συνολικό ετήσιο κύκλο εργασιών που υπερβαίνει το ένα εκατ. ευρώ, ενώ θα πρέπει να αποστέλλουν τις λίστες τους στο υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να αναρτηθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ekatanalotis, όπως και το καλάθι του νοικοκυριού.

Οι επιχειρήσεις πρέπει να εντάξουν ένα τουλάχιστον προϊόν από κάθε κατηγορία παιχνιδιού που παρουσιάστηκε παραπάνω και να το διαθέσουν σε προσιτή τιμή, ενημερώνοντας τους καταναλωτές που προσέρχονται στα φυσικά ή ψηφιακά καταστήματά τους, με κάθε πρόσφορο μέσο (λίστες, φυλλάδια κλπ) και υποχρεωτικά με ειδική σήμανση επί των προϊόντων ή του χώρου πώλησής τους. Να σημειωθεί εδώ πως ο κατάλογος των προϊόντων που συμμετέχουν στο καλάθι του Άη Βασίλη και οι τιμές τους διαμορφώνονται ελεύθερα από τις επιχειρήσεις, με το υπουργείο Ανάπτυξης να ελέγχει σε εβδομαδιαία βάση την εξέλιξη των τιμών και το περιθώριο κέρδους ανά επιχείρηση και ανά προϊόν.