Ο αυτοκινητόδρομος Πατρών - Πύργου θα κατασκευαστεί διαβεβαίωσε μιλώντας στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και διευκρίνισε οι διαδικασίες έγκρισής του από την ΕΕ βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Θα κάνουμε έναν ολοκληρωμένο Οδικό Άξονα της Κρήτης και παράλληλα προχωρούν όλα τα έργα.

Όπως είπε ο κ Σπίρτζης απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή της ΔΗΣΥ Γιάννη Κουτσούκου η έκθεση της ομάδας JASPERS της ΕΕ -που έχει την αρμοδιότητα για την χρηματοδότη του έργου – είναι θετικότατη. Εγκρίνει και αξιολογεί πολυκριτηριακά το κόστος-όφελος του αυτοκινητόδρομου.

Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης από όλη αυτήν την περιπέτεια στην οποία οι προηγούμενες κυβερνήσεις έβαλαν τη χώρα, αποκόπτοντας την Πατρών -Πύργου από το σύνολο της Ολυμπίας Οδού, η αίτηση χρηματοδότησης έφυγε από το υπουργείο Οικονομίας στις 12 Δεκεμβρίου και περιμένουμε την απάντηση της ΕΕ. Προσπαθούμε να έχουμε την απάντηση νωρίτερα. Αν δεν απαντήσουν, σύμφωνα με τις διαδικασίες που έχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέχρι τις 12 Μαρτίου, θεωρείται εγκεκριμένη.

Αν δεν έχουν απαντήσει –που είναι το χειρότερο σενάριο- μέχρι τις 12 Μαρτίου με θετική εισήγηση των Τεχνικών Συμβούλων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αμέσως μετά οι Υπηρεσίες θα κληθούν να καλέσουν τους αναδόχους να φέρουν τις εγγυητικές, να πάνε οι συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά οι ημερομηνίες είναι από τον νόμο. Αν δεν μπορεί κάποια εταιρεία να φέρει τις εγγυητικές, πας στη δεύτερη είπε ο κ Σπίρτζης. Αν δεν μπορεί η δεύτερη, πας στην τρίτη. Τα ξέρετε αυτά, φαντάζομαι.

Σύμφωνα με τον υπουργό ένας πρόσθετος λόγος που υπήρχε καθυστέρηση ήταν ότι αρκετοί οικισμοί στον Νομό Αχαΐας ήθελαν μια εναλλακτική όδευση, και εξετάστηκε.

Στα 90 εκατ. η υπάρχουσα χάραξη/ Στα 170 έφτανε η χάραξη που ζητούσαν οι κάτοικοι

Η εναλλακτική όδευση, εκτός από την πολύ μεγάλη χρονική καθυστέρηση, είχε και πολύ μεγάλη οικονομική επιβάρυνση. Άρα, πάλι δεν έβγαινε το έργο. Η μία συμβατική λύση, η υπάρχουσα δηλαδή, αυτή που έχει επιλεγεί, είναι στα 90 εκατομμύρια ευρώ. Η άλλη χάραξη που ζητούσαν οι κάτοικοι είναι στα 170 εκατομμύρια ευρώ.

Όπως είπε ο κ Σπίρτζης αν η σημερινή κυβέρνηση συνέχιζε τον διαγωνισμό με τις εταιρείες της 7ης τάξης τότε εκτός του ότι θα έπαιρνε το έργο, μια τέτοια εταιρία οι εκπτώσεις θα είναι πολύ χαμηλότερες. Δηλαδή, στην Ολυμπία Οδό ήταν 0%! Όπου γίνεται διαγωνισμός μεγάλων έργων, επειδή είναι περιορισμένος ο ανταγωνισμός, δεν έχεις εκπτώσεις της τάξης του 50%. Όταν πας, λοιπόν, να κάνεις αξιολόγηση βιωσιμότητας και έχεις 10% έκπτωση ή 20% έκπτωση, θα παίρναμε ποτέ έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή; διερωτήθηκε. Ποτέ! τόνισε.

Σπίρτζης προς Πλακιωτάκη: Θα κάνουμε έναν ολοκληρωμένο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης

Τις διαδικασίες που επιλέχθηκαν για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης παρουσίασε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Γιάννη Πλακιωτάκη.

Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, είναι πολύ πιο συμφέρον για την Κρήτη και για τον τόπο, να «τρέξουμε» το μέρος του Βόρειου Οδικού Άξονα που ενώνει τους τέσσερις νομούς της Κρήτης συμπεριλαμβανομένης και της πόλης του Άγιου Νικόλαου που έχουν μελέτες βιωσιμότητας, και μπορούμε να προχωρήσουμε το έργο, προφανώς όχι στη χάραξη του 1960. Κατά συνέπεια -σημείωσε - είναι μέσα και το Λασίθι.

Υπάρχουν σημεία, ανέφερε ο Υπουργός, που δεν συμφέρει με τις δραστηριότητες που έχουν αναπτυχθεί να πας να γκρεμίσεις ξενοδοχεία και να τα απαλλοτριώσεις. Σε αυτά τα σημεία θα πρέπει, σημειακά, να βελτιωθεί η χάραξη που υπήρχε. Παράλληλα, να τρέξει και η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού που περιλαμβάνει και μετά τον Άγιο Νικόλαο, μέχρι τη Σητεία και τους κάθετους άξονες στην Ιεράπετρα, και άλλους κάθετους άξονες, καθώς και τις επιπτώσεις στην ανάπτυξη της Κρήτης που θα έχουν και οι κάθετοι άξονες και όλα τα υπόλοιπα.

Όπως τόνισε ο υπουργός, στις 26 Ιουλίου 2017 έγινε η προγραμματική σύμβαση με τον ΟΑΚ για τη μελέτη του στρατηγικού σχεδιασμού του Βόρειου Οδικού άξονα. Αν δείτε τα στάδια που έχουμε, είπε, έχουμε μέσα -εκτός από το πρώτο στάδιο που είναι το Χανιά - Άγιος Νικόλαος για να μπει μέσα στο έργο - την κυκλοφοριακή μελέτη για όλο τον ΒΟΑΚ, όχι μόνο για το τμήμα Χανιά-Άγιος Νικόλαος, και μετά τον Άγιο Νικόλαο και μετά τα Χανιά, για το Καστέλι Χανίων και για τους κάθετους άξονες.

Εμείς λέμε ότι θα κάνουμε έναν ολοκληρωμένο ΒΟΑΚ, τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και πρόσθεσε:

«Εμείς βρήκαμε δυστυχώς μία Κρήτη που την είχατε αφήσει στη μέση της Αφρικής. Εκεί την είχατε αφήσει. Στη Σαχάρα την είχατε αφήσει από άποψη υποδομών.
Εμείς βγάλαμε το αεροδρόμιο του Καστελίου μετά από δεκαπέντε χρόνια, βγάζουμε τον ΒΟΑΚ, κάνουμε τα εγγειοβελτιωτικά έργα που χρειάζονται για τα έργα ύδρευσης-άρδευσης, αλλά δεν είμαστε Χουντίνι. Με μαγικό ραβδί δεν γίνονται αυτά. Τα είπαμε στον λαό της Κρήτης».

Από την πλευρά του, ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε την ανάγκη να ολοκληρωθεί ο βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης μέχρι τη Σητεία. Επέμεινε ότι ο νομός Λασιθίου αποκλείστηκε και κάλεσε την κυβέρνηση να αντιμετωπίζει την Κρήτη ενιαία και αδιαίρετα. Παράλληλα ζήτησε από το υπουργείο, τις μελέτες που είναι σε εξέλιξη αυτήν τη στιγμή στον Νομό Λασιθίου, να τις χρηματοδοτήσει, όπως είναι η μελέτη του Καλού Χωριού-Γέφυρα Φρουζή.