Ο τουρισμός, κορυφαία πηγή εσόδων της χώρας και κορυφαίο προϊόν της, δεν θα μπορούσε να λείπει από την ατζέντα του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, με την συζήτηση να κινείται τόσο γύρω από την εικόνα της χώρας ως τουριστικός προορισμός για άτομα υψηλού εισοδήματος, όσο και ποιες είναι οι προοπτικές που δημιουργεί για σημαντικές επενδύσεις.

Ελληνικός τουρισμός: Η Ελλάδα ως προορισμός εξαιρετικής ποιότητας

Τρόπους να ενισχυθεί η εικόνα της Ελλάδας ως ένας πολυτελής προορισμός στα μάτια εύπορων επισκεπτών (High Net Worth Individuals- HNWI) με στόχο την αύξηση του τουρισμού υψηλού εισοδήματος αναζήτησαν οι συμμετέχοντες στο πάνελ με τίτλο “Greek Tourism: Affirming Greece’s Position as a Destination of Excellence”.

η συζήτηση συντόνισε ο καθηγητής κ. Γιώργος Παπαιωάννου (Mayfair Greece, Capital Partners), o οποίος εκτίμησε ότι ο ελληνικός τουρισμός θα συνεχίσει να αναπτύσσεται μέχρι το 2023 φτάνοντας ποσοστό συμμετοχής στο ΑΕΠ 23%.

Ο πρόεδρος και CEO της Kyvernitis Travel SA, κ. Χρήστος Κυβερνήτης, χαρακτήρισε σημαντικό κεφάλαιο τον τουρισμό υψηλού εισοδήματος στη χώρα μας και αναφέρθηκε στο σχετικό πρόγραμμα της Kyvernitis Travel SA.Τόνισε ότι πρέπει να διευρυνθεί το εύρος ξενοδοχείων με άριστα καταρτισμένο προσωπικό, καθώς οι διεθνείς αλυσίδες luxury ξενοδοχείων στην Ελλάδα ξεχωρίζουν, αλλά είναι συγκεκριμένα ξενοδοχεία και σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας.

Επισήμανε πως “πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι απευθύνεται κανείς σε ταξιδιώτες που έχουν ως μέτρο σύγκρισης, ξενοδοχεία πολυτελείας σε προορισμούς όπως οι Μαλβίδες και το Ντουμπάι”, καθώς και ότι δεν υπάρχει νόημα να επενδύσει κανείς στον τουρισμό υψηλού εισοδήματος εάν δεν είναι σε θέση να προσφέρει στους επισκέπτες μία εμπειρία διαμονής.

Εξήγησε ότι ο κλασικός τρόπος διαφήμισης δεν αφορά αυτή την κατηγορία ταξιδιωτών, για την οποία είναι πιο αποτελεσματική η διαφήμιση στόμα με στόμα. Δηλαδή να εξιστορήσουν στον κοινωνικό περίγυρο τους, που είναι αντίστοιχου εισοδήματος, πως πέρασαν στην Ελλάδα ή και ειδικά εφόσον πρόκειται για celebrities να ανεβάσουν στα social media φωτογραφίες από τις διακοπές τους στην Ελλάδα.

Ο κ. Ηλίας Μαραγκάκης, COO της Fraport, αφού ανέφερε τις επενδύσεις της εταιρείας στα περιφερειακά αεροδρόμια, σημείωσε ότι πέρυσι παρατηρήθηκε μία αύξηση κατά 30% του business aviation, που είναι το αντίστοιχο του τουρισμού με γιοτ, αλλά με ακριβά αεροσκάφη, τα οποία μπορεί να κοστίζουν και 80 εκ ευρώ, γεγονός από το οποίο γίνεται αντιληπτό πόσο ευκατάστατοι είναι οι ιδιοκτήτες. Η αύξηση αυτή παρατηρήθηκε ειδικότερα στα αεροδρόμια της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Κέρκυρας. Σημείωσε ότι αυτού του είδους ο τουρισμός απαιτεί διαφορετικά στοιχεία από τον υπόλοιπο. Ταυτόχρονα όμως, ο τουρισμός πολυτελείας δε μπορεί να προχωρήσει χωρίς ορισμένες βασικές προϋποθέσεις, όπως οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τα πυροσβεστικά οχήματα σε νησιά.

Η δρ Φράνσις Τσάκωνας, CEO και ιδρύτρια της International Society of Change Leaders, η οποία σχεδιάζει εκπαιδευτικά προγράμματα σε τομείς όπου υπάρχουν ευκαιρίες, όπως ο τουρισμός στην Ελλάδα και αναφέρθηκε στα προγράμματα που έχει δημιουργήσει εφέτος. Το πρώτο έχει να κάνει με executive education στα ελληνικά νησιά, κατά το οποίο executives παρακολουθούν εκπαιδευτικό πρόγραμμα, όπως για παράδειγμα σε ένα από τα καλύτερα ξενοδοχεία στη Σαντορίνη, σε συνεργασία με top business σχολές από όλο τον κόσμο. Δεύτερον, σχεδιάζει σχολή για τουριστικό managment στην Ελλάδα, καθώς τα υπερπολυτελή ξενοδοχεία χρειάζονται εξειδικευμένο προσωπικό.

Ο κ. Τζιμ Τσόκανος, εταίρος στην Dynamic, προσέθεσε την οπτική του ως Ελληνοαμερικάνος στο ζήτημα. Επισήμανε ότι το ακροατήριο πολυτελείας ψάχνει διαρκώς προορισμούς και ξοδεύει χρήματα στα χωριά και τις πόλεις που επισκέπτεται. Σχολίασε επίσης ότι αν “γκουγκλάρει” κανείς τις λέξεις Ελλάδα, τουρισμός, διακοπές, θα εμφανιστούν στη μηχανή αναζήτησης εικόνες από Ακρόπολη, Σαντορίνη, Μύκονο, λείπει όμως η εικόνα ενός Έλληνα. “Αυτό που μας κάνει διαφορετικούς είναι το ντόπιο πνεύμα, οι άνθρωποι κάνουν την Ελλάδα να ξεχωρίζει”, είπε και πρόσθεσε ότι: “Λέμε ιστορίες για τόπους και μουσεία, αλλά όχι για τους ανθρώπους”. Εκτίμησε επισης ότι πρέπει να αναδειχθεί πως η Ελλάδα είναι ένα ασφαλές και φιλικό μέρος.


Ελληνικός Τουρισμός: Προοπτική για επενδύσεις

Την προοπτική επενδύσεων στο χώρο του τουρισμού εξέτασαν οι ομιλητές στο σχετικό πάνελ tου Οικονομικού Φόρουμ Δελφών, το οποίο συντόνισε η αρθογράφος του Protagon, κα. Χριστίνα Πουτέτση.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dimand SA, κ. Δημήτρης Ανδριόπουλος ανέφερε ως ενδεικτικό της “όρεξης” των ξένων επενδυτών να επενδύσουν στον ελληνικό τουρισμό τη σύμπραξη της εταιρείας, που ανακοινώθηκε στο Οικονομικό Φόρουμ Δελφών για επενδύσεις πάνω από 170 εκ ευρώ με focus τα ξενοδοχεία σε Πάτρα, Πειραιά, Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Τόνισε όμως ότι για να προχωρήσουν οι επενδύσεις σε ξενοδοχεία πόλης, resort, φοιτητικές εστίες, θα πρέπει η χώρα να διαθέτει υποδομές σε δύο κατηγορίες: Πρώτον υποδομές που αφορούν κυρίως στους δήμους γνωστών τουριστικών προορισμών, οι οποίοι σε ένα διάστημα 15 ημερών πρέπει να διαχειριστούν τεράστιο όγκο αναγκών διαχείρισης απορριμμάτων, ύδρευσης και αποχέτευσης για να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες. Η δεύτερη κατηγορία αναγκαίων υποδομών αφορά στους τομείς του τουρισμού που δεν έχουν αναπτυχθεί. Ανέφερε ενδεικτικά ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα με εκπληκτικά μονοπάτια και ορεινούς όγκους, άγνωστους ακόμη, σε αντίθεση με τις παραλίες της και τα νησιά.

Ο δήμαρχος Δελφών, κ. Αθανάσιος Παναγιωτόπουλος επικαλέστηκε το παράδειγμα του Οικονομικού Φόρουμ Δελφών, τονίζοντας ότι ο συνεδριακός τουρισμός είναι ένας από τους βασικούς τομείς όπου υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης. Ανέφερε ότι ο δήμος Δελφών ως μία μικρή κοινωνία και οικονομία διαθέτει κυρίως μικρές οικογενειακές τουριστικές επιχειρήσεις, εκτιμώντας ότι αυτό το θεωρεί αρετή, διότι στην τουριστική οικονομία παίζει ρόλο η αυθεντικότητα του προϊόντος. “Το πλεονέκτημά μας ως περιοχή και ίσως ως χώρα, είναι να διατηρήσουμε το αυθεντικό μας πολιτιστικό πρότυπο, όπως είναι η καλή καθημερινή μας συνήθεια, η διατροφή, το έθιμο, η παράδοση”, είπε. Αναφέρθηκε επίσης στην πρωτοβουλία του δήμου Δελφών, ο οποίος αποτελεί προστατευόμενη περιοχή, να καταγραφεί τη δημοτική ακίνητη περιουσία ώστε να αποσαφηνιστεί ποια ακίνητα θα μπορούσαν να έχουν συνδυαστική τουριστική χρήση.

Ο κ. Πάνος Παλαιολόγος, ιδρυτής και πρόεδρος της Hotelbrain, ανέφερε ότι κατά την κρίση ήρθαν πολλοί “επενδυτές” στην Ελλάδα, που ήθελαν να αγοράσουν τα υπερχρεωμένα ξενοδοχεία σε χαμηλή τιμή και χωρίς να κάνουν σχεδόν τίποτα, όταν η καμπύλη της αγοράς θα άλλαζε, να κερδίσουν από την υπεραξία. Στην πατρίδα μας υπάρχει περιθώριο για επενδυτές, που είναι διατεθειμένοι να κάνουν όλη τη δουλειά, να επενδύσουν με πρόγραμμα και σχέδιο, να διαχειριστούν επαγγελματικά την επένδυση τους, τόνισε. Εξήγησε πως ο Έλληνας ξενοδόχος (που συνήθως έχει μία οικογενειακή επιχείρηση) αφού ξεπέρασε το αρχικό σοκ που ήρθε με το Internet, άλλαξε τα πράγματα και στο δικό του επαγγελματικό χώρο, αλλά υπογράμμισε ότι το marketing πρέπει να συνοδεύεται και από ένα καλό προϊόν, διαφορετικά δεν αρκεί.

Ο κ. Ιάσων Τσάκωνας, γενικός διευθυντής της OLIAROS Properties, αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Αντίπαρου ως ένα νέο τουριστικό προϊόν με πολυτελείς κατοικίες που προσελκύουν τουρίστες υψηλού εισοδήματος, θέλοντας να καταδείξει την ανάγκη σχεδιασμού για την ποιοτική ανάπτυξη νέων τουριστικών προϊόντων και υποδομών σε προορισμούς όχι και τόσο προβεβλημένους.

Η Αντίπαρος, σημείωσε, έγινε παράδειγμα premium κατοικίας και βρίσκεται στην τρίτη θέση όσον αφορά στις βίλες πολυτελείας μετά τη Μύκονο και την Πάρο. Αποτελεί μάλιστα ένα από τα λίγα παραδείγματα στην Ελλάδα με σταθερή άνοδο της αγοράς ακινήτων επί κρίσης. «Βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό μεταίχμιο για την ανάπτυξη της χώρας και του δικού μας προϊόντος. Από τη μία, η κρίση και η αυξημένη φορολογία έχουν καθηλώσει τις αξίες των ακινήτων σε περιοχές της χώρας σε βαθμό που μπορεί να επιτρέψουν τη ριζική επικαιροποίηση του τουριστικού προϊόντος και από την άλλη, η προοπτική ανάπτυξης νέων κατηγοριών πιο μόνιμων» ανέφερε. Πρότεινε ειδικότερα να διευρυνθεί ο ορισμός του τουριστικού προϊόντος ώστε να περιλαμβάνει την έννοια του housing, πιο μόνιμων επισκεπτών και των συνταξιούχων.

Ο κ. Χάρρυ Αντωνόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Cineplexx Greece, χαρακτήρισε την Αθήνα ως τη μεγάλη πρόκληση στον τουρισμό. Σημείωσε ότι από τις 10 προτιμήσεις των τουριστών στην Αθήνα, οι πέντε είναι ιστορικές. Αυτό διότι δεν έχουν πολλές άλλες επιλογές, καθώς για ψώνια στην Ερμού βρίσκουν τις ίδιες μάρκες που έχουν στις χώρες τους και στην Πλάκα τα ίδια σουβενίρ εδώ και 25 χρόνια. “Για να έρχονται όλο το χρόνο οι τουρίστες στην Αθήνα, δώστε τους πράγματα να κάνουν στον ελεύθερο χρόνο τους”, είπε, προτείνοντας μεταξύ άλλων αντί για κλειστά mall ένα ανοιχτό χώρο με καταστήματα που θα πωλούν ελληνικά προϊόντα στο κέντρο της Αθήνας.

ΕΔΩ διαβάστε όλες τις ειδήσεις από το μεγάλο οικονομικό - επιχειρηματικό «ραντεβού» των Δελφών