Κατάλυση της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των υποθηκοφυλακείων θα είναι το αποτέλεσμα της μετατροπής τους σε Γραφεία Κτηματολογίου, σύμφωνα με την Ένωση Άμισθων Υποθηκοφυλάκων Ελλάδος.

Σε επιστολή της στο big business η Ένωση διατυπώνει «ενστάσεις» στο ρεπορτάζ που δημοσίευσε η ιστοσελίδας μας την Τρίτη 20 Μαρτίου για την επικείμενη ενσωμάτωση όλων των Υποθηκοφυλακείων στο Κτηματολόγιο.

Η επιστολή που υπογράφεται από τον Πρόεδρο Χρήστο Δημητριάδη και την Γενική Γραμματέα Ελευθερία Μαρουλάκη αναφέρει τα εξής: 

«1) Η μόνη πραγματική μεταβολή που επιφέρει η ψευδεπίγραφη «ίδρυση κτηματολογικών γραφείων», είναι η αποκοπή της σχετικής αρμοδιότητας από την ελληνική Δικαιοσύνη και η υπαγωγή της σε μια κομματική διορισμένη διοίκηση. Τούτο αποτελεί και τον πυρήνα της αντισυνταγματικότητας του νόμου 4512/2018. Σύντομα θα γίνει αντιληπτή και από τους πολίτες, τι σημαίνει στην πράξη η κατάλυση της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας που διείπε μέχρι σήμερα τα υποθηκοφυλακεία/ κτηματολογικά γραφεία («το δικό μου συμβόλαιο μετάγραψέ το, του ανταγωνιστή μου απόρριψέ το»).

2) Δεν είμαστε «δικηγόροι, δικαστικοί, συμβολαιογράφοι», είμαστε υποθηκοφύλακες. Τα υποθηκοφυλακεία υπάρχουν από το 1834 και είναι αρχαιότερα ακόμη και από τον Άρειο Πάγο. Οι υποθηκοφύλακες διορίζονταν από το 2002 με πραγματικά αδιάβλητους δημόσιους διαγωνισμούς, οι οποίοι παρανόμως σταμάτησαν να διενεργούνται από το έτος 2010 και εντεύθεν, με σκοπό τον δόλιο αποδεκατισμό του κλάδου μας.

3) »Η τελευταία προσπάθεια εκσυγχρονισμού του τρόπου λειτουργίας τους [των υποθηκοφυλακείων] και της οργάνωσης των αρχείων τους» δεν έγινε το 1961, όπως εσφαλμένα αναγράφετε, αλλά είναι διαρκής σύμφωνα με νόμο του 1993, που προβλέπει την έκδοση σχετικών αποφάσεων του Υπουργού Δικαιοσύνης. Καμία ετήσια ανανέωση κανενός διατάγματος δεν προβλέπεται. Αντιθέτως, το στάδιο μηχανοργάνωσης που διετάχθη το 1999 έχει καταστεί διαρκές από τις αρχές του έτους 2000.

4) Η διάκριση ανάμεσα σε «φτωχά» και «πλούσια» υποθηκοφυλακεία είναι όλως αυθαίρετη. Τα υποθηκοφυλακεία λειτουργούν με πλήρη προσωπική οικονομική ευθύνη του άμισθου υποθηκοφύλακα αποκλειστικά. Η μεγάλη πλειονότητα των δεκάδων υποθηκοφυλάκων, που έχουν προσβάλει τη συνταγματικότητα του νόμου 4512/2018 στο Συμβούλιο της Επικρατείας, υπηρετεί σε αυτά που αστόχως το άρθρο σας χαρακτηρίζει «φτωχά» υποθηκοφυλακεία. Η μεγάλη συμμετοχή των συναδέλφων μας στη δικαστική προσβολή της αντισυνταγματικής κατάργησης μιας δικαστικής αρμοδιότητας συνιστά δημοκρατικό δικαίωμα και τήρηση του όρκου που έδωσαν να φυλάττουν το Σύνταγμα και τους νόμους.

5) Αναφέρετε την Μύκονο, μεταξύ των «πλουσίων» υποθηκοφυλακείων που «αντιδρούν». Αλήθεια, γνωρίζετε ότι το υποθηκοφυλακείο Μυκόνου συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των 20 αμίσθων υποθηκοφυλακείων που έγιναν τον περασμένο Σεπτέμβριο έμμισθα (δημόσια) και υπολειτουργούν έως δεν λειτουργούν καθόλου, ακόμη και λόγω έλλειψης εκτυπωτικού χαρτιού; Ιδίως στη Μύκονο που αναφέρετε είναι αδύνατη κάθε συναλλαγή επί ακινήτων από τον περασμένο Δεκέμβριο, καθώς το έργο μας, που συνιστά ένα κατεξοχήν νομικό επάγγελμα, ανατέθηκε σε δικαστικό υπάλληλο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης!

6) Ακόμη και οι αριθμοί των γραφείων που αναφέρετε είναι εσφαλμένοι: Με το νέο νόμο δεν ιδρύονται 16 κτηματολογικά γραφεία και 184 υποκαταστήματα, αλλά 17 και 75 αντίστοιχα, τα τελευταία δε υπό μελλοντική κατάργηση και αυτά.

7) Η διόρθωση των εκτεταμένων όσο και τραγικών σφαλμάτων της κτηματογράφησης, που αγογγύστως και χωρίς καμία πρόσθετη αμοιβή διενεργούσαμε επί 15 συναπτά έτη, αποτελεί στην ουσία την εκ νέου διενέργεια της εργασίας που πλημμελώς εξετέλεσαν οι χρυσοπληρωμένοι ανάδοχοι της λεγόμενης «κτηματογράφησης». Αντί να αναδειχθεί το τεράστιο σκάνδαλο κατασπατάλησης ανυπολόγιστων εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων για να ΜΗΝ έχουμε σήμερα κτηματολόγιο (μόλις 7,6% της χώρας καλύπτεται από το κτηματολόγιο), κατηγορούμεθα κιόλας διότι, στη μόνη αυτή αποχή που έχουμε ποτέ αποφασίσει, παύσαμε να είμαστε τα θύματα που διόρθωναν δωρεάν τα ατελείωτα σφάλματα των χρυσοπληρωμένων αναδόχων. Το «ευχαριστώ» της Πολιτείας ήταν η κατάργηση του επαγγέλματός μας, προκειμένου να αναλάβουν τη σχετική αρμοδιότητα αυτοί ακριβώς που χρυσοπληρώθηκαν για να αποτύχουν να φτιάξουν κτηματολόγιο!

8) Μη διαψευσθέντες προσφάτως δημοσιευθέντες υπολογισμοί ανεβάζουν τα έσοδα των υποθηκοφυλακείων (που σε ποσοστό 95 έως 98% αποδίδονται στο δημόσιο ή καλύπτουν δαπάνες μισθοδοσίας) σε 400 με 500 εκατομμύρια ευρώ κατ' έτος. Η χονδροειδώς εσφαλμένη πληροφορία περί δήθεν 10 με 15 εκατομμύρια ευρώ καθιστά εμφανή τον σκοπό των εμπνευστών του νόμου 4512/2018 να λάβουν τους πόρους των υποθηκοφυλακείων για να τους σπαταλήσουν στη λεγόμενη «κτηματογράφηση». Δηλαδή, στην επανακαταχώριση των ήδη καταχωρισμένων ανά την επικράτεια εμπραγμάτων δικαιωμάτων! Ενώ το μόνο που χρειαζόταν για να αποκτήσει κτηματολόγιο ήταν η δημιουργία αξιόπιστων κτηματολογικών χαρτών.

9) Εάν τέλος σας ενδιαφέρουν τα κυβερνητικά κίνητρα του νόμου 4512/2018, δεν έχετε παρά να τα αναζητήσετε: α) στην άκοπη και κατά παράκαμψη του ΑΣΕΠ πρόσληψη στο δημόσιο 700 ιδιωτών υπαλλήλων των αμίσθων υποθηκοφυλάκων, που έχουν ισχυρότατη συνδικαλιστική εκπροσώπηση -και νομικούς συμβούλους έως και υψηλόβαθμα στελέχη της παρούσας κυβέρνησης- και για τους οποίους ουδείς λόγος γίνεται στο δημοσίευμά σας, και β) στο σκανδαλώδες κλείσιμο της ΕΚΧΑ Α.Ε. χωρίς εκκαθάριση και την ανάληψη του συνόλου των υποχρεώσεών της από το νέο ΝΠΔΔ.»